עוד 15 ימים לבחירות בארה"ב - המפה האלקטורלית וממוצע הסקרים במדינות המתנדנדות

כמות גדולה של סקרים, ארציים ומקומיים, פורסמה היום בארה"ב ובין היתר הרגשנו את זה כאן בפורום. אז בסופו של היום הזה, ורגע לפני פתיחת האשכולות המרכזיים שיעסקו בעימות הנשיאותי השלישי והאחרון שייערך עוד 6 שעות, כדאי לסכם בצורה בהירה את ממוצעי הסקרים והמפה האלקטורלית נכון לעכשיו. מיותר לציין שהאשכול הזה הוא בעיקר מתמטי ומומלץ לקחת את כל הסקרים הללו בעירבון מוגבל מאוד.

הסקרים הארציים ממשיכים להיטיב עם רומני
כמעט כל הסקרים שפורסמו היום הראו על יתרון לרומני. בסקר של פוליטיקו ראינו פער של 2%, בסקר של רסמוסן ראינו 2% גם כן, בסקר של גאלופ ראינו פער גבוה של 6% כהרגלם בימים האחרונים ובסקר של רויטרס ראינו שיוויון.

פנסילבניה הופכת למדינה מתנדנדנת
שני סקרים שפורסמו הערב נותנים לנשיא אובמה פער של 3% ו-5% שם על פני רומני. הרחק מהסקרים שנתנו לו 10% עד לפני מספר שבועות.
צריך לומר עם זאת שפנסילבניה עדיין נוטה באופן מובהק לאובמה מבין כל יתר המדינות המתנדנדות.

אוהיו נותרת חידה
גם סביב אוהיו פורסמו שני סקרים - שונים לגמרי. בראשון, של רשת CBS, אובמה מוביל ב-5% ובסקר השני ישנו שיוויון מלא.
האם כדאי להזכיר את הסיסמה שאף מועמד רפובליקני לא הגיע לבית הלבן בזמן המודרני מבלי לזכות באוהיו?

קולורדו חשובה גם כן עבור רומני
גם אם רומני מנצח בפלורידה + וירג'יניה + אוהיו, שזהו התרחיש הטוב ביותר עבורו ומציב אותו על 266 אלקטורים, הוא עדיין נזקק למדינה אחת קטנה, מספיקה אפילו ניו-המפשייר עם 4 האלקטורים שלה, כדי להגיע ל-270.
קולורדו היא מדינה שלרומני יהיה קל יותר לקחת מבין כל המדינות הקטנות האלה. שם, סקר של רסמוסן נותן לו היום פער של 4% על פני אובמה.

אובמה מתחזק בניו-המפשייר
סקר חדש של רשת טלוויזיה מקומית בניו המפשייר מראה על פער של 9% לטובת הנשיא אובמה.
רומני, שהוביל במדינה בממוצעי הסקרים עד לא מזמן, כעת מפגר בה לאחר אובמה.

ובכלל, לאובמה החיים כעת הרבה יותר קלים
מבחינתו, ניצחון בשלושת מדינות המערב התיכון - אוהיו, ויסקונסין ואיווה - יחסום לחלוטין את רומני מלהיות נשיא.

נתונים כלליים נוספים
חלקינו עוקב אחר אתר ההימורים "Intrade", שבו ניתן להמר על המועמד שיזכה. כעת ניתן לראות שם כיצד רומני שובר לראשונה מזה זמן רב את רף ה-40% וכעת הוא ניצב על 40.1% לעומת 59.6% לאובמה. במקביל, על פי נייט סילבר מה"ניו יורק טיימס" שמנהל מודל סטטיסטי לחישוב סיכוייהם של המועמדים לנצח, סיכוייו של רומני לזכות בנשיאות עלו בימים האחרונים - וכך גם כמות האלקטורים שבידיו.


מה יקרה במצב של תיקו?


אנחנו לאט לאט מתקרבים לליל הבחירות וכדאי לנסות להבהיר מה יקרה במצב של תיקו בחבר האלקטורים. במקרה שכזה, ההכרעה בבחירת הנשיא מובאת לבית הנבחרים בשיטה הזו:

ידוע לנו שלכל מדינה בארה"ב יש נציגים בבית הנבחרים האמריקני על פי גודל האוכלוסייה שלה. למדינה הגדולה ביותר, קליפורניה, יש משלחת של 53 חברים. למדינה הקטנה ביותר, ויומינג, יש משלחת של חבר אחד בלבד.

ההצבעה בבית הנבחרים מתנהלת כך: כל משלחות המדינות בבית הנבחרים עורכות הצבעה בינן לבין עצמן - מי צריך להתמנות לנשיא, אובמה או רומני. מי מבין השניים שהשיג רוב במשלחת - זוכה בתמיכת אותה המדינה שהמשלחת מייצגת. לאחר שכל משלחות החברים עורכות את ההצבעות - בודקים בכמה מדינות ניצח אובמה ובכמה מדינות ניצח רומני. במקרה הזה, לכל מדינה - נקודה אחת. מי שהשיג רוב מוחלט של נקודות - יתמנה לנשיא. במקרה ובמדינה מסויימת חל תיקו בהצבעה במשלחת החברים - המדינה נמנעת בהצבעה הסופית. אם גם בהצבעה הסופית יש תיקו, או שאף אחד לא השיג רוב מוחלט, ממשיכים להצביע בשיטה הזו עד שתהיה הכרעה. יש לציין שתחת השיטה הזו, צפוי יתרון לרומני על פני אובמה.

סגן הנשיא, דרך אגב, נבחר בשיטה אחרת דרך הסנאט.


האשכול המקורי ברוטר - rotter.net/forum/gil/25602.shtml

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר