תמונת מצב לקראת בחירות 2016 לנשיאות ארצות הברית (סיכום יוני)

לוח המתמודדים


המפלגה הרפובליקנית

רשימת המתמודדים הרפובליקנים בבחירות לנשיאות הולכת ונסגרת לאחר שמאז האשכול הקודם בחודש שעבר הצטרפו למירוץ ג'ב בוש, כריס כריסטי ובובי ג'ינדל ובתקופה הקרובה יצטרפו השמות האחרונים סקוט ווקר וג'ון קייסיק. יחד עם אלה תעמוד כמות המתמודדים בבחירות המקדימות על 16 איש - נתון גבוה, אך לא חריג מדי בהשוואה לשתי מערכות הבחירות הקודמת לנשיאות.

מאפיין אחד בולט לרוב המתמודדים הרפובליקנים המובילים במערכת הבחירות הנוכחית הוא תפקידם - מושלים. בדרך כלל המתמודדים בבחירות מגיעים מקשת רחבה של תפקידים: סגני נשיא, סנטורים, צירים מבית הנבחרים, שגרירים ואנשי עסקים. הפעם 8 מהתמודדים הם מושלים בהווה או בעבר, 5 מהם סנטורים דהיום או לשעבר ורק 3 מהם מגיעים מעולם העסקים. הנה תמונת המצב:



המפלגה הדמוקרטית

בצד הדמוקרטי מספר המתמודדים בבחירות המקדימות נמוך בהרבה בהשוואה למתחולל אצל הרפובליקנים. מלבד הילרי קלינטון, המועמדת המובילה בסקרים, מתמודדים על האפשרות לזכות במועמדות המפלגה בבחירות לנשיאות 4 אישים נוספים - ברני סנדרס, מרטין אומאלי, לינקולן צ'ייפי וג'ים ווב. שניים מהם מושלים לשעבר ושניים מהם סנטורים בהווה ובעבר.

אדם נוסף שלמוצא פיו ממתינים כלי התקשורת, בעיקר כדי לשלול ריצה לנשיאות, הוא סגן הנשיא המכהן ג'ו ביידן שעד עתה מסרב לומר מהן כוונותיו. המאפיין הבולט ביותר של המתמודדים המובילים הוא גילם המתקדם: קלינטון בת 67, סנדרס בן 73 וביידן בן 72.




סקרי הבחירות


הפריימריז הדמוקרטים

בעת האחרונה התפרסמו סקרים מפתיעים בצד הדמוקרטי שהעניקו לברני סנדרס את המקום השני והצמוד להילרי קלינטון בשתי המדינות החשובות ביותר והראשונות להצביע בבחירות המקדימות - באיווה ובניו-המפשייר.

באחד מהסקרים אודות אסיפת הבחירות באיווה הצליח סנדרס לצמצם את הפער לכ-25% מקלינטון ובסקרים אודות הפריימריז בניו-המפשייר הפער בין השניים נעמד על כ-10% בלבד בסקרים האחרונים. גם במישור הכללי הפער ביניהם הצטמצם.



הפריימריז הרפובליקנים

בצד הרפובליקני המירוץ הרבה יותר צמוד והסקרים לא מציגים מתמודד מוביל. ג'ב בוש נהנה בממוצעי הסקרים הכלליים מהובלה כמעט חסרת משמעות מעל סקוט ווקר ומאחורי שניהם משתרכים כל יתר המתמודדים עם פערים קטנים בין האחד לשני.

בסקרים המתבצעים בתוככי איווה וניו-המפשייר מצליחים ווקר ובוש, בהתאמה, להתבלט בראשות הטבלה. היות שבאיווה, שכנתה של ויסקונסין, מצליח ווקר להוביל בצורה ניכרת על פני כל המתמודדים, התקווה של היתר מתנקזת לניו-המפשייר.



הבחירות הכלליות

בהתמודדות ראש בראש בין המועמדת הדמוקרטית המובילה, הילרי קלינטון, לבין שלושת המועמדים הרפובליקנים המובילים, בוש, ווקר ורוביו, מצליחה קלינטון לגבור על כולם אך בפערים נמוכים בהרבה מזה שעמדו לזכותה לפני מספר חודשים.

עם זאת חשוב לזכור שבארה"ב ההכרעה לבסוף מתבצעת בכל מדינה ומדינה בנפרד - הן בבחירות המקדימות והן בבחירות הכלליות. כמובן שבנוסף לכל אין אפשרות להתעלם מהמרחק הרב עד הבחירות. אלה ממוצעי הסקרים הנכונים להיום מ-realclearpolitics:




מסע הבחירות


עלייתו של ברני סנדרס

הסיפור הפוליטי הבולט ביותר בשבועות האחרונים הוא עלייתו של המתמודד הדמוקרטי מול הילרי קלינטון בבחירות הפנימיות במפלגה, ברני סנדרס, שמצליח בסקרים האחרונים לצמצם באופן דרמטי את הפער ביחס אליה. סנדרס זוכה לסיקור תקשורתי נרחב ולהתעניינות ציבורית גוברת ובשבוע שעבר אף התייצבו כ-5,000 בני אדם בעצרת בחירות שהוא קיים בקולורדו.

לא כולם מסכימים עם הטענה שההתעניינות בסנדרס היא מגמה. חלק מהדמוקרטים טוענים שמדובר ברצון הציבור לראות קרב פנימי במפלגה ובניסיון התקשורת ליצור "אקשן" בפריימריז. עם זאת, קשה להתעלם מהעובדה שרעיונותיו של סנדרס מעוררים עניין: סנדרס הוא סנטור עצמאי המגדיר את עצמו כסוציאל-דמוקרטי - מילה הקרובה לגידוף בפוליטיקה האמריקנית - והוא אינו נבוך לומר שהאידאל לאמריקה נמצא במדינות סקנדינביה. הוא תומך בהעלאת מיסים על עשירים, בהעלאת שכר המינימום ובמהפכות נוספות.

ברור, אם כן, שסנדרס מאגף משמאל את קלינטון הממורכזת (והעשירה) ומייצג עמדות סוציאל-דמוקרטיות שאינן מוכרות לאוזניים האמריקניות - ומכאן ההתעניינות. כל זה עוזר לו בעיקר במדינות הפרוגרסיביות אייווה וניו-המפשייר, אך מחוץ לקהלים הלבנים הללו הוא כמעט אינו קיים. הסקרים בקרב האוכלוסייה ההיספנית והשחורה לא מראים לו אהדה וסיכוייו לנצח בפריימריז נראים נמוכים.

סנדרס נולד בשנת 1941 למשפחה יהודית שהיגרה לניו-יורק מפולין. לאחר השלמת תואר בפסיכולוגיה מאוניברסיטת שיקגו הוא עלה לארץ ישראל והתנדב למשך מספר חודשים בקיבוץ. עם חזרתו לאמריקה הוא השתקע במדינת ורמונט והחל בקריירה פוליטית - 8 שנים כיהן כראש עיריית ברלינגטון, 10 שנים כציר בבית הנבחרים ו-8 שנים כיהן וממשיך לכהן כסנטור מטעם המדינה.


גיוס כספים וקמפיין

ה-1 ביולי מסמן את תום הרבעון השני של השנה ואת סוף החציון הראשון - התקופה בה נדרשות "ועדות פעולה פוליטיות", המגייסות כסף באופן בלתי רשמי עבור המתמודדים, לפרסם את הדו"חות הכספיים ואת מקורות המימון שלהן. כך יתאפשר לכלי התקשורת בארה"ב לראות כמה כספים הצליחו המתמודדים השונים בבחירות לגייס ולנתח היכן מושקע ההון הגדול עד עתה בקמפיין.

בינתיים המתמודדים השונים בשתי המפלגות "חורשים" את המדינות הראשונות שמצביעות בבחירות המקדימות: איווה, ניו-המפשייר, דרום קרוליינה ונבדה. אלה הן המדינות המייצגות את החלקים השונים באמריקה - המערב התיכון, ניו אינגלנד, מדינות הדרום והחוף הפסיפי - ולאורך שנים רבות הן התקבעו כמדינות הראשונות להצביע ומשכך גררו וגוררות אליהן תשומת לב רבה.

בשתי המפות שלמטה ניתן לראות היכן נערכו רוב הביקורים של המתמודדים המובילים בשבוע החולף. חלק מהנקודות מייצגות עצרות בחירות גדולות (מהן בדרך כלל נמנעת הילרי קלינטון) וחלק מהן מייצגות כינוסי גיוס כספים והופעות פוליטיות מצומצמות.

(המידע מ-nationaljournal)





הכרעת הנישואים החד-מיניים

ביום שישי האחרון פסק בית המשפט העליון בארה"ב כי אין לאף אחת מ-50 המדינות המרכיבות את הפדרציה רשות לאסור על זוגות חד-מיניים להינשא ככל האדם. נישואים כאלה הם זכות המוגנת על פי התיקון ה-14 לחוקה האמריקנית, נקבע בבית המשפט, ועל כל המדינות להתחיל להנפיק תעודות נישואים לכל זוג אשר ידרוש כך.

ההחלטה ההיסטורית הזאת, שהתקבלה בתמיכת 5 שופטים ובהתנגדות 4, הובילה את כל המערכת הפוליטית להתייחס אל המאורע. ממשל אובמה שתמך בהחלטה כזאת מתחילת הדרך בירך על הפסיקה ובצעד חריג אף הואר הבית הלבן בצבעי "דגל הגאווה". הילרי קלינטון, המתמודדת הדמוקרטית המובילה, חיוותה דעה במילה אחת: "גאה".

בצד הרפובליקני התגובות לפסיקה היו מעורבות. התמיכה ההולכת וגוברת בנישואים חד-מיניים בקרב הציבור האמריקני מקשה על חלק מהם לצאת כנגד עצם ההחלטה, וכך קורה שהתגובות הנגדיות מטעמם דנות בשאלת סמכות בית המשפט ליטול לעצמו אופי של מחוקק. בנוסף, במירוץ לנשיאות שבו חלק ניכר מהמתמודדים המובילים הם מושלים, המבלים זמן רב בשאלת היחסים בין הממשל הפדרלי לממשל המדינתי, נתגלעו עמדות שונות כיצד להתמודד עם הפסיקה: האם לסרב לקיימה או להכיר בה בלית ברירה.

סביר להניח שאת מלוא התגובות וההשפעה לפסיקה נראה בשבועות הקרובים - כאשר כך גם כנראה יהיה לגבי פסיקה נוספת שעלתה לכותרות בשבוע שעבר בנושא חוקיות רפורמת הבריאות שייסד הנשיא ברק אובמה. בית המשפט פסק שהרפורמה חוקתית וששיטת הסבסוד שלו אינה בלתי-שיוויונית. בניגוד לנושא הראשון, רפורמת הבריאות שנויה במחלוקת גדולה יותר בארה"ב.



ידיעות נוספות

● ביום שישי האחרון נערך מסע הלוויה הממלכתי של הכומר קלמנטה פינקני שנרצח בכנסייה השחורה בדרום קרוליינה. הירצחו העלה שוב את נושא הגזע בארה"ב בתוספת הרקע ההיסטורי בין הדרום השמרני לצפון הליברלי כאשר הטובח התפרסם כשהוא נושא את הדגל הקונפדרציה. מושלים רפובליקנים מסוימים ממדינות דרומיות החליטו להסיר את הדגל מבנייני הממשל.

● ביום שבת הקרוב, ה-4 ביולי, תציין ארצות הברית 239 שנים להכרזת עצמאותה. התנגשות התאריך הזה עם חודש הרמאדן והעלייה במספר פיגועי הטרור בעולם הובילו כמה מכלי התקשורת לדווח על חשש לביצוע פיגועי טרור בימים אלה. הנושא הביטחוני, שלא כיאה למעצמה הגדולה בעולם, מהווה נושא חשוב פחות בעיני הציבור מהנושאים הכלכליים והפנימיים בבחירות.

● עימות הפריימריז הראשון במפלגה הרפובליקנית ייערך ביום חמישי ה-6 באוגוסט בשעה 21:00 (ב-04:00 לפנות בוקר שישי בישראל) ברשת Fox News ואותו יגישו העיתונאים ברט באייר, מייגן קלי וכריס וולאס. ישתתפו בו רק 10 מהמתמודדים המובילים, בדיוק כפי שנקבע ברשת CNN שישדרו עימות משלהם ב-16 בספטמבר בהגשת ג'ייק טאפר ושדרן הרדיו השמרני יו יואיט.

● רשת NBC הודיעה על כוונתה לסיים את קשריה עם איש העסקים והמתמודד לנשיאות דונלד טראמפ ותפסיק לשדר את תחרויות "מיס אמריקה" שהוא בין יוזמיה, זאת לאחר שהוא טען שהמהגרים ממקסיקו מביאים איתם פשע וזנות. טראמפ, שהגיש באותה הרשת גם את התוכנית הריאלטי "המתמחה" בה נהג לומר למודחים "אתה מפוטר", הופיע בהרבה כותרות משעשעות בעיתונות האמריקנית.


האשכול המקורי ברוטר - rotter.net/forum/scoops1/225268.shtml

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר