תמונת מצב לקראת בחירות 2016 לנשיאות ארצות הברית (סיכום יולי)

לוח הזמנים


האשכול שלפניכם חותם למעשה את החלק הראשון במירוץ לנשיאות ארצות הברית - שלב הכרזות המתמודדים על כוונתם לרוץ. 17 איש נרשמו עד עתה כמתמודדים מטעם המפלגה הרפובליקנית ו-5 עשו זאת בצד הדמוקרטי, אך היות ואין מגבלות קשות למילוי הטפסים, נרשמים בוועדת הבחירות המרכזי מדי חודש עשרות בני אדם אנונימיים נוספים - נכון ליום זה מספר המתמודדים עומד על 529.

השלב הבא שיחל כבר ביום חמישי הקרוב ויימרח על פני החודשים הבאים יהיה שלב העימותים הפנימיים. במפלגה הרפובליקנית ייערכו בתקופה הזו 12 עימותים, קיצוץ משמעותי בכמות שהאמירה בפעמיים הקודמות לכדי כ-20 עימותים, ובמפלגה הדמוקרטית יערכו גם הם 6 עימותים בהשוואה לכ-30 שנערכו בשנת 2008 ובניגוד לדעה שגרסה כי במפלגה יוותרו כליל על התהליך.

השלב שלאחר מכן הוא כמובן שלב ההתמודדויות עצמן - אסיפות הבחירות והפריימריז. בחודש פברואר הן יערכו בארבעת "המדינות המוקדמות" איווה, ניו-המפשייר, נבדה וקרוליינה הדרומית, והחל מחודש מרץ הן יחולו בכל יתר המדינות. ה-1 במרץ צפוי לכלול שורה ארוכה של מדינות ולמעשה לשאת את התווית "יום שלישי הגדול" (סופר טיוזדיי). בתום ההליך הזה ימונו המנצחים בשני הצדדים למועמדי מפלגתם לנשיאות ואז יחלו השלבים העיקריים - שלב הקמפיין, שלב העימותים ויום הבחירות.




לוח המתמודדים


בכל זאת הצטרפו בשבועיים האחרונים שני אישים נוספים, וכנראה אחרונים, לרשימת המתמודדים לנשיאות - מושל אוהיו לשעבר ג'ון קייסיק ומושל וירג'יניה לשעבר ג'ים גילמור, שניהם רפובליקנים. בצד הדמוקרטי ג'ו ביידן עדיין לא הודיע האם יתמודד לנשיאות.

להלן ניתן לראות בפעם האחרונה את רשימת המתמודדים כולה, מחולקים לשני המחנות - המתמודדים הרפובליקנים והמתמודדים הדמוקרטים, ומסודרים לפי סדר כניסתם למירוץ ובתוספת תיאור תפקידם המשמעותי האחרון:




סקרי הבחירות


הפריימריז הרפובליקנים

בעוד בחודש שעבר הסיפור הפוליטי המרכזי היה עלייתו של ברני סנדרס בסקרים הדמוקרטיים, הסיפור המרכזי בתחילת החודש הזה הוא עלייתו המטאורית של דונלד טראמפ בסקרים הרפובליקניים והצלחתו להגיע לראשות הטבלה ואף לפתוח פער מורגש מבין כל הבאים אחריו. עלייתו של טראמפ והמהומות סביבו הן נושא נרחב למדי - ניתן לקרוא על כך בהמשך האשכול.

עם זאת חשוב לזכור שהסקרים מודדים כעת 17 מתמודדים ובמקום הראשון יכול להתייצב אדם עם שיעורי תמיכה בסך15% בלבד. ווקר ובוש עדיין נמצאים בשלישייה הראשונה בסקרים - להלן הממוצעים המעודכנים מאתר RealClearPolitics:



הפריימריז הדמוקרטים

בצד הדמוקרטי ממשיך ברני סנדרס ליהנות מעלייה בשיעורי התומכים בו, אך עדיין במרחק של כ-40% מהיריבה המובילה הילרי קלינטון. בחלק מהסקרים נמדד גם סגן הנשיא ג'ו ביידן והוא מגיע בממוצע הכללי למקום השלישי לאחר סנדרס. השלישייה הזו מובילה על פני כל יתר המתמודדים בכל הסקרים הכלליים והמקומיים בפערים ניכרים.

בשתי המדינות הראשונות איווה וניו-המפשייר הפערים יותר מצומצמים, אך עדיין ההובלה שייכת לקלינטון. בסקרים הכלליים בינה לבין המתמודדים הרפובליקנים היא עדיין מצליחה לנצח את כולם - כשמול בוש הפער הוא הקטן ביותר.




מסע הבחירות


מהומה סביב דונלד טראמפ

אין יום בשבועות האחרונים שדונלד טרמאפ לא מופיע בראש הכותרות בתקשורת האמריקנית. כל ערוץ משדר וכל עיתון מסקר את המתמודד הצבעוני וכבר עתה קרוב למחצית מהסיקור הטלוויזיוני של בחירות 2016 מוקנה אך ורק לו כשהיתר מתחלק בין כל השאר.

טראמפ הוא איש עסקים ראוותן, בעל הון עצום, סלבריטאי ססגוני ובעיקר בעל פה גדול. בשבועות האחרונים הוא הספיק לפקפק בגבורתו של הסנטור ג'ון מקיין, לגחך על המשקפיים של המושל לשעבר ריק פרי ולפרסם בפומבי את מספר הטלפון של הסנטור לינזדי גרהאם ולכנותו "אדיוט". כל אלה טובלו באמירות קשות נגד המהגרים והמסתננים ממקסיקו ובטענה של אחד מיועציו על כך ש"אין דבר כזה אונס של אשתך" כתשובה לשאלות אודות הטענה כי טראמפ אנס בעבר את רעייתו. כלי התקשורת קפצו על כל אלה בזריזות.

טראמפ אמנם נהנה מהסיקור כל הדרך לצמרת, אך במפלגה הרפובליקנית כבר מזמן הפסיקו לצחוק. הממסד המפלגתי החל לחשוש שההתעמתות הפנים-מפלגתית תהפוך שוב לקרקס נודד שלא יוסיף להם כבוד - ולבטח לא יוסיף להם מצביעים. יו"ר המפלגה ריינס פריבוס דאג לקרוא לטראמפ למתן את הטון שלו ומתמודדים נוספים נאלצו לצאת כנגדו בכל הזדמנות. גם רשת Fox News החליטה להגביל את העימות המפלגתי שהיא תערוך לאנשים שיפרסמו הצהרת הון בניסיון בלתי מוצלח למנוע ממנו לעמוד על הבמה.

אך דבר לא עצר את טראמפ ועלייתו באה לידי ביטוי בשבועות האחרונים בכל הסקרים. עם זאת מעריכים הפרשנים שלקראת ההתמודדויות האמיתיות כוחו צפוי להיחלש. שתי המדינות הראשונות באיווה ובניו-המפשייר מהוות התמודדויות קשות עבורו - הן מבחינת הקהלים שם שמתקשים להזדהות עם אדם כטראמפ והן מבחינת הליך הבחירה שכולל באיווה את שיטת "אסיפת הבחירות" המורכבת ובניו-המפשייר את שיטת הפריימריז הפתוחים (כשגם דמוקרטים יכולים להשתתף). נמתין מספר שבועות לראות את המגמה.


עימות הפריימריז הראשון

כאשר ישנם 17 מתמודדים רפובליקנים לנשיאות מתקשים כלי התקשורת האמריקנים להם הותר להפיק את עימותי הפריימריז להגיע לפורמט שיהיה מוסכם על כולם ועדיין יהיה נגיש לציבור ויהיה תואם לשידור טלוויזיוני. שתי הרשתות Fox News ו-CNN החליטו מראש להגביל את מספר המתעמתים ל-10 המובילים בלבד, כאשר הרשימה תיקבע לפי תוצאות הסקרים, אלא שצעד זה עורר ביקורת רבה ועד מהרה הוביל את הרשתות לקיים שני עימותים במקביל בכל פעם - הראשון לקבוצה התחתונה והשני לקבוצה העליונה.

כך ביום חמישי הקרוב בשעה 17:00 (חצות שישי על פי שעון ישראל) יתכנסו בקליבלנד שבאוהיו כל המתמודדים שלא הגיעו לעשירייה הראשונה בסקרים לעימות משני ברשת Fox News שיהווה את החימום לעימות המרכזי שייערך בין המתמודדים המובילים באותה הרשת בשעה 21:00 (ארבע לפנות בוקר בישראל). אתרי חדשות רבים מנסים לצייר את רשימת עשרת המתמודדים המובילים בממוצעי הסקרים (ראו להלן) אך עדיין לא ברור מי יימצא על הבמה של העימות המשני ומי יימצא על הבמה של העימות המרכזי.

כך או כך לכל אחד מהמתמודדים יש תקווה כי הוא יצא מחוזק מהעימות. חשוב להזכיר שהעימותים הללו מהווים הזדמנות מבחינת המתמודדים להגיע לקהל לאומי נרחב, וכי ישנם רבים מתושבי ארה"ב שכלל לא יודעים מי זה סקוט ווקר ומרקו רוביו או שמעולם לא שמעו על כריס כריסטי ועל טד קרוז. העימות מן הסתם יזכה גם לסיקור בינלאומי.



גיוס כספים וקמפיין

כאמור באשכול הקודם, בחודש החולף הגיעה המחצית הראשונה של שנת 2015 לקיצה וכל המתמודדים לנשיאות נאלצו לחשוף בפני ועדת הבחירות המרכזית את מקורות המימון שלהם ואת סכומי הכסף אותו הם גייסו עד עתה בקמפיין. הממון הרב מגיע לרוב ממספר מקורות - הון אישי של המתמודד, גיוס כספים עצמי וגיוס כספים חיצוני באמצעות "ועידות פעולה פוליטיות".

בתרשים שלהלן ניתן לראות כיצד ג'ב בוש הוא המתמודד עם כמות המזומנים הגדולה ביותר לאחר שבחודשים האחרונים הוא הצליח לגייס 103 מיליון דולר על ידי גורמים חיצוניים ועוד 11 מיליון דולר באמצעות מסע הקמפיין העצמי. אחריו בצד הרפובליקני עומדים טד קרוז, מרקו רוביו, סקוט ווקר וריק פרי שהצליחו לגייס סכומי כסף משמעותיים לקראת הבחירות המקדימות.

בצד הדמוקרטי לא מרבים המתמודדים להסתמך על גורמי מימון חיצוניים כחלק מהאידאולוגיה שלהם לבקר את השפעת הכסף על הפוליטיקה האמריקנית מאז הסיר ביהמ"ש העליון חסמים רבים שאיפשרו את התופעה החל משנת 2012. הילרי קלינטון גייסה את רוב כספיה באופן אישי ואילו ברני סנדרס לכתחילה התחייב שלא להשתמש ב"ועידות פעולה פוליטיות" חיצוניות.

יש לציין שהנתונים אינם כוללים הון אישי. הם מובאים מאתר ה"ניו-יורק טיימס".



בקטנה: קנדה השכנה

הבחירות הכלליות בקנדה הרבה יותר קרובות מהבחירות לנשיאות ארה"ב וכנראה שגם הרבה יותר צמודות מהן. בדיוק באותה השעה שהמתמודדים הרפובליקנים יתעמתו ביניהם ביום חמישי, יתייצבו שלושת ראשי המפלגות הגדולות בקנדה להתעמת זה עם זה בפעם הראשונה לקראת הבחירות שיחולו באוקטובר. השידור המלא יועבר בכלי התקשורת הקנדיים בלילה שבין חמישי לשישי.


האשכול המקורי ברוטר - rotter.net/forum/scoops1/234604.shtml

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר