העימות שאין שום אפשרות לחזות כיצד הוא יתנהל



קשה מאוד להעריך מה יהיה בעימות הלילה. למה שקרה ב-48 השעות האחרונות אין שום תקדים בפוליטיקה האמריקנית ובכל מקרה מערכת הבחירות הזו הייתה חגיגה אחת גדולה של חוסר וודאות וחוסר סדר, אז חבל לנסות.

דבר אחד ידוע, המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ זקוק לשנות את המצב הפוליטי שאליו הוא נקלע עם חשיפת ההקלטה המביכה מעברו בסוף השבוע האחרון. ההקלטה, שבה הוא תועד מתבטא בחשאי באופן בוטה כלפי נשים, דרדרה את מצבו הקשה בלאו הכי והובילה אותו כנראה אל נקודת השפל שלו במערכת הבחירות הנוכחית. אמנם בהתחלה טראמפ מיהר לפרסם הודעת התנצלות חריגה שבה הוא הביע חרטה, אך לאחר ששובל פוליטיקאים יצאו נגדו מאז פרסום הקלטת הוא התהפך לקו שונה עם פרסום הודעות ברשתות החברתיות שכולן התקפה על התקשורת, הממסד והיריבים. אז זו השאלה: מה תהיה הדרך של טראמפ לשינוי מצבו בעימות? האם הוא ימשיך להתנצל ולהביע חרטה כדי לחזור למסלול הנשיאותי, או שמא הוא ישוב למתקפת נגד ויפתח במלחמה מול כל העולם?

המענה לתשובה הזו יקבע במידה רבה את אופיו של העימות כרגוע או כקרבי, את הזמן שיוקדש בכלל לעיסוק בפרשה - שכעת אנו יודעים בוודאות שתעלה לדיון בתחילתו של העימות, ואת ההתפתחות מדיון כזה לדיונים נוספים בפרשיות מעברם של בני הזוג קלינטון שטראמפ כבר איים לפני שבועיים להעלות בעימות הנוכחי. כמובן שטראמפ לא יהיה לבד על הבמה, תהיה שם יריבתו שלה יהיה חלק בקביעת אופיו של העימות ושהיא זו שתצטרך להגיב לאיזה טראמפ שיגיע.

ומה באמת עם הילרי קלינטון? מאז נחשפה ההקלטה היא ירדה למחתרת. לא הגיבה, לא התראיינה ולא דיברה. בעימות הלילה היא תצטרך להגיב לראשונה וגם תגובתה תעמוד למבחן. מאחר שהנושא המרכזי שהעסיק את הפוליטיקה האמריקנית היה בעיקר התפוררות האחדות המפלגתית של הרפובליקנים, הרי שלאיחודם מחדש הם לא יזדקקו יותר מאשר מועמדת דמוקרטית אחת שתכה בטראמפ יותר מדי. אם המתקפות שלה ירחיקו לכת, היא תחמיץ את היתרון שבכאוס של הרפובליקנים ואולי אף תפגע בקהל שאותו היא רוצה להעביר סופית מתמיכה בטראמפ, קהל הנשים. כמובן שגם לקלינטון יהיו צרות ופרשיות משל עצמה. עם זאת, קל מאוד להעריך ששתיקתה עד כה היוותה חלק מההכנות שלה לקראת העימות. ככלות הכל, אל העימות הקודם היא התכוננה - וניצחה. ואם תעשה זו גם כעת - תנצח.

ולאחר כל זה כדאי לצאת מנקודת הנחה שלנושאים האישיים יהיה בסופו של דבר בלם. הקהל והמנחים יעברו לנושאים "שוליים" אחרים כמו ביטחון וטרור, כלכלה והגירה, ובאופן הזה טראמפ דווקא יוכל לצאת נשכר - עצם עמידתו על הבמה תעיף הצדה את הטענות שהוא אינו לגיטימי. הנה הוא, עומד על הבמה, כמועמד לגיטימי שמדבר על תוכניות לגיטימיות.

אמרנו "קהל" ואמרנו "מנחים", אלה שני נושאים חשובים שיבדילו את העימות הזה מהעימות הנשיאותי הקודם. בראש ובראשה העימות יונחה על ידי שניים, אנדרסון קופר מרשת CNN ומרתה ראדץ מרשת ABC, שיחלקו ביניהם את תפקיד ההנחיה במעין פורמט שלא היה מקובל זמן רב. בכמה מקומות דווח שלשניים הללו היו מריבות קטנות באשר לחלוקת השאלות ביניהם, וכנראה שזה טבעי ששני עיתונאים על במה אחת ירצו להרשים את הקהל לא פחות משני המועמדים ולכן השאלות שלהם יהיו אולי קשות או מתחכמות מהרגיל. שנית, העימות ייערך בפורמט "אסיפת תושבים" עם השתתפות קהל שיציב למועמדים לפחות מחצית מהשאלות. כמובן שלאינטראקציה עמם יהיה תפקיד חשוב באופן הגדרת המנצח כאשר נבחן את דרכי התגובה של שני המועמדים אל האנשים הפשוטים. הקהל, כמתחייב מהמעמד, כנראה ינסה לעקוף את הנושאים האישיים הקטנוניים שעלו עד כה בקמפיין לעבר תכנים חשובים יותר ורציניים. לפחות כך אפשר לקוות.

כך או כך, בדרך כלל העימות השני משיג כמות צופים נמוכה יותר בהשוואה לעימות הראשון, וגם הפעם הצפי לא שונה. אמנם ישנן תחזיות המדברות על כ-70 מיליון איש, שזה עדיין גבוה יותר מרוב עימותי העבר, אך לבטח העימות הזה יחווה ירידה במספר הצופים. הרי לא זו בלבד שהעימות ישודר בליל ראשון, חלק מסוף השבוע האמריקני, אלא הוא ישודר מול משחק מליגת ה-NFL שיועבר בשידור ישיר ברשת NBC. משחקים כאלה לרוב זוכים לכ-25 מיליון צופים, רובם גברים, וקהל זה כמובן לא ישתתף בצפייה בעימות. בהקשר הזה אפשר לתהות האם רוב הצופים בעימות יהיו בכלל צופות. נוסף על כך, רשת NBC שהייתה הנצפית ביותר בעימות הנשיאותי הראשון ושהביאה את מניין הצופים הגבוה ביותר אל העימות ההוא, 20 מיליון, החליטה שלא לוותר על המשחק ופשוט לא לשדר את העימות - דבר שיפגע ברייטינג שלו.

נתונים טכניים אודות העימות: העימות ייערך באוניברסיטת וושינגטון שבעיר סנט לואיס במדינת מיזורי. את העימות ינחו העיתונאים אנדרסון קופר מרשת CNN ומרתה ראדץ מרשת ABC למשך 90 דקות החל מהשעה 04:00 לפנות בוקר לפי שעון ישראל (21:00 בחוף המזרחי של ארה"ב, 20:00 במיזורי). העימות יישא אופי של "אסיפת תושבים" שבמסגרתו יוכל הקהל הנוכח באולם לשאול באופן ישיר את המועמדים שאלות ולבוא איתם באינטראקציה. חצי מהשאלות יועלו על ידי הקהל והחצי השני מטעם המנחים. ביתר הזמן יתנהל דיון חופשי בין שני המועמדים. המועמדים, כתוצאה מהפורמט, לא ישבו מאחורי דסק אלא יעמדו וישבו לסירוגין ליד מקומותיהם באמצע הבמה המוקפת קהל.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר