שבוע של הכרעות דרמטיות בבית המשפט העליון בארה"ב

שבוע העבודה בארה"ב החל אתמול - והוא צפוי לכלול שורה של החלטות דרמטיות בבית המשפט העליון בארה"ב:

יום שני: העדפה מתקנת

אתמול התקבלה ההחלטה הגדולה הראשונה, בעניין עתירתה של אזרחית אמריקנית בשם אביגיל פישר, אישה לבנה, שלא התקבלה לאוניברסיטת טקסס עקב מדיניות של העדפה מתקנת הנהוגה במוסד. לשיטתה, המדיניות הזו מנוגדת לחוקה ומהווה חוסר שיוויון בין אזרחי ארה"ב.

ההחלטה: בית המשפט העליון העדיף שלא לקבל החלטה גורפת בעניין, אלא קבע (ברוב 7-1) להעביר את הדיון לבתי המשפט המקומיים.

יום שלישי: חוק זכות הצבעה

לפני זמן קצר התקבלה ההחלטה הגדולה השנייה, בנושא חוק זכות ההצבעה שנחקק על ידי הקונגרס האמריקני בשנת 1965. החוק, שנועד בזמנו למנוע ממדינות הדרום להפלות אנשים שחורים, קובע שכל שינוי בחוקי ההצבעה במדינות הספציפיות הללו יחויב באישור של משרד המשפטים בשלטון הפדרלי. החוק, ראוי להדגיש, תקף עד היום ובכך מפלה את מדינות הדרום רק על רקע ההיסטוריה הגזענית שלהם מלפני עשורים רבים.

ההחלטה: בית המשפט העליון קבע היום (ברוב של 5-4) שמרכיבו המרכזי של החוק אינו חוקתי וכי מעתה השלטון המקומי בדרום לא יזדקק לאישור השלטון הפדרלי בעת שינוי חוקי ההצבעה כבעבר. הממשל הפדרלי, יש לציין, ביקש להשאיר את החוק על כנו.

יום רביעי: נישואים חד מיניים

ההחלטה הגדולה הבאה עשויה להתקבל מחר - והיא הגדולה מכולן.

סיפור הרקע הוא כזה: בחודש נובמבר 2008 הצביעו אזרחי מדינת קליפוריה במשאל-עם בעד ההחלטה לאסור קיום נישואים חד-מיניים במדינה - וזאת מספר חודשים לאחר שכבר הותר לקיים נישואים כאלה שם. בשנת 2010, לאחר עתירה של שני זוגות שנישאו כדין בתקופה שבה ההיתר עוד לא בוטל, החליט ביהמ"ש הפדרלי בקליפורניה לפסול את השינוי ולהחזיר את המצב לקדמותו, באופן שיתיר נישואים חד-מיניים.

מתנגדי המהלך לא ויתרו ועתרו לביהמ"ש העליון, שכעת צפוי להכריע בעניין הנפיץ הזה. ההכרעה, מיותר לציין, עשויה להשפיע על זכויות חברי קהילת הלהט"ב בכל 50 המדינות שבאיחוד.

יום רביעי: נישואים חד מיניים #2

עוד החלטה גדולה עשויה גם כן להתקבל מחר - גם היא בנושא נישואים חד-מיניים, הפעם בשלטון הפדרלי.

הרקע הוא כזה: בשנת 1996, חתם ותיקף נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון את החוק הקובע שנישואים חד-מיניים לא יוכרו על ידי הרשויות הפדרליות. החקיקה הזאת פגעה בחברי קהילות הלהט"ב בתחומים כמו הענקת אזרחות לבן זוג זר, מיסוי, ביטוח בריאות וזכויות כלכליות נוספות. כזכור, ממשל אובמה החליט שלא להגן על החוק בביהמ"ש.

ההכרעות האלה, כל אחת לחוד וכולן יחדיו, עשויות לסמן מהפך בתפישת השוויון האמריקנית, לפי הניו-יורק טיימס:
www.haaretz.co.il/news/world/america/.premium-1.2054461

האשכול המקורי ברוטר - rotter.net/forum/scoops1/30993.shtml

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר