הקונגרס הכי פחות פעיל בעשרות השנים האחרונות

כשפגרת החגים נמצאת בוושינגטון, מתפנים כלי התקשורת לסכם את המושב הראשון של הקונגרס ה-113 בארה"ב שמגיע לקיצו בימים אלה, לקראת פתיחתו של המושב השני והאחרון ב-6 בינואר 2014.

על פי המספרים היבשים, זהו כנראה המושב הכי פחות פעיל בעשרות השנים האחרונות: רק 58 הצעות חוק צלחו במהלך השנה האחרונה את הליך החקיקה בשני בתי הקונגרס והצליחו להגיע לשולחנו של נשיא ארה"ב לחתימה.

מדובר במספר החוקים הנמוך ביותר מאז 1947 ובאחד הנמוכים בהיסטוריה האמריקנית.



המספר, האמנם שהוא לא קנה מידה מועיל במיוחד, ממחיש יותר מכל עד כמה נהיה קשה בוושינגטון להתקדם בידיים שלובות: הצעות חוק שזוכות לתמיכת הדמוקרטים בסנאט לעיתים אף לא עולות לדיון כלל בבית התחתון הרפובליקני, ומנגד, הצעות שזוכות לתמיכה רפובליקנית בבית הנבחרים מוסרות בזו אחר זו כשהן מגיעות לבית העליון הדמוקרטי.

אפילו הצעות חוק משותפות נתקלות בקשיים מצד הקיצוניים שבשתי המפלגות. מבדיקה דקדקנית של הצעות החוק שכן עברו, ניתן לראות כיצד מרבית ההצעות הן כאלו שנוגעות להליכים רגילים ופעוטים, בעוד הצעות חוק גדולות כמו חוקי הנשק, רפורמת ההגירה ורפורמת המיסים נתקעות באמצע הליך החקיקה - הגם שחלקן נוסחו בצורה משותפת.

לכן היה מפתיע לראות כיצד הצעת התקציב המשותפת לשנתיים הקרובות, אליה הגיעו הדמוקרטים והרפובליקנים לפני כשבועיים, הצליחה לעבור בשבוע שעבר את מסע החקיקה בשלום לאחר שהנשיא אובמה חתם ותיקף אותה.

אולי היה זה מפני ששני הצדדים הבינו עד כמה מצבו של הקונגרס האמריקני גרוע. על פי הסקרים האחרונים, שלא השתנו למדי בחודשים החולפים במהלך השנה הנוכחית, 80% מהציבור האמריקני מספק ציון שלילי לקונגרס, בעוד רק 14% מספקים לו ציון חיובי. במהלך תקופת השבתת הממשל, הנתונים אף ירדו לעבר קומת החד-ספרתיים.



אז האם המצב ישתפר בשנה הבאה? ובכן, אין סיבה להאמין שכן. שנת 2014 היא שנת בחירות וכמו תמיד שנה שכזו מובילה את המחוקקים לבלות תקופות ארוכות יותר בביתם ובמחוזות הבחירה שלהם, כמו גם להקצין עמדות פוליטיות כדי לזכות בקולות הבוחרים, דבר שמקשה על עבודת הקונגרס ומדרדר את תדמיתו בציבור.

מצד שני, אולי התרחקותם מוושינגטון דווקא תקל על העבודה...

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר