עוד 10 ימים לבחירות בארה"ב - המפה האלקטורלית וממוצע הסקרים במדינות המתנדנדות

סיכום היום בסקרים ובמפה האלקטורלית


סוף שבוע של סקרים

סוף השבוע שלנו כלל מספר רב של סקרים. להלן סיכום קצר שלהם:

בפלורידה (29 אלקטורים) - שני סקרים הראו פער קטן לטובת רומני. סקר של רסמוסן עם 2% לטובתו וסקר של אתר חדשות מקומי עם פער של 5% לטובתו. בממוצעי הסקרים, הוא שומר על פער קטן אך יציב על פני הנשיא.

בפנסליבניה (20) - סקר שפורסם לפני זמן קצר מראה 6% לטובת אובמה. פנסילבניה זו מדינה שכמעט בוודאות תלך לאובמה, אך עצם העובדה שהפערים הצטמצמו בסקרים האחרונים, עשוי להוביל להקצאת משאבים מצד הדמוקרטים בכדי לוודא שהיא נשארת לצידם.

באוהיו (18) - המצב הפוך מפלורידה. רומני לא ראה אף סקר לטובתו עוד מתחילת החודש - וכשזה כך כמה ימים לפני הבחירות וכשהמדינה כה קריטית עבורו, זה עשוי להלחיץ את המטה שלו... שלושה סקרים פורסמו שם: בשניים מהם, הפער הוא 2% לטובת אובמה. באחד מהם, של רשת CNN, ניתן היה לראות פער יותר משמעותי של 4% לטובת הנשיא.

קרוליינה הצפונית (15) - זו מדינה, שעל אף שהדמוקרטים ניסו משמעותית להביא אותה לצידם גם השנה, עדיין נוטה למיט רומני באופן מובהק. עם זאת, שני סקרים לאחרונה, אחד מהם של הסוקר הדמוקרטי PPP, הראו פערים נמוכים מאוד לטובת רומני. מנגד, שני סקרים אחרים, אחד מהם של רסמוסן, העניקו לרומני דווקא יתרון בולט של בין 6% ל-8%. נדמה שניתן להאמין דווקא לסקרים האחרונים, מפני שהמדינה מוגדרת כנוטה לרומני על פי כל הפרשנים.

וירג'יניה (13) - גם זו מדינה שהפרשנים נוטים כבר להאמין שלבסוף תלך לרומני, למרות שהסקרים כרגע מראים פער זניח למדי עבורו. הסקר האחרון שנערך שם הראה תיקו בין המועמדים. בממוצע הסקרים של RCP, רומני מוביל בפער קטן למדי.

ויסקונסין (10) - מבחינתם של הרפובליקנים, זוהי מדינה שתהיה תחליף ראוי לאוהיו. הרפובליקנים התחזקו שם וזכור מאוד הניצחון שלהם עם הבחירה המחודשת של המושל סקוט ווקר. הסקר האחרון של רסמוסן מראה על תיקו. בממוצע הסקרים המדינה עדיין נוטה לאובמה.

קולורדו (9) - זו מדינה שמטה רומני זקוק לה לא פחות מאוהיו. כבר אמרנו בעבר שהאסטרגיה של מטה רומני היא לזכות בשלושת המדינות הגדולות פלורידה+וירג'יניה+אוהיו, אז הוא יחזיק ב-266 אלקטורים, ואז לנצח בעוד מדינה קטנה בכדי לעבור את רף ה-270. קולורדו היא המדינה שעליה בונים הרפובליקנים. יש לציין שאובמה ביקר שם בימים האחרונים ובממוצעי הסקרים של RCP היא ניצבת כעת בתיקו מוחלט.

איווה (6) ונבדה (6) - אלה שתי מדינות שחשובות בעיקר לנשיא אובמה. רומני לא ממש זקוק להן בכדי לנצח (ראו פסקה קודמת על קולורדו) - אך אובמה דווקא זקוק להן בכדי להגיע לרף ה-270. בשתיהן, סקרים שפורסמו על ידי "Gravis Marketing" הראו יתרון מסוים לנשיא. באיווה זה היה יתרון של 4% אך בנבדה זה היה יתרון של 1% בלבד. יש לציין שאובמה ביקר בנבדה לאחרונה ומן הסתם זה יחזק אותו. בממוצעי הסקרים, על כל מקרה, הוא מוביל שם בכ-2.5% על פני יריבו.

עדכוני ההצבעה המוקדמת

נמשיך לעדכן אודות שיעורי ההצבעה המוקדמת וגם על ההתפלגות הפוליטית של המצביעים (בארה"ב, כל מצביע רשום יכול לבחור להשתייך לאחת מהמפלגות הגדולות או להגדיר את עצמו כ"עצמאי" - אין זה כמובן אומר שהם אכן יצביעו על כך... יש גם לציין שמיט רומני, על פי כל הסקרים, מוביל באופן ניכר בקרב המצביעים העצמאיים).

רמה ארצית נכון לעכשיו - 8.3% (לעומת 30.6% במערכת בחירות 08' כולה)

פלורידה - 13.4% כבר הצביעו
44.5% רפובליקנים
39.3% דמוקרטים
16.2% עצמאיים

קרוליינה הצפונית - 30.9% כבר הצביעו
49.7% דמוקרטים
31.1% רפובליקנים
19.2% עצמאיים

אוהיו - 17.4% כבר הצביעו

וירג'יניה - 5.2% כבר הצביעו

ויסקונסין - 3.4% כבר הצביעו

קולורדו - 25.8% כבר הצביעו
39.0% רפובליקנים
36.1% דמוקרטים
24.9% עצמאיים

איווה - 27.4% כבר הצביעו
45.4% דמוקרטים
31.9% רפובליקנים
22.7% עצמאיים

נבדה - 32.6% כבר הצביעו
45.5% דמוקרטים
37.3% רפובליקנים
17.2% עצמאיים


מערכת פוליטית כמו ארה"ב ובריטניה?


כהמשך ישיר לאשכול הקודם, שקשר בין ישראל לארה"ב, אני רוצה ברשותכם להוסיף מספר מילים על "חלום המפלגות הגדולות":

עטו הפרשנים על האיחוד הדרמטי בין "הליכוד" לבין "ישראל ביתנו" (מבלי משים, אגב, שלא מדובר באיחוד מפלגתי, אלא ברשימה משותפת בלבד) ומיד קיוו למערכת פוליטית נוסח ארה"ב או נוסח בריטניה. דהיינו - שתי מפלגות גדולות. ימין ושמאל. שמרנים וליברלים.

שחכו אותם פרשנים את הכיוון ההפוך דווקא אליו צועדות מדינות מעין אלה.

נתחיל בבריטניה - מדינה שבמשך שנים רבות הכילה בתוכה שתי מפלגות שלטון גדולות (הלייבור והטורים), אך בשנתיים האחרונות נאלצה ללמוד את צמד המילים "ממשלה קואליציונית". בבחירות של מאי 2010, לא זכתה אף מפלגה - לראשונה זה עשורים - ברוב הפרלמנט, וכתוצאה מכך נאלצה המפלגה הגדולה להרכיב ממשלה קואליציונית באמצעות שותפות עם אחת המפלגות הקטנות.

זה הגיע בעיקר כתוצאה של זליגה מהמפלגות הגדולות למפלגות הקטנות. גם סקרים אחרונים כיום בבריטניה מראים על זליגה גדולה לעבר המפלגות הקטנות. כך למשל סקר שפורסם בשבוע שעבר מראה 40% תמיכה במפלגת העבודה הבריטית, 31% במפלגה השמרנית, 10% תמיכה במפלגה העצמאית (מפלגת ימין שמעולם לא יוצגה בפרלמנט) ו-9% למפלגה הליברל-דמוקרטית (מפלגת שמאל שחברה כיום בקואליציה עם השמרנים).

אז אמנם הבחירות שם עוד רחוקות (2015) ושיטת הבחירות בלאו הכי מקשה על המפלגות הקטנות להיכנס לפרלמנט, הגם שזוכות ל-10% בסקרים. אך 10% תמיכה ברמה הכללית לא באים בקלות - וגם לא נעלמים בקלות.

ומה בארה"ב? בארה"ב הדבר בהחלט שונה, בין היתר מפני ששיטת הבחירות היא אף יותר קיצונית מהשיטה הבריטית.
אך גם שם המפלגות הקטנות לא אומרות נואש. מדי מערכת בחירות מתמודדים מועמדים נוספים - מהמפלגה הליברטריאנית, ממפלגת הירוקים, "מפלגת החוקה" ועוד מועמדים עצמאיים. (ניתן לקרוא על כל אלה כאן)

המפלגות הללו גזלו כ-1.5% מהקולות בבחירות של 2008 (הפער בין אובמה למקיין היה 7% ברמה הארצית).

בבחירות לשנת 2000 ניתן אף לומר שהתופעה הזאת היא זו שלמעשה הכריעה לטובת בוש את הבחירות. בפלורידה, המדינה המכרעת אז, הפער בין בוש לאל גור היה כ-540 קולות בלבד. המועמדים העצמאיים קיבלו שם 138,000 קולות. מיותר לדמיין איך העולם היה נראה עם 8 שנות גור במקום 8 שנות בוש.

אז נכון הדבר שבארה"ב המפלגות הקטנות לא מתקרבות כלל לשלטון, למרות שהן עשויות להשפיע עליו, כפי שראינו, לבלי הכר. אבל ישראל היא כמובן לא ברת השוואה עם ארה"ב ולא ניתן לשאוב משם את העידוד להיווצרות שתי מפלגות-על, כאשר שיטת הבחירות שלנו נותרת פרלמנטרית בעוד זו האמריקנית היא נשיאותית.

את העידוד, מסתבר, גם לא ניתן לשאוב מהדמוקרטיות הפרלמנטריות שבריטניה היא המובהקת והמפורסמת שבהן... גם תרבות פוליטית שונה לחלוטין וגם מערכת בחירות אזורית, לא הביאו את הציבור שם שלא להתנחם בידיהן של המפלגות הקטנות - בחלקן אף סקטוריאליות (מפלגות איריות וסקוטיות).

נראה כעת לומר שבכדי לייצר במובהק סביבה פוליטית דו-מפלגתית, אין לישראל אלא לשאוף לכונן דמוקרטיה נשיאותית.

זו, דווקא, עשויה להיות החלטה גרועה.


האשכול המקורי ברוטר - rotter.net/forum/gil/25640.shtml

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר