ה-11 בספטמבר של הילרי קלינטון?



סימני השאלה:


אם לפני שבועיים הכתרנו את סוף השבוע של הילרי קלינטון בתור "ימים לא מוצלחים" ולפני שבוע הכתרנו את סוף השבוע שלה בביטוי "נוראי", לאיזו דרגה עלינו להעלות את הכותרת הפעם? קטסטרופה? ה-11 בספטמבר?

נשכח לרגע מאירועי היום החולף, נלך מעט אחורה אל תחילת סוף השבוע אז כינתה המועמדת הדמוקרטית את מחצית תומכיו של דונלד טראמפ, לא מיעוט ולא חלק - "מחצית", כאנשים הראויים לגינוי משום שהם גזענים, סקסיסטיים, הומופובים, איסלאמופובים, אנטישמים ושונאי זרים. היה צריך לעבוד קשה מאוד כדי להבין או אפילו למצוא את ההיגיון הפוליטי שמאחורי האמירה הזו, ועדיין ללא הועיל. האמירה כמובן עוררה תרעומת רחבה בתקשורת ובציבור, ולפתע פתאום החל דווקא דונלד טראמפ להזדעק למול ההתבטאויות של קלינטון ולדרוש ממנה התנצלות - כזו שאכן לא איחרה לבוא. בפעם הראשונה מאז החל מסע הבחירות קלינטון נדרשה להיכנס למגננה מול המועמד שמולה.

ואז הגיע היום הזה, ה-11 בספטמבר 2016. קצת אחרי השעה 09:00, מספר דקות מועט לאחר תחילתו של טקס הזיכרון לנרצחי הפיגועים הגדולים ההם, עזבה הילרי קלינטון את ה"גראונד זירו" שבדרום מנהטן מוקדם מן הצפוי. צוות העיתונאים המלווה אותה, זה שצמוד אליה בכל צעד ושעל במסע הבחירות, לא הורשה להמשיך ללוות אותה והתהיות בנושא החלו לעופף ברשתות החברתיות. בהמשך הגיע הדיווח הראשון מרשת Fox News על כך שקלינטון פונתה מהמקום תחת סיבה רפואית, ובפרק זמן של קרוב לשעתיים שחלף בין הדיווח הזה לבין ההודעה הרשמית מטעם המטה כאילו המועמדת התייבשה מהחום, נפוצו השמועות לכל עבר. במידה רבה אפשר להאמין שההודעה על התייבשות הייתה מתקבלת ללא בעיות אלמלא התפרסם הסרטון המתעד ובו נראית קלינטון נגררת אל הרכב שנועד להסיע אותה כשהיא נתמכת משני עבריה, משילה נעל מתחת לרגליה וכמעט קורסת במרחק נגיעה מהרכב. סרטון בלתי נתפס.



מבחינה רפואית, לא בטוח שמה שמראה הסרטון הזה הוא חריג במיוחד לאדם בגילה, ולכל אדם אחר, ואי אפשר כלל להסיק ממנו תובנות אודות חוסר תפקוד משווע. אך אינני רופא, גם רובכם לא, וכך גם לא רוב אזרחי ארה"ב - לנו ולהם הסרטון פשוט נראה רע מאוד. וההשלכה הזריזה של התפיסה הזו היא ההבנה המתחדדת במטה קלינטון שאם עד להיום, כולל היום הזה ממש, הם יכלו להתעלם מהשאלות בנושא מצב בריאותה ולא לספק מידע לציבור, כעת כמעט בלתי אפשרי לראות את מסע הבחירות הזה ממשיך מבלי חשיפת מסמכים רפואיים, כינוס מסיבת עיתונאים או אפילו איזה נאום מיוחד לאומה שבו הדברים יוסברו לציבור. כל עוד לא יינתן מידע המניח את הדעת או תשובות ברורות בנושא הרי שהעניין הזה עלול להישאר בכותרות עד ליום הבחירות, הפעם לא כספקולציות או כסיפורים קונסיפרטיביים.

"כותרות", אמרנו? אולי למזלה של קלינטון האירוע הזה נפל דווקא ביום ראשון, יום שהוא חלק מסוף השבוע בארה"ב, ודווקא על יום הזיכרון לפיגועי ה-11 בספטמבר שלכבודו שני המועמדים לנשיאות הפסיקו את הקמפיין, כך שהסיקור התקשורתי היה מינימלי. לא היה אף כלי תקשורת שהעניק למאורע הזה את הסיקור המתמשך המוכר ("גל פתוח"), גם לא רשת Fox News שהכתב שלה הוא זה שפרץ עם הדיווח, ולא היה אף אתר אינטרנט שהעניק לכך את הכותרת הראשית בשעות ההתרחשות, גם לא האתר של Fox News, ולמעשה כולם המשיכו עם נמנומי סופ"ש עד לשעות האחרונות. אבל ברור לחלוטין שזהו מצב זמני. החל מיום שני בבוקר, תחילת השבוע בארה"ב, הנושא הזה יככב בכל כותרות העיתונים הלאומיים, יכבוש את כל תוכנית הבוקר, יפתח את כל המהדורות ויגיע לכל בית באמריקה.

מה תהיה ההשפעה של זה על יום הבחירות? קשה לשער. אי אפשר להעריך עד כמה האירוע הזה ייזכר ב-8 בנובמבר ובכל מקרה אי אפשר להסיק שמצביעים דמוקרטים רבים ישתכנעו עתה שדונלד טראמפ הוא המועמד שלהם לנשיאות. אבל אנחנו זוכרים שההצבעה המוקדמת אמורה להתחיל כבר בשבועות הקרובים ושמצביעים עצמאיים רבים יכולים לבדם להטות את מערכת הבחירות גם ללא שינוי בקווי החלוקה של מצביעי הבסיס בשתי המפלגות הגדולות.

בשורה התחתונה, המועמדת שנחשבה כבעלת סיכויים גבוהים עד אסטרונומיים לנצח במערכת הבחירות לנשיאות ניצבת כרגע מול חוליה נוספת בשרשרת אירועים פוליטיים קשים, כנאמר בפסקת הבכורה לעיל, שמסכמים כבר שבועיים קשים. אולי אירועי היממה החולפת היו בכל זאת חוליה אחת יותר מדי. מעין "גיים צ'יינג'ר" של מערכת הבחירות.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר