אחרי העימות עם קלינטון, לטראמפ המתין עימות עם ראיין



על במת העימות:


האם היה מישהו שלא הגדיר את העימות האחרון כמכוער בכל הזמנים?

עימות שהחל במסיבת עיתונאים של דונלד טראמפ עם הנשים שהאשימו את הנשיא לשעבר ביל קלינטון במעשי אינוס, נמשך עם עיסוק בהקלטה שבה תועד טראמפ כמי שרוצה בצורה הבוטה ביותר לתפוס נשים "בכוּס שלהן" והסתיימה בעימות מלא ארס עם שלל כותרות שלבטח קראתם ומצאתם במקומות אחרים. אז אין טעם להתפלש כאן בבוץ.

מהבחינה הפוליטית, סביר להניח שטראמפ ניצח בעימות מהסיבה הפשוטה שהצפי ממנו היה כה קטן אחרי אירועי הימים האחרונים ולאחר העימות הקודם שגם תוקפנית בסיסית וחדה מצדו מול חוסר מענה מטעם קלינטון יכולה הייתה להיחשב הצלחה עבורו. בהינתן ומצבו טרם העימות היה נואש, טראמפ היה יכול להיות מרוצה שהוא הצליח במעט לשנות את הדיון הפוליטי הנערך בתקשורת מ"מצב חירום" ל"הפסקת הדימום". מעבר לכך צריך להודות שטראמפ אכן השתפר הפעם בחדות המתקפה שלו כנגד קלינטון, גם מבלי להיות צעקני או בוטה מדי. כולם אמנם יכולים להזדעזע מביטויים חריפים בסגנון "אכניס אותך לכלא", "את שקרנית", או הכינוי "שטן" שהוא הדביק לה, אבל זה כנראה התקבל יפה בקרב קהל הבסיס השמרני שהוא כרגע הנושא החשוב ביותר עבור מי שנאלץ להתמודד מול קרבות פנים-מפלגתיים. טראמפ גם השתמש בסיסמאות רבות ובמסרים פשוטים שעליהם הוא חזר פעם ופעמיים לטובת הקהל הרפובליקני והוא לא היסס לצאת נגד מרות המנחים והאשים אותם בהטיה פוליטית - פיתיון שהוא ידע במאה אחוזים שיהיה בשמרנים מישהו שינגוס.

קלינטון, מנגד, כמעט ולא הגיבה לשום דבר שהגיע מהיריב שלה במהלך העימות. כאשר הוא תקף אותה היא לא ענתה לו, היא נטתה לחייך בביטול מבלי להתייחס לעצם הדברים. אולי הייתה לה סיבה טובה להגביה עצמה מעל הדיון, אבל בתשובותיה לשאלות הכלליות היא הוכיחה את ההבנה שהעימות בכל זאת לא היה טוב עבורה. היא האריכה בדיבור ונכנסה לפרטים שפחות מעניינים את הקהל והדבר היווה עבורה חיסרון בעימות הזה. כמו כן, בכל שאלה שנגעה לפרשיות העבר שלה - המיילים, בנגאזי, הקרן, וויקיליקס - היא לא הצליחה להשיב כיאות להתקפות טראמפ.

שני הסקרים היחידים שפורסמו לאחר העימות הציגו ניצחון להילרי קלינטון, ואולי בכך הדגישו הבדל מובהק בין הפרשנים שמביטים על העימות מן הזווית הפוליטית שלו - טראמפ הגיע במצב קשה והוא הצליח לשרוד ואף להשיב מלחמה שערה ולכן הוא המנצח לשיטתם, לבין הציבור שבסופו של דבר מביט על העימותים בצורה תמימה ופשוטה יותר - חיפוש אחר מישהו להצביע לו. היות וקלינטון למרות הכל לא הפסידה אף קול אמש, והיות וטראמפ בלאו הכי דימם קולות ביממה שלפני העימות עקב פרשת ההקלטה (ולראייה: הסקרים שבוצעו מאז פרסומה), אזי ההגדרה שלה כמנצחת בסקרים הללו משתלבת עם כוונתו של רוב הציבור כעת להצביע לה. נמתין לסקרים נוספים מהימים הקרובים כדי לראות את המגמה.

אבל עד כאן עימותים. שבענו מהם. העימות האחרון השיג אחוזי צפייה נמוכים בהרבה מהעימות הראשון וגם לאחרון שבהם צפויה הידרדרות ברייטינג (אם לא יהיו שינויים דרמטיים לפני כן). מעבר לכך, עד כה הם לא שינו את המירוץ מקצה לקצה והם גם בקושי לא הצליחו להזיז מצביעים ספורים מכיוון אחד לאחר. עתה אפשר לייחס להם את ההשפעה הראויה, שולית יותר משחשבנו, וגם להבין לראשונה שכנראה העימות השלישי והאחרון לא ישנה הרבה מהמצב הקיים.



מחוץ לאולם העימות:


בעוד דונלד טראמפ נאבק בהילרי קלינטון על במת העימות, מחוץ לאולם העימות לא עמדה המציאות מלכת.

החדשה המרכזית אתמול (שני) הייתה ההודעה של יו"ר בית הנבחרים פול ראיין, הרפובליקני הבכיר ביותר בארה"ב, על כך שהוא לא יגן יותר על טראמפ וכן לא יופיע איתו ביחד. באופן הזה למעשה נסוג ראיין מתמיכתו בטראמפ מבלי לומר זאת באופן רשמי. בהודעה שיצאה מטעם דוברו נמסר כי מעתה והלאה ראיין יקדיש את הזמן הנותר עד לבחירות רק למאבק על השליטה בקונגרס. כותרת המשנה העולה מכך: הרפובליקנים כבר הפסידו את המירוץ לבית הלבן.

וכשהקרב הוא על הקונגרס, ראיין המליץ לכל המחוקקים של המפלגה להחליט בעצמם האם לתמוך בטראמפ או לא. ההמלצה הזו חשובה במיוחד לחברי בית הנבחרים שחששו אולי מקיצוץ בכספי הקמפיין שהמפלגה בדרך כלל מזרימה להם אם הם לא יתיישרו עם המועמד, ושכעת קיבלו מוצא מהסבך. הם יוכלו כעת לשוב להתמודדויות המקומיות שלהם ולמאבק על המושב שלהם בבית הנבחרים מול היריבים הדמוקרטים מבלי לשאת את טראמפ על גבם.

זה לא אומר שכל הרפובליקנים הספידו את טראמפ, רבים מהם עדיין תומכים בו. ראשית, הסקרים מראים כיצד חלק ניכר מהמצביעים הרפובליקנים בכלל לא שינו את דעתם על רקע אירועי הימים האחרונים; שנית, מחוקקים רבים וידועי שם עדיין לא הסירו את תמיכתם ממנו; שלישית, הגוף המנהל של המפלגה הרפובליקנית - ה-RNC - הודיע אתמול מיד לאחר ההודעה של פול ראיין כי המפלגה עדיין עומדת במלוא מאת האחוזים מאחורי המועמד שלהם לנשיאות.

לטראמפ עדיין קיימת אחיזה ממשית באלקטורט הרפובליקני. אבל זה לא מספיק כדי לנצח, חושש הבכיר שבהם.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר