אחרי העימות מתחילים הוויכוחים



סקרי פוסט-עימות:


● אחרי כל שלל המילים שנשפכו על העימות הנשיאותי הראשון בין דונלד טראמפ להילרי קלינטון החלו להגיע סקרי המענה לשאלה הקלישאתית "מי ניצח?". בסקר CNN שנערך עוד בליל העימות, ושסבל מהטיה של כ-5% לטובת הדמוקרטים, נטען ש-62% מהנשאלים השיבו שקלינטון ניצחה בעימות בעוד 27% השיבו שטראמפ ניצח. ב-CNN טענו שההטיה נבעה מחוסר שיתוף פעולה עם הפונים הרפובליקנים שמטבע הדברים לא רצו להשיב לסוקרים את תשובתם עקב מה שנראה על ידי כל היתר כלילה לא מוצלח עבורם ועבור המועמד שלהם. בסקר מכון PPP השיבו ש-51% מהנשאלים שקלינטון ניצחה מול 40% שחשבו שטראמפ ניצח. בסקר מכון YouGov טענו 57% מהנשאלים לניצחונה של קלינטון מול 30% לטראמפ. בסקר מכון Morning Consult קלינטון הוצגה כמנצחת על ידי 49% מהנשאלים בעוד טראמפ הוצג כזה אצל 26% מהם. בסקר מכון Echelon השיבו 58% שקלינטון ניצחה מול 26% שטענו שטראמפ ניצח.

● עד כה לא הוצג אף סקר מדעי, סטטיסטי, שהציב את טראמפ כמנצח בעימות, ורוב הסקרים שטענו כך היו למעשה משאלי אינטרנט הפתוחים לכולם. כמובן שמוכרחים לציין שמשאלים כאלה אינם סקרים אמיתיים, וכאנקדוטה: סגנית נשיא Fox News לענייני דעת קהל נזפה בשדרני הרשת שלה לאחר שהם שידרו את תוצאות המשאלים האינטרנטיים הללו. היא קבעה שאין להציגם בשידור משום שהם אינם עומדים ברף האמינות של הרשת.

● מעט מאוד סקרים כלליים נערכו במלואם לאחר העימות, כך שאין בידינו הבנה מלאה של השינויים שהצליח העימות לחולל אם בכלל. הסקרים היחידים שפורסמו ביומיים האחרונים, ושנערכו תוך כדי העימות, העניקו יתרון להילרי קלינטון. בסקר של Reuters ההובלה שלה עמדה על 6 נקודות מעל דונלד טראמפ, בסקר Echelon היא הובילה ב-5 נקודות, בסקר Morning Consult היא הובילה ב-3 נקודות ובסקר Cvoter נרשם שיוויון בין שני המועמדים. עד סוף השבוע הקרוב יתפרסמו סקרים נוספים ואת המגמה המרכזית נוכל לראות עד תחילת השבוע הבא.



מסע הבחירות:


● את העימות לא נסכם, תוכלו לעשות זאת לבד, אך בכל זאת שווה לציין שגם לאחר זמן רב ובפרספקטיבה רחבה יותר עדיין קיימת הסכמה בין רוב הפרשנים, אנליסטים, סוקרים ומהמרים לגבי זהות המנצח - הילרי קלינטון. לא רק שאנשיה ותומכיה מתעקשים לומר זאת בכל מקום, אלא גם אנשיו ותומכיו של דונלד טראמפ טוענים מאחורי הקלעים שהם יכלו להעלות הופעה טובה יותר ולהתכונן בצורה יותר טובה לעימותים הבאים. אבל מעבר למבט הפשטני באשר לשאלת "המנצח" צריך להבין שההגדרה הזו מטבעה נשענת על בדיקה של גורמים שונים כמו הופעה, יכולת רטורית, בקיאות בנתונים, מראה חיצוני, אופן התנהגות וכו' - כל מה שלא ממש רלוונטי לשאלה אחת פשוטה: האם העימות יניע מצביעים להצביע בצורה שונה. בעידן טראמפ הגורמים ההם הוכיחו עצמם כלא רלוונטיים. לכן אני באופן אישי התחברתי בעיקר למה שטען העיתונאי הותיק בוב שיפר ברשת CBS: טראמפ לא הפסיד אף קול בעימות, וקלינטון בקושי השיגה קולות חדשים. לי זה נראה הסיכום הטוב ביותר של העימות וההשלכות שלו לגבי ההצבעה ומסע הבחירות.

● בין כך ובין כך שני המועמדים לנשיאות לא נחו על זרי הדפנה לאחר העימות. דונלד טראמפ הופיע יום למחרת העימות בפלורידה ולאחר מכן באילינוי ובאיווה. הילרי קלינטון הופיעה מיד לאחר העימות בצפון קרוליינה ובשעות האחרונות היא הופיעה עם היריב שלה מהפריימריז ברני סנדרס בניו המפשייר במטרה לפנות לקהל המצביעים הצעיר. לפני סנדרס הופיעה גם מישל אובמה עבור קלינטון בפנסילבניה. השניים צפויים להמשיך בהופעותיהם גם בימים הקרובים.



מחוץ לפוליטיקה:


● מותו של נשיא המדינה לשעבר וראש הממשלה לשעבר שמעון פרס זכה לכותרות ברחבי העולם וגם בארצות הברית כיאה לאדם שיותר מכל מוכר וידוע מחוץ לישראל כאחד מאבות מייסדיה. הוא הפוליטיקאי הישראלי המוכר ביותר בעולם, יותר מדוד בן גוריון או ממנחם בגין, ולכן היה ברור שמותו יגרור סיקור חדשותי עולמי ומסע לוויה שיקבץ אל ירושלים רבים ממנהיגי העולם. נשיא ארצות הברית ברק אובמה ועוד רבים בממשל האמריקני פרסמו תגובות על לכתו של פרס. בשעות האחרונות אישר הבית הלבן כי הנשיא אובמה ישתתף בהלווייתו של פרס ביום שישי.

● ברק אובמה יופיע הלילה ברשת CNN למפגש בסגנון "אסיפת תושבים" שיעסוק בנושאי ביטחון אישי בארה"ב. רגע לפני שזה יקרה, כמעט והחסירה אמריקה הלילה פעימה עקב אירוע ירי שהתחולל בבית ספר יסודי בדרום קרוליינה. באירוע נפצעו שני תלמידים צעירים ועוד מורה אחד, בעוד המפגע נעצר ונלקח לחקירה. הפעם האחרונה שבה התחולל אירוע ירי המוני בבית ספר יסודי היה בדצמבר 2012, חודש לאחר הבחירות ההן, אז נרצחו כ-30 איש וילד באחד ממעשי הטבח ההמוניים הגדולים ביותר שראתה ארה"ב בתחומי בתי הספר שלה.



פוליטיקה וושינגטונית:


● אחד הנושאים המרכזיים שהעסיקו את וושינגטון די סי ביממה האחרונה היא הידיעה הדרמטית על כך שהקונגרס האמריקני, על שני בתיו, הצביע ברוב מוחץ לבטל וטו שהטיל נשיא ארצות הברית ברק אובמה על הצעת חוק הקובעת כי משפחות נפגעי מתקפת הטרור של ה-11/9 תוכלנה לתבוע את ערב הסעודית על חלקה באירוע. בסנאט הצביעו 97 מהסנטורים בעד ביטול הוטו ובבית הנבחרים הצביעו 348 בעד זה. ההצבעה הזו ותוצאותיה הייתה ראשונה מסוגה בכהונת אובמה, היא עברה בשני הבתים בתמיכה דו-מפלגתית והיא נעשתה למורת רוחו של הבית הלבן שפרסם הודעות נזעמות ויוצאות דופן בחריפותן כלפי הקונגרס: "זו ההצבעה המביכה ביותר בעשרות השנים האחרונות". חשוב לציין ששיתוף הפעולה בין המחוקקים היה מלא וכך אישים בכירים במפלגה הדמוקרטית כמו צ'אק שומר וננסי פלוסי הצביעו נגד אובמה. כעת הצעת החוק תהפוך לחוק על אף התנגדות הנשיא והעניין עוד ימשיך לחולל כותרות.

● עוד הצבעה משמעותית עברה בשעות האחרונות בסנאט וכנראה תעבור בקרוב גם בבית הנבחרים - חוק תקציב מדינה. החוק עבר בתמיכת 72 סנטורים למול התנגדות 26 במטרה לאפשר את המשך פעילות הממשל הפדרלי גם לאחר ה-30 בספטמבר, סיומה של שנת התקציב האמריקנית. החוק הוא זמני עד שיאושר תקציב מלא לאחר הבחירות והוא כולל בתוכו מימון למאבק בנגיף הזיקה. הוא עבר, כפי שניתן להבין, בתמיכת שתי המפלגות.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר