בשבוע האחרון למירוץ מתחדדת האסטרטגיה של טראמפ



סיכום היום הרפובליקני:


עד לאיזו דרגת אושר העלו הימים האחרונים את המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ? עד לרמה כזו שהוא כבר לא חשש להתבדח בפני קהל תומכיו בפלורידה כאשר אמר בקול רם את מה שכנראה מתנגן במוחו כל הזמן בעצת יועציו: "אל תסטה מהמסר, דונלד, אל תסטה מהמסר. תהיה נחמד ורגוע, נחמד ורגוע". הוא יהיה רגוע, שקלינטון תהיה הלחוצה.

אבל האמת היא שאין לו עדיין פנאי להיות רגוע למרות כל ההתרוממות שלו בימים האחרונים. טראמפ בעצמו טען בפני תומכיו בהופעה אחרת כי הם צריכים להאמין שהסקרים שלהם גרועים כדי לדרבן אחרים להצביע. "תעמידו פנים שאנחנו מפגרים בסקרים, כן? אנחנו חייבים לנצח" הוא אמר. הוא מן הסתם מבין שהסקרים האחרונים אמנם סללו לו נתיב לרף 270 האלקטורים הנחוצים לניצחון בבחירות, אך עדיין יש צורך להלך בנתיב הזה כדי לזכות במירוץ. הוא אמנם נהיה סוף סוף תחרותי לאחרונה, אך "תחרותי" זו בסך הכל נקודת המוצא בכל מערכת בחירות לנשיאות ארה"ב.

לכן האסטרטגיה של טראמפ התחדדה למדי בעת האחרונה מתוך רצון לבנות מהלך רציני שבסופו של דבר יוביל אותו אל הבית הלבן. הוא וסגנו, למשל, המשיכו במרץ את הביקורים שלהם בכל המדינות הכחולות שבמפת האלקטורים, המדינות שבתקשורת מתחילים לכנות אותם "החומה" ואשר בסקרים האחרונים החלו להראות סימנים של סדק, וכמובן שמרו שם על אי סטייה מהתסריט המוכתב להם בטלפרומפטר. סטייה, לצורך העניין, היא כל דבר אחר שאינו מתקפה חזיתית נגד יריבתו של טראמפ בנושא פרשיות המיילים שלה, הדלפות הויקיליקס נגדה, חקירות ה-FBI עליה ופרשת הקרן המשפחתית שלה. הנושאים האלה עתה פותחים וחותמים כל עצרת בחירות שלו, וגם משתלטים על הרבה מהאמצע כחלק מהאסטרטגיה. הקמפיין של טראמפ אפילו השיק ביממה האחרונה תשדיר בחירות שנגע לראשונה בנושא הפתיחה מחדש של חקירת המיילים ונושאי שחיתות אחרים הקשורים לקרן קלינטון והציג אותה לצד אנתוני ווינר.

פן נוסף לאסטרטגיה המתחדדת של מטה טראמפ היה שליחתה של מלניה טראמפ אל פנסילבניה כדי לשאת נאום פומבי ראשון מאז הועידה הרפובליקנית הלאומית. טראמפ דיברה שם על בריונות ותוקפנות ככאלה שפוגעים בחברה האמריקנית במטרה לנסות וניסתה לצייר את בעלה בצבעים ורודים ובצורה רכה כמועמד מוצלח יותר במטרה לשכנע בכך נשים עירוניות לחשוב מחדש על כוונתן להצביע למועמדת הדמוקרטית. בפנסילבניה אין הצבעה מוקדמת של ממש, כך שההצבעה האמיתית תיערך רק ביום הבחירות ועד אז יהיה אפשר להטות אל לב המצביעים. פנסילבניה היא גם אחת מהמדינות הכחולות של קלינטון שגניבתן מחוייבת עבור הניצחון. שליחתה של מלניה טראמפ לשם מוכיחה שוב את התחדדות האסטרטגיה של טראמפ ואת העובדה שהמירוץ שלו חדל מלהיות מירוץ חסר כיוון.

אפשר לשער שבמטה של טראמפ מקווים להמשך המגמה שתוביל לשיטתם למהפך של הרגע האחרון.



סיכום היום הדמוקרטי:


ומה קורה עם הילרי קלינטון? גם היא החלה לנהל אסטרטגיה חדשה-ישנה שכל כולה מתקפות על דונלד טראמפ. היא גיחכה על דונלד טראמפ שהרגיע את עצמו "לא לסטות מהמסר" והקדישה את רוב עצרות הבחירות שלה ביממה האחרונה רק כדי לדבר עליו. תשדירי בחירות אחרונים מצדה שפורסמו ביממה האחרונה תאמו את הקו הזה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה, שגם הוא חלק מהקפיין של קלינטון עתה, התאים עצמו גם כן לרוח הקמפיין כאשר הוא הקדיש חלק ניכר מעצרות הבחירות שלו בצפון קרוליינה ובפלורידה ביממה האחרונה למתקפה על טראמפ וכאשר שידל את המצביעים שם לצאת ולהצביע לקלינטון משום ש"גורל הרפובליקה מונח על כתפיכם". להבדיל מהמחלוקות שהיו לו מול ג'ון מקיין ומול מיט רומני, מולם הוא התמודד בבחירות 2008 ובבחירות 2012 בהתאמה, כאן הוא באמת חושש לדבריו ממציאות שבה דונלד טראמפ יהיה נשיא ארצות הברית הבא ולכן הוא פועל בצורה מובהקת כנגדו.

באשר לסקרים ולמפת האלקטורים אפשר היה לחוש היום במתח המתגבר בתוככי המפלגה הדמוקרטית. הקמפיין של קלינטון הוציא הודעה על כך שביום שני הקרוב, ממש ערב הבחירות, יופיעו בני הזוג קלינטון, הילרי וביל, עם בני הזוג אובמה, ברק ומישל, בעצרת בחירות משותפת בפנסילבניה. אחרי השקעה מאסיבית בתשדירי בחירות במדינות "החומה" הכחולות בגלל החשד שהן עשויות לחמוק לקלינטון מהידיים עד יום הבחירות, חושש כעת הקמפיין שלה מזליגה של פנסילבניה ברגע האחרון היות ואין בה הצבעה מוקדמת והיות ורוב המצביעים בה יצביעו רק ביום הבחירות.

אם סקרי המדינות ישקפו האטה במגמה לטובתו של דונלד טראמפ בדומה לסקרים הכלליים העדכניים, הרי שמפלס החרדה במטה קלינטון יירד ולא תהיה לה בעיה לזכות במספיק אלקטורים, אך אם הפער דווקא ימשיך להצטמצם תמצא את עצמה המועמדת הדמוקרטית נדרשת להגן על עוד ועוד מדינות מהחומה הסדוקה שלה.



ידיעות נוספות:


● אישה אלמונית בת 35 שטענה כי הגישה בעבר תלונה נגד דונלד טראמפ באשמת אונס לכאורה משנת 1994, כאשר היא הייתה בת 13, ככל הנראה התכוונה לחשוף את עצמה במסיבת עיתונאים בפני כלי התקשורת כדי לספר את סיפורה, אך נסוגה מהרעיון ברגע האחרון בעקבות מה שעורכת דינה הגדירה כ"איומים" כנגדה. כלי התקשורת האמריקניים, שלא יכלו בשום צורה לאמת את הטענות הללו, הראו בגרות ולא העניקו אפילו חלקיקי דקות לסיקור הידיעה הזו.

● עוד מקרה בו הוכיחה התקשורת בגרות היה כאשר גורמים אלמוניים, לכאורה מתוך ה-FBI, רמזו לאתר Fox News כי "בסבירות של 99%" המיילים מתיבת הדואר האלקטרוני האישית של הילרי קלינטון נפרצו על ידי 5 מדינות שונות, במה שיביא להגשת כתב אישום נגדה - כלי התקשורת לא העניקו לסיפור הלא מאומת הזה סיקור. גם הטענה של דונלד טראמפ בעצרת הבחירות שלו כאילו בקרוב תועמד קלינטון לדין בפרשה אחרת, פרשת הקרן המשפחתית שלה, בהסתמך על דעה אישית של שדר חדשות ברשת Fox News, לא אומתה בשום צורה שהיא וכלי התקשורת לא ייחסו לה עניין.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר