בשלב הזה טראמפ כבר חדל לדבר אל האמריקני הממוצע



סיכום השבוע:


חודש לפני הבחירות, פרשיות עבר צצות ובאות, מצבכם בכי רע, אתם מתמוטטים בסקרים, מצביעים בורחים - מה אתם הייתם עושים? האם הייתם מנסים להשיב את הבוחרים הבורחים, מייצבים את הספינה, מפנים מאמץ אל המרכז הפוליטי, פועלים להשיג קהלים חדשים? או שמא הייתם שוברים חזק אל קהל הבסיס, יורדים אל השוליים, תוקפים את כל העולם ומתבוססים בהאשמות מכל סוג? אם תשובתכם היא האחרונה, אולי יש לכם מקום בצוות היועצים של דונלד טראמפ.

כי זה מה שהוא עשה: את נקודת המפנה האחרונה במסע הבחירות שלו לנשיאות, שהיא כנראה גם החשובה מכולן, הוא ביצע בשבוע החולף בנאום נלהב בפני קהל בוחרים בפלורידה. הוא דיבר שם על מאבקו נגד הממסד הפוליטי, האליטה הכלכלית, התקשורת החופשית, העולם הגלובלי והיריבים מבית. הוא הציג את עצמו בפעם הראשונה לא כאיש של רעיונות - בניית חומה, ביטול TPP - אלא כמנהיגה הכמעט משיחי של תנועה פוליטית חדשה, תנועה שמטרתה הורדה מהשלטון של הסדר הישן וחיסולה תוך כדי המאבק על דמות אמריקה. במסגרת הזאת הוא יכל לקרוא לכליאת יריבתו, להאשים אותה בבגידה בעם, בהרעלת מוחות המונים, בהטיית בחירות, לגחך עליה שהיא מסוממת, לערוך לה דמוניזציה ולתאר אותה כהתגלמות השטן. הוא, כמובן, הקדוש המעונה שמוביל את אותה התנועה, זה שסופג בעצמו עבור הקהל את כל החצים במלחמה וזה שמוכן אף להקריב את עצמו למענם של מאמיניו. והרי הוא אכן הולך להישחט.

אפשר להודות, כמו הרבה תנועות מאותו הסוג גם זו מלהיבה המונים. אך הקהל שמתלהב ממנה הוא בעיקר הקהל הפופוליסטי השולי, זה שאינו הרוב באמריקה ולמען האמת גם זה שלא מהווה רוב בשום מקום אחר בעולם על אף שהוא לעתים הקול הרם ביותר. במקום לפנות דווקא אל המרכז הפוליטי ואל המצביעים המתנדנדים, פחות מחודש לפני הבחירות, בחר טראמפ השבוע אולי במודע לסכל כל ניסיון להשיב את הספינה לעבר המקום שאליו היא החלה לשוט, ושכאשר היא שטה לשם הוא עלה בסקרים לשיא, לטובת קמפיין בחירות פרוע לקבוצה מאוד מצומצמת בארה"ב.

מדיניות כזו הותירה את האמריקני הממוצע לפי שעה ללא שום סיבה או אפילו הזדמנות לחזור אל טראמפ בשבוע האחרון. טראמפ חדל מלדבר אל אותו אמריקני, Average Joe, ברגע שהחל להרחיק לכת למחוזות שאליהן הגיע. המחיר של זה בא לידי ביטוי בסקרים - טראמפ לא הוסיף לעצמו אף קול חדש והוא ממשיך להבריח בוחרים אפשריים. דבריו אינם פונים לקהל הרחב ואינם משכנעים אומה בעלת מסורת דמוקרטית-ליברלית מן הארוכות שבתולדות המדינות.

לכל אלה יש היבט נוסף: אם תביטו בפוסטים האחרונים בבלוג הזה תשימו לב בחוסר סיפורים וכותרות מהפרסומים היום-יומיים אודות המיילים של אנשי הקמפיין של הילרי קלינטון. אלה מיילים שגם אם לא היו בהם כותרות דרמטיות הם כן היו ראויים לסיקור - אך הם נדחקו בגלל טראמפ. הוא אמנם השתמש בסיפורים האלה בעצרות הבחירות שלו כדי להשיב אותם אל הכותרות אבל הוא עשה את זה אך רק כדי להוכיח ולמסד את התפיסה הגדולה אודות מלחמה נגד האליטה, תפיסה שפונה לקהל שולי ולא משכנעת מצביעים מתנדנדים או קולות עצמאיים. קלינטון בכלל ירדה אל המחתרת ושלחה אחרים שיחליפו אותה במירוץ בעודה מתברכת בקמפיין של יריב שהחליט בכל מחיר להפסיד את הבחירות.

מאוד ייתכן שהשבוע הזה היה גורלי במערכת הבחירות. לא רק לתוצאה, אלא גם ליום שאחרי.

בסרטון: שפרד סמית מ-Fox News לאחר העימות (ולפני ההאשמות על הטרדה מינית נגד טראמפ)

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר