עוד 13 ימים לבחירות בארה"ב - המפה האלקטורלית וממוצע הסקרים במדינות המתנדנדות

סיכום היום בסקרים ובמפה האלקטורלית


חורשים את הארץ

שני המועמדים, סגניהם, ונשותיהם חורשים את ארה"ב לאורכה ולרוחבה.

אובמה: לאחר ששהה ביומיים האחרונים בפלורידה ובאוהיו, פנה הנשיא לבקר היום בשלוש מדינות חשובות לא פחות - איווה, קולורדו ונבדה, שם הוא ישתתף בשעות הקרובות באירוע שיכלול את הזמרת קייטי פרי בלאס וגאס. לאחר כל זה, הוא מתכוון להמריא לארצות החוף האטלנטי ולבקר בעיר טמפה שבפלורידה ובעיר ריצ'מונד שבוירג'יניה. לקראת סוף השבוע, יחזור אובמה למדינת הבית שלו, אילינוי, שם הוא ישלשל בשיקגו את פתק ההצבעה שלו לקלפי - ובכך יהיה הנשיא הראשון שלא מצביע ביום הבחירות, אלא בהצבעה המוקדמת (עוד בעניין - ראו למטה). את היומיים האלה, אגב, הוא יחתום באירוע בעיר קליבלנד שבאוהיו.

רומני: לאחר העימות בפלורידה ביום שני, נסע רומני יחד עם סגנו פול ראיין לביקור קצר בנבדה ומשם המשיכו השניים לביקור משותף גם בקולורדו. היום חזר רומני לביקור נוסף בנבדה, כאשר סגנו כבר המריא לאוהיו. בשעות הקרובות, רומני צפוי לחזור מזרחה, כשבדרך הוא מתכנן לעצור לביקור בזק במדינה איווה ומשם להמשיך לאוהיו. בסוף השבוע הוא צפוי להמריא לוירג'יניה.

אוהיו, אוהיו, אוהיו

במרחק שבועיים מיום הבחירות, המפות האלקטורליות מתחילות להתכנס לכיוון אחד. גם על פי הסקרים, גם על פי הפרשנים וגם על פי הלך הרוח במטות של שתי המפלגות - מתחילים רבים להאמין שפלורידה, וירג'יניה וקולורדו יילכו לבסוף לרומני, בעוד שכל היתר (פנסילבניה, מישיגן, ויסקונסין, איווה, נבדה וניו-המפשייר) יילכו לבסוף לאובמה.

אלה הן כמובן רק הערכות ואף מועמד לא יוותר על אף מדינה (ראו לעיל את הביקורים שלהם לימים הקרובים במדינות המתנדנדות). אבל קשה שלא לשים לב שאפילו בהערכות, אוהיו נותרת עדיין חידה גדולה. על פי ההערכות שתוארו לעיל, אובמה יחזיק ב-263 אלקטורים מול 257 לרומני. אוהיו שווה 18 אלקטורים והיא עשויה במידה רבה, במקרה שכך יהיה, להכריע את הבחירות ולתת להם את ה-270 המיוחלים.

היום פורסמו שני סקרים באוהיו, הראשון של חברת הסקרים "SurveyUSA" שהראה על הובלה של 3% לנשיא (אובמה - 47%, רומני - 44%) והשני הוא של מכון "Rasmussen" שהראה דווקא על שוויון 48% לשניהם. יש לציין שזהו כבר הסקר השלישי החודש שמראה על שוויון מוחלט.

הסקרים הכלליים

התקשורת בארץ אוהבת לצטט את הסקרים הללו - על אף שהם לא מלמדים דבר על החלוקה האלקטורלית, אלא רק מצביעים על המגמות הכלליות.

ובמגמה הכללית, רומני שומר על פער יציב למדי על פני אובמה בממוצע הסקרים של "RCP" (כבר קרוב לחודש). היום, סקר של "רסמוסן" מעניק לרומני יתרון של 4% על פני אובמה. ב"גאלופ" הפער הוא 3% לטובת רומני.

הסקרים הכלליים, ברובם, עדיין לא מושפעים באופן מלא מהעימות הנשיאותי האחרון. בכלל, זה המקום גם כן להזכיר את מוגבלותם של הסקרים ביכולת לנבא את זהות הנשיא הבא. יש לקחת אותם בעירבון מוגבל.


ההצבעה המוקדמת בארה"ב - נתונים


אין ספק שמערכת הבחירות בארה"ב היא מוזרה עם שיטה מוזרה לא פחות כשאחד הדברים המוזרים לנו ביותר שם, זה ההצבעה המוקדמת.

בארה"ב, כידוע, שיטת הבחירות היא אזורית - ולכן כל אדם יכול להצביע אך ורק במדינה שבה הוא רשום. לכן, אנשים רבים שלא נמצאים במדינות הבית שלהם (סטודנטים, חיילים, אנשי עסקים וגם כאלה שנמצאים בחו"ל) יכולים להצביע באמצעות הדואר.

בחלק מהמדינות, גם הקלפיות עצמן נפתחות מספר ימים או מספר שבועות לפני יום הבחירות במטרה לאפשר לאוכלוסיות המוחלשות להצביע בזמן הנוח להן ובמטרה להגדיל את שיעורי ההצבעה ולחסל את התורים הארוכים. לרוב, ההצבעה המוקדמת מטיבה עם המפלגה הדמוקרטית.

להלן שיעורי ההצבעה מעודכנים

רמה ארצית - 4.9% הצבעה

פלורידה - 10.9%

אוהיו - 14.1%

וירג'יניה - 6.6%

קולורדו - 13.5%

איווה - 24.4%

נבדה - 20.0%

התפלגות פוליטית

יש לציין שחלק מהמדינות אף מפרסמות את התפלגות הבוחרים על פי השתייכותם הפוליטית (בארה"ב כל מצביע רשום יכול לבחור להשתייך לאחת מהמפלגות הגדולות או להגדיר את עצמו כ"עצמאי")

בפלורידה:
44.7% מהמצביעים המוקדמים רשומים כרפובליקנים
39.3% מהמצביעים המוקדמים רשומים כדמוקרטים
16.0% מהמצביעים המוקדמים רשומים עצמאיים/אחרים

בקולורדו:
38.8% מהמצביעים המוקדמים רשומים כרפובליקנים
37.1% מהמצביעים המוקדמים רשומים כדמוקרטים
24.1% מהמצביעים המוקדמים רשומים עצמאיים/אחרים

באיווה:
46.5% מהמצביעים המוקדמים רשומים כדמוקרטים
31.6% מהמצביעים המוקדמים רשומים כרפובליקנים
21.9% מהמצביעים המוקדמים רשומים עצמאיים/אחרים

בנבדה:
46.8% מהמצביעים המוקדמים רשומים כדמוקרטים
36.9% מהמצביעים המוקדמים רשומים כרפובליקנים
16.3% מהמצביעים המוקדמים רשומים עצמאיים/אחרים

כמובן שזה לא אומר לנו דבר וחצי דבר על הצבעתם האמיתית. סקר שפורסם במהלך שעות הערב קובע ש-7% מהרשומים כדמוקרטים שוקלים להצביע עבור מיט רומני, בעוד כמות דומה מהרשומים כרפובליקנים שוקלים בכלל להצביע עבור ברק אובמה.


האשכול המקורי ברוטר - rotter.net/forum/gil/25606.shtml

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר