השבוע שבו כל המגרש הפוליטי נערך מחדש

הרבה אירועים חווינו בשבוע האחרון: הדמוקרטים השתלטו על הסנאט ביום ראשון, מייק פנס יצא לסיבוב הופעות תקשורתי ביום שני, דונלד טראמפ הכריז על כוונתו לרוץ לנשיאות ביום שלישי, הרפובליקנים השתלטו על בית הנבחרים ביום רביעי, ג'ו ביידן השלים מסע בינלאומי חשוב באסיה באותו היום, ננסי פלוסי הודיעה על פרישתה מהנהגת המפלגה הדמוקרטית ביום חמישי, ומשרד המשפטים הודיע על מינוי "תובע מיוחד" בפרשת המסמכים של טראמפ ביום שישי. בין לבין נכנסה ארה"ב לחרדה בשל דיווח שגוי על ירי טילים רוסיים כלפי פולין, בסנאט האמריקני קידמו חוק היסטורי שיכיר בנישואים חד-מיניים ויתר מנהיגי הקונגרס נבחרו לאורך השבוע.

כמו שאומרים באחת התוכניות בטלוויזיה - נפרק ונרכיב:



השליטה בקונגרס

  • הכישלון הרפובליקני - כבר אמרנו את זה כמה פעמים, אבל עכשיו אפשר לסכם זאת סופית: בחירות האמצע של 2022 ייזכרו ככישלון גדול למפלגה הרפובליקנית. בשבוע החולף ביצעו כלי התקשורת את ההכרזות הרשמיות שלהן, ובניגוד לכל הציפיות הצליחו הדמוקרטים לשמור על הרוב שלהם בסנאט ואולי אף להגדיל אותו, ובבית הנבחרים השיגו הרפובליקנים רוב זעום עוד יותר מהרוב שבו החזיקו יריביהם לפני הבחירות. נצטרך ללכת עשרות שנים אחורה כדי למצוא את הפעם האחרונה שהדמוקרטים הביאו הישג כזה בבחירות האמצע, ונוכל לספור על כף יד אחת את כמות הפעמים שבהן מפלגת השלטון הגדילה את כוחה בסנאט במחצית הכהונה.
  • זה בהחלט כישלון. תנאי הפתיחה שלהם היו טובים: מצבו של הנשיא היה גרוע במיוחד בסקרים, מספרי האינפלציה הגיעו לממדים שלא נראו בארה"ב זה 40 שנה, הסנאטורים הדמוקרטים היו פגיעים במיוחד, ובבית הנבחרים נהנו הרפובליקנים מעיצוב מחוזות (redistricting) שהיה צריך להטיב עמם באורח משמעותי. מה השתבש? כמו שנכתב פה בשבוע שעבר - שלושת ה-D: דונלד טראמפ בחר מועמדים גרועים (Donald), מכחישי הבחירות הפסידו בכל מקום רציני (Deniers) ופסק דין "דובס" שביטל את הזכות החוקתית להפלות הניע המוני ליברלים אל הקלפיות (Dobbs). המפלגה כולה תיאלץ כרגע להיכנס לחשבון נפש לקראת הבחירות הבאות ב-2024.

  • פרלמנט תלוי - זה אמנם מושג בריטי, אך אפשר לשאול אותו לענייננו. החל מינואר, ולמשך השנתיים הבאות, יחלקו שתי המפלגות הגדולות את שליטתן בקונגרס ויאתגרו זו את זאת ללא הפסקה. הרפובליקנים אמנם ישלטו בבית הנבחרים ויוכלו לקדם חקירות נגד הנשיא או להגביר את הפיקוח על פעולות ממשלתו, אך הם לא יוכלו לקדם חוקים שיגבילו אותו באורח משמעותי ויצמצמו את צעדיו (כי חקיקה כזו תיקבר בסנאט). מנגד: הדמוקרטים אמנם ישלטו בסנאט ויוכלו להמשיך עם מינויים של שופטים או לחסום חקיקה שאינה לרוחם, אך הם לא יוכלו יותר לקדם את האג'נדה של הנשיא ללא תמיכת האופוזיציה (כי חקיקה שכזו תמות כבר בבית הנבחרים).
  • כל צד, בפועל, יחזיק בקצה השני של המקל וינסה למשוך אותו לכיוונו. המקל, אפשר להניח, כמעט לא יזוז, ושתי המפלגות ימצאו עצמן עד מהרה תחת אותו קיפאון שאפיין את המערכת הפוליטית בארה"ב עד לפני כמה שנים. שיתוק שכזה זוכה למונח "gridlock" והוא האחראי הישיר לכך שהאמריקנים מעניקים אחוזי תמיכה עלובים לקונגרס. התרבות ההיסטורית בארה"ב אמנם מקדשת הגעה לסכמות פוליטיות, אך אלו הפכו כמעט בלתי אפשריות בדור האחרון. ועכשיו, כאשר אין מפלגת שלטון או מפלגת אופוזיציה חזקה, נגזר על האומה לחיות עם קיפאון פוליטי ושיתוק חקיקתי. הנפגעים המרכזיים לא יהיו הפוליטיקאים, אלא האזרחים שמינו אותם לתפקיד.

  • ההנהגה הישנה - היינו חושבים שהפסד בסנאט וניצחון די עלוב בבית הנבחרים היה מכניס את המפלגה הרפובליקנית לתסיסה פנימית כנגד ראשיהם בקונגרס, שהרי הם כשלו להביא את מפלגתם לניצחון סוחף כפי שמקובל בבחירות אמצע כהונה. אבל בסוף השבוע הזה נותרה ההנהגה הרפובליקנית בשני בתי הקונגרס על כנה: קווין מקארתי נבחר פעם נוספת למנהיג המפלגה בבית הנבחרים, והוא יכהן לראשונה בחייו כיו"ר הבית, ומיטש מקונל נבחר שוב כמנהיג המפלגה בסנאט, והוא ימשיך בתפקידו כמנהיג המיעוט הרפובליקני. גם סגניהם המצליפים וראשי הסיעה נבחרו מחדש לתפקידם, ובכך שימרה המפלגה את כל ההנהגה שלה ללא שום שינויים.
  • זה לא הגיע בלי מאמץ. מתחת לפני הקרקע אפשר היה לראות ניצני ביקורת והאשמות כלפי ההנהגה והמערך המפלגתי על שלא הביאו ניצחונות גדולים. הן מקארתי והן מקונל התמודדו מול יריבים פנימיים שייצגו את הפלג הטראמפיסטי והשמרני במפלגה, אך מול תחרות עלובה שכזו הסכימו לבסוף רוב הרפובליקנים לדבוק במנהיגים הקיימים. מקארתי אמור להיות מעתה הרפובליקני החזק ביותר באמריקה, מעין יו"ר אופוזיציה, אלא שהרוב הזעום שלו בבית הנבחרים והביקורת הפנימית שעומדת נגדו בשל הבחירות (חשוב לזכור שמקארתי תומך בטראמפ) עלולים להפוך אותו למנהיג די צולע. מקונל (שעדיין מסוכסך עם טראמפ) איבד גם הוא מהכוח הפוליטי שלו.

  • ההנהגה החדשה - אחרי 20 שנה בתפקיד, עם השפעה כבירה על כל המערכת הפוליטית, הודיעה ננסי פלוסי באופן רשמי על פרישתה מהנהגת הדמוקרטים בבית הנבחרים. נאומה במליאה שיקף את ההיסטוריה הפוליטית שלה בבית והוא התקבל במחיאות כפיים מצד רוב מחבריו. מוסכם על רבים כי היא נמנית בין יושבי הראש החשובים והמשפיעים ביותר שנראו בבית בזכות יכולתה לשלוט במפלגתה ביד רמה ויכולתה להגיע להסכמות עם הצד השני מאידך. מיד אחרי פרישתה הודיעו גם הבאים בתור, מנהיג הרוב סטני הויר ומצליף הסיעה ג'ים קלייבורן, על פרישתם מתפקידם. בסנאט לא ייערכו שינויים וצ'אק שומר נבחר שוב כמנהיג הרוב הדמוקרטי.
  • מה שצפוי כעת במפלגה הדמוקרטית זה חילופי דורות חריגים - שלושה מנהיגים בני 80+ יוחלפו בבת אחת בשלושה אישים צעירים בהרבה. ועם זאת, המפלגה לא צפויה להיכנס למאבק איתנים בין הפלג הפרוגרסיבי במפלגה שרוצה לנוע שמאלה לבין הפלג המתון שעוד שולט בה ללא עוררין. זו הסיבה שכבר כעת אפשר לדעת מי יהיו המנהיגים הבאים, ובמיוחד מי יהיה מנהיג המיעוט: שמו הוא האקים ג'פריס, אפרו אמריקני שגדל בשכונת קראון הייטס ומייצג את אזור ברוקלין בבית הנבחרים. הוא נחשב איש מרכז וגם מגדיר את עצמו כתומך ישראל ואוהד יהודים. פלוסי עצמה תישאר בינתיים כחברה בבית הנבחרים ותשיא עצות לג'פריס מאחורי הקלעים. כמו יו"ר אמריטוס.


    המרוץ לנשיאות

  • כמעט לבד - ללא רעייתו מלניה, ללא בתו איוונקה, עם תשומת לב תקשורתית פחותה ועם הרבה ביקורת פנימית הודיע דונלד טראמפ באורח רשמי על מה שהיה צפוי וידוע כבר חודשים: הוא ירוץ לנשיאות בבחירות 2024. נאומו היה די ארוך אך ממוקד למדי בטקסט שלפניו, והוא נישא כולו בטון שקט השונה כל כך מקולו הרועם שמלווה את כל הופעותיו הפומביות. זהו דונלד טראמפ של הטלפרומפטר, הרשמי והממלכתי, שניסה לשוות מעמד "אלגנטי" (כדבריו) לאירוע. בנאומו הוא הסביר כיצד בתקופתו ארה"ב פרחה ואילו בעידן ביידן ארה"ב מאבדת מיוקרתה. "כדי להחזיר את אמריקה לגדולה שוב - אני מכריז הלילה על מועמדותי לנשיאות" הוא אמר אחרי 20 דקות.
  • על פניו זה היה נאום הכרזה רגיל בהחלט, אך בפועל הוא היה כל כך מנותק מההוויה החדשה של הפוליטיקה האמריקנית הקובעת כי טראמפ הוא נטל על מפלגתו. מספר רפובליקנים בכירים אמרו בקולם, בפומבי, בלי חשש, כי הכרזת טראמפ היא במקרה הטוב מיותרת ובמקרה הרע פוגעת במפלגה. טראמפ עצמו לא התייחס בנאומו להפסדים שהוא המיט על מפלגתו בבחירות האמצע, ואף הציג את התמונה ההפוכה לכך. כלי התקשורת השמרניים המשיכו לתקוף אותו בכל יום והסקרים שהתפרסמו לאורך השבוע הראו כיצד הוא מפסיד לכוכב החדש של המפלגה - מושל פלורידה רון דה-סנטיס (שבעצמו קרא לכולם "chill out"). זו הייתה פתיחת קמפיין מקרטעת.

    כאן לא נגמרו הבעיות. צרותיו המשפטיות של טראמפ עדיין נמצאות מאחורי הקלעים. מכיוון שהוא הכריז על ריצתו לנשיאות הודיע משרד המשפטים שהוא כעת אישיות בעל חשיבות ציבורית ולכן ימונה "תובע מיוחד" שיבדוק את התנהלותו בפרשת המסמכים המסווגים ואת התנהלותו ביום הפריצה לקונגרס (ה-6 בינואר). לתובע כזה תהיה עוצמה גדולה יותר מאשר ל-FBI, כך שהידיעה הזו מתווספת לשלל החדשות הקשות שמלוות את טראמפ במישור המשפטי. גם ועדת ה-6 בינואר של הקונגרס צפויה בקרוב להגיש את ממצאיה לציבור ואולי היא תאשים את טראמפ באופן אישי בהמרצת המפגינים לעבר הקפיטול. כל אלה יעמיקו עוד יותר את צרותיו האישיות.

  • המסע באסיה - הנשיא המכהן טרח להתייחס בזמן אמת להכרזה של טראמפ. תוך כדי נאומו, שניות אחרי שאמר כי הוא ירוץ לנשיאות, הפיצו אנשיו של ביידן סרטון שהוכן מראש ותקף את טראמפ בטענה שהוא "אכזב את אמריקה". הסרטון, שהופץ ברשתות החברתיות, נגע במשבר הקורונה, בפריצה לקונגרס, בנושא ההפלות ובמצב הכלכלי בתקופת טראמפ. עבורנו זו הייתה התייחסות רשמית ראשונה מצד ביידן למי שעשוי להיות יריבו ב-2024. ביידן לא הודיע רשמית שהוא ירוץ לכהונה נוספת (אם כי זוהי עמדתו מאז כניסתו לתפקיד), כך שתיאורטית הוא לא אמור לעסוק בטראמפ בשלב הזה. ובכל זאת הוא בחר לעסוק בו ממרחק של 17 אלף ק"מ ממנו.
  • למה 17 אלף ק"מ? כי השבוע, בנוסף לכל, ערך ביידן ביקור בן כמה ימים באסיה. ביקורו התחיל בוועידת האקלים במצרים, המשיך בועידת אסיאן בקמבודיה והתסיים בועידת ה-G20 שבמהלכה נפגש עם נשיא סין. הפגישה עמו סייעה לביידן בהרגעת הרוחות בין המדינות (על רקע המצב בטיוואן), הובילה להכרזה שאסור לעולם להידרדר למלחמה גרעינית (על רקע המשבר באוקראינה) והולידה כמה שיתופי פעולה גלובליים (על רקע מאבק הסחר ביניהן). ביידן כנראה יצא מרוצה מהמסע הדיפלומטי שלו הרחק מהפוליטיקה הפנימית. בה בעת הוא לבטח נשם לרווחה כאשר התברר כי הרוסים *לא* שיגרו טילים לעבר פולין - אירוע שהיה מחייב אותו להגיב.

  • סיבוב הופעות - אמנם כולם מדברים על רון דה-סנטיס ככוכב העולה של המפלגה הרפובליקנית, אך דה-סנטיס בחר השבוע לשמור על שתיקה ולא הגיב להכרזה של טראמפ על כוונתו לרוץ לנשיאות. מי שכיתת רגליו מאולפן לאולפן ומראיון לראיון היה דווקא סגן הנשיא לשעבר מייק פנס שפרסם ספר זיכרונות על כהונתו בבית הלבן ופתח במסע הופעות תקשורתי שאי אפשר שלא לראות בו כהכנה לקראת הכרזה אפשרית על ריצה לנשיאות. עד היום הקפיד פנס להתראיין לכלי תקשורת שמרניים בלבד או הופיע בוועידות שמרניות, אך הפעם הוא הגיע לכל ערוץ או תחנה שהזמינו אותו. רבים אכן הזמינו אותו כדי לשאול אותו לראשונה על אירועי הפריצה לקונגרס.
  • פנס, ככל כוחו, ניסה ללכת בין הטיפות. הוא טרח בכל הופעה לשבח את הישגי הממשל שבו הוא היה שותף, אך לא שיבח את טראמפ עצמו. הוא האשים את טראמפ בכך ש"סיכן" את חייו האישיים בשל הפריצה לקונגרס, אך נמנע מלפרט את פעולותיו באותו היום. הוא סירב להביע תמיכה במרוץ של טראמפ בטענה ש"יש טובים ממנו", אך הוא לא אמר מפורשות כי הוא עצמו ירוץ נגדו לנשיאות. בסיכומו של השבוע בתחום הזה, למרות כל האירועים שמסביב, מסתבר כי יריביו לעתיד של טראמפ עדיין פוחדים מלתקוף אותו בפומבי או לקרוא עליו תיגר במפורש. זו ההוכחה הניצחת לכך שהם מאמינים ובטוחים שקהל הבוחרים של טראמפ עדיין נמצא, ברובו, עמו.

  • סיכום הדברים - אחרי כל המלל לעיל אפשר לסכם את השבוע החולף כך: כעת אנחנו יודעים איך המגרש הפוליטי ייראה בשנתיים הבאות בארה"ב. בשבוע הזה למדנו להכיר את הגורמים הרלוונטיים עד לבחירות הבאות. בין אם בקונגרס ובין אם במרוץ לסנאט, רוב השחקנים נמצאים עכשיו על המגרש (או בשוליו) ומתחממים לקראת המערכה הבאה. אולי יצטרפו אליהם גורמים נוספים בהמשך, אך לא סביר שאלה הקיימים ירדו ממנו. אנחנו כאן בבלוג הזה נמשיך לסקר את המערכת הפוליטית עד למערכת הבחירות הבאה - זו של 2024.

  • הוספת תגובה

    חדש יותר ישן יותר

    טופס יצירת קשר