סוף שבוע של לוחמת שטח לפני יום הבחירות הגורלי



סיכום היום הדמוקרטי:


● האירוע המרכזי ביממה האחרונה עבור המועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון נערך בעיר קליבלנד שבאוהיו, אז נהנתה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון מתמיכה של כוכבי פופ דוגמת הזמרת ביונסה ובעלה הראפר ג'יי זי - הכל כחלק מהניסיון שלה לשווק את עצמה לקהל המילניאלס, בני דור המילניום הצעיר. שני כוכבי הענק קראו לקהל לצאת ולהצביע במדינה שבה קלינטון מפגרת בכל הסקרים. "לפני פחות ממאה שנים, לנשים לא הייתה הזכות להצביע", קראה ביונסה, "תראו עד לאן הגענו ממקום שבו לא היה לנו קול, עד לסף עשיית היסטוריה עם בחירתה של הנשיאה הראשונה, אך אנו חייבים להצביע". המועמד הרפובליקני גיחך על המאורע: "אנחנו לא צריכים את ג'יי זי ואת ביונסה כדי למלא אולם", הוא אמר בהופעה בפלורידה, "אנחנו נעשה את זה בדרך הישנה, חבר'ה".

● מלבד האירוע ההוא באוהיו, ביקרה הילרי קלינטון ביום שישי גם בפנסילבניה ובמישיגן שאותן היא חשה שהיא מסוגלת לאבד וכן בפלורידה שיכולה להיות חסם עבור היריב שלה בדרך להגעה אל רף 270 האלקטורים הנחוצים כדי לזכות במירוץ לנשיאות. את היומיים האחרונים שלפני הבחירות תקיים קלינטון פעם נוספת באוהיו עם כדורסלן העל לברון ג'יימס, בניו המפשייר, וכן בפנסילבניה בעצרת סיכום בהשתתפותה לצד בעלה ביל קלינטון, נשיא ארה"ב ברק אובמה והגברת הראשונה מישל אובמה. אותו ברק אובמה יופיע לטובתה בפלורידה ובניו המפשייר ביומיים הבאים.

● בהרבה מפות אלקטורליות החלה הילרי קלינטון לספוג לקראת סוף המירוץ את הירידה בסקרים שהיא חוותה בשבוע האחרון. רשת CNN עדכנה את המפה שלה כך שלראשונה לקלינטון כבר אין 270 אלקטורים בטוחים, הגם שברשת התעקשו להגדיר אותה עדיין כמובילה. בכלי תקשורת אחרים עודכנו מפות האלקטורים של האנליסטים השונים (שאיך שהוא, עד לפני עידן נייט סילבר, היו הכוכבים בכל מערכת בחירות), למציאות שבה ההובלה של קלינטון הסתכמה בכעד 10 או 20 אלקטורים מעל לקו האלקטורים הנחוץ והרבה למטה ממה שהיה לה עד כה.



סיכום היום הרפובליקני:


● המועמד הרפובליקני לנשיאות החל בסוף השבוע האחרון, אותו סוף שבוע שנמשך בארה"ב גם אל תוך יום ראשון, במסע דילוגים בכל 10 המדינות המתנדנדות שעל מפת האלקטורים. הוא ביקר כבר בחלק מהן ביומיים האחרונים והוא צפוי להמשיך לבקר ביממה הקרובה בנבדה, בקולורדו, איווה, ניו מקסיקו, ויסקונסין, מישיגן, פנסילבניה וכן וירג'יניה. לפי דיווחים שונים בכלי התקשורת, גם מינסוטה אולי נמצאת על הכוונת שלו והוא אולי יבקר גם בה. לכל הביקורים הללו מבחינתו מטרה אחת - להביא את טראמפ אל מעבר לרף 270 האלקטורים הנחוצים לו כדי להיות נשיא ארצות הברית הבא. כל זה בעוד מפות האלקטורים, כאמור לעיל, מתחילות לנטות לטובתו ולרעתה של יריבתו.

● יו"ר בית הנבחרים פול ראיין השתתף ביממה החולפת בפעם הראשונה באירוע בחירות של המועמד לתפקיד סגן הנשיא של דונלד טראמפ, מייק פנס. באירוע, שנערך במדינת הבית של ראיין ויסקונסין, קראו השניים יחדיו אל קהל המצביעים "לשוב הביתה ולהצביע עבור דונלד טראמפ" - וזאת לאחר שראיין סירב בעבר להופיע עם טראמפ ואף התמהמה בתחילת הדרך מלתמוך בו עד שלבסוף סיפק הצהרת תמיכה רפה שעם הזמן גם נהפכה חסרת משמעות. מוקדם יותר השבוע טען ראיין בכל זאת שהוא הצביע עבור טראמפ בהצבעה המוקדמת במדינתו. עם זאת, כאשר ראיין סיפר לכתבים האמריקניים שהוא מתכנן להופיע יחד עם טראמפ יחדיו ביום ראשון, גילו חלק מהם שהאירוע בדיוק בוטל על ידי המטה של טראמפ.

● החלטה של בית המשפט העליון שהתפרסמה ביממה האחרונה בארה"ב עשויה להשפיע על נתוני ההצבעה במדינת אריזונה. ההחלטה נגעה להצעת חוק מקומית שביקשה לקבוע כי אף צד שלישי לא יוכל לאסוף טפסי הצבעה מוקדמת באופן קולקטיבי מהאזרחים ולהעביר אותם אל הקלפיות - לכאורה כדי לפגוע באמצעות החוק בקולותיהם של המיעוטים ההיספנים שלאו דווקא מגיעים בכוח עצמם אל הקלפי ובמקום זה מעדיפים להסתפק בארגונים אזרחיים האוספים את פתקי ההצבעה שלהם במשותף. בית המשפט הפדרלי לערעורים באותו האזור קבע כי החוק המקומי אינו חוקתי אך בית המשפט העליון של ארצות הברית פסק אחרת ובכך העניק למפלגה הרפובליקנית ניצחון במדינה שבה כל קול עשוי להיות חשוב. אריזונה, עם זאת, לא הצביעה למפלגה הדמוקרטית מאז שנת 1996.



ידיעות נוספות:


● רשת CBS דיווחה ביום שישי מפי גורמים ביטחוניים כי קיימת אפשרות להתרחשותם של פיגועי טרור בארה"ב לקראת יום הבחירות. הדיווח הדגיש את ניו יורק, את וירג'יניה ואת טקסס כבעלי פוטנציאל גבוה יותר מכל היתר לספוג מפיגועים אפשריים שכאלה. בניו יורק אכן יכולה התקשורת לדווח על נוכחות ענקית של גורמי שיטור ברחבי העיר לקראת הבחירות - העיר הזו ככלות הכל תכיל באופן היסטורי את מטות שני המועמדים לנשיאות בערב הבחירות.

● רשת Fox News ספגה בשבוע האחרון ביקורת עקב שני סיפורים מסולפים - האחד, כאשר המגיש הבכיר של הרשת שון האניטי פרסם בתוכנית הרדיו שלו סיפור מפוברק לפיו נשיא ארה"ב ברק אובמה ורעייתו מישל מחקו מחשבון הטוויטר שלהם כל ציוץ שהזכיר בשם את "הילרי קלינטון". הסיפור היה שגוי לגמרי והאניטי התנצל מאוחר יותר בחשבון הטוויטר שלו על כך; השני, הרבה יותר דרמטי, כאשר המגיש הפוליטי המרכזי שלהם ברט באייר דיווח מפי מקורות אנונימיים כי חקירה המתבצעת ב-FBI לגבי פרשת קרן קלינטון 'תסתיים קרוב לוודאי בהגשת כתב אישום'. המסקנה הייתה נמהרת, לבד מהביקורת על כך שכל הסיפור היה חסר ביסוס, ובכל מקרה בארה"ב ההחלטה להגיש כתב אישום מוטלת על חבר מושבעים במקרים כאלה. באייר התנצל בשידור חי על השגיאה שלו; בנוסף, אף גורם לא הצליח להוכיח סיפור אחר של אתר פוקס ניוז לפיו 5 מדינות פרצו לחשבון המייל הפרטי של קלינטון מתקופת כהונתה כמזכירת המדינה.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר