מהן הנקודות החשובות בעימות הנשיאותי הראשון?



הלילה זה סוף סוף יגיע. דונלד טראמפ והילרי קלינטון יעמדו זה לצד זה ויתעמתו ביניהם במסגרת העימות הראשון במערכת הבחירות הנוכחית לנשיאות ארצות הברית. הם יאפשרו לתושבי אמריקה לבחון מי מביניהם יותר טוב, למי יש רעיונות טובים יותר ואולי למי מהם הם מתעתדים להצביע. הצפי הוא שהעימות המסקרן יגרור עשרות מיליוני צופים, אולי קרוב לכ-100 מיליון איש, וישבור את שיאי הצפייה. עובדה זו לבדה תקנה לעימות מימד היסטורי ותאלץ את המועמדים להתייחס למאורע במלוא הרצינות, תחת ההבנה שהעימות הזה יכול להכריע גורלות.

אבל ככלות הכל מדובר בסך הכל בעימות. וכמו בכל עימות ישנם כמה דגשים ששווה לעקוב אחריהם כדי להבין טוב יותר את מהלכו. להלן, אם כן, כמה מהנקודות החשובות שכדאי לשים לב אליהן לקראת העימות:

איזה מועמדים יגיעו?

לדונלד טראמפ אפשר לייחס שתי צורות התנהגות. זו מהעת האחרונה, הפרומטריסטית, שמצמידה אותו אל מסכי הטלפרומפטר וגורמת לו להתנהג בצורה נשיאותית ומסודרת אך על חשבון מראה כבוי. וזו הראשונה, הטראמפיסטית, שעזרה לו כל כך בתקופת הפריימריז להיות זה שקולו הוא הרם והבולט ביותר בחדר אך עלתה לו בתדמית שלילית. כל ההערכות יוצאות מנקודת הנחה שטראמפ ינסה להיראות נשיאותי, שכן בבמה אחת מול כ-100 מיליון צופים אין מקום לטעויות, אך במקביל הוא אולי ישתדל בכל זאת לשמור על תדמיתו כאישיות יותר תוססת מקלינטון הקרירה. בשלב הזה נדמה שמסכימים הכל כי אקשן ודם לא נראה כאן, לאכזבת כל אותם אלה שציפו שטראמפ "יקרע" את יריבתו.

גם לקלינטון אפשר לייחס כמה דפוסי התנהגות. אחרי שרבים מאנשי המטה שלה העירו לה על כך שהיא לא נגישה לאנשים, ובקרב הציבור התפרסמה הביקורת נגדה על כך שהיא לא חייכה בפורום הביטחוני שערכה רשת NBC בתחילת החודש, התחילה קלינטון לנסות להיות חביבה יותר וחייכנית יותר בהופעות שלה על חשבון הורדת הטון וההתלהבות. מנגד קיימת קלינטון של הפריימריז, בעיקר מאלה של 2008, שהיא קשוחה עד מאוד ומתעמתת מוצלחת למדי. באיזו מהן נפגוש הערב? רבים מהפרשנים צופים לפגוש גם כאן שילוב בין השניים.

שני המועמדים למדו האחד את השני בזמן האחרון ושניהם התכוננו לכל האפשרויות.

משחק הצפיות

הילרי קלינטון סבורה שהיא סובלת מסטנדרט כפול מול דונלד טראמפ ומציפיות שהן גבוהות מול הרף הלא כל כך גבוה של המועמד הרפובליקני. קלינטון הביעה על כך תרעומת וגם אנשיה הפיצו זאת ביממה האחרונה בכל במה אפשרית. לשיטתם, אם טראמפ ינצח בעימות, כלומר - בסך הכל לא ייכשל בלשונו, לא יקלל את יריבתו ויצליח לשמור על ארשת נשיאותית, זה עדיין לא יוכיח שהוא האדם המתאים לנשיאות. זה גם צפוי להיות הספין שלהם בסוף הלילה אם העימות אכן יתברר כמוצלח עבורו. מטראמפ, כאמור, הציפיות נמוכות ולכן אין לו קושי גדול במיוחד לחצות את העימות בשלום.

עניין הציפיות לובה על ידי שני המטות הפוליטיים. אנשי קלינטון טרחו לומר בכל הזדמנות עד כמה המועמדת שלהם לומדת ללא הפסקה לקראת העימות, כדי לסתור את התפיסה שהעימות צריך להיות קליל עבורה, ואנשי טראמפ הסבירו לתקשורת כיצד המועמד שלהם דווקא ממש לא משקיע זמן רב בהכנות מתוך מטרה להוריד את הציפיות אף יותר.

הנושאים המרכזיים

העימות אמור בסופו של דבר לעסוק בנושאי מדיניות. לכאורה זוהי נקודת החולשה המרכזית של הילרי קלינטון משום שהיא צריכה להגן על התנהלותה לאורך השנים בעוד דונלד טראמפ האאוטסיידר פטור מכך. אבל אם קלינטון תגרור אותו לעימות על נושאים פרטניים ייאלץ טראמפ להשיב לה במידה שתספק את עשרות מיליוני הצופים. קלינטון תיאלץ מחד להתמודד עם שאלות לגבי המצב במזרח התיכון, המלחמה בטרור, פרשת בנגאזי, פרשת המיילים, פרשת קרן קלינטון, ומצד שני טראמפ ייאלץ להתמודד עם שאלות בנושאי המלחמה בדעאש או שהוא יתבקש להציג בבהירות את תוכניותיו הכלכליות או החברתיות. טראמפ יצטרך להעביר 90 דקות שבהן הוא יצטרך להוכיח את בקיאותו.

האם ידרדר העימות לעיסוק בנושאים אישיים? כאשר הזמינו אנשי קלינטון את איש העסקים מארק קובן אל העימות, הנמסיס של טראמפ, איים המועמד הרפובליקני להביא אל העימות את המאהבת של ביל קלינטון. הכל, לכאורה, מתוך משחקי פסיכולוגיה נגד היריב כדי להשפיע עליו ולהוציא אותו משיווי משקלו. בעימות הזה בהחלט נצטרך לראות האם יהיו ניסיונות כאלה גם מצד אלה שעומדים על הבמה, באופן כזה שאולי עלול להתפתח בסופו של דבר לקרב מרתק.

תפקיד המנחה והקהל

נושא אחד שהרטיח את אנשי המטה של טראמפ במהלך הימים האחרונים זה החשד כאילו מנחה העימות יתערב במהלך העימות וינסה "לבדוק" את נכונות דבריהם של המועמדים בזמן אמת. טראמפ הביע את דעתו המובהקת בנושא כאשר טען שזה ממש לא מתפקידה של התקשורת לבדוק את דבריו אלא מתפקידו של הציבור, בעוד במטה קלינטון הרהרו באפשרות שהמועמדת שלהם היא זו שבעצמה תיידע את הקהל כאשר המועמד הרפובליקני מוסר מידע שאינו נכון. הועדה לקיום עימותים נשיאותיים קבעה באופן רשמי שבדיקת עובדות אינה מהווה חלק מתפקידיו של המנחה, אך עדיין קשה להעריך האם במקרה של שקרים מובהקים יתערב המנחה. סביר להניח שאחת השאלות שתעסיק את אמריקה ביום שלאחר העימות היא לא רק איך התנהגו המועמדים לנשיאות אלא גם איך התנהג המנחה לסטר הולט.

להקל יש תפקיד גם כן. בדרך כלל הקהל מתבקש לשבת בשקט ולא להתערב ולא למחוא כפיים, אך במערכת בחירות שבה שני המועמדים הללו לנשיאות חוללו הרבה מאוד רעש לאורך מערכת הבחירות וכבר היום אפשר להגדיר אותם כשני המועמדים הלא אהודים ביותר שרצו אי פעם לבית הלבן נוכל לתהות האם הקהל בכל זאת יעמוד בפיתוי.

שפת הגוף

העימות ברובו משודר לצופים בבית על גבי מסך מפוצל, כך שהקהל יכול לראות בכל רגע נתון את שני המועמדים על המרקע והוא יכול לבדוק בכל שעה מהי תגובת המועמדים לדברי האחר. כל תנועה, כל תזוזה לא רצונית, הבעות פנים, עיוות פה, גלגול עיניים, באים לידי ביטוי על המסך ללא פילטרים וללא עריכה. יש לכך חשיבות מסוימת ואמריקנים רבים זוכרים כיצד בשנת 2000 תועד המועמד הדמוקרטי אל גור נאנח מספר פעמים בכל זמן שבוש דיבר. האם קלינטון, שבאופן בסיסי חשה שהיא מעל טראמפ, תתייחס אליו בכבוד הראוי ולא תחמיץ פנים? האם טראמפ, שנוטה להיות הרבה יותר חסר סבלנות כאשר מדברים עליו בגוף שלישי, יעמוד בחוסר מנוחה או ישמור על ארשת רצינית?

גם המיקרופונים של השניים יהיו דלוקים למשך כל העימות. נשימה בכבדות או היאנחות, או אולי אפילו שיעול, יגיעו בסבירות גבוהה אל אוזניהם של עשרות מיליוני האמריקנים שיצפו בעימות. כזכור, אין כאן הפסקות.

יכולות רטוריות

הילרי קלינטון התעמתה בחייה כבר קרוב ל-40 פעמים והניסיון שלה בתחום הוא רב, הגם שהפעם האחרונה שבה היא עמדה מול יריב רפובליקני הייתה בשנת 2000. טראמפ התעמת בחייו הפוליטיים רק כ-10 פעמים בחדר מלא באנשים והוא מעולם לא התעמת אחד-על-אחד עם יריבו, הוא אפילו התנגד לערוך עימות כזה מול יריביו בפריימריז לקראת סוף המירוץ. נוסף על כך הוא צריך להתמודד מול מקרה חריג בפוליטיקה האמריקנית - מועמדת אישה.

אחת השאלות שתעלה היא כיצד שני המועמדים יציגו את דבריהם וכיצד הם ישטחו את טענותיהם. האינטראקציה ביניהם לא צפויה להיות כה בולטת בעימות שבסופו של דבר מתנהל על פי כללים מוקפדים ובאמצעות המנחה, אך יהיה מעניין בכל זאת לראות האם השניים יפגינו יכולות רטוריות או אינטראקציה בין-אישית מרתקת.

העימות ישודר החל מהשעה 04:00 לפנות בוקר (שעון ישראל) ולמשך 90 דקות.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר