עוד 7 ימים לבחירות בארה"ב - המפה האלקטורלית וממוצע הסקרים במדינות המתנדנדות

סיכום היום בסקרים ובמפה האלקטורלית


הסקרים הכלליים

במרחק שבוע אחד בלבד מיום הבחירות לנשיאות בארה"ב הסקרים לא מאירים פנים - משום שהם פשוט אינם... מעט סקרים פורסמו היום, ייתכן בגלל הסופה סנדי (בגאלופ השעו את הסקרים שלהם). הנה אלה שכן פורסמו:

סקר מכון "Rasmussen" - רומני 49%, אובמה 47% (+2 לרומני)

סקר הרדיו הציבורי "NPR" - רומני 48%, אובמה 47% (+1 לרומני)

הסקרים המקומיים

מיעוט הסקרים מורגש גם במדינות המתנדנדות. אך מספר סקרים ממדינות שהן דווקא לא-מתנדנדות פורסמו היום, והם מעניינים לא פחות:

ג'ורג'יה (16) - זוהי מדינה שנוטה באופן ברור למפלגה הרפובליקנית ולמיט רומני. אך בניגוד מסוים לסקרים קודמים, סקר שפורסם שם היום בידי תחנת טלוויזיה מקומית מראה פער יחסית נמוך בין רומני לאובמה - 8% בלבד. רומני עם 52%, אובמה עם 44%.

אורגון (7) - זוהי מדינה דמוקרטית מובהקת. כל הסקרים שם מראים פער ניכר לטובת אובמה, אך סקר מקומי שפורסם שם היום על ידי העיתון הגדול במדינה, הראה פער קטן של 6% בלבד לטובת אובמה - 47% אובמה, 41% רומני.

אלה כמובן סקרים יחידים ולא ניתן כלל לבנות מהם מגמה. שתי המדינות הללו, ג'ורג'יה ואורגון, מובטחות בשעה זו למפלגות השולטות בהן.


המדינות הבטוחות - חידת פנסילבניה ומינסוטה


כשהמירוץ לנשיאות ארה"ב כה צמוד, ברמה הכללית ובמדינות המתנדנדות בפרט, כל מדינה עם תזוזה קלה בסקרים מקבלת מיד תשומת לב מיוחדת ומעקב צמוד בשתי המטות של שני המועמדים ובכלי התקשורת.

בימים האחרונים אנו עדים לתזוזות קלות מאוד לעבר מיט רומני בשתי מדינות דמוקרטיות גדולות - פנסילבניה ומינסוטה. אלה לא תזוזות משמעותיות למדי בסקרים - הרפובליקנים נאחזים כעת בארבעה סקרים בלבד, שניים מכל מדינה, שמראים ירידה בתמיכה באובמה - אלא בעיקר תזוזות פוליטיות שמעידות שבשתי המטות מאמינים שהמדינות הללו כבר לא בטוחות במאת האחוזים עבור אובמה.

כך למשל, השבוע יכולנו לראות דיווח של כתב פוליטי בערוץ טלוויזיה מקומי במינסוטה אודות גורם בכיר בתוך המטה של רומני שהעלה את האפשרות שמיט רומני או סגנו פול ראיין יבקרו במינסוטה בימים הקרובים... בשעות האחרונות הוא עדכן שראיין אכן יבקר במהלך הערב הקרוב במדינה. עם או בלי קשר לביקורו של ראיין שם, ועל רקע ביטולי הקמפיינים של ברק אובמה ומיט רומני בעקבות הסופה סנדי, נשלח הנשיא לשעבר ביל קלינטון לבקר בימים הקרובים בכמה מדינות מפתח - ובניהן, כמה מפתיע, מדינת מינסוטה.

במקביל, בפנסילבניה, התבשרנו השבוע על פרסומת טלוויזיונית חדשה, שנעשתה מטעם ארגונים פרו-רפובליקנים, בכדי לנסות להפוך את המדינה הגדולה הזו למדינה מתנדנדת. בהמשך הצטרפה אל הפרסומת הזו, פרסומת נוספת, הפעם רשמית, מטעם מטה הבחירות של רומני. העלאת הפרסומות הללו בפנסילבניה הבטיחה באופן מיידי העלאת פרסומות גם מן הצד הדמוקרטי. דיוויד אקסלרוד, יועץ בכיר של אובמה, ציין שהפרסומות הללו באות רק כתגובה וכאמצעי זהירות. מעניין האם ביקורו המתוכנן של ביידן בסקרנטון (ביקור שבוטל לבסוף) הוא גם כן רק כזה.

הדיווחים האלה, בתוספת הסקרים האחרונים, באים לידי ביטוי גם בשינוי המפה האלקטורלית אצל חלק מכלי התקשורת ובפרשנויות סביב התזוזות ותגובות המטות הפוליטיים.

שתי אלה, פנסילבניה ומינסוטה - בעיקר מינסוטה, הן מדינות דמוקרטיות שלא הצביעו למועמד רפובליקני זמן רב. בפנסילבניה הצביעו בפעם האחרונה לרפובליקנים רק בשנת 1988. מאז, המדינה נשארה דמוקרטית בכל מערכות הבחירות, גם אל מול הנסיונות של ג'ורג' בוש לזכות בה במהלך העשור החולף. במקביל, מינסוטה שמרה על מורשת דמוקרטית זמן רב יותר והפעם האחרונה שהיא הצביעה לרפובליקנים הייתה בשנת 1972, בניצחון הסוחף של ריצ'רד ניקסון רגע לפני התפוצצות ווטרגייט.

מה הסיכוי שהן תלכנה למיט רומני השנה? כנראה לא גבוה. אך עצם העובדה והידיעה עצמה שהמדינות הללו נכנסות לרשימת המדינות התחרותיות, כנראה עשוי להוביל לשינוי אסטרטגיה בשתי המחנות הפוליטיים ואולי אף לגרום לשינוי תקשורתי-תודעתי בקרב הציבור.


האשכול המקורי ברוטר - rotter.net/forum/gil/25646.shtml

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר