השבוע האמריקני הקרוב - סופרבול, איווה, מצב האומה והדחה

לתוך שבוע אחד יתנקזו כמה אירועים גדולים בפוליטיקה האמריקנית - ממשחק הסופרבול שישא השנה גם סממנים פוליטיים ועד הצעד הראשון בבחירות 2020 עם אסיפות הבחירה באיווה; מנאום "מצב האומה" של דונלד טראמפ בפני הקונגרס האמריקני ועד זיכויו יום לאחר מכן מהאישום במשפט ההדחה נגדו.

הנה הזדמנות להקדיש מעט זמן לכל הנושאים:

יום ראשון: הסופרבול


גם אם ליום אחד ינסו עשרות מיליונים מתושבי ארצות הברית לחמוק מהפוליטיקה וליהנות ממשחק הגמר של ליגת הפוטבול האמריקנית - הפוליטיקה עדיין תמשיך לרדוף אחריהם גם לשם.

משחק הסופרבול ה-54 שיתקיים בפלורידה ביום ראשון (01:30 בלילה שעון ישראל) יפגיש השנה את ה-49ers מסן פרנסיסקו ל-Chiefs מקנזס סיטי, להם זה יהיה הסופרבול הראשון מזה חצי מאה. כמו כל שנה, המשחק צפוי לצופף מול מסכי הטלוויזיה כ-100 מיליון צופים ולגלם את הדרגה האמיתית של המאורע - יום חג לאומי.

סך הצופים האדיר הופך את הסופרבול לזירת הפרסום החשובה בתבל, ולכן גם ליקרה ביותר שיש. פרסומות בנות 30 שניות - "ספוטים" - נמכרו השנה לכל דורש ב-5.6 מיליון דולר ונחטפו עד הסוף עוד הרבה לפני פתיחת המשחק. אופיו של השידור הוא כזה שבכל עצירה של המשחק מופנים הצופים להפסקות פרסומות קצרצרות (אך מרובות), ולכן הצופים צורכים אותם מבלי חלילה לקום מהספה ולפספס את החזרה לשידור. למעשה, הפרסומות של הסופרבול הן לב השידור לא פחות מהמשחק עצמו והן מעוררות עניין גם בקרב הצופים עצמם.

שניים מבין המפרסמים הגדולים שיפנו לקהל השנה אינם תאגידי ענק - אלא פוליטיקאים עשירים שלראשונה יחדרו לשידור. האחד, דונלד טראמפ, שילם מכספי הקמפיין שלו מעל ל-10 מיליון דולר עבור שני ספוטים שאמורים לקדם את מסע הבחירות שלו לנשיאות. השני, מייקל בלומברג, בזבז גם הוא סכום דומה עבור פרסומת אחת בת 60 שניות שאמורה לקדם אותו בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית ולעזור לו עם Super אחר - הסופר טיוזדיי.


פן פוליטי נוסף לשידור הסופרבול הוא המסורת המתפתחת של "ראיון נשיאותי" עבור הרשת המשדרת את המשחק. המסורת החלה בשנת 2004, אז העניק הנשיא ג'ורג' בוש ראיון לרשת CBS ששידרה את המשחק, ונמשכה לאורך כל שנותיו של ברק אובמה בתפקיד. אובמה הקפיד להתראיין לכל רשת ששידרה את המשחק, ובאחת השנים הוא התראיין אפילו לביל אוריילי, הנמסיס שלו מערוץ החדשות Fox News. כי מסורת זו מסורת.

דונלד טראמפ המשיך עם המסורת בשנה הראשונה לכהונתו, כשגם הוא אירח את אוריילי בבית הלבן, אבל בשנה השנייה הוא סירב להתראיין לרשת NBC אחרי שראיון קודם שלו אצלם גרר כמעט מיידית את מינויו של החוקר המיוחד רוברט מולר. בשנה הבאה חזר המשחק לרשת CBS, וטראמפ נאות לשבת עמם לראיון.

הפעם ישודר המשחק ברשת FOX, ושם החליטו להעניק את הראיון הנשיאותי לשון האניטי - שידוע כתומך נלהב של טראמפ. ה"ראיון", שעשוי להפוך בכלל לשיחה לבבית, שובץ לשעות שלפני פתיחת המשחק (21:30 שעון ישראל), וחלקים נרחבים ממנו ישודרו גם בתוכניתו של האניטי ביום שני בערוץ Fox News.

והאמריקנים? הם יקבלו מנה נוספת של פוליטיקה אפילו ביום חגם.



יום שני: הבחירות באיווה


יחלוף יום, והמוקד התקשורתי יעבור מהסופרבול בפלורידה לאסיפות הבחירות באיווה.

אחרי כ-10 חודשים של קמפיין בחירות ארוך בהליך בחירת המועמד הדמוקרטי לנשיאות, תינתן סוף סוף ההזדמנות לאמריקנים לומר את דברם. בשעות הערב של יום שני (03:00 בלילה שעון ישראל) יצאו אלפים מתושבי איווה אל לילה של טמפרטורות מתחת לאפס ויתכנסו במאות אתרי הצבעה כדי לבחור במועמד המועדף עליהם.

כבר מוכר וידוע גם להמונים ששיטת הבחירות באיווה, ה-caucuses (אסיפות בחירות), מבלבלת למדי שהרי אין פתק הצבעה המשולשל לתוך קלפי. המצביעים מגיעים אל אתר ההצבעה, שומעים את נאומי הנציגים של המתמודדים השונים, ומתווכחים ביניהם במי כדאי לתמוך. לבסוף נערכת ההצבעה בעזרת אחד מחלקי הגוף: או ברגליהם של המצביעים - בהתכנסות של כל קבוצה לצד אחר של האולם, או בידיהם של המצביעים - בהרמת פתקי הצבעה כדי לסמן את הצבעתם. אחרי שהקולות נספרים מנופים החוצה המתמודדים שלא עוברים את רף אחוז החסימה, שהוא 15% מסך המצביעים, בזמן שתומכיהם הופכים לפתוחים לשכנוע לקראת ההצבעה הבאה.

מאפייני השיטה של אסיפות הבחירות הופכים את איווה למערכת בחירות קשה לפענוח. הליך הצבעה שמתנהל מול השכנים ומול המשפחה מאפשר קיום לחץ חברתי לתמוך במתמודד כזה או אחר. באיווה אפשר למצוא פעמים רבות הצבעת עדר למתמודד מסוים אחרי שרבים נעמדים במחנה שלו ומשכנעים את היתר. ומעל לכל - העובדה שחלק מהמתמודדים מנופים באמצע הדרך, כך שהתומכים שלהם פנויים לתמוך במישהו אחר, הופכת את אסיפות הבחירות של איווה לקשות לחיזוי ואת הליך ההצבעה כולו לכזה שמייצר תוצאות לא צפויות מראש.

למה איווה ראשונה? כי... מסורת. מאז 1972 היא הייתה המדינה הראשונה בארה"ב שפותחת את הליכי הבחירות המקדימות, וככזו היא זוכה כל 4 שנים להיקף התעניינות עצום מצד המערכת הפוליטית ומצד התקשורת. מספר הצירים שמחלקת איווה למתמודדים לקראת ועידת המפלגה הארצית איננו גבוה, ובכל מצב היא מחלקת את הצירים שלה בצורה יחסית כך שניצחון שם לא אמור לפתוח פערים. חשיבותה היא בעיקר תקשורתית, וגם זה לא תמיד מספיק כדי למנף את הניצחון לזכייה במועמדות (תשאלו את טד קרוז שניצח את דונלד טראמפ באיווה).


אז האם שווה בכלל להתייחס לעלייה המטאורית של ברני סנדרס בסקרים של איווה בימים האחרונים?

קודם כל ראוי להתפעם מהעובדה שסנדרס זינק במעל ל-6 נק' בשבוע שעבר על פי ממוצע הסקרים של אתר "Real Clear Politics". כעת הוא ניצב במקום הראשון במדינה שהעניקה את המקום הראשון שלה בסקרים לכל אחד מארבעת המתמודדים הבכירים במירוץ, רק שהפעם זהו רגע האמת. ג'ו ביידן, במקום השני, ניצב כבר שבועות וחודשים על אותו רף תמיכה ואילו אליזבת וורן ופיט בוטיג'ג' תקועים לאחרונה במקומות 3 ו-4.

סיבה אחת להתייחס לסקרים האלה ברצינות היא העובדה שלפני 4 שנים הילך סנדרס במסלול דומה. ערב הבחירות ההן נראה היה שהילרי קלינטון תזכה בלי קושי במועמדות המפלגה שלה לנשיאות ותנצח בקלילות גם באיווה, אבל בימים שלפני אסיפות הבחירה טיפס סנדרס בסקרים באורח תדיר. בליל הבחירות הוא הגיע לשוויון מול קלינטון - 49.8% לה, 49.6% לו. לבסוף הוא ניצח גם בניו-המפשייר ונותר מתמודד רציני עד סוף המירוץ. אם הפעם הוא ינצח באיווה ויזכה גם בניו-המפשייר (כפי שצפוי), הוא יהפוך למתמודד המשמעותי ביותר במירוץ.

סיבה אחת שלא להתלהב מהסקרים היא העובדה שרוב המתמודדים בתחתית, אלה שעשויים ליפול מתחת לאותו "אחוז חסימה" באיווה, הם דווקא מתמודדים מתונים שקהל היעד שלהם אינו פרוגרסיבי. תומכיה של איימי קלובשר, לדוגמה, אומרים במפורש שאם היא לא תעבור את הרף הדרוש אזי הם יעברו לתמוך בג'ו ביידן. קלובשר נהנית בסקרים מכ-10% תמיכה ועלולה לסיים את הלילה בלי אף קול אך עם תרומה אדירה לביידן. אליזבת וורן, מהצד השני, נמצאת באותו המחנה של סנדרס ואין חשש כי היא תיכשל להשיג את הרף הדרוש. לכן תומכי המחנה הפרוגרסיבי עלולים להתחלק בינה לבין סנדרס ולמנוע את ניצחונו של זה האחרון.

בנוסף צריך לזכור שמצביעי איווה נוטים להיות מבוגרים עם זמן עודף בן כמה שעות שמאפשר להם להשתתף בהליך הבחירה המסורבל. צעירים, שהם קהל היעד של סנדרס, אולי אומרים שהם יצביעו לו אבל ברגע האמת עשויים להישאר בבית. ומעל לכל שווה גם לזכור שאיווה לעתים מספקת הפתעות לא צפויות - אולי אליזבת וורן יכולה להפתיע, או שמא זה יהיה מישהו כמו פיט בוטיג'ג' שיסחוף את ההמונים ברגע אחרון. אי אפשר לדעת.




יום שלישי: נאום מצב האומה


פחות מ-24 שעות אחרי שהדמוקרטים יהנו מהחגיגה הדמוקרטית שלהם באיווה, יקבל דונלד טראמפ את ההזדמנות לקיים חגיגה פרטית משלו עם "נאום מצב האומה" מול שני בתי הקונגרס.

בפעם הרביעית מאז כניסתו לתפקיד הוא יגיע לגבעת הקפיטול (בשעה 04:00 בלילה שבין שלישי לרביעי שעון ישראל) כדי לעדכן את הקונגרס האמריקני, ועל ידו את האומה כולה, במצבו של האיחוד בשנה שחלפה. טראמפ צפוי להגיע כמנצח לקראת זיכויו הצפוי בסנאט מכל האישומים שהוטחו בו בהליך ההדחה נגדו.

עם זאת, לפי דיווח של אתר "פוליטיקו", לא צפוי טראמפ להזכיר בכלל את הליך ההדחה. נאום מצב האומה ישמש אותו, נאמר בדיווח, לפתיחה רשמית של מערכת הבחירות המחודשת לנשיאות. בדיווח אחר נטען שהנאום צפוי להיות "אופטימי" ולהציג לציבור האמריקני את הישגיו של טראמפ בשנה האחרונה.


והיו לטראמפ הישגים משמעותיים: המצב הכלכלי בארה"ב מצוין, עם שיעורי אבטלה נמוכים ושיעורי צמיחה נאים. הוא יוכל להתהדר גם בקידום הסכם הסחר שגובש מול סין ובהסכם הסחר המחודש שהוא חתם עם מקסיקו וקנדה כתחליף להסכם NAFTA שנודע לשמצה בשנים האחרונות. הכלכלה עשויה להיות מוקד הנאום.

בתחום יחסי החוץ יוכל טראמפ לטעון שפעם נוספת "המומחים" שגו, שהרי חיסולו של קאסם סולימאני בתחילת השנה לא הוביל למלחמה במזרת התיכון ולא שילח המוני חיילים אמריקנים למדינה זרה. יחד עם העובדה שאיראן הגיבה בצורה מינורית, אפשר לפסוק בוודאות שארה"ב אכן יצאה עם ידה על העליונה מהאירוע הזה. נושא נוסף, גם הוא מהמזה"ת - הצגת התוכנית המדינית החדשה להשכנת שלום בין ישראל לפלסטינים. ייתכן שטראמפ יזכיר את התוכנית הזו בנאומו ויתייחס לתגובות שהיא קיבלה מהשחקנים השונים ברחבי האזור.

עבור קהל הבסיס שלו בארה"ב יוכל טראמפ לשווק את ההיקף העצום של מינויי שופטים שמרניים לבתי המשפט המחוזיים בארה"ב, מהם צומחים לבסוף מועמדים לבית המשפט העליון - תחום שכמעט ולא מרבים לדבר עליו. השבועות הקרובים צפויים להכיל כמה פסקי דין דרמטיים בתחומים השנויים במחלוקת עצומה בין ליברלים לשמרנים, וטראמפ יוכל להתהדר בחלקו לשינוי היסטורי של החברה האמריקנית לקראת הבחירות.

די ברור שטראמפ יספק בנאום הישגים נוספים מכהונתו ויציג את מצב האומה האמריקנית כמצוין, תוך כדי דרבון הקונגרס לעבוד עמו. מאחוריו, אגב, תשב יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי. האם תמחא כפיים?



יום רביעי: פסק הדין של טראמפ


אם השבוע המסתמן לא היה דרמטי מספיק, הגיעה בסופ"ש הזה ההחלטה של הסנאט לדחות את ההצבעה על גורלו של דונלד טראמפ בהליך ההדחה נגדו לאחר אסיפות הבחירה באיווה ונאום מצב האומה.

ההצבעה הסופית על זיכויו הצפוי של טראמפ בסנאט תתרחש ביום רביעי בשעה 23:00 (שעון ישראל). ההצבעה הזו תאפשר לו להיות הראשון בתולדות ארה"ב שינסה להתמודד מחדש על הנשיאות אחרי ניסיון הדחה.

הסיבה המרכזית לדחיית ההצבעה הייתה העובדה ששני הצדדים, נציגי התביעה מבית הנבחרים ופרקליטי ההגנה מהבית הלבן, רצו לסיים את המשפט לאחר הצהרות סיכום. לבסוף הוסכם שההצהרות האלה יימסרו ביום שני, עם כשעתיים לכל צד, והוחלט שימי שלישי-רביעי יוקדשו לנאומים חופשיים של הסנטורים (שלראשונה יורשו לדבר על רצפת הסנאט) וכן להתכנסות צדדית בה הם יצטרכו לדון בממצאים שהועלו בזמן המשפט.


המילה "ממצאים" גדולה למדי על משפט שהסתיים בסופו של דבר ללא עדויות חדשות. בהצבעה דרמטית של הסנאט ביום שישי הוחלט ברוב של 51 מול 49 שלא לזמן עדים חדשים למשפט ההדחה. כל הדמוקרטים הצביעו בעד הבאת עדים חדשים, יחד עם הרפובליקנים מיט רומני מיוטה וסוזן קולינס ממיין, וכל יתר הסנטורים הרפובליקנים הצביעו נגד המהלך. בכך נסללה הדרך לקיצו של משפט ההדחה של טראמפ.

כל זה קרה בסיומו של שבוע שהביא כמה חשיפות משמעותיות של ה"ניו יורק טיימס" מספרו החדש של ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי לשעבר. בולטון אישר בטיוטת ספרו כי טראמפ אכן הקפיא את כספי הסיוע לאוקראינה עד לפתיחתה של חקירה נגד ג'ו ביידן, והוא אישש את הטיעון המרכזי של הדמוקרטים במשפט ההדחה. בולטון, להבדיל מהעדויות שנשמעו עד כה בבית הנבחרים, הוא מקור ראשון לאירועים ולא ניזון משמועות של אחרים.

חשיפה נוספת מהספר הייתה הטענה שטראמפ ביקש מבולטון כבר בחודש מאי לקדם פגישה בין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לבין פרקליטו האישי רודי ג'וליאני. לא זו בלבד שהטיעון הזה מקדים את לוח הזמנים למועד שלא הכרנו, אלא שבולטון מציין כי בפגישה ההיא נכח גם היועץ המשפטי של הבית הלבן, פט סיפולונה, שבימים אלה משמש כפרקליט ההגנה של טראמפ במשפט ההדחה. במקרה הזה הוציא הבית הלבן הכחשה לסיפור.


לפחות בהתחלה נראה היה שהרפובליקנים המתונים בסנאט, וכמותם יש לא מעט, יתקשו לעמוד בלחץ לזמן את בולטון לעדות. אבל לקראת רגע האמת התיישרו הסנטורים הרפובליקנים עם עמדתו של מיטש מקונל, מנהיג הרוב, נגד כל עדות חדשה. הסנטור הותיק למאר אלכסנדר מטנסי, שנחשב כקול מתנדנד, הודיע לפתע שהוא יתנגד לזימון עדים, ולאחריו הודיעה גם הסנטורית ליסה מרקאוסקי מאלסקה שהיא תצביע נגד הבקשה.

שניהם, יחד עם סנטורים נוספים כמו מרקו רוביו, טענו שהם אמנם אינם מסכימים בהכרח עם פועלו של טראמפ, אבל הם לא תומכים בהליך ההדחה המפלגתי שהובילו הדמוקרטים. יסוד הטיעונים שלהם הוא זה שעמד לרעת הדמוקרטים לאורך כל מהלך ההדחה מתחילתו - זו איננה הדחה מוסכמת על הכל שזוכה לגיבוי דו-מפלגתי ולצידוד גדול מהקהל, וככזו היא נידונה לכישלון מראש והובילה להתגברות התמיכה הפופולרית בטראמפ.

אבל רוב הציבור כן הביע תמיכה בהבאת עדויות חדשות לסנאט. לכן כלי תקשורת רבים, כפי שאפשר לשער, בחרו לבייש את הרפובליקנים בפומבי על ההחלטה שלהם שלא לשמוע את עדות בולטון:



יום שישי: העימות הדמוקרטי הבא


את השבוע העמוס מבחינה פוליטית יסגור העימות הדמוקרטי השמיני מאז תחילת המירוץ, והשני מתחילת השנה, שישודר ברשת ABC ביום שישי (מהשעה 03:00 עד 06:00 לפנות בוקר שבת שעון ישראל).

העימות ייערך הפעם בניו-המפשייר, ארבעה ימים בדיוק לפני הפריימריז שם, וארבעה ימים בדיוק אחרי אסיפות הבחירה באיווה. בעימות ישתתפו כל המתמודדים מהעימות הקודם שנערך באיווה, כלומר: ג'ו ביידן, ברני סנדרס, אליזבת וורן, פיט בוטיג'ג', איימי קלובשר וטום סטייר. אליהם יחזור הפעם גם אנדרו יאנג.

עוד לפני כן, בימים רביעי וחמישי תערוך רשת CNN סדרה של פורומים ברחבי ניו-המפשייר בהשתתפות המתמודדים לנשיאות. בניגוד לעימותים, אותם מנחים עיתונאים, יתנהלו הפורומים על בסיס שאלות מהקהל.



העימות הדמוקרטי הבא בתור, זה התשיעי שייערך בנבדה, צפוי לכלול חידוש משמעותי - בסוף השבוע הודיעה ועדת המפלגה הדמוקרטית (ה-DNC) על שינוי הכללים החל מהעימות הבא, כך שמעתה והלאה לא יצטרכו המתמודדים לעמוד ברף תרומות כדי להיכנס לעימותים אלא רק ברף של אחוזי תמיכה ציבורית.

המשמעות היא שמייקל בלומברג יוכל סוף סוף להיכנס לעימותי הפריימריז למרות העובדה שהוא לא מקבל תרומה משום אדם. לראשונה תינתן לו הזכות לעמוד על במת העימות ולהראות את נוכחותו בפני קהל הצופים עוד הרבה לפני ה"סופר טיוזדיי", שזהו המועד הראשון בו יתמודד (בלומברג בחר לדלג על 4 המדינות הראשונות).

עם זאת, רף הכניסה לעימות התשיעי הוחמר באופן משמעותי וכעת הוא עומד על 10% תמיכה בסקרים. נכון לעכשיו מדובר ב-3 מתמודדים בלבד: וורן, סנדרס וביידן. אבל בהתחשב במגמה של הסקרים בתקופה האחרונה ובתמיכה הגואה יחסית של בלומברג בסקרים, אפשר לשער שהוא יצליח להשתחל לעימות הבא והראשון שלו במירוץ. גם בוטיג'ג' יוכל לשוב לבמת העימות אם הוא יזכה ולו בציר אחד באיווה או בניו-המפשייר.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר