ילדים יקרים, האם סנטה קלאוס הוא לבן או שחור?

ביום רביעי הבא תציין ארה"ב, כמו גם מרבית העולם הנוצרי, את חג המולד - ה"כריסמס".

החג, במקורו, נועד אמנם לציין את יום הולדתו של ישוע הנוצרי, אך ברור לכל שהמנהג הפופולרי ביותר בארה"ב המקושר לחג הוא דווקא נוהג חלוקת המתנות לילדים, חלוקה שנעשית, על פי האגדה החביבה, על ידי אדם זקן ושמנמן בעל שיער לבן ולבושים אדומים המתעופף על גבי מזחלת רתומה לאיילים ברחבי העולם: סנטה קלאוס.



על שאלה אחת לא עונה התיאור שלעיל: האם סנטה קלאוס הוא בעל צבע עור לבן או שחור? השאלה המעט תמוהה הזו היוותה נושא לדיון ציבורי בתקשורת האמריקנית בימים האחרונים.

הכל התחיל במאמר שפרסמה הבלוגרית השחורה עאישה האריס באתר "סלייט" תחת הכותרת "סנטה קלאוס כבר לא צריך להיות אדם לבן יותר". בתחילת המאמר היא מתארת את ילדותה בחסותו של סנטה קלאוס השחור הפוקד את ביתה ואת משפחתה (שהרי לרוב אחד מבני המשפחה הוא זה שמתחפש לסנטה) ובהמשך היא תוהה כיצד שני עשורים לאחר מכן, כשארה"ב הופכת פחות ופחות לבנה, סנטה קלאוס עדיין נותר בתודעה הציבורית כאדם לבן.

בסוף המאמר מציעה האריס, כפתרון, לזנוח את הרעיון של סנטה קלאוס הישן ולדמיין דמות חדשה: פינגווין. ממש כך. לא עוד אדם מזוקן ושמנמן מלפלנד הקפואה, אלא פינגווין שחור-לבן חביב שמחלק מתנות לילדים הטובים. פינגווין, לשיטתה, יתאים יותר לפולקלור החג וימנע קיבוע תודעה שלילית אצל חלק מהילדים.


"כשראיתי את הכותרת הזאת, די צחקתי", הגיבה מייגן קלי, אחת השדרניות הבכירות ביותר ברשת החדשות השמרנית Fox News (וידאו לעיל). "זה כל כך מגוחך", המשיכה, "הנה עוד אדם שטוען שסנטה קלאוס לבן זה עניין גזעני".

"ודרך אגב, לכל הילדים שצופים בנו בבית", טרחה מייגן להדגיש, "סנטה הוא לבן. יש אנשים שטוענים שצריך שיהיה גם סנטה שחור, אבל אתם יודעים ילדים, סנטה הוא מה שהוא". בהמשך היא אף ציינה שגם ישו היה אדם לבן.

הדברים, כמובן, עוררו דיון ציבורי נרחב, שהרי סנטה קלאוס כלל לא אמיתי ודמותו הומצאה אי שם במאה ה-19.

הדיון נע מאז בין רשתות החדשות בכבלים ובין תוכניות הבידור והסאטירה. כך למשל רשתות החדשות המתחרות, CNN ו-MSNBC, קיימו פאנלים מיוחדים בנושא הזה וכך גם תוכניות הבידור השונות מצאו עצמן מלגלגות על כל העניין. הנה כמה קטעי וידאו מהימים האחרונים:




ובסופו של דבר, הנה התייחסותה של מייגן קלי לכל הפרשייה ולאחריה ההתייחסות של עאישה האריס:



ובכן, ילדים יקרים, מעל הכל צריך לזכור שסנטה קלאוס הוא בסך הכל אגדה חביבה ותו לא. חגים שמחים!

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר