תמונת מצב לקראת בחירות 2016 לנשיאות ארצות הברית (סיכום נובמבר)

מסע הבחירות


אירועים כלליים

המאבק נגד דעאש

מתקפת הטרור הנוראית שהונחתה על צרפת באמצע החודש החולף על ידי דעאש הצליחה להעלות לראשונה את נושא יחסי החוץ של ארצות הברית אל הכותרות של מערכת הבחירות לנשיאות. בזה אחר זה הופיעו המתמודדים משתי המפלגות הגדולות עם רעיונות כיצד להביס את הארגון ומה נדרשת ארה"ב לעשות כדי לחסלו. להלן סקירה קצרה של עמדות המתמודדים המובילים:

בין השניים היותר בקיאים בתחום, הילרי קלינטון וג'ב בוש, ניתן למצוא הבדלים משמעותיים. קלינטון מתנגדת לשליחת כוחות קרקעיים נגד דעאש ותומכת במסע התקיפות האווירי נגד הארגון, בעוד בוש מבקש לשלוח לאזור כוחות מיוחדים, בעיקר יועצי צבא ומומחים, כדי לסייע במאבק נגד דעאש ונגד משטר אסד. בוש מאשים את קלינטון ואת הנשיא אובמה בכך שבתקופתם נסוגו הכוחות האמריקנים מעיראק והשטח נלכד בידי איסלאמיסטים קיצוניים. קלינטון בתגובה מאשימה את ממשל בוש שלכתחילה גרר את ארה"ב לאזור.

לשניים, עם זאת, גם עמדות משותפות. שניהם קוראים להקמת קואליציה של מדינות שתוביל את המאבק נגד הארגון - בוש מבקש שהקואליציה תתבסס על מדינות ערביות ומאמין שביכולתו לאחד אותם לתמוך בגורם אחד בשטח וקלינטון מקווה לשיתוף פעולה של גורמים סונים מתונים מבין המורדים בסוריה תחת הקואליציה שהיא הייתה רוצה להרכיב. לעמדה הזאת, הקמת הקואליציה, שותפים גם טד קרוז ומרקו רוביו ששוללים כל שליחה של כוחות אמריקניים אל השטח ועוד רבים מבין חברי המפלגה הרפובליקנית.

דונלד טראמפ, בצד הפחות בקיא ביחסי חוץ, לא הטריח עצמו להגות תוכנית נגד דעאש ואמר בפשטות "אני אפציץ אותם. אפציץ כל סנטימטר ולא יישאר שם כלום". רעיונות נוספים מצדו כוללים סגירת מסגדים וסימון מוסלמים, דברים שמחוללים שערורייה תקשורתית. בן קרסון אף הוא לא דואג לציין בפומבי תוכנית למלחמה במדינה האסלאמית וסופג שערורייה משלו עם התייחסות לפליטים הסורים כאל כלבים. ברני סנדרס הדמוקרטי מבקש להקים קואליציה בשיתוף מדינות מערביות, רוסיה וארצות ערב.

למזלם של כל אלה, הם לא יצטרכו לבחון את הצעותיהם בשטח בזמן הקרוב.



המפלגה הרפובליקנית

מארבע יוצא אחד

המצב הפוליטי בתוככי המפלגה הרפובליקנית הולך ומתחדד בשבועות האחרונים ובפעם הראשונה מאז התחלת המירוץ יש באפשרותנו לראות צמרת ברורה המובילה בפער משמעותי מעל פני כל היתר. מדובר במתמודדים דולנד טראמפ, בן קרסון, מרקו רוביו וטד קרוז שאוחזים נכון להיום בכ-70% מתמיכת הקהל הרפובליקני. יחד עם ג'ב בוש המספר יאמיר ל-75%. הערכה בריאה תאמר לנו שאחד מהם יהיה בסבירות גבוהה המועמד הנבחר בועידת המפלגה שתתכנס בקיץ הקרוב.

זה לא המצב לו ציפו פרשנים רבים טרם הבחירות. רק לפני שנה השמות החמים היו ג'ב בוש וכריס כריסטי, רק לפני שנה דונלד טרמאפ ובן קרסון כלל לא עלו על דעתם של בכירי המפלגה, רק לפני שנה אף אחד לא האמין שמערכת הבחירות תתמלא באאוטסיידרים שישתלטו על ראשות טבלאות הסקרים ושהפוליטיקאים המנוסים ידרדרו כלפי מטה. אך זהו המצב כעת, ודווקא בשל כך מתחדדת התחושה שיש למצוא מתמודד ראוי שינסה להוות תשובה הולמת למועמדת החזויה בצד השני, הילרי קלינטון.

בהנחה הגיונית שדונלד טרמאפ ובן קרסון לא יצליחו לנצח את השיטה ולזכות בתמיכת הממסד ולהיבחר למועמדות המפלגה, יישארו שני מתמודדים צעירים וכריזמטים בראשות הטבלה הרפובליקנית - מרקו רוביו וטד קרוז. האחד, רוביו, חולם לשחזר את מה שביצע הסנטור הצעיר ברק אובמה בשנת 2008 ולהכות את כל ההערכות אודותיו ולזכות בתמיכת הממסד. השני, קרוז, מקווה להיות שידור חוזר יותר מוצלח של ריק סנטורום בשנת 2012 ולאחד מאחוריו את כל הכוחות השמרנים של המפלגה ולזכות בקהל העממי.

ושניהם אכן מתחזקים בעת האחרונה. קרוז עם זינוק של ממש, הכפלה, בשיעורי התמיכה בו בסקרים, ורוביו עם התחזקות ניכרת אך מתונה. הייתכן שאחד מהשניים הללו יהיה בסופו של דבר מועמד המפלגה לנשיאות? נחכה ונראה.



השאלה היהודית

ביום חמישי הקרוב תערוך "קואליציית היהודים הרפובליקנים" פורום ציבורי שבו יופיעו כל מתמודדי המפלגה הרפובליקנית כדי לשכנע את הפלג היהודי במפלגה מדוע הם אלה שיהוו את הבחירה הטובה ביותר עבורם. הקרב הבולט ביותר על הקהל הזה מתנהל בין ג'ב בוש, שמנסה לרומם את מסע הבחירות שלו, לבין מרקו רוביו וטד קרוז שמקווים לזכות בתמיכת הקהילה.

הקהילה היהודית הרפובליקנית נתפשת כפרגמטית. היא אינה דומה בעליל לשמרנים האוונגליסטים או אלה שנולדו מחדש והיא קהילה הרבה יותר מתונה מבחינה דתית. תמיכתה במפלגה נובעת בעיקר בזכות הרעיונות הכלכליים הרפובליקנים (אצל הקהל היהודי החילוני) או בזכות התמיכה העקבית של המתמודדים הרפובליקנים בישראל (אצל הקהל היהודי האורתודוקסי).

ג'ב בוש היה למשך זמן רב המתמודד המועדף על הקהילה עד שגם בה החלו לראות בו כבר כסוס מת. מאז החל להתנהל מאבק על ירושת קולות הקהילה, ובעיקר על ממונה, בין רוביו וקרוז. השניים טורחים לפנות לקהל היהודי מפעם לפעם ותמיכה בלתי מסויגת בישראל היא דבר שבשגרה אצלם. ביום חמישי הקרוב גם מקווים השניים להתחיל לראות מכך רווחים.

ראוי לציין שבשנים האחרונות עולה בקביעות שיעור תמיכת היהודים במפלגה הרפובליקנית עד לכדי שיא שנקבע בבחירות האמצע ב-2014, אז תמכו 34% מהיהודים במפלגה. גם בבחירות לנשיאות ב-2012 נקבע שיא של תומכים יהודים במועמד הרפובליקני מאז רונלד רייגן ו-30% מהיהודים הצביעו עבור מיט רומני. לעומת זאת, בג'ון מקיין תמכו 21% ובג'ורג' בוש תמכו 22%. למעשה, מבין כל המיעוטים בארה"ב (שחורים, היספנים, אסייתים) המיעוט היהודי מעניק לרפובליקנים את התמיכה הגדולה ביותר.



ידיעות נוספות

* העיתון הגדול ביותר במדינת ניו-המפשייר פרסם בשבוע שעבר הודעת תמיכה במושל כריס כריסטי ותייג אותו כבעל הניסיון הטוב ביותר למשרת הנשיאות מבין כלל המתמודדים הרפובליקנים. לעיתון השפעה מסוימת על הלך הרוח במדינה שהיא גם השנייה שניגשת אל הקלפי במסגרת הבחירות המקדימות (שבוע לאחר מדינת איווה) ב-9 בפברואר 2016.

* אירוע הירי במרפאת ההפלות במרכז קולורדו ביום שישי האחרון הציב את הפוליטיקאים הרפובליקנים בבעיה. מצד אחד לא הייתה להם כל בעיה לגנות את האירוע שכוון מראש למקום ההוא, אך מצד שני טרחו כולם להדגיש שהם אינם מזדהים בכך עם הארגון ועם נושא ההפלות. גם נושא אחזקת רובי סער שנוי במחלוקת והמתמודדים השתדלו להתייחס אל היורה כאל משוגע בודד.


המפלגה הדמוקרטית

מה מצב האומה?

אמש (שני) הודיע יו"ר בית הנבחרים האמריקני הנכנס פול ראיין כי נאום "מצב האומה" השנתי של הנשיא ברק אובמה ייערך בפני שני בתי הקונגרס ב-12 בינואר 2016 בשעה 21:00 (שעון וושינגטון), התאריך המוקדם ביותר בארבעים השנים האחרונות. יהיה זה נאומו האחרון של הנשיא אובמה בשנת כהונתו האחרונה שתסתיים ב-20 בינואר 2017 עם השבעת הנשיא החדש.

בניגוד גמור למערכת הבחירות של 2008, אז התרחקו המתמודדים הרפובליקנים לנשיאות מהנשיא המכהן ג'ורג' בוש, הפעם המתמודדים הדמוקרטים לנשיאות אינם מתרחקים מהנשיא ברק אובמה. אולי אף להיפך, חלקם מתגאים בפעולות שהוא ביצע תחת ממשלו ומבטיחים לקהל הדמוקרטי להמשיך מאותה הנקודה הלאה, אולי רק עם שינויים קלים.

אמנם, נכון, מצב האומה לא משהו. אך זה לא מפריע לקהל הדמוקרטי משום שבתוך המפלגה נוטים להטיל את האשמה של שיתוק וושינגטון על הרפובליקנים ולא על הנשיא. הנשיא רוצה לפעול - אך אינו יכול. כך אובמה זוכה לתמיכה גבוהה יחסית בתוך מפלגתו וכך אין בעיה למתמודדים לומר לציבור שבכוונתם להמשיך את דרכו ברגע שהם יזכו להיכנס לנעליו.



ידיעות נוספות

* הסנטור ברני סנדרס עבר אתמול (שני) ניתוח לתיקון בקע (הרניה) בוושינגטון הבירה. הניתוח האלקטיבי נקבע מראש בבית החולים האוניברסיטאי על שם ג'ורג' וושינגטון והוא לא השפיע על סדר יומו של הסנטור למעט בעת השהיה במרכז הרפואי. גילו המתקדם של סנדרס, 74, ונושא בריאותו זכו להתייחסות בתחילת דרכו כמתמודד על הנשיאות אך הוא הקפיד לטעון שמצבו טוב.

* כהמשך ישיר לידיעה הקודמת, היום (שלישי) דווח בכלי התקשורת האמריקנים על פוליטיקאי מקומי מאלסקה שנמצא מת מדירתו. שמו של הפוליטיקאי הוא גרג פיסק אשר רק בחודש שעבר נבחר לכהן כראש עיריית ג'ונו, עיר הבירה של מדינת אלסקה. פיסק היה בן 70 במותו וגופתו נשלחה לניתוח שלאחר המוות על מנת לקבוע את נסיבות המוות ולשלול סיבות פליליות.



קמפיין הבחירות


קרב התמיכות

עם כל הכבוד לאחוזי התמיכה בסקרים ועם כל הכבוד אף לפריימריז עצמם, בחירת המועמדים לנשיאות בשתי המפלגות הגדולות נעשית על ידי ועידת המפלגה. אמנם אל הועידה ההיא מגיע כל מתמודד עם הצירים שהוא הספיק לאסוף בפריימריז, אך אליהם מצטרפים עוד צירים רבים שאינם מחוייבים לאיש ויכולים להצביע בועידה כראות עיניהם - אלה הם חברי המפלגה הבכירים, מעין "חברי מרכז", הכוללים את כל המושלים מטעם המפלגה, את כל הסנטורים מטעמה, את כל חברי בית הנבחרים, את כל הנשיאים לשעבר, חברי קבינט, שגרירים מכהנים ועוד. תמיכתם של אלה גם עשויה להיות מתורגמת להשפעה ציבורית.

אז כאשר הודיעה חברת בית הנבחרים הצעירה מיה לאב על תמיכתה במרקו רוביו הופנתה מעט תשומת הלב לנושא הזה. מיה לאב היא כוכב עולה במפלגה הרפובליקנית - היא צעירה, היא אישה, היא שחורה. השחורה הראשונה אי פעם שנבחרה מטעם המפלגה הרפובליקנית לקונגרס. אל כל כך הרבה קהלי יעד יכולה לאב להגיע (היא גם מורמונית ומגיעה ממדינת יוטה) ולא לחינם היא נבחרה לשאת את אחד הנאומים המרכזיים בועידה הרפובליקנית של 2012. תמיכתה ברוביו מהווה חיזוק עבורו ואולי גם תשתלם לה.

רוביו מחזק את אחיזתו בקרב הקהלים הצעירים, אבל עדיין המתמודד המוביל עם התמיכה הרחבה ביותר מצד אנשי ממשל במפלגה הרפובליקנית הוא ג'ב בוש. בוש זוכה לתמיכתם של 29 חברי קונגרס שונים, 3 מהם סנטורים והיתר חברי בית נבחרים, ובנוסף לכך הוא נהנה מתמיכה של פוליטיקאים לשעבר בהם שני נשיאים (אביו ואחיו), סגן נשיא (דן קויל) ועוד 9 מושלים לשעבר. רק לאחריו ניצב מרקו רוביו עם 16 תומכים - 3 מהם סנטורים (בתוכם מנהיג הרוב מיטש מקונל) ו-13 מהם חברי בית נבחרים.

להילרי קלינטון, אגב, יש 191 תומכים. 13 מושלים, 38 סנטורים ו-140 חברי בית נבחרים.




סקרי הבחירות


הפריימריז הרפובליקנים

הכותרת של החודש האחרון מהסקרים המתבצעים בקרב קהל המצביעים הרפובליקני היא התחזקותם של מרקו רוביו וטד קרוז מחד, וירידת כוחם של דונלד טראמפ ובן קרסון מאידך. טראמפ אמנם עדיין מוביל בפער ניכר על פני כל היתר אך במספרים הולכים ופוחתים. קרוז נהנה מזינוק של ממש ואילו רוביו מתחזק במידה מתונה ממנו. קרסון הוא הנפגע המרכזי החודש.



הפריימריז הדמוקרטים

בחודש הראשון לאחר הודעתו של סגן הנשיא ג'ו ביידן על כוונתו שלא לרוץ לנשיאות מתחזקת כל השלישייה הקיימת בצד הדמוקרטי - הילרי קלינטון, ברני סנדרס ומרטין אומאלי. עם זאת, הפער בין קלינטון לסנדרס מתחיל לגבוה וכפי שכבר נחזה כאן בחודש שעבר, לא צפויה לה בעיה להיבחר למועמדות המפלגה בועידה הדמוקרטית שתתכנס בקיץ הקרוב.




הערת פרוגרמינג


עם תחילת שנת 2016 ויציאתה של שנת הבחירות אל הדרך יעברו האשכולות החודשיים הללו מעט שינוי ויופיעו באופן קבוע כל צאת שבת שנייה בשעה 21:00. האשכול הראשון במתכונת הזו יופיע ב-2 בינואר ולאחריו ב-16 בינואר וכך הלאה.

אל האשכולות הללו יצורפו מעתה פרקים-פרקים של הסברים אודות מערכת הבחירות ושיטת הבחירות הפנימית והכללית בארה"ב, וכל זאת לצד הסיכומים והדיווחים של המתחולל בקמפיין הבחירות כפי שהיה עד עתה. לצד אשכולות הסיכום יסוקרו בעת הצורך גם יתר האירועים הפוליטיים בזמן אמת (כך בלילות הפריימריז ואסיפות הבחירות ובשאר האירועים).


האשכול המקורי ברוטר - rotter.net/forum/scoops1/269812.shtml

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר