ההתפתחויות האחרונות בפרשת המיילים של הילרי קלינטון



ההתפתחויות האחרונות:


בשעה זו, לפי הדיווחים בארצות הברית, מבצעים מחשבים רבים במשרדי הבולשת הפדרלית של ארצות הברית בדיקה מקיפה של לא פחות מ-650,000 מיילים שנמצאו במחשבו הפרטי של חבר הקונגרס לשעבר אנתוני ווינר מתוך מטרה לבדוק האם יש להם איזה שהוא קשר לחקירה בעניין פרשת תיבת המייל האישית של הילרי קלינטון מתקופת כהונתה כמזכירת המדינה או האם הם מסוגלים לשפוך עליה אור חדש. המחשבים הללו סורקים באופן אוטומטי את המיילים ועורכים השוואה ממחושבת בינם לבין המיילים שכבר נתגלו בעבר אצל ה-FBI בפרשה הישנה של קלינטון, כדי להאיץ את הבדיקה החדשה עליה נודע לציבור ביום שישי האחרון ממכתב ששלח ראש ה-FBI ג'יימס קומי לקונגרס.

מאות אלפי המיילים האלה הגיעו ממחשבו האישי של ווינר אשר נלקח לבדיקה במסגרת חקירה אחרת שהתנהלה סביב פרשת הסקסטינג שלו עם נערות צעירות. היות ועד להתפוצצותה של פרשת הסקסטינג הזו היה ווינר נשוי לאחת מנשות הקמפיין הבכירות ביותר של קלינטון, העוזרת שלה ויד ימינה הומה אבדין, תהו בבולשת האם הכיל המחשב שלו חומרים מסווגים בניגוד לחוק שמקורם בתיבת המייל האישית של קלינטון. הבדיקה הזו, שרבים במערכת הפוליטית שמחוץ לקמפיין הבחירות רואים בה כלגיטימית וכהכרחית, תעזור ל-FBI לקבוע האם לפתוח מחדש את כל פרשיית המיילים.

הבדיקה כולה נעשית משום שגם עתה, במרחק של כשבוע בלבד מיום הבחירות, עדיין לא ברור מה כולל החומר החדש, האם יש בו כדי לשנות את ההחלטה של ה-FBI שלא להעמיד את קלינטון לדין ועד מתי בכלל תיארך הבדיקה בנושא. גורמים רשמיים בבולשת מסרו לכלי התקשורת בעילום שם כי בסבירות גבוהה הבדיקה לא תסתיים עד יום הבחירות, אך גורמים אחרים מסרו לכתבי המשפט של CNN ושל NBC כי בדיקת המיילים אולי תמוצה "בתוך הימים הקרובים". לכך הכוונה שההשוואה הממחושבת של מאות אלפי המיילים ממחשבו של ווינר לעשרות אלפי המיילים שהיו במחשבה של קלינטון יכולה להסתיים בתוך טווח זמן לא ארוך. גם מחלקת המשפטים האמריקנית בראשותה של שרת המשפטים לורטה לינץ' הוציאה הודעה רשמית ברוח זהה שבה הבטיח המשרד לקיים חקירה מלאה בנושא "במהירות האפשרית" .



חוסר הוודאות לגבי המתרחש סביב הבדיקה החדשה הביאה ביממה האחרונה להמשך התרעומת וההתמרמרות בקרב פוליטיקאים דמוקרטים רבים ואפילו בקרב כמה רפובליקנים. מספר חברי קונגרס דמוקרטים ביקשו מראש ה-FBI ג'יימס קומי להתפטר לאלתר מתפקידו עקב מה שהם רואים כניסיונו להטות את תוצאות הבחירות ברגע האחרון. מנהיג הדמוקרטים בסנאט הארי ריד שלח לקומי מכתב ובו קבע כי הוא הפר את החוק האוסר על עובדי ציבור פדרליים להתערב בבחירות וכן את כללי המשרד שלו: "באמצעות פעולה מפלגתית אתה הפרת את החוק. במעטה של רמיזה דקה רמסת מסורת ארוכת שנים והנחיות מפורשות של המשרד שלך". גם רפובליקנים מסויימים תקפו את החלטתו של קומי. הבית הלבן, מנגד, הגיב היום לראשונה בצורה לא חד משמעית: "הוא אדם בעל יושרה, הוא אדם בעל עקרונות, הוא אדם שמקובל בקרב שתי המפלגות", אמר דובר הבית הלבן ג'ון ארנסט על קומי, אך הוא כן רמז בדבריו שעיתוי ההודעה על הבדיקה בולט לרעה. בשיחות הרקע אותן עורך מטה קלינטון לעיתונאים עדיין מותקף קומי באופן חזיתי.

"רבים מכם כנראה שואלים מהי פרשיית המיילים החדשה ומדוע החליט ה-FBI להיכנס למערכת הבחירות ללא שום ראיות של התנהגות לא נאותה במרחק ימים ספורים מהבחירות?" תהתה הילרי קלינטון בפני קהל תומכיה באוהיו בשעות האחרונות, "זו שאלה טובה", היא אמרה. במסגרת העצרת התייחסה קלינטון בקצרה לפרשייה כאשר דאגה להרגיע את הציבור: "למי מכם שמודאגים מהשימוש שלי בתיבת מייל אישית - אני מבינה אתכם. כפי שאמרתי, אני לא מתרצת. טענתי בעבר שזו הייתה טעות שאני מתחרטת עליה. אבל כעת הם כנראה רוצים להביט במיילים של אחת מהעובדות שלי, ואני בטוחה שהם יגיעו לאותה המסקנה שאליה הם הגיעו כאשר הם הביטו על המיילים האישיים שלי בשנה האחרונה: אין פה תיק". בכך ניסתה קלינטון לנפנף בביטול במידע החדש, ובתום הדברים הקצרים האלה היא חזרה לעסוק ביריב שלה במעין ניסיון לדלג מעל הנושא במטרה להסיט את השיח בחזרה למועמד שמולה.

בסקרים הכלליים שהתפרסמו היום אפשר היה לראות הצטמצמות מובהקת בפער בין שני המועמדים לנשיאות. ברוב הסקרים קלינטון רשמה פער של עד 3 בלבד על יריבה ובממוצע הסקרים של אתר RealClearPolitics הפער בין השניים ירד ל-3.1 נקודות בלבד לעומת 5 בסוף השבוע שעבר ולמעלה מ-7 לפני כשבוע.



● גם אם הסקרים מצטמצמים, מפת האלקטורים היא זו שמכריעה את מערכת הבחירות. ההובלה של קלינטון בסקרים הלאומיים עדיין מתורגמת להובלה משמעותית במפת האלקטורים ולפי שעה עדיין יש בידיה 272 אלקטורים בטוחים או כאלה שנוטים לטובתה. בעובדה זו טמונה כעת ההובלה שלה, ולכן ביומיים האחרונים הקדיש המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ שעות רבות בטיול במדינות שכבר נוטות לדמוקרטים כמו קולורדו, נבדה וניו מקסיקו במערב ארה"ב או ויסקונסין ומישיגן שבמערב התיכון. אלה הן המדינות שבזכותן הוא יוכל לזכות בנשיאות, לפי תפיסת מטהו. בכל המקומות הללו התייחס טראמפ בחדווה לעדכונים האחרונים מפרשת המיילים של יריבתו, כפי שאפשר לשער. המשימה העיקרית שלו היא לאפשר לקלינטון להתמודד עם סיקור רעיל של 24/7 בערוצי החדשות ולא לעשות טעויות שיחזירו אותו לכותרות.

● ל-CNN נדרשה עוד הדלפה של ויקיליקס מהמיילים של ג'ון פודסטה, מנהל הקמפיין של הילרי קלינטון, כדי לסיים באופן מוחלט את כל קשריה של הרשת עם הפרשנית והפוליטיקאית דונה ברזיל שתועדה מדליפה לקלינטון שאלות שהיא הייתה אמורה להישאל באחד מעימותי הפריימריז שארגנו CNN בין קלינטון לבין היריב שלה באותה התקופה ברני סנדרס. ברזיל שימשה באותה התקופה כפאנליסטית וכפרשנית קבועה ברשת ובעבר כבר פורסם שהיא הדליפה לקלינטון שאלות מעימות אחר. כעת ב-CNN בחרו לסיים איתה את הקשר - הודעה מעט מאוחרת בהתחשב בעובדה שברזיל בלאו הכי משמשת כיום בתור היו"רית הזמנית של הועדה הדמוקרטית הלאומית לאחר התפטרותה של דבי וסרמן שולץ בעקבות מיילים אחרים שהודלפו מויקיליקס וחשפו את מעורבותה בתכנון דרכים לפגוע במועמדותו של סנדרס בפריימריז. סלט.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר