מה ביקשו לעצמם הרפובליקנים מלבד מעט חדשות רעות לקלינטון



פרשת המיילים חוזרת:


משעשע לחשוב שאחרי כל כך הרבה הדלפות מ"ויקיליקס", הידיעות הדרמטיות באמת עדיין מגיעות דווקא מהמסמכים הרשמיים של ה-FBI. ביממה החולפת חשפה הבולשת חלק נוסף מהסיכומים שנעשו לאחר התשאול שהיא ביצעה למספר גורמים שהיו קשורים לפרשת תיבת המייל האישית של הילרי קלינטון בזמן כהונתה כמזכירת המדינה האמריקנית. החלק הזה נחשף לציבור מספר שבועות אחרי אחרי שסיכומים מעדותה של קלינטון בעצמה פורסמו לקהל.

מהסיכומים הללו שנחשפו היום ניתן להתמקד בעיקר בעדות של איש עלום שם מבין סוכני ה-FBI שאליו הגיע תת מזכירת ההגנה לשעבר, אדם בשם פטריק קנדי, וממנו הוא ביקש לפעול כדי להסיר את הסיווג "חשאי" באחד מן המיילים שבתיבתה הפרטית של הילרי קלינטון באמצעות פנייה אל הגורמים שמעליו והטלת ספק בקביעתם הראשונית בדבר סיווג המייל. לפי דברי הסיכום של הבולשת לאחר התשאולים שלהם, קנדי התקשר גם לאחד מעמיתיו של אותו הסוכן ואף הבטיח לו "טובה" בתמורה לעזרתו בשינוי הסיווג. לדברים הללו הצטרף גם הסוכן האחר שאליו צלצל קנדי.

המסמכים הללו של ה-FBI הציפו מחדש את ההחלטה השנויה במחלוקת שלא להגיש כתב אישום נגד קלינטון בפרשת תיבת המייל האישית שלה בזמן כהונתה כמזכירת המדינה על אף ה"רשלנות הקיצונית" שלה בניהול מידע מסווג, כהגדרת ראש הבולשת ג'יימס קומי. את ההחלטה אמנם קיבל קומי, אדם שמן הסתם ראה תוך כדי החקירה את החומרים הללו ובכל זאת החליט שלא להגיש כתב אישום, אך עמדתו ספגה ביקורת רבה מרפובליקנים - הגם שהוא עצמו רפובליקני.

במחנה של הילרי קלינטון כמובן התייחסו בביטול למסמכים הללו. לא זו בלבד שהעמדה הזו כי בכיר במחלקת המדינה פנה לסוכני FBI במטרה לשנות סיווג של מיילים הובאה על ידי שניים-שלושה גורמים עלומי שם אלא שבשורה התחתונה הסיווג של אותם המיילים מעולם לא השתנה, כך הם טענו. עם זאת, עצם תגובתו של מטה קלינטון לסיפור הזה ממחיש את השוני בינו לבין יתר הכותרות שעלו בימים האחרונים מ"הדלפות ג'ון פודסטה" של ויקיליס, פודסטה הוא יו"ר הקמפיין של הילרי קלינטון, שאליהם לא התייחס המטה ואף לא הסכים להודות האם הם אמיתיים או מזויפים.

ההדלפות הללו החלו לטפטף אט-אט בימים האחרונים והן הזכירו לנו כי למרות הכל מצבה של קלינטון מעולם לא באמת השתפר במערכת הבחירות הזו. במסגרת ההדלפות ההן של "ויקיליקס" נחשפו הכותרות הבולטות הבאות מתוך חשבונו הפרוץ של פודסטה: ממשלת קטאר העבירה ל"קרן קלינטון" תרומה בסך של מיליון דולר לרגל יום הולדתו של ביל קלינטון בשנת 2011 בעת שרעייתו הילרי כיהנה כמזכירת המדינה ולאחר שהיא הגיעה לסיכום כי במהלך כהונתה לא תקבל הקרן שעל שמה תרומות מממשלות זרות; קלינטון טענה בפני גורמים מ"וול סטריט" שהיא בכלל תומכת בכללי השוק החופשי ואינה פרוגרסיבית כפי שהיא טענה בפני הבוחרים וכמו כן פורסמו תמלילים שלה מנאומים פרטיים בפני גורמי הון; קלינטון קיבלה לידיה מראש כמה מהשאלות שהופיעו באחד מעימותי הפריימריז על ידי מי שמחזיקה היום בתקיפת יו"רית המפלגה הדמוקרטית דונה ברזיל (לשעבר מרואיינת קבועה ברשת CNN שאירחה את העימות ההוא); וכלפי ישראל פורסם באחד מתמלילי נאומיה של קלינטון כי היא טענה שאין לה היכולת לעצור את תוכנית הגרעין של איראן.

צריך להודות שחלק מהמיילים הללו הם בעיקר עניינים רכילותיים שאינם שווים כותרת. סביר להניח שגם לו היה נחשף מייל אחד מאנשי המערכת של טראמפ היינו מוצאים עניינים כאלה והתנהלות חופשית כפי שבדך כלל כל אנוש מתנהל בצורה חופשית בחשבון המייל שלו. לשם כך הזכירו כמה פרשנים את העובדה שהמיילים הללו ככלות הכל הושגו באמצעות פריצה, לפי האשמה של חלק מהם - על ידי רוסיה, באופן שהוא נוגד את החוק ופוגע בפרטיות.

כך או כך, הבוחרים כנראה מביטים על העניין בצורה אחרת.




ידיעות נוספות:


● רעייתו של דונלד טראמפ מלניה תתיישב הלילה הקרוב (בשעה 03:00 בישראל) לראיון מיוחד עם העיתונאי אנדרסון קופר מרשת CNN שהוא יהיה הראיון הראשון שלה מאז פרסום ההקלטה של בעלה משנת 2005 ובה הוא דיבר בגסות כלפי נשים. הבחירה ב-CNN ובקופר נראתה לאנשים מעט תמוהה בהתחשב בעובדה שטראמפ לא הפסיק לתקוף את הרשת הזו ספציפית ובהתחשב בעובדה שמול קופר הוא התנגש בעימות האחרון בטענה שהוא מוטה כלפי יריבתו הילרי קלינטון. צעד מוזר נוסף בנושא הזה נעשה מצידו של טראמפ כאשר הוא פרסם היום בחשבון הטוויטר שלו סקר מטעם CNN שבו הוא מוביל באוהיו. טראמפ שיבח את הסקר ואף מינשן (mention) את חשבון הטוויטר של הרשת.

● סקר של CNN שפורסם ביממה האחרונה חזה לדונלד טראמפ יתרון של 4% באוהיו ואילו להילרי קלינטון הוא חזה יתרון זעום של כ-2% בצפון קרוליינה ובנבדה. סקר נוסף של Quinnipiac חזה תיקו באוהיו ויתרונות גדולים לקלינטון בפלורידה, בפנסילבניה ובקולורדו. ביוטה פורסם סקר של מכון Rasmussen שחזה קרב צמוד בין טראמפ וקלינטון לבין המועמד העצמאי אוון מקמולין. יום קודם לכן פרסמו שלוש רשתות הטלוויזיה האמריקניות הגדולות סקרים כלליים שהקנו יתרון לקלינטון - בסקר ABC היא הובילה ב-4%, בסקר NBC היא הובילה ב-10% ובסקר CBS היא הובילה ב-6% במדינות המתנדנדות יחדיו. סקר נוסף שפורסם היום על ידי אוניברסיטת Monmouth העניק לקלינטון יתרון של 12%.

● בהתאם לסקרים, בימים האחרונים פורסם כי מטה הבחירות של דונלד טראמפ החל למקד את פעילותו בארבע מדינות בלבד: בפלורידה, פנסילבניה, אוהיו וצפון קרוליינה. הארבע הללו יכולות להביא לו את הניצחון ובכולן המטה חושב כי יש לו אפשרות לנצח, אם כי נכון לעכשיו פנסילבניה היא הקשה ביותר מבחינתם. גם המטה של הילרי קלינטון פרסם מספר ידיעות על כוונותיו בתחום, כשבכולם כוונה להסיט מאמצים לעבר מדינות רפובליקניות כמו אריזונה וטקסס. באריזונה יבקרו השבוע מישל אובמה וברני סנדרס עבור קלינטון ובטקסס יעלה הקמפיין שלה תשדירים פוליטיים לראשונה.



● השאלה האם הבחירות מוטות כפי שטוען המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ מפעם לפעם בעצרות הבחירות ההמוניות שלו היא באופן ברור כל כך מגוחכת וממש לא מגובה בעובדות עד שהיא העמידה רפובליקנים בכירים רבים במבוכה כיצד להתמודד מולה. יו"ר בית הנבחרים פול ראיין כבר ביטל את העמדה הזו בטענה כי הבחירות אינן מוטות ואינן יכולות להיות מוטות, הסגן המיועד מייק פנס התעקש לומר שהתקשורת היא זו שמטה את הבחירות באמצעות דיווחיה ולאו דווקא הממסד הוא זה שעושה את העבודה בפועל ממש, ואילו המטה של טראמפ פרסם הודעה זהה אך הבטיח שבכל מקרה המועמד הרפובליקני יקבל את תוצאות הבחירות. יש לציין שבארה"ב אין ועדת בחירות מרכזית שמנהלת את ההצבעה, וזו למעשה מנוהלת על ידי השלטון המקומי. בכמעט כל המדינות המתנדנדות, שהן אלה שתכרענה את מערכת הבחירות, מכהנים מושלים רפובליקנים שעל פי הקונספירציה של טראמפ ינסו באופן לא-הגיוני להטות את הבחירות לטובת קלינטון.

● סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כי חתנו של דונלד טראמפ, ג'ראד קושנר, פנה בעת האחרונה למנהל בנק השקעות בשם "LionTree" כדי לבחון את מידת ההתעניינות של הבנק בקידום הקמת רשת טלוויזיה שתישא את שמו של טראמפ - Trump TV. על אף שרויטרס מתעקשת כי יש בידיה מקור המכיר את הפרטים, והיא אף יודעת לדווח כי בבנק ההשקעות דחו את הרעיון, בעבר כבר הכחיש דונלד טראמפ כל כוונה להקים רשת טלוויזיה לאחר הבחירות.

● יחסי טראמפ-תקשורת היוו עניין לאורך כל מערכת הבחירות והם הגיעו לשיא בתקופה האחרונה עם המתקפות של המועמד הרפובליקני נגדה. גם תומכיו אוהבים לתקוף את כלי התקשורת, והחלק האנטישמי שבהם אף מעלה מעת לעת את הטענה שהתקשורת האמריקנית נשלטת בידי יהודים. נגד העיתונאית הדס גולד, כתבת לענייני תקשורת באתר Politico, הוכנה התמונה שמובאת להלן תחת הכיתוב שמציע לה לבצע עליה לארץ ישראל או להיעמד עם הפנים לקיר. גולד היא ילידת ישראל, היא נולדה בתל אביב וגדלה במדינת אריזונה שבארה"ב ונהפכה שם לעיתונאית.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר