לו"ז פוליטי לקראת מתקפה אפשרית בסוריה - מה מצפה לנו בימים הקרובים?

מעט רקע: ביום רביעי שעבר אישרה ועדת החוץ של הסנאט את טיוטת ההחלטה המסמיכה את נשיא ארה"ב להורות על מתקפה צבאית נגד סוריה. כדי שהטיוטה הזו תהפוך להחלטה סופית, היא נדרשת כעת גם לאישורה של מליאת הסנאט ולאישורה של מליאת בית הנבחרים.

היום - יום שני

היום (ב') צפוי הקונגרס האמריקני לשוב מפגרת הקיץ שלו, כאשר מליאות שני הבתים תתכנסנה החל מהשעה 14:00 בצהריים (הכל שעון וושינגטון) כדי לעסוק בשלל נושאים שנקבעו מראש - ללא דיונים בנושא הסורי לעת עתה. באותו היום, בשעה 17:00 בערב, יקבלו כל חברי בית הנבחרים סקירה מודיעינית מפיהם של מזכיר ההגנה צ'אק הייגל, מזכיר המדינה ג'ון קרי, היועצת לביטחון לאומי סוזן רייס וראש המטות המשולבים מרטין דמפסי.

באותן השעות ממש, יעניק נשיא ארה"ב ברק אובמה ראיונות מיוחדים למגישי החדשות הבכירים ביותר מכלל רשתות הטלוויזיה הגדולות בארה"ב: בריאן ויליאמס מ-NBC, דיאן סוייר מ-ABC, סקוט פלי מ-CBS, וולף בליצר מ-CNN, כריס וואלאס מ-FOX וגוון איפיל מ-PBS. כל הראיונות המוקלטים הללו ישודרו החל מהשעה 18:00 בערב ברשתות השידור השונות והם יהוו הקדמה לנאום שיישא אובמה למחרת.

עוד הערב, צפויה מזכירת המדינה לשעבר הילרי קלינטון, הפוליטיקאית הדמוקרטית הפופולרית ביותר בארה"ב כיום, לנאום במסגרת אירוע שייערך בבית הלבן ולהביע את תמיכתה הפומבית בנשיא אובמה ובמהלכיו. קלינטון היא מועמדת אפשרית לרשת את אובמה בשנת 2016.

מחר ומחרתיים - ימים שלישי ורביעי

למחרת, יום שלישי, יתייצב הנשיא אובמה מול המצלמות כדי למסור הודעה מיוחדת לאומה האמריקנית. הנאום עתיד להיערך בשעה 21:00 בערב, בשיא הפריים-טיים הטלוויזיוני, והוא עשוי להיעשות מהחדר הסגלגל - מסוג הנאומים שאובמה ביצע רק פעמיים בלבד במהלך כהונתו עד כה (שזהו המספר הנמוך ביותר לנשיא אמריקני מזה ארבעה עשורים). באמצעות הנאום, כמובן, ינסה הנשיא לשכנע את העם האמריקני בצדקת דרכו.

אך עוד לפני כן, באותו היום, כבר יחל העימות במליאת הסנאט בנושא ההחלטה S. J. Res 21 ("החלטה לאשר את השימוש המוגבל והמוגדר בכוחות המזוינים של ארצות הברית נגד סוריה"). מכאן גם עלולה הדרך להסתבך בשל הכללים הסבוכים של הסנאט: נכון לשעה זו אף סנטור לא הודיע באופן סופי שהוא יבצע פיליבסטר (נאומי סיכול) על ההחלטה, ולכן סלולה הדרך להצבעה הסופית בנושא ביום רביעי. ואולם, אם בכל זאת ייפתח פיליבסטר, תוכל מליאת הסנאט להצביע רק על סיום הפיליבסטר ביום רביעי - ובכך לדחות את ההצבעה הסופית על עצם אישור ההחלטה ליום שני הבא.

אחרי כן

בין כה ובין כה צפויים כל 100 חברי הסנאט להצביע על ההחלטה באופן סופי עד יום שני הבא. לאחר ההצבעה שם, בהנחה שתהיה חיובית, תובא ההחלטה להכרעתם של 433 חברי מליאת בית הנבחרים, כאשר יו"ר הבית הוא זה שיכול לקבוע את לוח הזמנים להצבעה ולכן הדבר עשוי להיארך זמן רב. זה גם המקום האידאלי לציין שעל פי רוב ההערכות הפוליטיות בימים האחרונים, ההחלטה לא תקבל רוב בשלב הזה.

מכל מקום, בכל אותם הימים הללו יתדרכו גורמי ביטחון בכירים את הסנטורים ואת חברי הקונגרס לקראת ההצבעות הצפויות בשני הבתים. מעבר לכך גם מעניין יהיה להדגיש שביום רביעי הקרוב תציין ארה"ב 12 שנים לפיגועי ה-11 בספטמבר שביצע אל-קאעידה ושהובילו למלחמה בעיראק.

בתום כל הדיון הפוליטי הזה, ואל מול השאלה האם תאושר ההחלטה בקונגרס או לא, תתכנס העצרת הכללית השנתית של האו"ם ביום שלישי הבא, ה-17 בספטמבר. נשיא ארה"ב ברק אובמה מתעתד לנאום בעצרת (ב-24 בספטמבר) והמפגש בין מנהיגי המדינות השונות עשוי לשחק תפקיד חשוב במקרה וההחלטה לתקוף בסוריה לא תקבל רוב בקונגרס וכתוצאה מכך תידרש ארה"ב לפעולות דיפלומטיות ופעולות מדיניות חלופיות.

האשכול המקורי ברוטר - rotter.net/forum/scoops1/48387.shtml

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר