סיכום המספרים והתוצאות של בחירות אמצע הקדנציה

מה שהתחולל אמש לא היה רק ניצחון לרפובליקנים אלא גם סחף של ממש לכיוונם. צונאמי, סופה, גל - פוליטיקאים ועיתונאים ביום שאחרי לא חסכו מילים לתיאור תוצאות בחירות אמצע הקדנציה שהתרחשו אתמול, כשהתיאורים הללו מכוונים בעיקר לעבר הנשיא אובמה שנתפס כנוחל התבוסה הראשי בבחירות הללו. נכון, שמו של אובמה לא הופיע בקלפיות, אך כפי שהוא בעצמו ציין - המדיניות שלו הופיעה שם.

בשעה האחרונה קיים הנשיא מסיבת עיתונאים ארוכה בה הגיב לראשונה לתוצאות הבחירות לאחר שבימים האחרונים הוא למעשה הסתגר בבית הלבן. במסע"ת אובמה הודה בפה מלא שזה היה "לילה טוב לרפובליקנים", אך התעקש לעשות הפרדה בינו לבין הבחירות כאשר טרח להדגיש שהוא נבחר על ידי כלל האמריקנים ולא על ידי "כמה מצביעים בוימוניג". הנשיא גם עדכן על כך שהוא שוחח עם מנהיגי הרפובליקנים בסנאט ובבית הנבחרים והזמין אותם לפגישה שתתקיים בבית הלבן על מנת לבדוק את שיתוף הפעולה ביניהם לקראת השבעת הקונגרס החדש.

הקונגרס החדש, שיושבע בתחילת חודש ינואר הקרוב, יהיה תחת שליטתה המוחלטת של המפלגה הרפובליקנית - בשני הבתים - לראשונה מאז שנת 2006. להלן סקירה מקוצרת של תוצאות הבחירות אמש לקונגרס ולמושלי המדינות ברחבי ארה"ב.



הסנאט

הניצחון הגדול ביותר של המפלגה הרפובליקנית הוא בסנאט כשאת הלילה המפלגה התחילה עם 45 מושבים וסיימה אותו עם 54 מושבים, במה שהצליח להפתיע אפילו את התחזיות. מנגד, למפלגה הדמוקרטית נותרו 44 מושבים ועוד 2 מושבים לסנטורים עצמאיים. את הניצחון בסנאט יכולים הרפובליקנים לזקוף לזכות העובדה שמצד אחד הם לא הפסידו באף מושב שלהם שהועמד לבחירה, ומהצד השני הם הצליחו לזכות ב-9 מושבים שהוחזקו בידי סנטורים דמוקרטים. הם אפילו הצליחו להפתיע במספר מדינות דמוקרטיות ולהגיע לנתונים צמודים יותר מהמשוער בתחילה.

המירוצים שהחליפו צד: בוירג'יניה המערבית זכתה שלי מור קפיטו בתחילת הלילה; בקרוליינה הדרומית ניצח המועמד הרפובליקני תום טיליס את הסנטורית המכהנת קיי הייגן; בארקנסו הדיח תום קוטון את הדמוקרטי המכהן מארק פריור בפער ניכר; באיווה הצליחה ג'וני ארסנט להדוף את המועמד הדמוקרטי ברוס בריילי ולהעביר את המושב צד; בקולורדו הדיח הרפובליקני קורי גארדנר את הסנטור המכהן מארק אודל; גם במונטנה עבר המושב צד לרפובליקנים לאחר ניצחונו של סטיב דיינס; ובדקוטה הדרומית נחל ניצחון הרפובליקני מייק ראונדס; באלסקה צפוי דן סליבאן לנצח את הסנטור המכהן ובלואיזיאנה צפוי הסיבוב השני להסתיים בהדחת הסנטורית הדמוקרטית המכהנת.

במירוצים נוספים שעלו לכותרות הצליח מיטש מקונל לשמור על מעמדו כמנהיג הרפובליקנים בסנאט ולנצח את אליסון לאנדרגן גריימס במדינת קנטקי; בג'ורג'יה ניצח המועמד דיוויד פרדו את היריבה הצמודה מישל נאן ושמר על המושב כרפובליקני; ובמדינת וירג'יניה הצליח מועמד המפלגה הרפובליקנית להפתיע ולהגיע לקרב צמוד מאוד מול הסנטור הדמוקרטי המכהן, אך לפי שעה נראה שהמושב יישאר דמוקרטי.


מפת הסנאט מאתר RCP. המסומנות הן המדינות שהחליפו צד, ללא לואיזיאנה ואלסקה.

בית הנבחרים

בבית הנבחרים הועמדו כל הצירים לבחירה מחודשת והמפלגה הרפובליקנית, שהחזיקה ב-233 מושבים בתחילת הערב, הגדילה את כוחה בסיומו ל-243 (נכון לעכשיו) והגיעה לשיא היסטורי מבחינתה מאז מלחמת העולם השנייה. הדמוקרטים, מנגד, עומדים כעת בשפל של 179 מושבים והנשיא אובמה, שבזמן כניסתו לבית הלבן נהנה מתמיכה בבית של כ-260 צירים, רושם כעת לאחר שש שנים את הצניחה הגדולה ביותר למפלגה של נשיא מכהן בבית הנבחרים מזה עשרות שנים. בשעה זו עדיין ישנם עוד 13 מירוצים בהם לא פורסמו תחזיות באשר למנצחים.

ככלל, בית הנבחרים נמצא בשליטה רפובליקנית כבר מאז בחירות האמצע הקודמות שהתרחשו בשנת 2010 וגם בבחירות האחרונות לנשיאות של שנת 2012 המצב לא השתנה. הפעם האחרונה בה שלטה המפלגה הדמוקרטית בבית הנבחרים הייתה לאחר בחירות האמצע של 2006, אז הם הצליחו להשיג רוב בשני הבתים אחרי שנים רבות של שלטון רפובליקני בגבעת הקפיטול ובבית הלבן.


מפת בית הנבחרים מאתר RCP. המסומנים הם המחוזות שהחליפו צד.

מושלי המדינות

גם כאן הגדילו הרפובליקנים את כוחם מ-29 בתחילת הלילה ל-31, בעוד הדמוקרטים ירדו מ-21 ל-19 מושלים.

במירוצים החשובים שהחליפו צד ניתן למנות את ההפתעות של הלילה: במרילנד הצליח המועמד הרפובליקני לארי הוגן לנצח את המועמד הדמוקרטי ולרשת את כיסאו של מרטין אומאלי שמוגבל במספר הכהונות; גם במסצ'וסטס הצליח הרפובליקני צ'ארלי בייקר להביס את המועמד הדמוקרטי והוא יירש את דבאל פטריק שפרש; באילינוי הדיח ברוס ראונר את המושל הדמוקרטי המכהן פאט קווין; וגם באקרנסו ניצחו הרפובליקנים.

ביתר המירוצים הבולטים - בויסקונסין שרד המושל הרפובליקני המכהן סקוט ווקר בחירות בפעם השלישית בארבע השנים האחרונות; ובפלורידה שרד המושל המכהן ריק סקוט את התמודדות מול המושל לשעבר צ'ארלי כריסט; בטקסס הדרומית ירש גרג אבוט את עמיתו ריק פרי הרפובליקני.


מפת המושלים מאתר RCP. המסומנות הן המדינות שהחליפו צד.

האשכול המקורי ברוטר - rotter.net/forum/scoops1/152724.shtml

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר