ברק אובמה בראיון נרחב לעיתון ה"ניו-יורקר"

(כתבה מתוך אתר "הארץ")

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, פסימי ביחס לסיכויים שיושג הסכם שלום סופי בין ישראל לפלסטינים. בראיון נרחב שהעניק לעורך ה"ניו יורקר", דיוויד רמניק, קשר אובמה בין הנעשה באיראן, בסוריה ובישראל.

לדברי נשיא ארה"ב, בשלושת המקרים הסיכוי להגיע להסכם סופי נמוך מחמישים אחוז. "מצד שני", העריך אובמה, "בכל שלוש הזירות אנו עשויים להצליח לדחוף את הסלע חלק מהדרך במעלה ההר, ואולי אף לייצב אותו כך שהוא לא יתגלגל עלינו בחזרה". נשיא ארה"ב הדגיש כי "שלוש הזירות מחוברות זו לזו".

אובמה הוסיף: "אני מאמין שבאזור מתחולל שינוי מהיר ובלתי נמנע. חלקו דמוגרפי, חלקו טכנולוגי, וחלקו כלכלי. הסדר הישן, שיווי המשקל הישן, לא יוכל להישמר. השאלה כעת היא, מה הלאה?".

אובמה אמר בראיון כי הוא חוזה מציאות גיאו-פוליטית שקולה יותר במזרח התיכון, כאשר ייפסקו הסכסוכים בקרב סונים ושיעים. לדבריו, "יהיה זה בלב האינטרס של האזרחים בכל האזור אם סונים ושיעים לא יתכוונו להרוג זה את זה. ועל אף שהדבר לא יפתור את כל הבעיה, לו היינו יכולים לגרום לאיראן לפעול בצורה אחראית – ללא מימון ארגוני טרור... וללא פיתוח נשק גרעיני, תוכל לראות איזון מתפתח בין מדינות סוניות במפרץ לבין איראן".

עוד אמר הנשיא האמריקאי כי "האינטרס של ישראל ביציבות וביטחון מתיישרים עם האינטרסים של מדינות סוניות. מה שמונע מהן לחבור בברית אפילו בלתי רשמית היא הנושא הפלסטיני, כמו גם היסטוריה ארוכה של אנטישמיות שהתפתחה לאורך עשורים, ורגש אנטי-ערבי שהתגבר בישראל בשל ראיית אוטובוסים מתפוצצים. אם אתה יכול להתחיל להתיר חלק מזה, הדבר יוצר איזון חדש".

בראיון נשאל אובמה על עמדתו באשר להתרת שימוש במריחואנה, נושא המהווה דיון נרחב בארה"ב, והשיב: "אני לא חושב שהדבר מסוכן יותר מאשר אלכוהול". עם זאת הוא הדגיש כי "זהו לא דבר שאני מעודד, ואמרתי לבנותיי שאני סבור שזה רעיון רע, בזבוז זמן ולא מאוד בריא". בהתייחס ללגליזציה של מריחואנה בקולורדו ובוושינגטון, אמר אובמה כי הדבר חיובי, אך מהווה מדרון חלקלק לסמים. "אם מריחואנה תהיה חוקית ובשלב מסוים אנשים יאמרו, 'אנו יכולים להראות שכמות מסוימת של קוקאין לא מזיקה יותר מוודקה', האם אנחנו פתוחים לזה"?

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר