הסרטון, ההתנצלות, הסערה, התגובות, המשמעות וההשלכות



סיכום של כל מה שקרה בסוף השבוע האחרון...

הסרטון:


העיתון "וושינגטון פוסט" הוא זה שהשיג את הסרטון - הקלטה בוטה של דונלד טראמפ משנת 2005 בעת שיחה חופשית על מחשבותיו כלפי בנות המין השני תוך כדי ראיון לתוכנית הבידור "אקסס הוליווד" רגע לפני השתתפותו כאורח באופרת הסבון הפופולרית "ימי חיינו". ההקלטה נעשתה ללא ידיעתו של טראמפ עם סיום הראיון כשהמיקרופון עוד עליו.

בהקלטה התרברב טראמפ על ההצלחות שלו עם נשים משום ש"כאשר אתה כוכב הן נותנות לך לעשות את זה" והוא סיפר על פעם אחת שהוא ניסה להתחיל עם אישה: "התחלתי איתה ונכשלתי, אני מודה. ניסיתי לזיין אותה, אבל היא הייתה נשואה. והתחלתי איתה חזק. למעשה, לקחתי אותה לקנות רהיטים. היא רצתה לקנות רהיטים, ואמרתי 'אני אראה לך איפה יש רהיטים טובים'. התחלתי איתה כאילו היא כלבה, אבל לא הצלחתי להגיע לשם. היא הייתה נשואה. ואז פתאום אני רואה אותה, עכשיו יש לה ציצים גדולים מזויפים. היא ממש שינתה את המראה שלה".

משם עברה השיחה לנושא כללי יותר: "באופן אוטומטי אני נמשך לנשים יפות, אני פשוט מתחיל לנשק אותן. זה כמו מגנט. פשוט מנשק, אפילו לא מחכה. וכשאתה כוכב הן נותנות לך לעשות את זה, אתה יכול לעשות הכול [...] לתפוס להן את הכוּס (pussy באנגלית), אתה יכול לעשות הכול". חלק מהדברים נאמרו על השחקנית אריאן זוקר שקיבלה את פניו של טראמפ בעת יציאתו מהאוטובוס שהסיע אותו אל סט הצילומים. טראמפ דיבר לפני כן בחשאי על "הרגליים היפות שלה" ולאחר מכן הוא פגש בה מול המצלמות וחיבק אותה כשהוא טורח לומר: "מלניה אישרה את זה".

למלניה טראמפ הוא נישא 5 חודשים לפני כן - נישואיו השלישיים.



ההתנצלות:


בראש ובראשונה דונלד טראמפ התנצל. זו לא הייתה הגזמה של המדיה השמאלנית, זו לא צביעות של הפוליטיקה האמריקנית, אלו לא המצאות ושקרים, זו התבטאות בעייתית שגם במטה טראמפ היו מודעים לחומרתה ולכן הם דרבנו את המועמד שלהם להוציא התנצלות - האחת כתובה כהודעה לתקשורת והאחרת מצולמת לציבור כולו.

בהתחלה ניסה טראמפ להמעיט בחשיבות ההקלטה ותוכנה. "מדובר היה בהתלוצצות של חדר הלבשה", הוא כתב בהצהרה, "וזו הייתה שיחה פרטית שהתקיימה לפני שנים רבות", אך בהמשך הוא כבר פרסם את סרטון התגובה שלהלן ובו הוא הסביר כי הוא עשה בעברו דברים שעליהם הוא מתחרט: "אף פעם לא אמרתי שאני אדם מושלם או העמדתי פנים שאני מישהו אחר. אמרתי דברים שאני מתחרט עליהם. המילים שפורסמו היום שנאמרו לפני יותר מעשור הן חלק מהדברים שאני מתחרט עליהם. כל מי שמכיר אותי יודע שהמילים הללו לא משקפות את מי שאני".

הכותרת לסרטון הייתה יכולה להיות "אני אמרתי את זה, אני שגיתי ואני מתנצל". אך נוסף על כך מצא טראמפ לנכון להדגיש שבצדה השני של המפה הפוליטית נמצאת הילרי קלינטון ש"איימה על נשים" ובעלה ביל ש"ניצל נשים".



הסערה:


מרגע פרסום ההקלטה היא הגיעה במהרה לכל כלי התקשורת האחרים. היא השתלטה על הכותרות בערוצי החדשות לקראת סוף השבוע האמריקני והגיעה לכל הכותרות הראשיות בעמודי הבית של אתרי האינטרנט. רבים מכלי התקשורת שידרו את ההקלטה, בצורה מצונזרת לפי כללי ה-FCC (רשות התקשורת), פעם אחר פעם. בשעות הלילה לפי שעון ארצות הברית הגיעה ההתנצלות הראשונה שלה ציפו כלי התקשורת, אך לא היה בכוחה לעצור את הסערה הצפויה.

הסערה מובנת. זהו תיעוד של מלל שכל ילוד אישה מבין שהוא פסול מיסודו ושאין לו מקום בחברה מודרנית. המלל תואם כמעט באופן מושלם את כל התוויות שהודבקו לדונלד טראמפ לאורך הקמפיין עד כה - שובניזם, סקסיזם ואף מיזוגניה. העובדה שעד כה המועמד הרפובליקני היה מוקד למספר שערוריות הקשורות בנשים אמנם עדיין לא מנעה ממנו להגיע עד לאן שהוא הגיע, אך באף אחת מהשערוריות הללו לא עמד המין הנשי כולו כמו במקרה הנ"ל. מעבר לכך, בתרבות האמריקנית שאפילו מצנזרת את המילה "pussy" ושבה הורים מלמדים את ילדיהם לאטום אוזניים כאשר הם שומעים ביטויים חריפים כאלה יש את היכולת להביא את הסיפור הזה לכדי מעמד של "הקש ששבר את גב הגמל".

לא לחינם הסירו מספר רב של פוליטיקאים את תמיכת בטראמפ כמועמד הרפובליקני לנשיאות וחלק מהם אף הרחיק לכת וקרא לטראמפ לפרוש מהמירוץ לנשיאות לאלתר. בחלק מהמקרים הוזכר שמו של מייק פנס כמחליף.



התגובות:


כל המערכת הפוליטית האמריקנית התעוררה. כנראה שמעולם לא היה מקרה מתועד אחר בהיסטוריה האמריקנית שבו חברים כה רבים במפלגה פוליטית, המפלגה שלהם, יצאו נגד המועמד הנבחר מטעמם לנשיאות כפי שקרה ב-24 השעות האחרונות. מושלים, סנטורים, חברי קונגרס, אישי מפתח במפלגה ועוד שורת בכירים מסרו את תגובותיהם לתקשורת.

יו"ר בית הנבחרים פול ראיין, הרפובליקני הבכיר ביותר בארה"ב, הודיע על ביטול השתתפותו של דונלד טראמפ בהופעה הראשונה המשותפת לשניים בויסקונסין והוא אף הוציא הודעה שלא חשכה שבט ממועמד מפלגתו לנשיאות: "אני נגעל ממה ששמעתי היום", אמר, "נשים צריכות להיות נערצות ונתמכות, לא להיות מוחפצות. אני מקווה שמר טראמפ מתייחס למצב הזה ברצינות הראויה ועובד כדי להדגים למדינה שיש לו כבוד רב לנשים יותר ממה שנשמע בסרטון".

סגנו של טראמפ, מייק פנס: "כבעל וכאב, אני נפגעתי מהמילים ומההתנהגות שתוארו בסרטון שפורסם אמש. אינני סולח על אמירותיו ואיני יכול להגן עליהם. אני מודה לו על שהוא הביע חרטה והתנצל בפני העם האמריקני".

אל שורת המגיבים הביקורתיים הצטרפה אפילו רעייתו של טראמפ - מלניה: "המילים שבהן בעלי השתמש אינן מקובלות ופוגעות בי", היא מסרה בהודעה לעיתונות, "הן אינן מייצגות את הגבר שאני מכירה. יש לו לב ונפש של מנהיג. אני מקווה שאנשים יקבלו את התנצלותו כמוני ויתמקדו בנושאים החשובים המעסיקים את האומה ואת העולם".

לצד התגובות הללו פורסמו עשרות תגובות אחרות של פוליטיקאים שבמקרה הטוב גינו את טראמפ, במקרה הפחות טוב הסירו ממנו את תמיכתם ובמקרה הרע קראו לו לפרוש מהמירוץ. האישיות הבכירה ביותר שקראה לטראמפ לפרוש מהמירוץ הייתה סגן המצליף הרפובליקני בסנאט, הסנטור ג'ון ת'ון מדרום דקוטה, שקבע כי "מייק פנס צריך להיות המועמד שלנו לנשיאות לאלתר". רבים אחרים המליצו להחליף את טראמפ בפנס ששיעורי התמיכה בו זינקו.



המשמעות:


חומת התמיכה האדירה שדונלד טראמפ עמל כה רבות לבנות סביבו בתוך מפלגה שלפרקים ראתה בו נטע זר ולפרקים אולי חששה מהיותו סוס טרויאני התפרקה כמעט לחלוטין. אלו לא שוליים פוליטיים או רק הנהגה ממסדית, זו מפלגה שלמה שנכנסה אל תוף סוף השבוע בכאוס גדול. אמנם אסור להפריז בחשיבות התגובות של הפוליטיקאים הללו שהתנערו מדברי טראמפ משום שהם מגיעים מאותם כיסי התנגדות שכבר הכרנו בעבר, אך אסור לזלזל בעצמתן.

כבר עתה החליטה המפלגה הרפובליקנית על בסיס הקרקע הפוריה הרואה בטראמפ כמועמד על גבול הלא-לגיטימי להפסיק את פרוייקט "הרצת המצביעים" שלהם אל הקלפי שנועד לתמוך בדונלד טראמפ, ולפי חלק מהפרסומים האחרים המפלגה הקימה צוות של משפטנים כדי לבדוק האם ניתן בכלל להדיח את המועמד לנשיאות או להחליף אותו במקרה של פרישתו. להחלטות אלה השפעה ישירה על האופן שבו נראית ונשמעת המפלגה הרפובליקנית בציבור.

משמעות נוספת ומיידית של סערת הסרטון תגיע בעימות הנשיאותי השני שייערך בלילה שבין ראשון לשני (שעון ישראל) - עימות שכבר הוגדר על ידי פרשנים שמרניים כמבחן האחרון של טראמפ. עתה העימות הזה עלול להפוך לזירת בוץ שבה המנחים, הקהל, והמועמדת שמולו, יטיחו בטראמפ האשמות ויהפכו את נושא יחסו לנשים למוקד העימות במה שעלול להציב אותו בעמדת המתגונן במקום לנצל את אחת הבמות האחרונות לפני הבחירות כדי לשפר את מצבו.



ההשלכות:


נשים אינן מיעוט, הן אינן מכונסות במדינות מפתח והן לא ממוקדות באזורים גיאורגפיים ספציפיים. הן מהוות 50% מהעם האמריקני, ואף יותר מזה בקהל המצביעים, ויש להן השפעה שווה בכל המדינות בארה"ב ללא יוצא מן הכלל.

כבר עתה מצבו של טראמפ בקרב נשים אינו טוב בלשון המעטה. רבים מהן שעדיין לא נפגעו או נעלבו משלל הפרשיות הקודמות כנראה כבר לא תוכלנה לעמוד בשקט ולהצביע למועמד הרפובליקני בלב שלם. מספיק שמעט מאוד מהן תעזובנה אותו כדי להטות את כל מערכת הבחירות - שהיא בלאו הכי כמעט סגורה וחתומה עבור הילרי קלינטון.

הדיבורים אמנם על פרישה אפשרית של טראמפ, לבד מההכחשה הנמרצת שלו, מוגזמים. הנתיבים בדרך להדחה שלו, מועטים. ההשלכה המרכזית של אירועי היממה האחרונה היא בעיקר בפירוק האחדות הרפובליקנית ובפגיעה אנושה בקהל המצביעות, ולא הרבה מעבר לכך. לצערו של טראמפ, אלו השלכות מספיק דרמטיות כדי לחסל לו כל סיכוי, קטן ככל שיהיה, שעוד נותר לו לזכות בבחירות לנשיאות. מי האמין שהפתעת אוקטובר תקבור דווקא אותו.




ואחרון חביב...


הסיפור על דונלד טראמפ כמעט וחיסל לחלוטין את הסיפור המרכזי שהיה אמור להעסיק אותנו בדרך אל העימות הנשיאותי השני - ההדלפה של ארגון "ויקיליקס" כנגד הילרי קלינטון. מדובר בנאומים אותם נשאה קלינטון בפני רבים מבכירי "וול סטריט" בשנים האחרונות שבהן היא חשפה עמדות כלכליות שאינן עולות בקנה אחד עם התדמית הפרוגרסיבית שהיא ניסתה לבנות לעצמה במערכת הבחירות המקדימות האחרונה של המפלגה הדמוקרטית מול הסנטור הסוציאל-דמוקרט ברני סנדרס. הגם שקלינטון דיברה שם על כלכלה קפיטליסטית, שוק חופשי ותמיכה בהסכמי סחר - סנדרס מיהר להודיע לתקשורת שהוא עדיין תומך בה. איזה הבדל תהומי ממה שמתחולל במפלגה היריבה.

אוקטובר כאן במלוא מובן המילה. נותר עוד חודש לבחירות.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר