מפת האלקטורים הולכת ומשתנה, מהו הנתיב של טראמפ אל הניצחון?



הדרך של טראמפ לניצחון:


מדי שבוע אנו מפנים מעט זמן כדי להביט על מפת האלקטורים ולעקוב אחר המתחולל בה והמשתנה בה. השבוע הזה יש באפשרותנו סוף סוף להצביע על שינוי מסתמן לטובתו של דונלד טראמפ ועל נקודת אור עבורו.

אמנם עדיין אין לנו יכולת לערוך שינויים במפת הבסיס עליה אנו נשענים ולשנות את ההגדרה של המדינות או להזיז אותן מעמודה אחת לאחרת, אך בסקרי מדינות מפתח רבים אפשר לראות שינויים פנימיים קטנים שמטים חלק מהמדינות לצידו של טראמפ, בחלק מהן הוא כעת מוביל ובחלק הוא בשיוויון, והמציאות הזו מתירה לנו עתה לעסוק באופן רציני, ובפעם הראשונה, בשאלה: מהי הדרך של דונלד טראמפ לניצחון בבחירות האלה?

ננסה לבנות לו נתיב על בסיס שלושה שלבים תוך כדי הצגת השינויים המדוברים:



שלב ראשון - המדינות הרפובליקניות:

עד כה המועמד הרפובליקני נתקל בהרבה חדשות רעות דווקא מהמדינות היחידות שאסור לו לאבד בשום צורה, המדינות השמרניות והרפובליקניות. בצפון קרוליינה קלינטון החלה להוביל, באריזונה ובג'ורג'יה היא תפסה תאוצה מפתיעה, יוטה ודרום קרוליינה החלו לפתע לרעוד וגם מיזורי הפכה איך שהוא למתנדנדת.

אך בעת האחרונה המציאות השתנתה לטובתו של טראמפ ובכל המדינות הללו הוא כעת מוביל על יריבתו (למעט שיוויון בצפון קרוליינה). זהו הישג גדול עבורו ובאופן הזה הוא מצליח לשמור על כל המדינות שהצביעו לרפובליקנים בבחירות הקודמות. אם נעביר עתה את כל האלקטורים הללו לעמודה של טראמפ הרי הוא ישיג את אותם 206 אלקטורים שקיבל מיט רומני בשנת 2012, ומכאן למעשה יהיה אמור לצאת מסע הבחירות שלו אל הדרך.

(והנתונים - טראמפ מוביל 2% בג'ורג'יה ובאריזונה, 3% במיזורי ובדרום קרוליינה ו-10% ביוטה. קלינטון מובילה ב-1% בצפון קרוליינה)



שלב שני - המדינות המתנדנדות:

גם כאן מצבו של טראמפ היה קשה למדי. הוא איבד כמעט לחלוטין את הסיכוי לנצח במדינות מתנדנדות שנוטות לרוב לדמוקרטים כמו פנסילבניה, מישיגן, וירג'יניה, ויסקונסין, קולורדו וניו המפשייר שבהן יריבתו התרוממה אל על, ובמדינות המתנדנדות הקלאסיות כמו פלורידה ואוהיו או איווה ונבדה הוא השתרך מאחוריה בפערים ניכרים.

אבל כעת טראמפ רואה שינוי משמעותי, והגם שהוא אולי איבד לצמיתות את מדינות הקבוצה הראשונה שמתנחלות אצל קלינטון הוא עדיין יכול להשיג את רביעיית פלורידה-אוהיו-איווה-נבדה שבכולן הוא רושם לאחרונה שיוויון מולה. מצב כזה יקנה לטראמפ את כל הרביעייה המדוברת והוא יעלה כעת ל-265 אלקטורים - מרחק קטן מאוד מהניצחון.

(והנתונים - קלינטון מובילה ב-2% בנבדה, 1% באוהיו ובכ-0.5% בפלורידה. טראמפ מוביל ב-1% באיווה)



שלב שלישי - המדינות הדמוקרטיות:

כבר קשה לזכור שהמירוץ של טראמפ לנשיאות התחיל דווקא עם ההבטחה כי הוא יביא קהלים חדשים למפלגה הרפובליקנית, בעיקר קהלים דמוקרטים ממדינות המערב התיכון שלא הצביעו למפלגה מאז ימיו של רונלד רייגן בשנות ה-80 של המאה הקודמת. המציאות הזו כמובן לא התקיימה ולמעשה טראמפ הפסיד את רוב המדינות הדמוקרטיות שעשויות להתנדנד (אלו שהזכרנו בנקודה הקודמת - פנסילבניה, מישיגן, וירג'יניה, ויסקונסין, קולורדו וניו המפשייר).

לצערו של טראמפ, כאן עדיין אין לו חדשות טובות, אך במרחק של 5 אלקטורים מניצחון, בנתיב אותו אנו מנסים לבנות, לא תהיה לו כל ברירה והוא יהיה מוכרח להשקיע מאמצים עילאיים כדי "לגנוב" מדינה אחת מהצד של קלינטון על מנת שהוא יוכל לזכות במירוץ אל הבית הלבן. לפי שעה הרושם הטוב ביותר הוא שטראמפ יוכל לנצח בפנסילבניה או להפוך את מישיגן ואת ויסקונסין לאדומות, אך היות ואלה מדינות הרבה יותר קשות לרפובליקנים, בהן הם לא ניצחו כבר עשורים, כנראה שלטראמפ יהיה נתיב קל בהרבה אילו הוא ינצח בניו המפשייר שהצביעה לרפובליקנים מעת לעת ויצליח גם לקושש אלקטור נוסף ממדינת מיין (שם הוא מוביל). הישג כזה יביא אותו בדיוק ל-270 אלקטורים הנדרשים לניצחון.

ככלות הכל, מציאות כזאת הכוללת ניצחון של טראמפ בכל המדינות המתנדנדות יחדיו ובתוספת "חטיפה" של מדינה דמוקרטית אחת נראית קשה מאוד - אך לראשונה היא אפשרית בסקרי המדינות השונות.

(והנתונים - בכל המדינות הדמוקרטיות שלעיל קלינטון מובילה בכ-5% עד 10%. במחוז השני של מיין טראמפ מוביל)



ידיעות נוספות:


● ביומיים האחרונים יכלו האמריקנים לראות את הילרי קלינטון יותר ממה שהם ראו אותה בכל השבועיים האחרונים. החל מרכישת מטוס חדש שלתוכו נכנס לראשונה צוות העיתונות המלווה אותה ושיכל לראשונה לשאול אותה שאלות, דרך הופעות מרובות ועצרות בחירות במדינות המפתח, השתתפות ב"מיני עימות" בנושאי ביטחון בפורום של רשת NBC מול יריבה הרפובליקני, וכלה במסיבת עיתונאים ראשונה מצידה מאז חודש דצמבר 2015 (ואם אתם ישראלים אז כנראה זכיתם לראות את קלינטון גם בראיון ראשון אותו היא קיימה ביום רביעי עם יונית לוי מחדשות ערוץ 2). כל אלה יחדיו הניעו את השינוי הגדול ביותר שקלינטון ביצעה עד כה באופן ההתנהלות שלה במסע הבחירות הכללי והם מרמזים לנו שני דברים - הראשון, מצבה הפוליטי של קלינטון הורע משמעותית, והשני, היועצים שלה יודעים את זה. מכאן השינוי.

● את רוב הביקורת על הפורום הביטחוני של רשת NBC שנערך אתמול בהשתתפות דונלד טראמפ והילרי קלינטון ספג בעיקר המנחה מאט לאוור שנדרש לנהל את המשדר המיוחד הזה בצורת פינג-פונג של שאלות ותשובות מפאת חוסר הזמן מבלי לשאול את המועמדים לנשיאות שאלות עוקבות (פולואפ) או לבדוק את נכונות דבריהם. הביקורת הזו לא שהתה רק במחיצת מבקרי הטלוויזיה או הפרשנים הפוליטיים שכתבו על כך לאורך היום, אלא גם ברשתות החברתיות על ידי חלק ניכר מאותם כ-15 מיליון צופים שהדליקו את מכשיר הטלוויזיה כדי לצפות במשדר המיוחד.

● המועמד הליברטריאני גארי ג'ונסון הגיע ביממה החולפת אל הכותרות אחרי ראיון בתוכנית הבוקר של רשת MSNBC בה הוא נשאל לגבי העיר חאלב שבסוריה. ג'ונסון לא ידע מה זה "חאלב" (Aleppo באנגלית) ורק לאחר שהוסבר לו הוא השיב תשובה בנושא. בהמשך היום הוא טען שבכוונתו להשתמש בשגיאה הזו שהביאה אותו אל הכותרות לטובתו.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר