הדמוקרטים מנסים להאשים את ראש ה-FBI בחבלה פוליטית



ככל שחולף הזמן עדיין לא ברור מה בדיוק כוללת החקירה החדשה בעניין פרשת המיילים של הילרי קלינטון, האם בכלל נערכת בדיקה חדשה או פתיחה מחדש של החקירה שנסגרה, איזה חומר תכלול החקירה או הבדיקה, מי בדיוק עומד במוקד שלה ומתי היא תסתיים. הזמן שעבר הותיר את הציבור האמריקני עם יותר שאלות מתשובות.

השאלות הרבות אפשרו לפוליטיקאים לנסות להצמיד להן תשובות משל עצמם בזמן שחלף מאז התפוצצות הפרשה. כך קרה שביום שאחרי הדמוקרטים כמעט נטו להאשים את ראש ה-FBI ג'יימס קומי בחבלה פוליטית פסולה כ-10 ימים לפני הבחירות מבלי הצורך להוכיח את ההאשמה שלהם, וכך קרה שהם החלו לזעום עליו על שגלגל את הפרשה הזו בחזרה לפתח ביתם של עשרות מיליוני אמריקנים מבלי שידועים לו, לציבור, ואולי גם לו, לקומי עצמו, על מה בכלל מדובר.

זהו הספין במטה של קלינטון, לסובב את ההחלטה בנושא מחקירה לגיטימית וראויה ללא יותר מסתם החלטה שנגועה בצורה עמוקה בפוליטיקה קטנה בראייתם. ההתפתחות החדשה, לשיטתם, לא נוגעת ישירות לקלינטון, לא עוסקת במיילים חדשים שנשלחו מטעמה או אליה, לא קשורה לשרת הפרטי שלה מתקופת כהונתה כמזכירת המדינה, לא מכילה מידע מסווג או ביטחוני ולבטח לא מתקרבת לשאת אופי פלילי. גם העובדה שבכירים בבולשת טענו כי הם שמעו על ההתפתחות הזו לפני שבועות ואילו רק כעת עדכן קומי את הקונגרס במכתבו על פתיחה בחקירה, כמו גם העובדה ששרת המשפטים לורטה לינץ' המליצה לקומי שלא לעורר את הנושא מחדש, לא הועילה לניקיון הכפיים של ה-FBI לפי הספין הדמוקרטי.

בשלב הזה קשה לטעון שהספין הזה לא עובד למטה קלינטון, משום שעתה ממתינים אזרחים רבים בארה"ב ודמוקרטים רבים לקבל תשובות מג'יימס קומי, אדם שמזוהה כרפובליקני ושבשום צורה לא יוכל להשאיר את הכותרות נגדו באוויר למשך 10 ימים נוספים. גם כלי התקשורת ואיתם פרשנים ובכירים פוליטיים דוחקים בו על גבי המרקע להתחיל ולספר לציבור האמריקני את אשר הוא יודע או למצער להסביר לאומה את החלטתו דווקא בעת הזאת לפני הבחירות.



את התגובות בצד הרפובליקני אפשר לחלק עד כה לשניים - אלה של דונלד טראמפ וכל מטה הבחירות שלו, ואלה של כל הפוליטיקאים שבתחתית טופסי ההצבעה. אלה שבתחתית, סנטורים וחברי קונגרס, קיבלו עתה מתנה נוספת שאיתה הם יוכלו לפנות אל העם כדי לשכנע אותו שגם אם הבחירות יסתיימו בניצחון של קלינטון עדיין יש צורך בקונגרס חזק שיפקח עליה, וזאת אחרי המתנה הקודמת שהם קיבלו בשבוע שעבר בדמות ההודעה על עליית תשלומי ביטוח הבריאות בממוצע של 25% לשנה הבאה שהיוותה מכה קשה למפלגה הדמוקרטית בכללותה. ואלה של טראמפ ופמלייתו היו מאופקות כלפי חוץ וכנראה מאוד מחויכות כלפי פנים, משום שההתפתחות החדשה העלתה מחדש את הפרשייה הכי מפורסמת מעברה של קלינטון והורידה בבת אחת את כל הכותרות השליליות נגד טראמפ והקמפיין שלו. לפתע היה זה דווקא טראמפ שמחא כפיים לראש ה-FBI ג'יימס קומי על החלטתו והיו אלה הדמוקרטים שהתחילו לתקוף אותו במלוא המרץ.

המדד היחידי שמאפשר לנו לבדוק מה חושב הציבור האמריקני הוא הסקרים, ובעת הזאת הם עדיין מעטים. גם באלה הקיימים אי אפשר לראות בשלב הזה את התגובה הזריזה שאנחנו מצפים לה לשמע החדשות מסוף השבוע. אחד הסקרים הבולטים ביותר שפורסמו היום הוא הסקר האינטרנטי של רשת ABC שבו קלינטון רשמה פער של נקודה אחת בלבד על פני טראמפ, בתוך טווח הטעות הסטטיסטית, כאשר לפני מספר ימים היא הובילה עליו באותו הסקר בפער של מעל 10 נקודות. זוהי כנראה עדיין לא מלוא מידת ההשפעה לכאן או לכאן. בסקרים כלליים אינטרנטיים אחרים עדיין לא היה אפשר להבחין באיזה שהוא שינוי וכנראה שגם לא נוכל לעשות זאת עד אמצע השבוע, אז ייערכו יותר סקרים.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר