מהו הנתיב לניצחון עבור דונלד טראמפ במפת האלקטורים?

את העובדה שמצבו של דונלד טראמפ קשה במפת האלקטורים אנחנו יודעים, את הסיכויים שלו לנצח את הבחירות אנו מכירים, את הכל שמענו ואת הכל ראינו, אז למה שלא ננצל לרגע את הזמן כדי לבנות מציאות חלופית שבה, בכל זאת, דונלד טראמפ מציג 10 ימים מושלמים מעל לכל דמיון ומצליח ברגע האחרון להפוך את כל מפת האלקטורים לטובתו.

כיצד ניצחון של טראמפ יכול לעבוד במפת האלקטורים? בקווים כלליים, כך:



שלב ראשון: המדינות הרפובליקניות


כמה מהן החלו להתנדנד במערכת הבחירות הזאת, באופן כזה שהקשה מאוד על דונלד טראמפ להגיע לרף האלקטורים הדרושים לניצחון. אנחנו מדברים על מדינות כמו אריזונה, ג'ורג'יה, יוטה ובמידה פחותה הרבה יותר גם על מיזורי, אינדיאנה ודרום קרוליינה. לכן בתור שלב ראשון יידרש טראמפ לשריין לעצמו מחדש את כל המדינות הללו ולמנוע את בריחתן. לשמחתו, המצב שלו אינו קשה כפי שהיה בעבר והשלב הזה הוא השלב הקל ביותר מבחינתו.

אריזונה (ממוצעי הסקרים: 1.5 לקלינטון) - זוהי מדינה שלא הצביעה למפלגה הדמוקרטית מאז סוף המילניום הקודם ושלאורך 4 מערכות הבחירות האחרונות שלחה את האלקטורים שלה להצביע רק למועמדים הרפובליקנים לנשיאות. אך במערכת הבחירות הזו היא החלה להתנדנד עקב השינויים הדמוגרפים שהתחוללו בקרבה. קלינטון אמנם מובילה כעת במדינה הזו בממוצעי הסקרים, אך באין סקרים רבים יהיה לנו ההיגיון הפוליטי כמצפן, והיגיון שכזה יביא אותנו להעריך שלטראמפ ישנו סיכוי טוב לזכות במדינה הזו. מבחינתה של יריבתו, אגב, אריזונה תהיה הדובדבן שבקצפת אם היא תנצח בבחירות וגם תזכה במדינה הזו, משום שהיא תהווה סמל למנדט לכאורה שהיא קיבלה מכל חלקי העם.

ג'ורג'יה (ממוצעי הסקרים: 2.5 לטראמפ) - עוד מדינה שבכלל לא הייתה אמורה להתנדנד במערכת הבחירות הזאת. גם כאן מדובר במדינה שלא הצביעה למפלגה הדמוקרטית מאז שנות ה-90' של המאה הקודמת וגם במדינה הזו השינויים הדמוגרפיים הביאו אותה לראשונה זה זמן רב אל רשימת המדינות המתנדנדות. עם זאת, מצבו של טראמפ כאן טוב יותר ממצבו באריזונה והוא מוביל בה בפער קטן אך עקבי ומתמשך. אפשר להעריך בקלות שלטראמפ לא יהיה קושי מיוחד בשמירה על המדינה הזו, ולמעשה כלי תקשורת רבים החלו להגדיר אותה כנוטה לטובתו.

יוטה (ממוצעי הסקרים: 5.8 לטראמפ) - מבין כולן, כאן המאבק של טראמפ אינו מול המועמדת הדמוקרטית שמולו אלא מול המועמד העצמאי מימין לו אוון מקמולין, ובכך אפשר להבין מדוע מדינה שלא הצביעה לדמוקרטים עשורים רבים התחילה לפתע להתנדנד. ברוב הסקרים שפורסמו שם, למעט סקר אחד בלבד, התמקם טראמפ בראשות הטבלה בפער קטן מהמקום השני ובשלב הזה לא קיים הרושם שיהיה לו קושי לשמור על המדינה הזו בתור אדומה.

אם טראמפ ינצח בכולן, הוא יעלה בתום השלב הראשון ל-192 אלקטורים.



שלב שני: המדינות המתנדנדות


דרגת הקושי אמורה לעלות באופן ניכר ככל שאנו מגיעים אל המדינות הללו, המדינות המתנדנדות, משום שברובן דונלד טראמפ מפסיד לפי שעה ליריבתו בממוצעי הסקרים ובכל מקרה שאלת יכולתו לנצח בכולן גם יחד מוטלת בספק גדול. טראמפ לא יוכל לוותר על אף אחת מהמדינות הללו והוא יהיה מוכרח לזכות בכל אחת ואחת מהן כדי להגיע לבית הלבן. נכון לעכשיו מדובר במדינות המתנדנדות הקלאסיות שהן איווה, אוהיו, פלורידה, נבדה וצפון קרוליינה.

איווה (ממוצעי הסקרים: 1.7 לטראמפ) - עד לא מזמן שמר טראמפ על פער די גדול מעל יריבתו במדינה הזו, וגם כאשר הסקרים הצטמצמו בעת האחרונה הוא עדיין הצליח לשמור על יתרון מסוים. למרות שמדובר במדינה שהחלה לנטות לטובת הדמוקרטים בשנים האחרונות, היותה מדינה חקלאית ברובה ובעלת אוכלוסייה לבנה בשיעור של כ-90% הפכו אותה במערכת הבחירות הנוכחית לכר נוח עבור טראמפ שאפילו לא נדרש לבקר בה יותר מדי למול הסקרים המחמיאים.

אוהיו (ממוצעי הסקרים: 1.0 לטראמפ) - זו מדינה המהווה דוגמה לצד היותר מוצלח באסטרטגיית המערב התיכון של טראמפ מתחילת הדרך, משום שעד כה היא היחידה, מבין המדינות המשתייכות לחגורה הזו, שבה טראמפ אכן מצליח להוביל. המדינות הללו הן לרוב מדינות תעשייתיות אך גם חקלאיות, אורבניות אך גם פריפריאליות, לבנות עם מיעוטים במידה קטנה, ובהן טראמפ חשב שהוא יוכל להשיג את מבוקשו. העובדה שטרמאפ מוביל באוהיו מעודדת מבחינתו.

פלורידה (ממוצעי הסקרים: 1.8 לקלינטון) - המדינה המתנדנדת הקלאסית שבמספר פעמים הכריעה את הבחירות. כאן היתרון כבר נמצא אצל יריבתו, ופה אנחנו רואים לראשונה כיצד דרכו של טראמפ אל הנשיאות קשה במיוחד. בפלורידה הוא אמנם הוביל בעבר, אך בתקופה האחרונה המצב שם השתנה לרעתו. בלי פלורידה אין לטראמפ את הבית הלבן, ועל כן מובן מדוע הוא משקיע בה את רוב מאמצו כדי להפוך אותה לאדומה. אם יצליח, ייסלל לו נתיב הלאה.

נבדה (ממוצעי הסקרים: 2.0 לקלינטון) - לשתי המדינות הללו, פלורידה ונבדה, אוכלוסייה לטינית גדולה ושיעור היספנים גדל והולך, ורק על בסיס עובדה זו חשבו במפלגה הדמוקרטית שאין להם מה לדאוג מהתחרות מול טרמאפ. הסקרים האחרונים משם, והעובדה שטראמפ הוביל בהן כבר בעבר, יכולים בכל זאת להדאיג את הדמוקרטים ואולי לספק לטראמפ את הדרך אל הניצחון. הפער הנמוך בממוצע הסקרים בהחלט מאפשר את זה.

צפון קרוליינה (ממוצעי הסקרים: 3.0 לקלינטון) - מי זוכר בכלל שהמדינה הזו, כמו וירג'יניה השכנה, הייתה עד 2008 בין המדינות הבטוחות לרפובליקנים מזה עשורים. כעת לא רק שוירג'יניה נטשה את המפלגה, גם בצפון קרוליינה מצבם של הרפובליקנים לא טוב. טראמפ מפסיד שם כמעט בכל הסקרים שהתקיימו עד כה, גם אם בפער קטן, וזו כנראה תהיה אחת המדינות הכי חשובות עבורו ביום הבחירות. הפסד בה משמעותו הפסד בבחירות עבור טראמפ.

אם טראמפ ינצח בכולן, הוא יעלה בתום השלב השני ל-266 אלקטורים.



שלב שלישי: המדינות הדמוקרטיות


אם עד עכשיו הכל נראה בגדר האפשר, על אף כל הקושי, בשלב הזה מתבררת באופן מוחלט המציאות הקשה בה שרוי מטהו של דונלד טראמפ. גם בלי כל המדינות המוזכרות לעיל, שבכל אחת ואחת מהן ללא יוצא מן הכלל טראמפ מוכרח לנצח כדי לזכות בבחירות, עדיין מובילה ומנצחת יריבתו במניין האלקטורים. לכן הוא חייב, מוכרח, לשנות לפחות מדינה דמוקרטית אחת נוספת לטובתו. כאן אפשר להבין מדוע פרשנים רבים חוזים בביטחון כה רב את ניצחונה של הילרי קלינטון במערכת הבחירות הזאת. ובכל זאת, תיאורטית, מניין יכולה לבוא הישועה לטראמפ? כנראה שמשני סלים:

מסל המדינות הדמוקרטיות המתנדנדות - כלומר, ממדינות כמו וירג'יניה, קולורדו וניו המפשייר. אלה הן מדינות שבדרך כלל נחשבות מתנדנדות ושלכאורה טראמפ היה אמור להיות תחרותי בהן, אך במערכת הבחירות הנוכחית הן נטו באופן מוחלט נגדו ולטובת יריבתו על פי כל הסקרים שפורסמו מאז תחילת המירוץ ועד עתה באופן עקבי. למעשה, כאן טמון הניצחון של הדמוקרטים השנה. אם טראמפ יצליח לקחת לפחות מדינה אחת מהשלוש הוא ישלים את רף האלקטורים הדרוש לו לניצחון, כאשר הסיכויים הטובים ביותר הם כנראה בניו המפשייר (יחד עם האלקטור היחידני ממיין) או בקולורדו.

מסל המדינות הדמוקרטיות המסורתיות - אלה מדינות כמו פנסילבניה, מישיגן, ויסקונסין ואפילו מיין או מינסוטה. רובן מאזור המערב התיכון, המקום שבו חשב טראמפ כי הוא יוכל להשיג את הניצחון, וכולן הן מדינות דמוקרטיות מובהקות שלא הצביעו לרפובליקנים זה עשרות שנים. אמנם האסטרטגיה של טראמפ בבחירות הללו לפנות למצביעים דמוקרטים מהאזור הועילה לו במעט בממוצעי הסקרים, אך עדיין הוא מפגר בכולן בפערים שכמעט ולא ניתנים לגישור בתקופה הנתונה עד הבחירות. אם בכל זאת, איך שהוא, יצליח טראמפ לגנוב מדינה אחת הוא יצליח לזכות בנשיאות.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר