תמונת מצב 6 ימים לפני בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב

באשכול אתמול הבאתי הנה את התחזית הכללית לסנאט האמריקני של אתר Real Clear Politics, על פיו מתוך 100 חברי הסנאט, 36 יועמדו לבחירה השנה - 15 נוטים או בטוחים לרפובליקנים, 11 נוטים או בטוחים לדמוקרטים ועוד 10 המוגדרים כ"מתנדנדים".

במבט מדוקדק על המושבים המתנדנדים שסיפוריהם מובאים בתמציתיות רבה להלן, ניתן לראות כיצד המפלגה הדמוקרטית עלולה לאבד את הרוב שיש לה בסנאט וכיצד המפלגה הרפובליקנית תוכל להצליח להגדיל את כוחה ללמעלה מ-50 מושבים. הנה הסיפורים:



ניו המפשייר

המושב מוחזק בידי הסנטורית ג'יין שאהין שזכתה בו בשנת 2008 לאחר שבעברה כיהנה כמושלת המדינה. מולה מתמודד סקוט בראון שבעברו כיהן כסנטור דווקא מטעם מדינה אחרת, מסצ'וסטס השכנה, שם במפתיע נבחר למלא את מקומו של טד קנדי המנוח ומשם לבסוף הודח בבחירות הכלליות של שנת 2012. כעת מנסה בראון את מזלו בניו-המפשייר לאחר שהתאזרח שם.

המושב הזה הוא אחד הלוהטים במערכת הבחירות הנוכחית, אם לא הלוהט ביותר. מפער של כ-10 נקודות לטובת הסנטורית המכהנת לפני מספר שבועות, הצטמצמו הנתונים עד לכדי פער של אחוזים בודדים, וכעת הרפובליקנים מאמינים שיהיה באפשרותם לכבוש את המושב באחת המדינות המתנדנדות הקבועות של ארה"ב. הדמוקרטים מתנחמים בכך שכל הסקרים המועמדת שלהם עדיין מובילה.



קנטקי

את המושב מחזיק הסנטור הישיש מיטש מקונל, המכהן כיום כמנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, ובבחירות הקרובות הוא ינסה לזכות במושב בפעם השישית ברציפות לאחר 30 שנה שם. מולו מתמודדת המועמדת הדמוקרטית הצעירה אליסון לנדרגן גריימס המכהנת כיום כמזכירת המדינה של קנטקי וזה יהיה לה הניסיון הראשון להגיע לוושינגטון הבירה למשרה יותר לאומית.

גם מירוץ זה תופס חלק רחב בסיקור התקשורתי, בעיקר למול מעמדו הרם של מקונל בפוליטיקה הלאומית וברקע העבודה שהמועמדת שמולו מצליחה לגבור עליו בחלק מועט מהסקרים. עם זאת, בשלב הזה ניצחונו של מקונל נראה כמובטח ותוצאה אחרת תיחשב כדרמטית. בכל מקרה יש לציין שלנדרגן גריימס ספגה סנקציות ובוז ממפלגתה לאחר שהרחיקה עצמה מהנשיא אובמה בצורה מוחלטת ומובלטת.



קרוליינה הצפונית

קיי הייגן זכתה במושב בליל בחירתו של הנשיא אובמה בשנת 2008 ובבחירות האלה היא תנסה לזכות בכהונה שנייה בתפקיד. מולה יעמוד תום טיליס המכהן כציר בבית הנבחרים המקומי של המדינה שיהיה מועמדה של המפלגה הרפובליקנית למושב.

גם בקרוליינה הצפונית, כמו בניו-המפשייר, הולכים ומידלדלים אחוזי התמיכה במועמדת הדמוקרטית, עד כדי כך שהרפובליקנים מקווים לראות במירוץ הזה מהפך, במדינה שהפכה הפכפכה בשנים האחרונות. עם זאת, המועמדת הדמוקרטית עדיין מובילה ברוב הסקרים.



קנזס

הסנטור המכהן והותיק פט רוברטס ינסה לזכות בקדנציה רביעית ברציפות, כשלמולו יעמוד דווקא המועמד העצמאי גרג אורמן שזכה מן ההפקר כאשר המועמד הדמוקרטי נפסל על ידי בית המשפט המדינתי ולכן שמו נמחק מכל מכונות ההצבעה.

המושב מושך תשומת לב בעיקר בגלל שהוא יכול לסכן את הרוב שהרפובליקנים רוצים להגיע אליו במירוץ אחר כל מושב, כשעל פי הסקרים ייתכן וקנזס השמרנית תבחר לשלוח לוושינגטון באופן די חריג מועמד לא-רפובליקני לראשונה זה 75 שנים.



ג'ורג'יה

בניגוד לרוב המושבים המתנדנדים האחרים, המושב הזה נחשב "פתוח" לאחר פרישתו של הסנטור הרפובליקני המכהן. בפריימריז המפלגתיים בחרו הרפובליקנים במועמדם דיוויד פרדו כשלמולו תעמוד הדמוקרטית מישל נאן, בתו של הסנטור לשעבר סאם נאן.

הסקרים במדינה מעורבים ואינם מציגים יתרון ברור לאחד מהמועמדים. נכון להיות ההובלה הסטטיסטית היא בצד הרפובליקני, אך במפלגה הדמוקרטית מקווים להעביר אליהם את המושב במלחמה על הרוב שלהם בסנאט, הגם שמדובר במדינה דרומית.



לואיזיאנה

כאשר הקרב על הסנאט כולל מלחמה על כל מושב, רצוי לציין שייתכן וכלל לא נדע מי ישלוט בסנאט בשבוע הבא עקב שיטת הבחירות בלואיזיאנה. במירוץ הזה מתמודדים הסנטורית המכהנת מארי לנדריאו כשמולה מספר מועמדים ובהם המועמד ביל קאסידי.

במדינת לואיזיאנה פועלת שיטת בחירות המוכנה "ג'ונגל" במסגרתה מוצבים כל המועמדים לבחירה אחת - ללא קיום פריימריז מפלגתיים לפני כן. כתוצאה מכך, אם אף מועמד לא ישיג רוב מוחלט של 50% מהקולות ביום הבחירות ייערך סיבוב נוסף בחודש דצמבר.



איווה

בדומה לג'ורג'יה, גם במדינת איווה הקרב פתוח לאחר פרישתו של הסנטור הדמוקרטי המכהן. מפלגתו בחרה בציר ברוס בריילי להתמודד על המושב מטעמם בעוד המפלגה הרפובליקנית הציבה את הסנטורית המדינתית ג'וני ארנסט להתמודד מולו.

איווה לרוב מזוהה עם הלך הרוח האמריקני והיא המדינה הראשונה המשתתפת בפריימריז הנשיאותיים ובכך חורצת גורלות. בהיותה מדינה מתנדנדת, הרפובליקנים מתאמצים להעביר את המושב הזה לידם לאחר שהיה שייך לדמוקרטים ב-30 השנים האחרונות.



אלסקה

המושב מוחזק כיום על ידי הסנטור הדמוקרטי המכהן מארק באגיץ שינסה במערכת הבחירות הזו לזכות בכהונה שנייה בתפקידו. מולו יתמודד הרפובליקני דן סאליבן שכיהן כתובע הכללי במדינה תחת המושלת לשעבר שרה פיילין.

כמו דמוקרטים רבים שהצליחו להיכנס לסנאט בזכות התנופה שהביא ניצחונו של הנשיא אובמה בבחירות 2008, גם באגיץ צופה בסקרים המעניקים ליריבו רוב שיביא להדחתו מהמשרה בגבעת הקפיטול, ומקווה יחד עם מפלגתו לשמור על המושב. כרגע הקרב צמוד.



קולורדו

המושב שייך כיום למפלגה הדמוקרטית ומחזיק בו הסנטור מארק אודל שנכנס לסנאט בבחירות של 2008. מולו הוצב המועמד גארי גארדנר המכהן כיום כציר רפובליקני בבית הנבחרים של ארה"ב והוא ינסה להישאר בגבעת הקפיטול, הפעם כסנטור.

בקרב על המושב הובילו הדמוקרטים לאורך כל השבועות האחרונים ורק בעת האחרונה התחולל שינוי שהביא לעלייה בתמיכה במועמד הרפובליקני. נכון לעכשיו הפער בין שני הצדדים עומד על כ-3% לרפובליקנים והצדדים יצטרכו להמריץ את מצביעיהם ביום הבחירות.



האשכול המקורי ברוטר - rotter.net/forum/scoops1/150832.shtml

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר