כך ייערך עימות הפריימריז הראשון של המפלגה הדמוקרטית

בלילה הקרוב תצא לדרך מערכת הבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית עם קיומו של העימות הראשון בין אלה המבקשים לזכות במועמדות המפלגה לנשיאות ולהתמודד מול דונלד טראמפ על התפקיד.

עוד מחצית השנה תחלוף עד שהקולות הראשונים של הפריימריז האלה ייספרו במסגרת אסיפת הבחירות באיווה, אבל כבר עתה מצפים כל המתמודדים בעימות הדמוקרטי הראשון לנצל את הבמה הלאומית מול הקהל הרחב כדי להתבלט מספיק ולהציב את עצמם בחזית המירוץ לקראת פתיחתה של מערכת הבחירות.

20 מתמודדים, 5 מנחים, 3 רשתות, 2 ערבי שידור ושלל נושאים יופיעו בעימות. להלן מדריך קצר לקראתו:




הפרטים הטכניים


העימות ייערך על פני שני ערבים רצופים, היום ומחר, בשעה 21:00 בערב לפי שעון החוף המזרחי בארה"ב (04:00 לפנות בוקר שעון ישראל בלילה הקרוב ובזה שלאחריו). משכו של כל עימות יהיה שעתיים והוא יתקיים באולם של "המרכז לאמנויות הבמה על שם אדריאן ארשט" בעיר מיאמי שבפלורידה.

רשת NBC היא זו שזכתה לשדר את העימות הראשון והיא תפיץ אותו במקביל ברשת השידור הארצית שלה, בערוץ החדשות MSNBC וגם ברשת ההיספנית Telemundo. העימות הזה וכל הבאים יוזרמו בשידור חי גם ברשתות החברתיות (יוטיוב, פייסבוק, טוויטר) על פי דרישותיה של המפלגה הדמוקרטית.

את העימות ינחו 5 מגישים, כיאה למספר שיא של מתמודדים. לסטר הולט, מגיש המהדורה המרכזית של NBC, יהיה הדמות המובילה בעימות ולצידו יצטרפו רביעיית מגישים נוספים. בשעה הראשונה יצטרפו אליו סוואנה גאת'רי, מגישת תוכנית הבוקר של הרשת, וחוזה דיאז-בלארט, מגיש המהדורה המרכזית של טלמונדו. בשעה השנייה יצטרפו אליו צ'אק טוד, מגיש "פגוש את העיתונות", ורייצ'ל מדאו הפופולרית מ-MSNBC.

חמישיית המנחים (מימין לשמאל): רייצ'ל מדאו, צ'אק טוד, לסטר הולט, סוואנה גאת'רי וחוזה דיאז-בלארט



עימות מפוצל


מספרם הרב של המתמודדים הוביל לפיצול העימות לשניים, כשבכל אחד מהם 10 משתתפים.

המפלגה הדמוקרטית בחרה שלא לדרג את המתמודדים על פי הסקרים ולכן חלוקת המתמודדים לאחד משני העימותים נעשתה בצורה אקראית. עם זאת, סינון המתמודדים נעשה על יסוד יעדי סף להשתתפות שבו נדרשו המתמודדים לעמוד - להשיג לפחות 1% של תמיכה בשלושה סקרים מהימנים בתקופה שלפני העימות או לקבל תרומות מ-65 אלף תורמים שונים מעשרים מדינות שונות כדי לעלות על הבמה.

כל זה שונה מהשיטה שהונהגה על ידי המפלגה הרפובליקנית בבחירות הקודמות, אז חולקו המתמודדים לפי תוצאותיהם בסקרים - "הדרג התחתון" עבור המתמודדים הפחות מוצלחים ו"הדרג העליון" עבור המתמודדים הפופולריים יותר. שני העימותים שודרו אז באותו הערב ולא על פני שני ערבים נפרדים.




הלילה הראשון


מתוך 25 מתמודדים דמוקרטים בולטים, 20 עמדו בתנאי הסף וישתתפו בעימות.

בעימות הפריימריז הראשון ישתתפו עשרה מהמתמודדים - איימי קלובשר (סנטורית ממינסוטה), אליזבת וורן (סנטורית ממסצ'וסטס), בטו אורורק (לשעבר חבר קונגרס מטקסס), ביל דה בלאזיו (ראש עיריית ניו-יורק), ג'ון דלייני (לשעבר חבר קונגרס ממרילנד), ג'יי אינזלי (מושל וושינגטון), חוליאן קסטרו (לשעבר שר השיכון), טולסי גבארד (חברת קונגרס מהוואי), טים ראיין (חבר קונגרס מאוהיו) וקורי בוקר (סנטור מניו-ג'רזי).

מבין כל המתמודדים האלה בולטת רק אליזבת וורן הניצבת במקום השלישי בסקרים הכלליים של המפלגה. היא גם תוצב בזכות זה במרכז הבימה, כפי שניתן לראות בשרטוט שלהלן, כאשר משני עבריה יעמדו בטו אורורק וקורי בוקר שניצבים במקומות ה-6 וה-7 בהתאמה בממוצע הסקרים של אתר RealClearPolitics.

עבור וורן, שזינקה בעת האחרונה בסקרים אחרי חודשים של דשדוש, עשוי העימות הזה להיות הזדמנות פז למצב את עצמה בתור אחת המתמודדות הבולטות של המפלגה מול יריבים קלים. מהצד השני, היעדרותה מהערב השני בו יהיו כל הכוכבים הגדולים עלולה לעמוד לה לרועץ ולמנוע ממנה את אור הזרקורים. כמו כן, הופעה חלשה בערב הזוטרים הזה עלול לפגוע בהתאוששות המדהימה שלה מאז פרשיית המוצא האינדיאני שלה.

עבור כל יתר המתמודדים הקטנים עלול הערב הזה לעמוד בסימן של "להיות או לחדול". אמנם העימות יאפשר להם להגיע לקהל המוני, אבל אם הם לא יצליחו להותיר רושם טוב ולשפר את תוצאות הסקרים שלהם בימים שלאחר העימות אזי הם יהיו עשויים למצוא את עצמם מחוץ לעימותים הבאים ואולי גם מחוץ למירוץ כולו.

סדר עמידת המתמודדים הדמוקרטים בלילה הראשון של העימות



הלילה השני


בעימות השני ישתתפו עשרת המתמודדים הנותרים - אנדרו יאנג (איש עסקים), אריק סוולוול (חבר קונגרס מקליפורניה), ברני סנדרס (סנטור מורמונט), ג'ו ביידן (לשעבר סגן הנשיא), ג'ון היקנלופר (לשעבר מושל קולורדו), מייקל בנט (סנטור מקולורדו), מריאן ויליאמסון (סופרת ואשת רוח), פיט בוטיג'ג' (ראש עיריית סאות'-בנד), קירסטן ג'יליברנד (סנטורית מניו-יורק) וקמלה האריס (סנטורית מקליפורניה).

העימות הזה, בלא צל של ספק, יהיה המעניין יותר מבין השניים. במרכז הבמה יעמדו ג'ו ביידן וברני סנדרס, שני המתמודדים המובילים בסקרים, ומשני עבריהם יעמדו פיט בוטיג'ג' וקמלה האריס שניצבים במקומות ה-4 וה-5 על פי ממוצעי הסקרים של אתר RealClearPolitics. על הרביעייה הזו ינוע כל הפוקוס הציבורי.

ההנחה המקובלת היא שהעימות השני יגרור מספר גבוה יותר של צופים ולכן כל אחד מארבעת המתמודדים המרכזיים בעימות יבקש לנצל את הבמה לזכותו. הדבר נכון במיוחד לשלושת המתמודדים שיעמדו מול ביידן ויצטרכו לעמול קשה כדי לגרום לו לאבד את המקום הראשון בסקרים בו הוא מחזיק מאז כניסתו למירוץ.

כיום עומד שיעור התמיכה של ביידן בסקרים על מספר כמעט כפול מזה של סנדרס שלאחריו, במה שצפוי למקד את העיניים של כולם עליו ועל הקרב האפשרי בין השניים. אל מול הפער האידאולוגי הגדול ששורר ביניהם תעמוד לפנינו השאלה: האם נראה ביניהם חילופי דברים עוקצניים כפי שהיה בשנת 2008 בין ברק אובמה להילרי קלינטון, או שנקבל מהם עימות משמים בנוסח של 2016 כאשר התעמתו הילרי קלינטון וברני סנדרס?

כמובן שעבור ביידן עדיפה מתקפה ישירה על דונלד טראמפ מאשר התעמתות עם כל יריביו למפלגתו, אך האינטרס של היתר אמור להיות בעיקר התנגחות בו ולכן הוא יצטרך להתמודד עם מתקפה אפשרית נגדו.

סדר עמידת המתמודדים הדמוקרטים בלילה השני של העימות



כללי העימות


בניגוד למקובל, העימות לא ייפתח ב"הצהרה" של כל המתמודדים או בהצגה של עצמם - שהרי הדבר יגרום לבזבוז זמן שידור יקר. במקום זאת יתחיל העימות ישירות בשאלות של המנחים, כאשר עובדה זו צפויה לפגוע בעיקר במתמודדים הזוטרים והלא מוכרים שחייבים להציג את עצמם בפני הקהל הרחב.

כל אחד מהעימותים יחולק ל-5 חלקים שונים, כשביניהם 4 הפסקות לפרסומות, ובכל חלק יתמקד הדיון בנושא כללי אחר. המראיינים יפנו שאלות אל כל אחד מהמתמודדים, והם יקבלו רק 60 שניות לענות על השאלה. עבור שאלת המשך (פולו-אפ) הם יקבלו עוד 30 שניות למענה. הזמן המועט אמור לגרום לעימות להיות זריז ומהיר.

העימות כולו ייערך בעמידה כאשר המנחים יישבו. הוא יינעל בדברי סיכום של כל אחד מהמתמודדים.




הנושאים המרכזיים


שלל נושאים מעסיקים כיום את המפלגה הדמוקרטית ועשויים לעלות לדיון בעימות.

למול אירועי הימים האחרונים והמתח הגואה בין ארצות הברית לבין איראן ניתן להניח שתחום יחסי החוץ ייקח חלק מסוים מזמן העימות, אבל נושאים כלכליים וחברתיים צפויים לשלוט ברובו.

אחד הנושאים המרכזיים בפוליטיקה האמריקנית בעידן של דונלד טראמפ היא מדיניות ההגירה שלו, ועל כך צפויים להישאל כל המתמודדים. רובם כבר הצהירו שהם יבצעו רפורמה בהגירה שתדאג לשמור על הביטחון אך תשמור על מרכיב של חמלה כלפי המהגרים - ועל הבמה תינתן להם ההזדמנות לפרט את תוכניותיהם.

נושא אחר הוא רפורמת הבריאות של ברק אובמה. זו רפורמה שנוסדה בממשל שבו היה חבר ג'ו ביידן, וכיום רוב הדמוקרטים מבקשים להרחיב את הרפורמה למימדים גדולים יותר. בולטים במיוחד אלה שמבקשים לקיים ביטוח בריאות ממלכתי או אלה הרוצים להרחיב את תוכנית "מדיקר" עבור כולם. עמדותיהם של אלה יעמדו מול אלו המסתייגים מכך ומול ביידן עצמו שיצטרך להסביר כיצד הוא ימשיך עם הרפורמה.

עוד נושא מרכזי במדיניות הדמוקרטית כיום הוא תחום החינוך. חלק מהמתמודדים מבקשים לממן לימודים אקדמאים בחינם, חלק מהם מבקש לממן עזרה רק למעוטי יכולת וחלק מהם מרחיק לכת ומבקש למחוק את כל חובות הסטודנטים. גם העלאת שכר המורים, קידום מימון לחופשות לידה וסבסוד מעונות יום לילדים קטנים מהווים מרכיב מרכזי במדיניות החינוך של המתמודדים ועשויים לעלות על הבמה.

כיצד ישלמו המתמודדים לנשיאות על כל ההוצאות האלה? בין אם בהעלאת מיסים על העשירון העליון, בין אם בהטלת מס מיוחד על המיליונרים או בין אם במיסוי כולל של חברות הענק בוול-סטריט. המפלגה הדמוקרטית של היום משופעת ברעיונות כאלה שיכולים לחזור על עצמם כמה פעמים במהלך העימות.

תחום איכות הסביבה והתשתיות הפך גם הוא ללוהט בקרב המפלגה בשנתיים האחרונות. "גרין ניו דיל" נהפך לשם קוד שמטרתו להיאבק בהתחממות כדור הארץ באמצעות הפחתת פליטות של גזי חממה ומעבר לתשתיות ירוקות ומתחדשות. ייתכן וגם הנושאים הללו יועלו לדיון בין המתמודדים הדמוקרטים השונים.

בין כל אלה ישנם תחומים רבים - חוקי התאגדות בעבודה, העלאת שכר המינימום, שיוויון בין המינים בשכר, זכויות הפלה לנשים, היחס לקהילת הלהט"ב, הגבלת הפצה של רובי סער ועוד שלל אחרים.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר