הבחירה הקשה של מרקו רוביו וראנד פול: או המירוץ לנשיאות או הסנאט - לא שניהם

מרקו רוביו (מפלורידה) וראנד פול (מקנטקי) הם שני סנטורים רפובליקנים ששמותיהם עולים תדיר בחודשים האחרונים כמועמדים אפשריים במירוץ לנשיאות ארה"ב בשנת 2016. שניהם גם לא ממש טורחים להסתיר היטב את כוונותיהם בהקשר הזה.

במקביל לכך, שני הסנטורים הזוטרים הללו, שהחלו את כהונתם בסנאט לאחר בחירות 2010, מתעתדים להמשיך עם החיים הפוליטיים ולהתמודד פעם נוספת על המושב הנוכחי שלהם בסנאט מטעם מדינותיהם ולזכות בשש שנים נוספות. מערכת הבחירות שלהם לסנאט תהיה ב-2016.

אלא שכאן מגיע רגע הבחירה.



על פי החוקים של מדינת פלורידה ומדינת קנטקי, אדם אינו רשאי להתמודד על שתי משרות במקביל. הוא צריך לבחור על איזה פתק להופיע.
כתוצאה מכך, עשויים רוביו ופול להתמודד מול בחירה קשה: האם לרוץ לנשיאות, או האם להמשיך בחייהם הפוליטיים בסנאט?

חוקים מחמירים מעין אלה לא חלים בכלל המדינות של ארה"ב, אלא רק בחלקן. בחלק מהמדינות אין מניעה לרוץ לשני תפקידים במקביל.

כך לדוגמה, בשנת 2008, התמודד ג'ו ביידן על המושב שלו בסנאט מטעם מדינת דלאוור, במקביל לריצה כסגן הנשיא המיועד יחד עם ברק אובמה. ארבע שנים מאוחר יותר, פול ראיין התמודד על המושב שלו בבית הנבחרים מטעם מדינת ויסקונסין, במקביל לריצה כסגן הנשיא המיועד יחד עם מיט רומני. משהפסידו השניים, המשיך ראיין לכהן כחבר מן המניין בבית הנבחרים, לאחר שזכה בבחירות שם.

אלא שבמדינות פלורידה וקנטקי החוקים מחמירים. בקנטקי החוקים מחמירים אף יותר מבפלורידה.



על פי החוק הנוכחי בקנטקי, מדינת הבית של ראנד פול, המועמד לסנאט צריך להירשם כבר בסוף חודש ינואר 2016. אם פול יחליט להירשם ככזה בינואר, הוא יתקשה מאוד לרוץ לנשיאות. אם לא יירשם, הוא לא יוכל לרוץ לסנאט.

אצל רוביו, המוביל בסקרי הפריימריז כעת, המצב יותר קל. הבחירה שלו יכולה להיעשות עד קיץ 2016. כך הוא יוכל להתמודד בבחירות המקדימות, לראות מה כוחו, ועל בסיס זה להחליט לאן מועדות פניו. אך גם במקרה שלו, הוא לבסוף יצטרך לבחור. אם, לדוגמה, הוא יבחר לנטוש את הבחירות לסנאט ולהתמודד לנשיאות, אך לבסוף יפסיד במירוץ לבית הלבן מול המועמד הדמוקרטי - הוא ימצא עצמו מחוסר עבודה.

זו, כמובן, לא רק בעיה אישית שלהם. זו בעיה לכלל המפלגה הרפובליקנית, מפני שאם לא יהיה מועמד ברור לסנאט מטעמם, הם עלולים להפסיד את המושב - וכפי שאנחנו יודעים ממערכת הבחירות האחרונה, כל מושב שם נחוץ וחשוב על מנת להגיע לרוב.

הדרך היחידה של השניים להתמודד בשתי המשרות גם יחד, זה רק באמצעות שינוי החוק הקיים או באמצעות "מעקפים" כאלה ואחרים, שרק יביאו בעיות נוספות - דוגמת בעיית חוקי מימון הבחירות שיצוצו בעקבות זה, או בעיה הרבה יותר קשה של 'ויתור' על האלקטורים של מדינותיהם במירוץ לבית הלבן, כיוון ששמם לא יהיה רשום כמועמד לנשיאות במדינותיהם (להזכיר: פלורידה בעלת 29 אלקטורים, קנטקי עם 8).

כך או כך, השניים האלה יצטרכו לעמוד מול דילמות לא פשוטות במירוץ לתפקיד הבכיר. החדשות הטובות הן שיש להם מעט יותר משנתיים כדי לפתור את הבעיות הללו.

ואם זה לא ייפתר, אז כנראה שהם יצטרכו לבחור: משרה בטוחה בסנאט, או מירוץ מסוכן לבית הלבן?

האשכול המקורי ברוטר - rotter.net/forum/scoops1/18053.shtml

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר