אחד הימים העמוסים ביותר במערכת הבחירות הנוכחית



מפלגה מתוחה:


עיתון ה"וושינגטון פוסט" פרסם הלילה (רביעי) קטעים קצרים מראיון ארוך אותו העיתון קיים מוקדם יותר (שלישי) עם המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ ובראשם כותרת קצרה לפיה דונלד טראמפ "עדיין לא מסוגל לתמוך" ביו"ר בית הנבחרים פול ראיין לקראת הפריימריז שייערכו בשבוע הבא על המושב שלו בקונגרס מטעם ויסקונסין. טראמפ השתמש באותו הביטוי בו השתמש ראיין כאשר זה סירב לתמוך בו: "אני עדיין לא שם". נקמתו של טראמפ.

גם בג'ון מקיין, שאמור להתחרות בסוף החודש בפריימריז מותחים בתוך המפלגה הרפובליקנית על המושב שלו בסנאט מטעם אריזונה, סירב טראמפ להביע תמיכה בשלב הזה. "בשלב הזה אנחנו צריכים הנהגה חזקה. אנחנו צריכים הנהגה חזקה מאוד מאוד", אמר טראמפ. השניים, ראיין ומקיין, פרסמו מספר תגובות ציבוריות בימים האחרונים שביקרו את טראמפ על התנהלותו בפרשת ההורים המוסלמים השכולים וטראמפ הרי הבטיח שהוא לא ישב בשקט. אתמול (שני) צייץ טראמפ בטוויטר הודעת תודה לפול נלן - המתחרה של פול ראיין בפריימריז בויסקונסין.

אולי יש מקום לציין שאת הראיון הנזכר לעיל העניק טראמפ לעיתון אותו הוא מחרים באופן רשמי.



סיפור ההורים המוסלמים השכולים לא נרגע:


גם ביממה החולפת (שלישי) התבלטה סערת חילופי הדברים בין דונלד טראמפ לבין ההורים השכולים חיזר וגזאלה חאן. זה היה יום התגובות: נשיא ארצות הברית ברק אובמה הופיע מוקדם יותר במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת סינגפור בבית הלבן וטען כי טראמפ "אינו כשיר לכהן כנשיא" בעקבות הסערה האחרונה. "טראמפ הראה והוכיח בצורה מעוררת רחמים כי הוא אינו כשיר לתפקיד הזה. עצם העובדה שהוא תוקף משפחה כזו, שהקריבה כל כך הרבה בשביל המדינה שלנו, מוכיח עד כמה הוא לא מתאים". בהמשך ניסה אובמה לגעור ברפובליקנים להפסיק את תמיכתם בטראמפ "אם אתם לא מסכימים עם הדברים שלו, מדוע אתם עדיין תומכים בו? מה זה אומר עליכם?".

היו לפחות כמה ששמעו לנשיא. לבד משלל תגובות נגד טראמפ מצד בכירים רפובליקנים, הודיע חבר הקונגרס הרפובליקני ריצ'רד האנה ממדינת ניו-יורק על כוונתו להצביע להילרי קלינטון בבחירות הכלליות הקרובות ובכך הוא הפך לפוליטיקאי המכהן הראשון בתוך המפלגה שהודיע רשמית כי הוא לא יתמוך בטראמפ בחודש נובמבר. גם אחת מהיועצות הבכירות של כריס כריסטי הודיעה על תמיכה בקלינטון ויועצת בכירה אחרת של ג'ב בוש הודיעה על כוונתה לעזוב כליל את המפלגה הרפובליקנית. מעשיהם של אלו הצטרפו להודעתו של העיתונאי השמרני והמפורסם גלן בק כי בכוונתו להצביע עבור המועמד הליברטריאני לנשיאות גארי ג'ונסון ולנאומו המפורסם של המתמודד בפריימריז טד קרוז שקרא לציבור הרפובליקני בועידה הלאומית שלהם "להצביע לפי צו מצפונכם".

אולי בניגוד לדבר החכם ביותר שהיה יכול טראמפ לעשות, לא לענות לאב השכול, המשיך המטה של טראמפ להסתבך בנושא עם שלל תגובות סותרות. בשעות הבוקר הופיע אריק טראמפ ברשת CBS לראיון מיוחד שבו הוא טען שאביו התנצל על תגובתו להורים השכולים - בעוד העובדות הראו שלא פורסמה שום הודעת התנצלות. הראיון גם עלה לכותרות כאשר טען הבן כי אחותו איוונקה היא "אישה חזקה שלא הייתה מרשה לעצמה לעבור הטרדה מינית". ב-Fox News, אגב, תהו בקול רם מדוע דווקא דבריו של האב השכול בועידה הדמוקרטית עוררו סערה והועברו בשידור חי בכל מקום, בעוד דבריה של האם ששכלה את בנה בבנגאזי לא שודרו בשום מקום בעת כינוס הועידה הרפובליקנית. בפוקס, כמובן, שכחו לציין כי כל ערוצי החדשות דווקא שידרו את דברי האם, בעוד הם היו היחידים שלא עשו זאת.

בתוך כך, אחד מהנושאים החדשים שעלה במסע הבחירות של טראמפ ביממה האחרונה זה האשמה כי ייתכן והבחירות הכלליות יופלו לרעתו. כך למשל, הוא האשים אתמול (שני) את הועדה הדו-מפלגתית לקיום העימותים הנשיאותיים בכך שתאריכי העימותים הללו נקבעו לטובתה של הילרי קלינטון, והוא האשים את שירותי הכבאות במדינת קולורדו בכך שהם מנעו ממנו להכניס יותר אנשים לעצרת הבחירות שלו (לטענת הכבאות: מטעמי ביטחון).

תלונות אלה בעיקר העלו גיחוך. אה, ודונלד טראמפ גם הכתיר היום (שלישי) את הילרי קלינטון בתואר "שטן".



סקרים, רבותיי, סקרים:


בכל הסקרים האחרונים שפורסמו הגדילה הילרי קלינטון את הפער על פני דונלד טראמפ במידה ניכרת ביחס לסקרים הקודמים שבהם הוא הוביל. בסקר CNN הובילה קלינטון ב-9 נקודות, בסקר NBC עם 8 נקודות, סקר רויטרס וסקר CBS עם 6, ובסוכנות הסקרים PPP עם 5 אחוזים. מה שהיה מרתק בסקרים האלה זאת העובדה שברובם הצליחה קלינטון להוביל על פני טראמפ בשורת הנושאים החשובים ביותר במערכת הבחירות, החל מנושאי כלכלה ועד נושאי חוץ. גם באחוזי תמיכה והתגייסות מפלגתית היא הובילה והתחום היחידי בו היא פיגרה זה בתחום האמינות.

סקרים כלליים אלה הצטרפו למספר סקרים במדינות המפתח שהתפרסמו ביומיים האחרונים. במדינת ג'ורג'יה הרפובליקנית פורסם סקר ובו קלינטון וטראמפ נמצאו בשיוויון, במדינת מיזורי האדומה הצליחה קלינטון להתעלות מעליו, במדינת אריזונה הדרומית מצאה עצמה קלינטון מובילה ובמדינת יוטה השמרנית פורסם סקר אחד בו הפער בין השניים נעמד על 1% בלבד. כל אלה מדינות שהרפובליקנים ניצחו בהם ב-4 מערכות הבחירות האחרונות.



המועמדת של המיליונרים:


כחלק מהרעיון של הילרי קלינטון להרחיב את מפת האלקטורים ולהתחיל להשקיע גם במדינות אדומות, כפי שמורים הסקרים לעיל, ביקרה אתמול (שני) קלינטון במדינת נברסקה הרפובליקנית ובעיר הגדולה שלה אומהה במעין ניסיון להטות את אחד המחוזות של המדינה לטובתה. למחוז הזה ישנו נציג אחד במפת האלקטורים שמתחלק בהתאם לתוצאות הבחירות במחוז ולא בשיטה המוכרת בכל יתר המדינות של ארה"ב "המנצח לוקח הכל".

אבל הייתה עוד סיבה מרכזית לביקור שם - תחנת עצירה במשכנו של המולטי-מיליארדר המפורסם והאחד מהעשירים בעולם, וורן באפט, במטרה לקבל את ברכתו ואת תמיכתו במערכת הבחירות. במהלך הופעה בעצרת בחירות משותפת תקף באפט את דונלד טראמפ על חוסר מוכנותו לפרסם את הצהרות המס שלו כפי שמועמדים לנשיאות נוהגים לעשות והוא אפילו אתגר את טראמפ להתעמת זה מול זה: "אני אשמח להיפגש איתו בכל מקום ובכל זמן לפני הבחירות. אני אביא איתי את הצהרות המס שלי, והוא יכול להביא את שלו וניתן לאנשים לשאול אותנו שאלות על הפרטים". מעבר לכך האשים באפט את טראמפ בהתנהלות כלכלית לא מוצלחת והכתיר אותו כמסוכן לאמריקה.

תמיכתו של באפט בקלינטון הצטרפה לתמיכתו של מיליארדר נוסף, היזם מארק קיובן, וכמובן לתמיכתו של המולטי-מיליארדר מייקל בלומברג. טראמפ ניצל את זה כדי לתקוף את קלינטון בתור המועמדת של המיליונרים.



טראמפ תוקף את התקשורת ומאיים:


כאשר כל הסיקור התקשורתי לגבי דונלד טראמפ בתקופה האחרונה הוא שלילי ביותר, אין בכך הפתעה שהתקשורת בכללותה ממש לא חביבה עליו. אתמול (שני) הוא שחרר שורת ציוצים בטוויטר ובה הוא תקף באופן חזיתי את רשת החדשות CNN, האשים אותה בחוסר אמינות לצד ניתוק מהמציאות, וכינה אותה לסיכום "הרשת של קלינטון".

את CNN הוא עדיין לא החרים, ספק אם אי פעם יוכל להחרים, אך לאיים בחרם על כלי תקשורת אחר הוא כן יכול - וזה מה שהוא עשה ביממה האחרונה כאשר רמז על כוונתו להחרים את העיתון "ניו יורק טיימס" בעצרות הבחירות שלו לצד הבטחות פופולריות לתקוף את התקשורת. אם זה אכן יבוצע, העיתון יצטרף ל"וושינגטון פוסט", "פוליטיקו" ו"האפינגטון פוסט" שמוחרמים על ידי טראמפ משום שהם "אינם אמינים", "לא טובים" ושלל האשמות נוספות.



ידיעות נוספות:


● במהלך חודש יולי גייסה הילרי קלינטון את סכום הכסף הגבוה ביותר עד כה במסע הבחירות שלה לנשיאות - 63 מיליון דולר. המטה של המועמדת הדמוקרטית מסר לתקשורת שהממוצע לכל תרומה היה 44 דולר ושמעל 50% מהתורמים היו אנשים חדשים שלראשונה הצטרפו למאמץ של קלינטון לנצח את הבחירות הכלליות. דונלד טראמפ, לעומת זאת, גייס כ-36 מיליון דולר מתרומות קטנות בעלות ממוצע של 70 דולר לכל תרומה.

● שניים מהיועצים והעוזרים של דונלד טראמפ פוטרו ביממה האחרונה על ידי המטהו. מדובר באד ברוקובר ששימש כיועץ פוליטי לטראמפ ובג'ימי סטרקנר שניהל את המערך של המועמד הרפובליקני באזור מערב ארה"ב.

● בעקבות פרשת המיילים של המפלגה הדמוקרטית, התפטרה בזמן האחרון מנכ"לית ה-DNC איימי דייסי, כך דיווח אתר פוליטיקו. היא הצטרפה בכך ליו"ר המפלגה דבי וסרמן-שולץ' שהתפטרה מתפקידה גם כן בשבוע שעבר.



מה עושים עם תינוק בוכה?


ולסיום, פינת השעשוע.

דונלד טראמפ התמודד היום (שלישי) עם תינוק בוכה בעצרת בחירות שהוא קיים בוירג'יניה. מה עושים? התגובה האינסטינקטיבית מצדו הייתה לומר לאם "אל תדאגי, אני אוהב תינוקות", אך בהמשך, כשהתינוק הפריע יותר מדי לנאום שלו, ביקש ממנה טראמפ בצורה משעשעת לצאת מהאולם עם הפעוט הצווח. להלן הוידאו:

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר