בכמה דרכים אפשר לשאול את העם למי הוא רוצה להצביע?



כל מיני מספרים:


ככל שיום הבחירות מתקרב גובר העניין הציבורי בארצות הברית וברחבי העולם מתוצאות הסקרים במירוץ אל הבית הלבן, ובכל יום שעובר גדל מספר הסקרים המתפרסמים באשר למירוץ לנשיאות. כך קורה בכל מערכת בחירות, אך מה שייחודי למערכת הבחירות הנוכחית זו העבודה שכלי תקשורת רבים מנסים בזמן האחרון לפענח את תוצאות הבחירות שלא בהסתמך על הסקרים היבשים, אלא בהתבסס על שיטות חדשות למיפוי ארה"ב וחלוקתה.

העיתון "וושינגטון פוסט" חנך היום פרוייקט ענקי שנועד לחזות את סיכוייהם של שני המועמדים לנשיאות לנצח בבחירות. הפרוייקט כלל תשאול של 74 אלף אזרחים רשומים להצבעה בכל מדינות ארה"ב שרואיינו למשך תקופה בת כחודש ושעל סמך תשובותיהם נבנתה מפת אלקטורים מעודכנת שהתחלקה בין דונלד טראמפ והילרי קלינטון. המחקר הגדול הזה העניק 244 אלקטורים לקלינטון, 126 לטראמפ ועוד 168 אלקטורים מתנדנדים אך החדשות המרתקות יותר הגיעו מהתוצאות המוזרות שלהם במדינות השונות - פער של 1% בלבד לטובתו של טראמפ בטקסס או פער של 2% בלבד לטובתה של קלינטון במישיגן. היות ומדובר בסקר אינטרנטי שבוצע על ידי חברת "SurveyMonkey" ולא בסקר טלפוני ואנושי הרי שאין מה להתפעל מכך, אבל אלה עדיין תוצאות חריגות מאוד בהשוואה לסקרים "הרגילים".

פרוייקט נוסף בשיטה דומה שנחנך לפני שבועיים היה של סוכנות הידיעות הבריטית "רויטרס" שגם סקרה כמה עשרות אלפי אנשים ברוב המדינות בארה"ב על מנת לבנות באמצעות העדפתם בבחירות לנשיאות מפה עדכנית לחלוקת האלקטורים בין טראמפ לקלינטון. גם שם מדובר במשאל אינטרנטי, שבוצע על ידי חברת "Ipsos", וגם שם התוצאות חרגו מהממוצע המקובל והראו, לדוגמה, הובלה של טראמפ במישיגן או שיוויון בינו לבין קלינטון במיין. במפה שלהם, ככלות הכל, מוענקים 273 אלקטורים לקלינטון ו-182 לטראמפ כשהיתר הם אלקטורים ממדינות מתנדנדות.

אל כל הפרוייקטים האלה מצטרפים פרוייקטים נוספים כמו זה של נייט סילבר שמתבסס על אותה מתודולוגיה שהביאה אותו לחזות את תוצאות הבחירות בשנת 2012 ובשנת 2008 בכל חמישים המדינות שבפדרציה, וכן אל פרוייקטים של עיתון "ניו יורק טיימס" או של מכון Cook ודומיהם ואפילו אל פרוייקטים מבוססי הימורים. המשותף לכולם הוא העובדה שהם נבנים בשיטה שונה מסתם סקרים רגילים בכל מדינות המפתח או אפילו מממוצע פשטני שלהם.

אך למרות כל הפרוייקטים הללו, יהיה זה מוגזם להניח כי המבט שלנו מוכרח להיות תמיד אך ורק על מפת האלקטורים וזה גם יהיה מופרז לבקש מהציבור להתעלם מהסקרים הלאומיים הרגילים. להיפך, פעמים רבות הסקרים הכלליים מקדימים לתאר את מה שמתפתח לאחר מכן בסקרי המדינות האיטיים ובכך מוכח פעם אחר פעם מה גדול כוחם בחיזוי תוצאות מערכת הבחירות. לעתים, עם כל שלל המידע והאינפוגרפיקה, יש מקום לזכור כי הדרך הטובה ללכוד את עמדת הציבור באשר לשאלה מי ינצח את הבחירות היא פשוט לשאול אותו. ב-99% מהמקרים נוכל לחזות כך את המנצח.

ביממה האחרונה פורסם סקר מרתק מאוד של רשת CNN שהעניק לטראמפ יתרון של 2% על פני קלינטון בקרב מצביעים פוטנציאלים במשאל שכלל את כל רביעיית המועמדים לנשיאות, יחד עם גארי ג'ונסון וג'יל שטיין. טראמפ השיג 45%, קלינטון 43%, ג'ונסון 7% ושטיין 2% בלבד. אמנם ההובלה הזו של טראמפ הייתה בטווח הטעות הסטטיסטית, אך המגמה בסקר הזה ובכל האחרים הפכה להיות העניין המרכזי. זהו ממש לא הסקר הראשון שחוזה את חזרתו של המירוץ לאותה הנקודה בה הוא שהה בתחילת חודש אוגוסט עם סיומן של הועידות הלאומיות הגדולות.

במעקב אחרי הסקרים הכלליים צריך בכל זאת להקפיד על תשומת לב כלפי הדקויות של הסוקרים. זוהי תקופה שבה הסוקרים עוברים מנשאלים שהם "מצביעים רשומים" לנשאלים שהם "מצביעים פוטנציאלים" ולכך תרומה לשינוי המירוץ. בסקרים הראשונים היתרון של הדמוקרטים מובהק משום שהוא מובנה - פשוט יש יותר מצביעים שרשומים כדמוקרטים מאשר כרפובליקנים, ואילו בסקרים האחרונים היתרון של הרפובליקנים בולט יותר עקב קושי בעריכת הסקר - מיעוטים רבים לא משתפים פעולה ומסרבים להודות שהם יצאו להצביע. זו אחת הסיבות לפער המשתנה בין שני המועמדים לנשיאות בעת האחרונה. הסיבה השנייה, המובהקת יותר, היא זו הפוליטית שדנו בה כבר בשבועיים האחרונים.



ידיעות נוספות:


● הקונגרס האמריקני חזר ביממה האחרונה מחופשת קיץ ארוכה בת 7 שבועות, הארוכה ביותר בתולדות הפוליטיקה האמריקנית המודרנית, ישירות אל תוך הניסיון למצוא מענה זריז ביותר לאחת הבעיות הפוליטיות המשמעותיות ביותר בחודש הקרוב - תקציב המדינה. שנת התקציב בארה"ב תסתיים בסוף ספטמבר ואם עד אז לא יצליחו המחוקקים להעביר לידי הנשיא ברק אובמה תקציב שהוא יהיה מוכן לחתום עליו הרי שהממשל האמריקני כולו יושבת במה שיגרור מהומה פוליטית בין הקונגרס הרפובליקני לנשיא הדמוקרטי באמצע מירוץ חשוב לנשיאות. בשני הצדדים רוצים לפתור את הבעיה במהרה, אך הזמן הולך ודוחק. בנוסף לכך יצטרך הקונגרס להכריע במושב הנוכחי גם בנושא מימון המלחמה בנגיף הזיקה, ניסיון הדחה של יו"ר רשות המיסים, שימוע למועמד לבית המשפט העליון מריק גרלנד, וניסיון אישי של כל אחד מהמחוקקים לשרוד את מערכת הבחירות שתחול בנובמבר כדי לחזור גם אל הקונגרס הבא.

● מ"מתקפת השיעולים" המוזרה של הילרי קלינטון, כפי שתועדה אמש בעצרת בחירות באוהיו, לא יכל אף כלי תקשורת מכובד להתעלם, והגם שנראה מעת לעת שההתעסקות הזו בעיקר מורידה מהרמה-הבלאו-הכי-נמוכה של מערכת הבחירות לנשיאות, היה מקום מצד העיתונאים הללו לתהות מה גרם למועמדת הדמוקרטית להשתעל באופן ממושך על הבמה. התשובה מטעמה של קלינטון היה אלרגיה שבה היא לוקה מאז הועידה הדמוקרטית הלאומית ודחייה מוחלטת של כל מיני טענות קונספירציה כאילו היא אינה מתפקדת. המועמד שמולה, דונלד טראמפ, לא התייחס באופן ישיר לסיפור אך הוא כן תהה בחשבון הטוויטר שלו מדוע התקשורת לא מסקרת את העניין. כפי שניתן להבין מכל הפסקה שלפני המשפט הזה, התקשורת דווקא סיקרה את העניין בהרחבה ואף ספגה ביקורת מצד אנשי קלינטון בשל כך.



● לא רק למועמדת הדמוקרטית יש עמותה, קרן קלינטון, אלא גם למועמד הרפובליקני קיימת עמותה כזו, קרן טראמפ, ובזמן האחרון גם היא עלתה לכותרות עקב תרומה בעייתית. מדובר בתרומה על סך 25 אלף דולר שהועברה לידי פאם בונדי המכהנת כשרת המשפטים של מדינת פלורידה בעת שזו החליטה האם לחקור את פרשת "אוניברסיטת טראמפ". במסגרת הפרשה הפלילית ההיא הואשם דונלד טראמפ בהונאה באמצעות הבטחה ללימוד הדרך אל העושר ובהטעיית אנשים, ולאחר שרבים חשו כי הם "נפלו בפח" הם הגישו תביעות ייצוגיות נגד טראמפ שעדיין מצויות בין כותלי בית המשפט. כלי התקשורת תהו האם יש קשר בין התרומה הזו להחלטה בפלורידה לסגור את התיק הזה שם.

● עבור הילרי קלינטון והמפלגה הדמוקרטית, חודש אוגוסט האחרון היה המוצלח ביותר בתחום גיוס הכספים - 143 מיליון דולר גיוסו מהציבור עבור מטה הבחירות של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ועבור מרכז המפלגה שנועד לעזור לסנטורים וחברי קונגרס דמוקרטים לקראת הבחירות. 62 מיליון דולרים גויסו באופן ישיר על ידי קלינטון, עם ממוצע של 50 דולר לתרומה, בעוד המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ לא פרסם עד כה את סכומי הכסף שהוא הצליח לגייס.



● שני המועמדים לנשיאות הופיעו היום בעצרות בחירות בוירג'יניה ובפלורידה והקדישו זמן רב מנאומיהם לנושא הביטחון. ביממה החולפת פרסמו קרוב ל-90 גנרלים מכתב תמיכה במועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ משום שהוא לשיטתם יהיה המנהיג הנכון להתמודד עם "האיומים המתפתחים" כנגד ארה"ב. "כמנהיגים בכירים בדימוס בצבא האמריקני אנו מאמינים שייצוב הביטחון יכול להיעשות רק על ידי מי שלא היה מעורב בצורה עמוקה בחירור הביטחון שלנו, ולכן אנו תומכים במעמדותו של דונלד טראמפ להיות המפקד העליון". מן הצד השני, עיתון "דאלאס מורנינג" מטקסס שתמך בכל המועמדים הרפובליקנים לנשיאות מאז שנת 1968 הזהיר היום את קוראיו מלתמוך בטראמפ: "דונלד טראמפ הוא אינו רפובליקני והוא לבטח אינו שמרן. הוא אינו זכאי להצבעתכם", נכתב במאמר המערכת.

● בתחום התקשורת, פורסם ביממה האחרונה כי רשת Fox News הגיעה להסכם פשרה עם מגישת החדשות גרטשן קרלסון שפרשה מהרשת לפני מספר שבועות לאחר האשמות על הטרדות מיניות מצדו של המנכ"ל רוג'ר איילס. היות והמנכ"ל מאז כבר פוטר, הרשת הצליחה כעת להגיע להסכם מול קרלסון במסגרתו היא תקבל 20 מיליון דולר פיצויים בנוסף להתנצלות פומבית על אופן סיום העסקתה ברשת. במקביל, Fox News הוציאו היום הודעה לפיה מגישת החדשות הבכירה גרטה ואן ססטרן תעזוב את הרשת באופן מיידי מבלי שפורסמה כל סיבה לכך. את מקומה של ואן ססטרן, המשדרת מדי ערב בפריים-טיים של הרשת כבר למעלה מעשור, יחליף מעתה השדרן בריט יום.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר