איך הוגים את זה? המדריך השלם לשמות המתמודדים הדמוקרטיים לנשיאות



שני שיאים אפיינו עד כה את הפריימריז של המפלגה הדמוקרטית לקראת בחירות 2020: שיא כל הזמנים במספר המתמודדים לנשיאות ושיא היסטורי במידת הגיוון האתני שלהם.

ברשימת המתמודדים הדמוקרטיים אפשר למצוא אפרו-אמריקנים, אסייתים, היספנים, יהודים וסתם לבנים. ערבוביה של 24 בני אדם מכל הצורות והסוגים שמסמלים באופן מובהק את הכיוון אליו נעה המפלגה הדמוקרטית בשנים האחרונות לאור ניסיונותיה להכליל את כל הגוונים הקיימים באמריקה במסגרת שורותיה.

אבל למרות חגיגת הגיוון, ובגללה, החלו האמריקנים להתמודד עם קושי שכמוהו הם לא נאלצו להתמודד עד כה - איך לעזאזל הוגים את שמותיהם של המתמודדים לנשיאות? איך הוגים את השם Buttigieg? או את Klobuchar? מה הפירוש של Kamala? או של Beto? ולמה Julián ו-Kirsten מצליחים לבלבל את כולם?

מספר כלי תקשורת אמריקניים כבר העניקו לאזרחי ארה"ב את המדריך להגיית שמות המתמודדים, וכעת הגיע הזמן שהמדריך יהיה זמין גם בשפה העברית עבור הישראלים. אז הנה הוא לפניכם:

(ראוי לציין שהניקוד שבכתבה הזאת הוא רק להמחשה והוא לא הוצב על פי כללי השפה העברית)



Pete Buttigieg


מדובר בראש עיריית סאות' בנד ממדינת אינדיאנה, שהוא במקרה גם המתמודד הראשון לנשיאות שמשתייך לקהילת הלהט"ב. בגיל 37 הוא עוד מקווה להיות הנשיא הצעיר ביותר בהיסטוריה האמריקנית.

אבל שם משפחתו הצליח לשבור את שיניהם של רוב המנסים להגות אותו. הוא השם המסובך ביותר למראית עין מבין כל המתמודדים הדמוקרטיים לנשיאות - הן בשפה האנגלית והן בשפה העברית.

אז איך הוגים את "Buttigieg"? הנה:

פִּיט בּוּטֵיגֶ'ג'

"אנשים קוראים לי ראש העירייה פיט", הוא סיפר לכלי תקשורת שתהו אודות שם משפחתו, ועל סמל הקמפיין שלו אכן מופיע רק השם הפרטי. המקור של "בוטיג'ג'" הוא ממלטה, שם פירוש השם הוא "אדון העופות".

השפה המלטזית היא שפה שמית ממוצא ערבי, ומסתבר שדובריה דווקא יהגו את השם כ-"בּוטִיגִ'יג'".



Kamala Harris


רק ב-2016 היא נבחרה לכהונה בסנאט האמריקני מטעם מדינת קליפורניה, ומיד היא עוררה את תשומת לבם של כלי התקשורת ושל הבוחרים הדמוקרטיים שסימנו עבורה את היעד הבא. ואכן, חלפו כשנתיים בלבד מאז שהיא הושבעה לתפקיד והיא כבר הספיקה להכריז על כוונתה להתמודד על משרת הנשיאות.

בתור בת לאם ממוצא טמילי ולאב ממוצא ג'מייקני היא מהווה שילוב יוצא דופן בין זהות אפרו-אמריקנית לזהות אמריקנית-אסייתית. שמה הפרטי, לדוגמה, הוא משפת הסנסקריט, ופירושו הוא פרח הלוטוס ההודי.

אם כן, כיצד נהגה השם "Kamala"?

קָ֫מָלָה הָארִיס

הדגש המרכזי בשמה הפרטי הוא בהטעמה הנמצאת באות הראשונה של המילה ולא באות השנייה שלה. לכן זה לא "קָמָ֫לָה" ובוודאי שזה לא "קָמֶ֫לָה", אלא "קָ֫מָלָה" (הסימן > בראש המילה מבטא את מקום ההטעמה).

ב-2016, כשהיא התמודדה על הסנאט, היא ניסתה להסביר לבוחרים איך להגות את זה נכון:



Beto O'Rourke


הפוליטיקאי הזה הספיק להתפרסם ברחבי ארה"ב לאחר ההתמודדות שלו מול הסנטור הרפובליקני טד קרוז על המושב של טקסס בסאנט האמריקני. הוא הפסיד לקרוז בפער של 2.5% בלבד במדינה שאמורה להיות רפובליקנית למהדרין, ועם ההישג החריג הזה הוא החל את המירוץ שלו לנשיאות.

אבל עדיין נותרה חידה אחת - איך להגות את שמו? ובכן:

בֶּטוֹ אוֹרוֹרְק

הגיוני להניח שדוברי עברית לא ימצאו קושי בהגיית השם הפרטי שלו ויתמקדו יותר בשם המשפחה. אבל לדוברי השפה האנגלית יכולה להיות בעיה בהגיית השם הפרטי - האם זה "בֵּייְטוֹ" או "בִּיטוֹ"?

כאמור, השם הוא "בֶּטוֹ", תוך שימת דגש באות ט' - באופן שאליו לא רגילים האמריקנים (הם הוגים את ה-T שלהם כמו D כשהיא בין שתי אותיות תנועה). השם הזה ניתן לו עוד בגיל צעיר על ידי אימו ככינוי חיבה לשמו המקורי "רוברט", שכן בעיר הולדתו אל פאסו היה מדובר בקיצור מקובל לכל ההיספנים בעלי השם "רוברטו".

למרות שהוא בעצמו דובר ספרדית, בטו אורורק איננו היספני אלא ממוצא אירי.



Amy Klobuchar


זוהי סנטורית ותיקה ממדינת מינסוטה שנמצאת עתה בקדנציה השלישית שלה, שבה היא זכתה בבחירות אמצע הקדנציה של שנת 2018. תחת מערכת שלג חורפית היא הכריזה על כוונתה להתמודד לנשיאות.

הורי אביה הגיעו לארה"ב מסולבניה וייבאו יחד עמם את שם המשפחה "Klobuchar". איך הוגים אותו?

אֵיימִי קלוֹבָּשָׁר

התשלובת "ch" במקרה שלפנינו נהגית כמו האות ש' ימנית בשפה העברית ולא כמו האות צ', כפי שקורה בדרך כלל. את הטעות הזאת עושים עד היום רבים ממגישי החדשות בארה"ב.

דוגמה לטעות הזאת תוכלו למצוא בסרטון שלהלן מאתר ה"ניו יורק טיימס" ששוגה בהגיית השם:



Julián Castro


את הבולטות שלו הוא קיבל בועידה הדמוקרטית לנשיאות של שנת 2012, אז הוא נבחר להיות אחד הדוברים המרכזיים בועידה ונהפך למעין "כוכב עולה" במפלגה הדמוקרטית. בהתאם לכך קידם אותו הנשיא ברק אובמה מתפקיד ראש עיריית סן-אנטוניו שבטקסס לתפקיד שר השיכון בקבינט הביצועי של השלטון הפדרלי.

חוּלִיאָן קָסְטרוֹ

שמו פחות יציק לדוברי השפה העברית אלא יותר לדוברי השפה האנגלית. האות J קורצת לרבים מדוברי השפה ההיא ומטעה אותם לחשוב כאילו שמו הוא "ג'וליאן", שם מוכר ומקובל בהרבה.

אך שמו הוא "חוליאן", כעדות למוצא ההיספני שלו. הבעיה היא שהאמריקנים לא מגלגלים את האות ח' על לשונם בצורה כה קלה, ולכן קוראים לו "הוּ-לי-אן" (Hoo-lee-ahn) כפי שאפשר לראות בסרטון הבא:



Kirsten Gillibrand


היא החליפה את הילרי קלינטון בסנאט האמריקני, והיא מצפה לעשות זאת שוב - הפעם בתפקיד המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב. עוד קודם לכן היא עבדה עבור קלינטון ונהייתה חברה קרובה שלה.

אל המירוץ לנשיאות היא נכנסה לאחר 2 קדנציות בסנאט ו-2 קדנציות בבית הנבחרים מטעם מדינת ניו יורק. גם הזמן הארוך הזה לאור הזרקורים לא חיסל את השגיאה הפופולרית ביותר בהגיית שמה.

קִירְסטֶן גִ'ילִיבּרָנד

שמה הפרטי הוא "קיר-סטן". ובכל זאת, רבים עדיין שוגים ונוטים לקרוא לה בהתאם לשם נשי פופולרי בהרבה: "קרי-סטן". באשר לשם משפחתה, האות G במקרה הזה נהגית כמו האות ג' עם גרש.

בתחילת הסרטון שלהלן היא מתייחסת לטעויות בהגיית שמה:



Tulsi Gabbard


רזומה עשיר נמצא באמתחתה - היא הייתה החברה הצעירה ביותר בבית הנבחרים המדינתי של הוואי, היא התגייסה לצבא האמריקני ושירתה ביחידה רפואית בעיראק, היא נהייתה החברה הראשונה בבית הנבחרים הפדרלי שנולדה בסמואה האמריקנית, והיא גם ההינדית הראשונה בתולדות הבית. אז מי זאת?

טוּלְסִי גָּ֫בָּארְד

כמו קמלה האריס, גם השם הפרטי "טולסי" מגיע משפת הסנסקריט ופירושו "ריחן קדוש" שנושא חשיבות דתית בהינדואיזם. באשר לשם משפחתה, המפתח בהגייה הוא בהטעמת האות הראשונה: "גא-בארד".



מתמודדים נוספים


להבדיל מכל אלה שלעיל, הרשימה הבאה כוללת את המתמודדים שאין קושי בהגיית שמם. ובכל זאת, ראוי להזכיר אותם בקצרה לקראת פתיחתו של המירוץ הדמוקרטי לנשיאות. השמות שלהלן מסודרים על פי ממוצע הסקרים שלהם באתר RealClearPolitics מהמקום הראשון ועד המקום האחרון (ללא המתמודדים לעיל).

Joe Biden - ג'וֹ בַּיידֶן / לא שמעתם עליו? הוא היה סגן נשיא ארה"ב תחת הנשיא ברק אובמה, והוא שירת כסנטור בכיר ממדינת דלאוור למשך עשרות שנים. כיום הוא המתמודד המוביל בפריימריז הדמוקרטיים.

Bernie Sanders - בֵּרנִי סָנדֶרס / חוץ מלהתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית בשנת 2016, הוא גם סנטור עצמאי מטעם ורמונט, חבר בית הנבחרים בעבר וראש עיריית ברלינגטון לשעבר.

Elizabeth Warren - אֶלִיזָבֶּת' ווֹרֶן / היא נבחרה לסנאט רק בשנת 2012, אבל מאז היא הספיקה להפוך לסופר-סטאר פוליטי ולדמות בכירה ביותר בפלג הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית.

Cory Booker - קוֹרִי בּ֫וּקֶר / מראש עירייה פופולרי של ניוארק שבמדינת ניו ג'רזי הוא נהפך להיות סנטור פופולרי ואפרו-אמריקני ראשון מטעם מדינתו. השלב הבא מבחינתו הוא מירוץ לנשיאות.

Andrew Yang - אֶנדרוּ יָאנג / כבן להורים ממוצא טייוואני הוא אחד האסייתים הבודדים אי-פעם שהחליטו להתמודד על הנשיאות. אין לו ניסיון פוליטי מעשי אבל יש לו ניסיון כלכלי בתור יזם עסקי.

Tim Ryan - טִים רָאיֵין / הוא פוליטיקאי מאוהיו שכיהן כחבר בית הנבחרים מטעם מדינתו כבר 9 קדנציות. לא מזמן הוא ניסה להדיח את ננסי פלוסי מתפקידה כמנהיגת המפלגה הדמוקרטית.

John Delaney - ג'וֹן דֶלֵיינִי / לשעבר חבר בית הנבחרים מטעם מדינת מרילנד, במשך 3 קדנציות רצופות. הוא היה המתמודד הראשון שהכריז על כוונתו לרוץ מטעם הדמוקרטים לנשיאות.

Michael Bennet - מָייקֶל בֶּנֶת' / סנטור מטעם מדינת קולורדו כבר כעשור, ולפני כן איש עסקים מקומי ועורך דין. מבין כל המתמודדים הדמוקרטים, הוא וסנדרס הם היחידים ממוצא יהודי.

John Hickenlooper - ג'וֹן הִ֫יקֶנְלוּפּר / הוא כיהן בעבר כמושל של מדינת קולורדו והוא קודם לכן שירת כראש עיריית דנוור, עיר הבירה והעיר הגדולה ביותר של מדינתו.

Jay Inslee - גֵ'יי אִ֫ינזלִי / מושל מדינת וושינגטון בקדנציה השנייה שלו, ולפני כן חבר ותיק בבית הנבחרים האמריקני. הוא גם היה יו"ר התאחדות המושלים הדמוקרטים.

Bill de Blasio - בִּיל דֶה בּלַאזיוֹ / ראש עיריית ניו יורק סיטי בשנים האחרונות אך כזה שהפופולריות שלו צנחה ככל שכהונתו נמשכה. כעת הוא מנסה את מזלו במירוץ על הנשיאות.

Marianne Williamson - מֶרִיאָן וִיליָאמסוֹן / להבדיל מכל האחרים, היא לא מחזיקה בניסיון פוליטי ולא בניסיון כלכלי. היא כן התפרסמה בזכות העבודה שלה בתור סופרת וכותבת.

Eric Swalwell - אֶרִיק סוֹולְוֶול / חבר בית הנבחרים האמריקני מטעם מדינת קליפורניה, תפקיד אליו נבחר מחדש עוד 3 פעמים. קודם לכן הוא כיהן כחבר מועצת העיר דבלין.



מתמודדים זוטרים


אלה מתמודדים שלא זכו להיכנס לעימות הדמוקרטי הראשון מפני שהם לא קיבלו תמיכה מספיק רחבה בסקרים או שהם לא גייסו מספיק כסף על פי התנאים שקבעה מראש "הוועדה הדמוקרטית הלאומית" (ה-DNC).

Wayne Messam: וֵיין מֶ֫סָאם - עם ניסיון פוליטי דל למדי בתפקיד ראש עיריית מיראמאר שבפרברי מיאמי הוא כבר החליט לרוץ לנשיאות. הוא אפרו-אמריקני, בן למהגרים מג'מייקה.

Mike Gravel: מַייְק גְרַאבֶל - הוא היה חבר ותיק למדי בסנאט האמריקני משנת 1969 ועד 1981. אל המירוץ לנשיאות הוא נכנס כבר ב-2008, אך לא הותיר אז שום רושם משמעותי.

Seth Moulton: סֶת' מוֹלטוֹן - אחרי שירות בצבא האמריקני כלוחם מארין בעיראק, הוא שב הביתה והתמודד בהצלחה על אחד המושבים של מדינת מסצ'וסטס בבית הנבחרים האמריקני.

Steve Bullock: סטִיב בּוּלוֹק - לשעבר מושל מונטנה והתובע הכללי בה, וכיום הוא יושב-ראש "התאחדות המושלים הלאומית" שמאגדת בתוכה את כל 50 מושלי המדינות שבארה"ב.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר