מדריך לליל הבחירות באמריקה: באיזו שעה נדע מי יהיה נשיא ארה"ב הבא?

המפה האלקטורלית


נכון לעכשיו, ובהתבסס על נתוני הסקרים בלבד, הנשיא המכהן ברק אובמה מחזיק ב-237 אלקטורים שיצביעו עבורו, בעוד המושל לשעבר מיט רומני מחזיק ב-206 אלקטורים שיצביעו לטובתו. עוד 95 אלקטורים עומדים באמצע, כשנדרשים 270 אלקטורים בכדי לנצח.

הקלפיות הראשונות ברחבי המדינות השונות בארה"ב תיסגרנה בשעה 01:00 בלילה (שעונינו) והקלפיות האחרונות תיסגרנה בשעה 07:00 בבוקר. זהו הטווח שבו אנו עשויים לדעת מי ינצח בבחירות לנשיאות.


מהלך ליל הבחירות


תחנה ראשונה - 02:00 לפנות בוקר

כבר במהלך השעה 2 לפנות בוקר, תיסגרנה הקלפיות בשלוש המדינות החשובות ביותר עבור שני המועמדים במרוץ הזה: פלורידה (29), אוהיו (18) ווירג'יניה (13). החל מהשלב הזה תחל ספירת תוצאות האמת, כשבשעות שלאחר מכן צפויה ההכרזה של כלי התקשורת על המנצח בהן.

הכרזה על הפסד של מיט רומני באחת משלוש אלה, יקשה עליו להגיע לרף 270 האלקטורים הנחוצים - כל שכן אם יפסיד בשתיים מהן. לעומת זאת, הכרזה על הפסד של ברק אובמה באחת או שתיים מהמדינות הללו יהווה תקווה גדולה למדי במטה רומני וסביר שנשמע משם אנחת רווחה. אם אובמה יפסיד בפלורידה ווירג'יניה, כל שיוותר לרומני בכדי להיבחר כנשיא יהיה ניצחון באוהיו (או בתחליף שווה) ובעוד מדינה קטנה.

תחנה שנייה - 03:00 לפנות בוקר

סביר שבתחילת הלילה נראה הובלה למיט רומני בקרב מניין האלקטורים מול אובמה, על רקע העובדה שחלק ניכר מהמדינות הראשונות שיסגרו את קלפיותיהן יילך לרומני, בעוד אובמה יישאר די יתום מבחינה אלקטורלית עד השעה הזו. זה כמובן לא יאמר לנו דבר לגבי המשך הלילה. כבר בשעה 3 תיסגרנה קלפיות בשורה של מדינות, כמחציתן דמוקרטיות, שיעלו את מניין האלקטורים של אובמה.

בשעה הזו נצטרך לעקוב, בנוסף למדינות לעיל, גם אחרי פנסילבניה (20) הגדולה. זו מדינה שבמפה שהובאה למעלה נוטה לכיוון אובמה (צבועה בכחול בהיר), אך בימים האחרונים מקווים במטה רומני שהיא תוכל לעבור צד. יש לדעת ולזכור: אובמה נזקק לפנסילבניה, יותר מאשר רומני.

אם רומני יעשה את הבלתי ייאמן ויצליח לגנוב את פנסילבניה, זה עשוי להיות בבחינת שובר שיוויון - וזה אף עלול לגמור לאובמה את הלילה... מבחינת רומני, פנסילבניה יכולה להיות התחליף השווה לאוהיו. ואולם, תסריט כזה, של ניצחון רפובליקני משולש בפלורידה-פנסילבניה-וירג'יניה, נראה על פי הסקרים כמציאותי פחות מאשר ניצחון בפלורידה-אוהיו-וירג'יניה. אך אין לדעת.

עוד מדינה שכדאי לשים לב אליה בשעה הזו היא מישיגן (16), שאמנם נוטה לאובמה, אך גם היא יכולה למצוא עצמה מתנדנדת בליל הבחירות. גם מדינה זו שווה מבחינת האלקטורים שלה לאוהיו ויכולה להוות תחליף טוב עבור רומני.

תחנה שלישית - 04:00 לפנות בוקר

בזמן הזה תיסגרנה הקלפיות בשורה גדולה של מדינות מהחוף המזרחי ועד מרכז ארה"ב. אנחנו נתחיל לעקוב בשעה הזו אחר ויסקונסין (10) ואחר קולורדו (9), שתי מדינות מתנדנדות חשובות, על אף היותן קטנות (כמו ניו-המפשייר הקטנטונת, שתסגור את קלפיותיה בשעה 3).

אם בזמן הזה כבר נדע מי ניצח בחמישיית המדינות הגדולות שהוזכרו לעיל (דהיינו: פלורידה, פנסיבלניה, אוהיו, מישיגן ווירג'יניה), אז זו תהיה השעה הראשונה שייתכן ונדע במהלכה מי המנצח במרוץ לנשיאות כולו. כל מי שיאחוז ברוב ממדינות החמישייה המדוברות, יצליח להגיע מבחינה תיאורטית ל-270 המיוחלים, כבר בשעה הזו...

לדוגמה: אם אובמה מנצח בשלוש מתוך החמישייה הזו (שלישייה שתכלול את פנסילבניה) - יסיפיקו לו ויסקונסין וקולורדו בכדי לחתום את הלילה. מנגד: אם רומני מנצח בשלוש מתוך החמישייה הזו (שלישייה שתכלול את פלורידה) - תספיק לו מדינה אחת נוספת בכדי לחתום את הלילה.

ניתן להבין כעת מדוע פנסילבניה כה חשובה לאובמה, ומדוע פלורידה כה חשובה לרומני - כמו גם חשיבותה של אוהיו כמרכיב מנצח לשניהם.

תחנה רביעית - 05:00 בבוקר

ואולם, יכול להיות שגם עד השעה הזו, לא נדע מי ניצח בחמשת המדינות הגדולות.

בשעה הזו, 5 בבוקר, ייסגרו הקלפיות במרכזה של ארה"ב ובאזורים המערביים מעט שלה. תשומת הלב שלנו תסוב אחר נבדה (6) ואיווה (6), כמו גם אחר מדינת מינסוטה (10) הנוטה לאובמה במידה קלה יותר מרוב המדינות הכחולות.

אלה אמנם מדינות קטנות, אך שילובים כאלה ואחרים יוכלו להביא את השניים, אובמה ורומני, להיות נתונים בשעה הזו בשיוויון אלקטורלי - כשאלה המדינות שתכרענה לבסוף את המרוץ.

תחנה חמישית - 06:00 בבוקר

אם אובמה ינצח עד כה בכל המדינות החשובות לו, זו תהיה השעה שבה יוכרז נצחונו במרוץ לבית הלבן.
בשעה הזו ייסגרו הקלפיות האחרונות במדינות החוף המערבי - קליפורניה, וושינגטון, אורגון והוואי - כשכולן צפויות ללכת לאובמה כבר מיד לאחר סגירת קלפיותיהן (באורגון המצב הצטמצם בשבועות האחרונים וייתכן שכלי התקשורת לא ימהרו להכריז שם על אובמה כמנצח). הנצחונות הללו יובילו אותו ל-270 אלקטורים באופן רשמי וסופי.

מנגד, אם רומני מנצח בכל המדינות החשובות לו, ייתכן ונאלץ להמתין שעה אחת נוספת בכדי לקבל את ההכרזה הרשמית על נצחונו.

תחנה שישית - 07:00 בבוקר

בשעה הזו הקלפיות תיסגרנה במדינת אלסקה, שצפויה ללכת בלי בעיות למיט רומני.
אם, כאמור, רומני מנצח בכל המדינות החשובות לו, עשויה אלסקה להביא אותו באופן רשמי וסופי לרף 270 האלקטורים - דבר שיגרום לכלי התקשורת להכריז עליו כעל הנשיא ה-45 של ארה"ב.

עם זאת, ייתכן שגם בשעה הזו, חצות הליל בשעון החוף המזרחי, לא נדע עדיין מי ניצח בחמשת המדינות הגדולות. במקרה שכזה נאלץ להמתין (למי מבינינו שיהיו ערים כל הלילה) עוד זמן בלתי ניתן להערכה עד שכלי התקשורת יכריזו על המנצח שם.

קשה גם להתעלם מאפשרות שבכלל לא יהיה מנצח בבוקר. המצב יכול להיות כה צמוד, בפערים של מאות קולות בודדים (דוגמת המצב בפלורידה בשנת 2000), עד שארה"ב תיגרר למאבק משפטי במלחמה על כל קול. אנחנו כבר נירדם.

תחנה אחרונה - לכו לישון


האשכול המקורי ברוטר - archive.rotter.net/cgi-bin/scoopsarchive/dcboard.cgi?az=show_thread&om=2001820121106&forum=archiveforum

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר