המבחן של הדמוקרטים והרפובליקנים מתחיל בפלורידה

במרחק שמונה חודשים ממערכת הבחירות של אמצע הקדנציה עבור הקונגרס של ארצות הברית, מצליח מירוץ אחד לבית הנבחרים האמריקני המתחולל במרכז פלורידה לזכות לאור הזרקורים הפוליטי הלאומי ולתשומת לב תקשורתית רבה, באופן החורג מגדר המקובל למקרים שוליים כאלה, והכל בגלל מה שנתפס כמבחן לשתי המפלגות הגדולות ולאג'נדה שלהן לקראת הבחירות החשובות והגדולות בהרבה שייערכו בנובמבר.

המדובר הוא על המירוץ הנערך במחוז 13 של מדינת פלורידה שתושביו נתבקשו היום (שלישי) לצאת ולבחור את הציר הבא שלהם לבית הנבחרים במערכת הבחירות המיוחדת שנועדה למלא את המושב הריק של נציגם הרפובליקני הקודם ביל יאנג שכיהן בקונגרס באופן רציף למשך 40 השנים האחרונות עד למותו בחודש נובמבר אשתקד. מערכת הבחירות המיוחדת למילוי המושב המתפנה הצליחה להגיע לבסוף לכדי תחרות משולשת וצמודה למדי בה הושקעו סכומי כסף רבים מתוך אמונה שלתוצאותיה עשויות להיות השפעה על הבחירות הכלליות שיחולו בסוף השנה.


המירוץ המשולש - מימין לשמאל: דייויד ג'ולי הרפובליקני, לוקאס אוברביי הליברטריאני ואלכס סינק הדמוקרטית ביחד עם מנחת העימות

מטעם המפלגה הדמוקרטית מתמודדת על התפקיד אלכס סינק, שכיהנה כראש מינהלת הכספים במדינה והצליחה בשנת 2010 להגיע לכדי פער של 1% בלבד וכ-60 אלף קולות מול המועמד הזוכה ריק סקוט בבחירות על תפקיד מושל המדינה. מולה מתמודד המועמד הרפובליקני דייויד ג'ולי שכיהן כלוביסט ושימש כאחד מעוזריו של ביל יאנג שאת כיסאו הוא מתעתד כעת לרשת. במקביל אליהם מתחרה גם לוקאס אוברביי הליברטריאני.

כבר עתה ניתן לומר שזהו אחד המירוצים היקרים ביותר עבור בחירות מיוחדות לקונגרס בהיסטוריה הפוליטית של ארה"ב, ולבטח מערכת הבחירות היקרה ביותר עד כה במחזור הבחירות של שנת 2014. ולא לחינם זה כך, מבין כל מערכות הבחירות המיוחדות שנערכו בשנתיים האחרונות לקונגרס, זהו המירוץ הראשון שנחשב צמוד עד מאוד ובו לכל צד היכולת לנסות להטות את הכף לטובתו באמצעות הקמפיין והפרסום.

באופן הזה הושקעו עד כה במירוץ כ-11.5 מיליון דולרים, 2.5 מהם מטעם המטות של המועמדים ו-9 מהם מטעם גורמים וגופים חיצוניים אחרים, מתוך רצון להשפיע על דעת הבוחר - בוחר שנאלץ להתמודד בשבועות האחרונים עם לא פחות מ-200 פרסומות פוליטיות מידי יום ביומו מטעם המועמדים והקבוצות התומכות בהם. סכומי הכסף הענקיים גם ממחישים את המשמעות של המירוץ הזה עבור המפלגות הגדולות.


חופה של העיר קלירווטר הממוקמת על מפרץ טמפה

כל זה קורה כאמור, במחוז 13 של פלורידה. המחוז, הממוקם במרכז פלורידה, באזור מפרץ טמפה, הוא הצפוף ביותר במדינה עם כמיליון תושבים באזור של 700 קמ"ר והוא כולל בתוכו את העיר הגדולה סיינט פיטרסבורג. חלק ניכר מתושביו, אחד מכל ארבעה, הוא בגיל 65 ומעלה - דבר שהופך באופן אוטומטי את נושא "רפורמת הבריאות" של הנשיא ברק אובמה לאחד המרכזיים שבבחירות ולמעין משאל עם על דעת הציבור בנושא.

ומכאן חשיבות המעמד והשפעתו על הבחירות הגדולות יותר שיחולו בנובמבר. המועמד הרפובליקני ג'ולי טורח להצהיר פעם אחר פעם על התנגדותו לרפורמת הבריאות ועל כוונתו לפעול לביטולו, בניגוד לדעתה של יריבתו הדמוקרטית סינק הטוענת לשינויים קטנים יותר בחוק של הנשיא. בקביל, בצד הרפובליקני גם טורחים לקשר את סינק הדמוקרטית לנשיא אובמה ולמנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים ננסי פלוסי - שני אנשים לא פופולריים כיום בקרב המצביעים העצמאיים, וזאת במטרה לפגוע בסיכויה לכבוש את הקהל המרכזי ודרכו לנצח בבחירות.

בצד הדמוקרטי, ממול, מתרכזים בעברו של המועמד הרפובליקני כלוביסט ומנצלים אמירות קיצוניות לכאורה שהשמיע כתעמולה כנגדו. ובמאבק הזה לבינתיים הדמוקרטים מצליחים להוביל, כאשר אפילו נושא כה חשוב כמו רפורמת הבריאות לא מצליח לגרום למועמד הרפובליקני למצב את עצמו כמועמד המוביל, דבר שעשוי להדאיג את הרפובליקנים ולאתגר את התפיסה לפיה רפורמת הבריאות היא המפתח שלהם לגבעת הקפיטול.


האם רפורמת הבריאות היא המפתח לגבעת הקפיטול?

עד כה הסקרים לא הצביעו על מועמד מוביל. הסקר האחרון שפורסם השבוע העניק יתרון קל מאוד של 3% למועמדת הדמוקרטית, אך ממנו עדיין הדמוקרטים לא יכולים להסיק דבר מלבד עידוד קל. עידוד נוסף מבחינתם יכול להגיע גם מנתוני ההצבעה המוקדמת, שם התברר שהמצביעים הרפובליקנים לא משתתפים בהמוניהם בבחירות ושהם מחזיקים ביתרון של 4% בלבד על פני הדמוקרטים.

אבל כעת הדבר נתון להכרעתם של אזרחי המחוז ולהחלטתם ביום הקלפי שחל היום. ולהחלטתם, מה לעשות, עשויה להיות באופן בלתי נמנע השפעה על האופן בו יתנהל והאג'נדה אותה יציגו המפלגות הגדולות בחודש בנובמבר הקרוב, אז יתגוששו השתיים על הזכות לשלוט בקונגרס.

האשכול המקורי ברוטר - rotter.net/forum/scoops1/86996.shtml

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר