תמונת מצב 7 ימים לפני בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב

עוד מתחילת השנה התעסקנו בנושא בחירות אמצע הקדנציה שיחולו בשבוע הבא בארצות הברית, ובימים האחרונים שנותרו לנו ננסה לסכם את הדברים לקראת פתיחת הקלפיות ביום שלישי הבא. הערב נשוב לענות על השאלה הבסיסית: מה הן הבחירות הללו ומי עומד לבחירה?



לארה"ב הפרדת רשויות מוחלטת המוטבעת בחוקתה בצורה ברורה. הנשיא - ראש הרשות המבצעת, והקונגרס - הרשות המחוקקת, נבחרים בנפרד האחד מן השני. נשיא ארה"ב נבחר לכהונה בת ארבע שנים ואילו בקונגרס עומדים לבחירה לתקופות זמן קצובות ואחרות.

בבית הנבחרים, הבית התחתון של הקונגרס, מכהנים 435 צירים המייצגים את המחוזות השונים לאורכה ולרוחבה של ארה"ב והם מועמדים לבחירת הציבור במחוזותיהם בכל שנתיים. בסנאט, הבית העליון בקונגרס, מכהנים 100 סנטורים המייצגים בזוגות את חמישים המדינות של ארה"ב ובכל מערכת בחירות מועמדים שליש מהם לבחירה כללית בארצותיהם, כך שכהונת כל סנטור אורכת שש שנים.

לבד מצירי בית הנבחרים והסנטורים, בכל מערכת בחירות כזו מועמדים לבחירה בנוסף מושלי מדינות רבים ובתי פרלמנט מדינתיים, כמו גם מועצות מקומיות וראשי ערים. זו למעשה מערכת הבחירות הגדולה ביותר בארה"ב שלא כוללת מירוץ לבית הלבן.

בשנה הזו יועמדו לבחירה כל 435 צירי בית הנבחרים, 36 מתוך 100 חברי הסנאט ו-38 מתוך 50 מושלי המדינות. ובצלילה למספרים, כך נראה המצב כיום וכך הוא צפוי להיראות על פי התחזיות להיראות:




בית הנבחרים:


החלוקה הפוליטית בבית הנבחרים כיום כוללת רוב רפובליקני בעל 233 צירים מול מיעוט דמוקרטי המחזיק ב-199 מושבים. על פי כל הסקרים והתחזיות לקראת הבחירות, המפלגה הרפובליקנית תמשיך להחזיק בשליטה בבית הנבחרים ואולי אף תגדיל את כוחה.

ראוי להזכיר שמכיוון שחלוקת המחוזות נעשית בידי הפרלמנט המקומי בכל מדינה ומדינה, המפלגה השלטת מעצבת את המפה כראות עיניה. כתוצאה מכך, על פי ממוצע RCP, רק 24 מושבים יהיו תחרותיים השנה - הנה תרשים התחזית שלהם לבחירות:




הסנאט:


העובדה שהמפלגה הרפובליקנית מחזיקה כבר היום ברוב בבית הנבחרים הופכת את מערכת הבחירות לסנאט למסקרנת ולחשובה ביותר. הקרב על השליטה בו הוא דרמטי וצמוד והרפובליקנים מקווים לבצע מהפך ולהשתלט עליו בעוד הדמוקרטים מייחלים להמשיך לאחוז בו.

כיום למפלגה הרפובליקנית 45 מושבים לעומת 55 למפלגה הדמוקרטית ולמועמדים העצמאיים. מתוך אלה מועמדים השנה רק 15 רפובליקנים ו-21 דמוקרטים - ומשכך מסתמן על ההתחלה יתרון למפלגה הרפובליקנית בבואה להשתלט על הסנאט. מבין עשרת המושבים התחרותיים שניתן לראות בתרשים להלן לרפובליקנים יש רוב, וככלות הכל מרבית התחזיות מעניקות להם את הרוב הדרוש לשליטה בסנאט.



בערבים הקרובים עד הבחירות ננסה גם לצלול לחלק מהמירוצים התחרותיים בשני הבתים. ומה בכלל החשיבות של מערכת הבחירות הזו? ניתן לחלק את התשובה לשני מישורים.



ברמה המהותית מערכת הבחירות הזו נתפשת כמשאל עם על עמדותיו של הנשיא המכהן ועל דרכו, והגם שהנשיא הנוכחי ברק אובמה עומד לקראת סיום תפקידו ורוב המצביעים אינם חושבים עליו בבואם לקלפי - הרי שתוצאות הבחירות עלולות בכל זאת לפגוע בתדמיתו ובמפגלתו. בארה"ב גם מקובל לראות בבחירות הללו כמעין חיזוי לקראת הבחירות הבאות לנשיאות, אם כי קשר שכזה אינו מתקיים כל הזמן.

ברמה המעשית השתלטות לעומתית לבית הלבן על הקונגרס כולו עלולה להעצים את השיתוק המאפיין את וושינגטון הבירה וליצור משברים תכופים בין שתי הרשויות. הממשל האמריקני לא יוכל לקדם חקיקה ללא הסכמת האופוזיציה לו, ויתקשה עד מאוד לבצע מינויים פוליטיים לראשי מחלקות בממשל, לשופטים, לשגרירים ועוד. לנשיא שכזה, "ברווז צולע", יישאר רק כל העולם הגדול להתעסק בו.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר