כל כך הרבה כותרות היו ביממה האחרונה, הנה הסיכום של הכל



הפרשיות השונות


באיזה שהוא שלב נראה שכבר חדלנו מלסקר פוליטית את מערכת הבחירות והתחלנו לסקר יום אחרי יום את כל השערוריות השונות של שני המועמדים לנשיאות. גם היום, כמו הימים האחרונים, היה מלא בחדשות בנושאים הללו:

● היממה האחרונה עמדה בסימן מספר חשיפות בנושאי יחסי דונלד טראמפ וממשלת רוסיה. העיתון "ניו יורק טיימס" חשף כי גורמים רשמיים ב-FBI הגיעו למסקנה כי אין כל קשר ישיר בין המועמד הרפובליקני לבין ממשלת רוסיה או מי משליחיה, קונספירציה שכמעט ולא הועלתה על ידי אף אחד, אך כנראה שכן קיימת השפעה רוסית על מערכת הבחירות. בדיווח אחר של CNBC נאמר כי ראש הבולשת ג'יימס קומי סירב בתקופה האחרונה לטעון באופן רשמי כי ממשלת רוסיה אכן מנסה להשפיע על הבחירות בארה"ב ואכן עמדה מאחורי הפריצות למחשבי המפלגה הדמוקרטית בקיץ האחרון, כאשר תירוצו הוא שהקרבה ליום הבחירות מונעת ממנו לצאת בהצהרה שכזו. דמוקרטים רבים תקפו את עמדתו זו של קומי והגדירו אותה כ"סטנדרט כפול". במקביל הביא האתר "Slate" עדויות של מדעני מחשב שהצליחו לעלות על קשר ישיר בין שרת מחשבים שפעל במסגרת ארגונו של דונלד טראמפ בקיץ האחרון לבין שני שרתים המקושרים לבנק ברוסיה.

● סיפור נוסף שנגע לדונלד טראמפ ופורסם היום הגיע מהעיתון "ניו יורק טיימס" שדיווח כי המועמד הרפובליקני הצליח להתחמק מתשלום מסים למשך 18 שנים באמצעות צעדים משפטיים מפוקפקים ושנויים במחלוקת שעורכי דינו סברו כי אין מקום להשתמש בהם ושלאחר שנים הם גם נחסמו על ידי הרשויות האמריקניות. הדיווח הזה השלים את הדיווח הקודם של העיתון, בדיוק לפני חודש, שטראמפ בכלל לא שילם מסים עקב דיווח מצידו על הפסד של מיליארד דולר בעבר.

● הדלפות ויקיליקס: מייל אחד שפורסם היום חשף לציבור כיצד יו"ר הקמפיין של הילרי קלינטון, ג'ון פודסטה, טען בפני אחד מעוזריה הבכירים של קלינטון כי הם "מוכרחים לזרוק את המיילים האלה" ביום שבו חשף העיתון "ניו יורק טיימס" את פרשת תיבת המייל האישית של קלינטון מתקופת כהונתה כמזכירת המדינה. המטה של המועמדת הדמוקרטית סירב לאשר את אמינות המייל, כפי שהוא סירב לאשר את כל יתר ההדלפות של ויקיליקס בשל מה שהם מגדירים כהתערבות רוסית במערכת הבחירות היות והמיילים הושגו באמצעות פריצה בלתי חוקית של האקרים לחשבונו של פודסטה.

● אם ה-FBI לא חטף מספיק על התערבותו לכאורה במערכת הבחירות עקב החלטת היו"ר שלו ג'יימס קומי לפתוח מחדש בחקירת פרשת המיילים של הילרי קלינטון מספר ימים לפני יום הבחירות, ביממה האחרונה פרסם חשבון הטוויטר של הבולשת לינק לאתר חופש המידע של הארגון המנתב את הגולשים לכ-130 מסמכים הקשורים לחקירה ישנה נגד נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון. החקירה ההיא נגעה החלטתו השנויה במחלוקת להעניק חנינה ביומו האחרון בתפקיד למארק ליץ' שרעייתו תרמה כסף למפלגה הדמוקרטית ול"קרן קלינטון". היות והמסמכים הם בני 15 שנה והחקירה כולה מוצתה והסתיימה בשנת 2005 ללא אישום נגד הנשיא לשעבר, ההחלטה לפרסם את המסמכים דווקא שבוע לפני הבחירות רק העצימה את הביקורת הקיימת כלפי הארגון והעומד בראשו בדבר התערבותם במערכת הבחירות.

● הבדיקה של 650 אלף המיילים ממחשבו הפרטי של חבר הקונגרס לשעבר אנתוני ווינר שהגיעו לידי ה-FBI וההשוואה בינם לבין המיילים מחשבונה הפרטי של הילרי קלינטון אמנם נמשכת ביתר שאת, אך גורמי אכיפת חוק מסרו היום לכלי התקשורת כי כנראה גם הבדיקה המהירה והראשונית הזו לא תאפשר לבולשת למסור איזו הודעה מסודרת לציבור בתקופה שלפני יום הבחירות. בכך לכאורה מובטח מצד אחד שהפרשה תישאר תלויה באוויר עד לרגע האחרון אך גם מוטלת מעמסה רבה מצד שני על ראש ה-FBI ג'יימס קומי להופיע בפני האזרחים ולעשות איזה שהוא סדר בפרשה הזו.




מסע הבחירות


בחזרה לפוליטיקה, הרבה אירועים וכותרות חדשותיות הגיעו היום משלל מקומות שונים. גם כאן נסכם את הכל:

● במוקד החדשות עמד ביממה האחרונה סקר המעקב האינטרנטי של רשת ABC והעיתון "וושינגטון פוסט" שפורסם היום והעניק לדונלד טראמפ יתרון של 1% על פני הילרי קלינטון אחרי שרק לפני כשבוע הוא העניק לקלינטון יתרון של 12% על טראמפ. הסקר ספג ביקורת מפי גורם בכיר במטה של קלינטון שדיבר עם העיתונאים המסקרים את המועמדת הדמוקרטית וגם ממקורבו של טראמפ ניוט גינגריץ' שהתייחס בביטול אל הסקר בחשבון הטוויטר שלו. כך או כך הסקר הזה הצטרף לעוד סקרים שבכל אחד ואחד מהם, בהשוואה לגרסה הקודמת של כל סקר, נעשה המירוץ צמוד יותר.

● שני המועמדים הרפובליקנים לתפקיד הנשיא ולתפקיד סגן הנשיא, דונלד טראמפ ומייק פנס, קיימו היום עצרת בחירות משותפת בפנסילבניה שאותה הם הקדישו באופן בלבדי לנושא רפורמת הבריאות של הנשיא המכהן ברק אובמה. השניים ביקשו לבטל את רפורמת הבריאות והם קבעו כי יהיה צורך בכינוס מיוחד של הקונגרס על מנת לבטל את החוק ואת הרפורמה. את ההופעה הזו הם ערכו מספר ימים לאחר שמחלקת הבריאות האמריקנית חשפה לציבור את הנתונים שלפיהם חלק ניכר מתושבי אמריקה יספגו עלייה של כ-25% בממוצע בתשלומי הביטוח שלהם בשנה הבאה.

● ההופעה של דונלד טראמפ בפנסילבניה לא הייתה מקרית. בימים האחרונים נע ונד המועמד הרפובליקני דווקא בין "המדינות הכחולות" שנוטות ליריבתו במטרה לשנות אותן - מדובר במדינות כמו ויסקונסין, מישיגן ופנסילבניה במערב התיכון וכן קולורדו, נבדה וניו מקסיקו במערבה של ארה"ב. זוהי למעשה העדות לדרך שבאמצעותה חושבים אנשי מטהו שהוא יוכל לנצח את מערכת הבחירות. במקביל פרסם היום המטה כי בכוונתם להעלות לראשונה זה זמן רב תשדירים פוליטיים במישיגן, בקולורדו ובפנסילבניה שבהן הם רואים את סיכוייהם כטובים ביותר.

● הילרי קלינטון, מנגד, שהתה ביממה האחרונה בפלורידה שבה הסקרים בעת האחרונה פנו לרעתה. היא מצאה שם פנאי לתקוף את היריב שלה ולדלג מעל כל הפרשיות הנוגעות אליה שהובאו לעיל. היא בנוסף שלחה את כל הארסנל הפוליטי שלה אל השטח - סגנה טים קיין שהה בויסקונסין, נשיא ארה"ב ברק אובמה קיים עצרת בחירות באוהיו, סגנו ג'ו ביידן הופיע בצפון קרוליינה ואפילו הסנטור והיריב מהפריימריז ברני סנדרס התגייס למאמץ הדמוקרטי במדינות ניו המפשייר ומיין. את עצרת הבחירות של קלינטון בפלורידה פתחה מיס יוניברס לשבער אליסה מצ'אדו המפורסמת שעלתה לכותרות במסגרת עימותי הבחירות בין קלינטון לטראמפ כדוגמה ליחסו הגרוע של טראמפ לנשים.

● המפלגה הדמוקרטית והמועמדת שלה לנשיאות כנראה ישלטו בתשדירי הטלוויזיה בשבוע האחרון שלפני הבחירות ולפי הדיווחים באתר The Hill הם יבזבזו 25 מיליון דולר ב-13 מדינות שונות לעומת הוצאה על סך 13 מיליון דולר ב-12 מדינות שונות מטעם המועמד הרפובליקני. היום הודיע הקמפיין של הילרי קלינטון, למול הסקרים, כי בכוונתם לשוב ולשדר פרסומות פוליטיות במדינות שכבר הפכו להיות כחולות כמו מישיגן, וירג'יניה, קולורדו וניו מקסיקו.




ידיעות נוספות


אם כל הידיעות למעלה לא מספיקות, היו ביממה החולפת ידיעות נוספות:

● יו"ר בית הנבחרים האמריקני, פול ראיין, הודיע ביממה האחרונה בראיון לרשת Fox News כי הוא כבר הצביע במערכת הבחירות הנוכחית במסגרת ההצבעה המוקדמת וכי הוא תמך במועמד הרפובליקני לנשיאות כפי שהוא תומך בכל המועמדים הרפובליקנים האחרים. ראיין נמנע מלנקוב בשמו של טראמפ והוא קבע שהוא לא נסג מהחלטתו שלא לקיים אירועים משותפים עם מועמד מפלגתו. את יתר הראיון העדיף ראיין להעביר במתקפה מתמשכת נגד המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון ובעד המועמדים הרפובליקנים לסנאט ולבית הנבחרים שעליהם הוא מרגיש מחוייבות להגן.

● מי שלא תומך בדונלד טראמפ לנשיאות מבין חברי המפלגה הרפובליקנית הוא מושל אוהיו ג'ון קייסיק שכתב את שמו של ג'ון מקיין בתור המועמד שלו לנשיאות במסגרת ההצבעה המוקדמת במדינתו. היום גם פורסם כי המפלגה הרפובליקנית באוהיו והמטה של טראמפ באותה המדינה יהיו נפרדים זה מזה. ג'ון קייסיק וג'ב בוש הם היחידים מבין מתמודדי הפריימריז שלא תומכים בטראמפ. במקביל חולל היום כותרת גם המושל הרפובליקני סקוט ווקר שכתב באופן לא מובן בחשבון הטוויטר שלו "אם אתם אוהבים את 8 השנים האחרונות, אז תצביעו להילרי קלינטון" - ציוץ שמן הסתם נועד לשכנע אנשים שלא להצביע לקלינטון, אך פורש בצורה אחרת על ידי גולשים רבים והפך להיות טרנד בטוויטר.

● גם אם לא כל תומכיו של דונלד טראמפ מחזיקים בעמדות של עליונות הגזע הלבן, די ייתכן שרבים ממחזיקי עמדות העליונות של הגזע הלבן הם תומכיו של דונלד טראמפ. היום פרסם העיתון הרשמי של הארגון KKK, ה"Crusader", תמיכה רשמית במועמד הרפובליקני בזכות כוונתו "להשיב את אמריקה לגדולתה", כאשר טענתם היא שגדולתה של אמריקה טבועה "במי שהיו אבותינו - אמריקנים שהקימו רפובליקה נוצרית". עד כה תמכו 6 עיתונים בלבד בכל רחבי ארה"ב בטראמפ, כאשר הבולט שבהם הוא העיתון "לאס וגאס ריוויו" של איל ההון שלדון אדלסון.

● שלדון אדלסון החליט בימים האחרונים לתרום מיליוני דולרים לקמפיין הבחירות של דונלד טראמפ, כאשר סכום התרומה הראשון יעמוד על 25 מיליון דולר וסכומים נוספים יגיעו בהמשך. סכומים אלה ישמשו את המועמד הרפובליקני בימים האחרונים של מסע הבחירות בתקופה קריטית בה הוא זקוק לכסף הזה. הודעת התרומה הזו הגיעה לאחר שטראמפ קיים עצרת בחירות באחד ממועדוני הקזינו של אדלסון ביום ראשון האחרון ושיבח אותו ואת רעייתו מרים, לכאורה בניגוד לעמדתו המובהקת של טראמפ מתחילת הדרך שלא להשתמש בכספים של בעלי הון ולבטח לא להתרפס בפניהם.

● הכסף שגייסה הילרי קלינטון בימים הראשונים של השבוע, לאחר חשיפת מכתבו של ראש ה-FBI ג'יימס קומי אודות פתיחה מחודשת של פרשת המיילים, עומד כעת על מעל 11 מיליון דולר לפי מטה הבחירות הדמוקרטי. מדובר בסכום השיא שהצליחה קלינטון לגייס בתקופה קצרה של שלושה ימים שמוכיח לתפיסתם את אחדות המפלגה מאחורי קלינטון.


הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר