המדינות הדמוקרטיות שחומקות להילרי קלינטון מהידיים



הרפובליקני הליברל:


לאורך כל המירוץ הפנימי של המפלגה הרפובליקנית לנשיאות התבלט מתמודד אחד ששבר את הנטייה המוכרת מימים ימימה לפנות ימינה בתקופת הפריימריז כדי לרצות את הקהל השמרני של המפלגה בדרך לניצחון במועמדותה לנשיאות. דונלד טראמפ. הוא היה הדמות הכי פחות שמרנית מבין מתמודדי הפריימריז - היה מתפקד דמוקרטי, תמך בעברו בהפלות, התנגד להסכמי הסחר שהם בבת עינם, דיבר חלילה על זכויות הומוסקסואלים וטרנסג'נדרים, העז להבטיח העלאת מסים לעשירים, ביקש לצמצם את מעורבותה של ארה"ב בעולם, קרא למנוע אאוטסורסינג של חברות אמריקניות לחו"ל ותקף במלוא העוז את ההחלטה השמרנית המפורסמת בדורנו לצאת למלחמה בעיראק.

טראמפ החזיר בכל אותן עמדות שהיו מחרבות קמפיין שמרני קלאסי לנשיאות מבלי שהדבר הפריע לו לרוץ עד לניצחון במסע הבחירות הפנים-מפלגתי של המפלגה הרפובליקנית, הרבה בעיקר ובזכות העובדה שהוא הבטיח לראשונה זה זמן רב להביא אל המפלגה הרפובליקנית קהלים חדשים ומדינות חדשות שאף אחד אחר לא יוכל להביא.

בהתחשב בעמדות שלו ההבטחה ההיא נשמעה הגיונית, עד שהחל המירוץ הכללי לנשיאות בינו לבין המועמדת הדמוקרטית הנבחרת הילרי קלינטון שהוכיח כי לא רק שהרפובליקנים לא נהנו מקהל חדש וממדינות חדשות כפי שהבטיח להם המועמד, אלא שהם אפילו הפסידו מדינות שמרניות שהונחו בכיסם ללא כל חשש. ג'ורג'יה ואריזונה הפכו לפתע למתנדנדות וגם דרום קרוליינה, מיזורי ויוטה לא ממש נשארו בעמודת המדינות הבטוחות עבורם.

כעת זה השתנה. השיא האחרון של טראמפ בסקרי מדינות המפתח הביא לו בפעם הראשונה התחזקות משמעותית בכל המדינות הרפובליקניות שברחו ממנו, רובן כבר הספיקו לחזור הביתה, כמו גם התחזקות ניכרת במדינות המתנדנדות הקלאסיות, שכמעט בכולן הוא מוביל כעת. ואם זה לא מספיק, בשבועות האחרונים נתקלנו בשטף של סקרים ממדינות דמוקרטיות יותר, במה שהביא לנו בפעם הראשונה הוכחה כי יש בסיס רציונלי לחלום של טראמפ לכבוש את דרכו אל הבית הלבן בזכות שחזור של מה שביצע רונלד רייגן בשנת 1980 - זכייה בכל מדינות הצפון הליברליות.

פנסילבניה, מישיגן, ויסקונסין - מדינות שלא הצביעו לרפובליקנים מאז ימי רייגן, צוירו במפת האלקטורים שלנו בצבעים תכולים כרמז לכך שהם לא בהכרח בידיהם של הדמוקרטים, ובתקופה האחרונה ממש פורסמו סקרים נוספים ממדינות כמו מינסוטה ומיין שמחייבים אותנו כעת להעביר גם אותן צעד אחד אחורה להגדרה כ"מדינות נוטות" לקלינטון ולא כמדינות בטוחות עבורה. וכאן זה לא הסוף, כולנו בשלב הזה ממתינים לסקרים עדכניים ממדינות דמוקרטיות נוספות כדי לראות האם גם להן יש סיכוי לחמוק מידיה של קלינטון ושל הדמוקרטים. הסקרים האחדים משם מרמזים לנו שכן.

בפעם הראשונה דונלד טרמאפ נמצא על הגל וההבטחה שלו מתגשמת. המדינות הרפובליקניות משוריינות, במדינות המתנדנדות נפתח פער, ולראשונה הוא גם נכנס אל תוך המדינות הדמוקרטיות ומצליח לחולל בהן שינוי לפי הסקרים. עוד לא נרחיק לכת: השינוי הזה, שהוא בפירוש חלק מהשיא - הפיק של טראמפ בסקרים, עשוי להתפוגג עם התפוגגות השיא. העימות הנשיאותי האחרון ועוד אירועים רבים יכולים לשנות את המצב ואולי להחזיר את המצב הקודם על כנו. אבל אם הדבר לא ישתנה הרי שיתווספו אל שורת מדינות המעקב של כולנו כמה נוספות שאף אחד לא האמין שלטראמפ יש איזה שהוא סיכוי לזכות בהן - ניו מקסיקו, אורגון, וושינגטון ואילינוי. היו בטוחים שנעקוב אחריהם בזמן הקרוב.

עד אז הילרי קלינטון היא עדיין בעלת סיכויים לנצח בכל המדינות הדמוקרטיות הקלאסיות ובמפת האלקטורים המעודכנת שלנו היא זוכה ב-243 אלקטורים - 188 בטוחים ו-56 נוטים. דונלד טראמפ ניצב על 171 אלקטורים - 144 בטוחים ו-27 נוטים. המטה שלה מתפלל שלא נראה סקרים נוספים שישנו את האלקטורים פעם נוספת לרעתה (יש לציין ששינוי נוסף שבוצע במפה שלהלן מלבד השינוי במינסוטה ובמיין הוא בהחזרתה של פנסילבניה אל רשימת המתנדנדות).

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר