יוזמות ההצבעה הקטנות מסוגלות להשפיע על כל הבחירות



אחרי שהאמריקנים יבחרו בנשיא המועדף עליהם ביום שלישי הקרוב או בהצבעה המוקדמת, ולאחר שהם יסמנו את הסנטור ואת חבר בית הנבחרים הרצוי להם על גבי טופס ההצבעה, ובתום שלב בחירת המושל, הפרלמנט המקומי, חברי הקבינט, ראש העיר, עירייה, שופטים, מנהלי בתי ספר, ומה לא, יגיעו חלק ניכר מהאמריקנים אל הקטע הזה בטופס ההצבעה שבו הם יידרשו לענות על עוד כמה משאלי עם המכונים "יוזמות הצבעה" (Ballot initiative/measure).

מדובר לרוב בשאלות מתישות בנושאים שנוטים להיות מאוד שנויים במחלוקת בציבור האמריקני ושהשלטון המקומי מבקש מהציבור להכריע בהן. נושאים כמו הגבלת הזכות לשאת נשק, היתר הפלות, זכויות הומוסקסואלים, העלאת שכר המינימום, לגליזציה של סמים קלים, התרת ציד חיות, רפורמה בהסדרי המס או בביטוח הבריאות ועוד. ה"עוד" הזה כולל שלל נושאים בעלי אופי מאוד מקומי החל משאלות כמו האם לבטל סעיף מסוים בחוק המקומי ועד שאלות כמו האם לבנות או לא לבנות כביש באיזור מסוים. הפוליטיקה האמריקנית היא מאוד מקומית והרבה מאוד מכלל הנושאים הללו יכולים להיות מוכרעים בכל מדינה ומדינה בארה"ב בנפרד על ידי העם. זה מתרחש בכל מערכת בחירות.

אבל אנחנו לא כה תמימים - רוב השאלות הללו מוצגות לציבור לאו דווקא מטעמים של שלטון העם ומעורבותו בקבלת ההחלטות כי אם מסיבות פוליטיות גרידא. רפובליקנים רבים, למשל, אוהבים להעלות שאלות בנושא נשק והפלות על גבי טופס ההצבעה כדי לגרום למצביעים רפובליקנים רבים להרגיש כי יש להם מה להפסיד וכי חובה עליהם לצאת ולהצביע, בעוד דמוקרטים רבים אוהבים להעלות שאלות כמו שכר המינימום או לגליזציה של סמים ממטרות דומות לחלוטין כלפי קהל הבסיס שלהם. ה"יוזמות" הללו הן דרך להמריץ את הבוחרים לצאת ולהצביע מאשר באמת להכריע בהן. במקרים רבים, מבלי שרוב העם מבין בכך, ליוזמות הללו אין כל השפעה חוקית או משפטית והן משמשות רק כדרך התייעצות.

אבל יש גם יש שאלות רציניות ומהותיות שעולות מעת לעת באופן הזה, בעיקר בשנים של Off-year election (בחירות בשנה אי-זוגית) שבהן אין בחירות לנשיאות ואין בחירות לקונגרס באמצע הקדנציה. שאלות כאלה מגלמות יוזמות יותר רציניות ופחות ציניות שבמקרים רבים מגיעות ישירות מהעם בזכות אזרחים פעילים שיכולים לאסוף חתימות להגיש עצומות לשלטון המקומי כדי להכריח אותו לקיים משאל בנושא מסוים. באופן הזה, למשל, הצליחו אזרחים רבים להביא להביא ללגליזציה של סמים קלים או לשינוי והעלאת שכר המינימום במדינות רבות באמריקה בשנים האחרונות.

גם השנה יועמדו יוזמות רבות למשאל העם ולפי אתר ballotpedia המרכז את כל טפסי ההצבעה בארה"ב קיימות 162 יוזמות כאלה ב-35 מדינות שונות. 71 מהן יועלו להצבעה ישירות על ידי העם באמצעות עצומות.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר