תמונת מצב לקראת בחירות 2016 לנשיאות ארצות הברית (סיכום אוגוסט)

מסע הבחירות


המפלגה הדמוקרטית

הסתבכותה של קלינטון

הילרי קלינטון מסובכת מעל לראש. זה לא מה שהרפובליקנים חושבים, זה מה שהדמוקרטים מתחילים לחשוב. שורה של סקרים שפורסמה באחרונה המחישו את עצמת הפגיעה בה לאחר התפוצצות פרשת המייל האישי – גם כלפי פנים וגם כלפי המתמודדים מבחוץ. הסיקור התקשורתי נוטה עתה לרעתה, רשויות החוק מתחילות כעת לחקור את הפרשה, היא ברוב הזמן נמצאת במגננה והממסד הדמוקרטי שאמור לטפח אותה בתור המתמודדת המובילה מתחיל לחשוש שמא היא אינה המועמדת הטובה ביותר לנשיאות.

פרשת המייל האישי – מהי? במהלך כל כהונתה כמזכירת המדינה האמריקנית השתמשה קלינטון בשרת דואר אלקטרוני פרטי לניהול ענייני המשרד בלא שההתכתבויות בו זכו לאבטחת מידע כמתחייב ומבלי שחילופי הדברים בו תועדו כנדרש. קלינטון טענה שהיא התנהלה כך מטעמי נוחות והוסיפה שלא הועבר מידע מסווג בשרת הפרטי וכי את כל ההתכתבויות הציבוריות היא העניקה לממשל. אבל הציבור התקשה לקבל זאת: העובדה שהתכתבויות שהוגדרו על ידי צוותה כ"פרטיות" נמחקו כליל והפרסומים בכלי התקשורת על כך שקלינטון שלחה דרך השרת מידע מסווג הביאו רבים לדרוש ממנה למסור את השרת כולו לבדיקה חיצונית.

בתחילת החודש הסכימה סוף סוף קלינטון למסור את השרת לחקירה מלאה במשרד המשפטים, אחרי שכבר מספר רשויות שלטון בהם גם הבולשת הפדרלית החלו בחקירת האירועים. בשלב הזה היא כבר הודתה ששגתה בהתנהלותה אך המשיכה לטעון שלא היה בכך מעולם הפרה של הכללים או של החוק. כעת במשרד המשפטים יצטרכו לבדוק את כל אותם 30 אלף התכתבויות שקלינטון העבירה אליהם וגם לנסות להתחקות אחר אותם 31 אלף הודעות שהוגדרו כ"פרטיות" ושנמחקו מן השרת.

מכל הסיפור הזה אין שום אפשרות להסיק שמסע הבחירות של קלינטון אבוד. במידה מסוימת אף ההיפך – השערוריות המנופחות הללו שמגיעות בשלב כה מוקדם במסע הבחירות יכולות לחשל אותה בתום הדרך הכמעט בטוחה לשריון מועמדותה לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית לקראת העת בו יחול המאבק הכללי מול היריב הרפובליקני כשכל החומרים הללו יהיו חדשות ישנות. אם מצויה לקלינטון סכנה, ואכן מצויה כזו, היא דווקא מצד הביקורת הציבורית כלפי אופיה וכלפי העמדות האידאולוגיות שלה.


תהיותיו של ביידן

בעוד מצבה של הילרי קלינטון הולך ומחמיר, שוקע סגן הנשיא ג'ו ביידן בתהייה שמא עליו להתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. בשבועות האחרונים הוא עושה כל רושם שבכוונתו להצטרף למירוץ ולאתגר את קלינטון בתוך המפלגה: הוא מדבר עם פעילים, נהנה מתרומות שמתחילות לזרום, נפגש עם הסנטורית אליזבת וורן שעשויה לרוץ כסגניתו וקיבל את ברכת הנשיא אובמה. ביידן כבר התמודד על הנשיאות ב-2008 וב-1988 ובתווך הוא כיהן כסנטור בכיר - אחד השועלים הפוליטיים של וושינגטון.

בראייה האמריקנית, ובכל מובן לשוני, סגן הנשיא הוא האדם השני בחשיבותו. ה"סגן". הוא המנוסה ביותר מבחינת האפשר בניהול הרשות המבצעת וזה שמחזיק במפתחות להבנת ההתנהלות בבית הלבן אחרי בילוי ארוך-שנים שם. אין שום סיבה הנראית לעין שלא לראות בו כיורש הטבעי של השלטון. יתרה מזאת, בעוד במערכת הבחירות הזו התמודדותו של ביידן לא נלקחה עד עתה ברצינות, אסור לשכוח שבהיסטוריה הפוליטית בארה"ב סגני נשיא תמיד ניסו את מזלם בהתמודדות על המשרה הרמה. הפעם היחידה ב-90 השנים האחרונות שבהן לא ניסה סגן נשיא להתמודד על הנשיאות בבחירות פתוחות הייתה בשנת 2008.

אז מה מונע מביידן להחליט להצטרף? סביר להניח שהוא תוהה האם עליו להתבזות במעמדו המכובד מול הילרי קלינטון שבכל זאת מובילה כעת את המירוץ ובכלל מוכרת יותר ממנו (ראו סרטון הומוריסטי להלן). הוא אולי אף חושש כי בגילו המתקדם הוא עלול להיכשל בכך - שמועה עקשנית אומרת שהוא יבטיח להיות נשיא לכהונה אחת במטרה להוריד מסדר היום את העניין הזה. הוא גם מכיר את הפה הגדול שלו ואת התקריות התקשורתיות השונות שעומדות לו לרועץ ויהוו מוקד לשיח תקשורתי אם יחליט לרוץ.

עם זאת, אחרי ירידת קרנה של קלינטון ולאחר מותו של בנו בו ביידן שביקש ממנו כמעין צוואה אחרונה להתמודד על הנשיאות נראה שביידן החליט בכל זאת לשקול בחיוב את העניין. החלטתו צפויה להתקבל במהלך החודש הקרוב.


ידיעות נוספות

● הסנטור העצמאי והסוציאל-דמוקרטי ברני סנדרס הוא כנראה הפוליטיקאי המעניין ביותר את הציבור אם לשפוט על פי כמות המשתתפים בעצרות הבחירות שלו. בתחילת החודש הוא ביקר בחוף המערבי של ארה"ב וכינס 12 אלף איש בסיאטל, 20 אלף בפורטלנד ו-27 אלף בלוס-אנג'לס - שיא אחר שיא. באל איי הוא גם זכה לתמיכת הקומיקאית שרה סילברמן (ראו וידאו למטה).

● ביום שישי האחרון התכנס הועד הדמוקרטי הלאומי במדינת מינסוטה בראשותה של יו"ר המפלגה דבי וסרמן-שולץ לכינוס הקיץ השנתי. כל המתמודדים הדמוקרטים הגיעו לשאת נאומים במטרה לשכנע את הקהל הביתי מדוע הם הטובים ביותר לזכות במועמדות המפלגה לנשיאות. הנה לינקים לקטעי הוידאו של נאום קלינטון ושל נאום סנדרס.


המפלגה הרפובליקנית

טראמפ עדיין בכותרות

גם אל תוך החודש הזה דונלד טראמפ ממשיך להיות הסיפור המרכזי במערכת הבחירות המקדימות של הרפובליקנים. מה שנראה להנהגת המפלגה כשעשוע לימי הקיץ הופך לאט לקדרות בתקופת הסתיו, כשנראה כי אין בכוונתו של טראמפ להיעלם מהכותרות בקרוב ולהפסיק את מה שבכירי המפלגה רואים כפגיעה בתדמיתם באמצעות שורה של תקריות ושערוריות מיותרות.

את החודש הזה התחיל טראמפ בעימות בלתי נגמר עם רשת Fox News ועם המגישה הפופולרית מייגן קלי והמשיך עם עימות מול מגיש חדשות פופולרי אחר מרשת הטלוויזיה ההיספנית "יוניוויז'ן" חורחה ראמוס שסולק ממסיבת עיתונאים אותה ניהל. קהל הנשים וקהל ההיספנים הם מן החשובים ביותר בבחירות באמריקה ואותם מצליח טראמפ להרחיק בהתנהלותו הגסה.

ישנן סיבות נוספות לממסד הרפובליקני לחשוש ממנו. הוא מתעקש שלא להתחייב לתמוך במועמד הרפובליקני הנבחר ולהימנע מריצה עצמאית - דבר שעלול להכשיל את המפלגה להשתלט על הבית הלבן; באחרונה הוא הופיע בערוץ הכלכלי "בלומברג" וטען כי יש להעלות את נטל המס על העשירים - דעה לא פופולרית במפלגה; עברו הדמוקרטי מטיל ספק בעיני המפלגה בנושא נאמנותו לעמדות שמרניות וכוונותיו האמיתיות; וההאשמות הישנות על אונס רעייתו ממשיכות לרחף מעליו תדיר (ראו סרטון).

העובדה שהוא עדיין נותר בראש הכותרות מקשה על כל יתר המתמודדים להתבלט ולזכות בתמיכת הקהל הרפובליקני וכמובן גם מקשה על המפלגה בכלל להציג את עמדותיה לקהל הרחב בתקופה בה המועמדת הדמוקרטית היריבה די פגיעה.


העימות הרפובליקני השני

המירוץ לנשיאות בצד הרפובליקני ייזכר בתום הבחירות הללו בגלל מניין המשתתפים הגבוה בו - 17 איש. כמות זו הובילה את רשתות הטלוויזיה שנבחרו לשדר את עימותי הפריימריז לערוך הפרדה בין העשירייה המובילה בסקרים שתופיע בעימות המרכזי לבין כל היתר שיופיעו רק בעימות המשני. כך עשתה Fox News במהלך החודש החולף וכך תעשה CNN באמצע החודש הקרוב.

המצב הזה מוסיף עניין למערכת הבחירות שכן הוא מעורר בטבעיות את השאלה האם נראה את מי מהמתמודדים שהיו בעשירייה הראשונה "יורד ליגה" לעימות המשני והאם נראה מישהו מהנותרים עולה לשלב של הגדולים. לפי שעה אכן נראה שיהיו שינויים: בעוד קרלי פיורינה בכל הסקרים מצליחה לעלות שלב לא ברור האם יהיה זה כריס כריסטי או שמא ראנד פול שירדו לעימות המשני.

מכל מקום רשת CNN הבטיחה לשדר את שני העימותים ברצף בשעות הפריים-טיים ב-16 בספטמבר.


ידיעות נוספות

● הסנטור ראנד פול הצליח השבוע להתגבר על קושי משפטי שהיה מונע ממנו להתמודד לנשיאות ולסנאט יחדיו. החוק בקנטקי אוסר על מועמד להופיע בשני פתקי הצבעה ביום הבחירות המקדימות, אך הרפובליקנים במדינה הסכימו לערוך 2 ימי פריימריז נפרדים ולעקוף בכך את המגבלה בתנאי שפול יממן מכיסו את ההוצאה הזו בסך 250 אלף דולר. הוא הסכים.

● אט אט מצליח האאוטסיידר הנוסף במפלגה הרפובליקנית, הד"ר בן קרסון, לאחוז השפעה בקרב הציבור. בשבוע האחרון מעמדו החל לטפס והוא כעת שני רק לדונלד טרמאפ בשיעורי תמיכת הציבור הרפובליקני בו. בכך הוא הצטרף לטרמאפ ולפיורינה, המתמודדים החיצוניים האחרים, שהצליחו לגבור על כל יתר הפוליטיקאים שבמירוץ. מיהו בן קרסון? בסרטון הבא:



קמפיין הבחירות


תשדירי פריימריז

החלק המרכזי בכל קמפיין בחירות הוא תשדירי הבחירות. בניגוד למצב בישראל, בארה"ב המתמודדים רוכשים את זמן השידור מכספם ולא מקבלים אותו בחינם לדרישת החוק. שם גם לכלי התקשורת אין שום איסור להשמיע תשדירים פוליטיים כפי שמתקיים בישראל.

בתחילת החודש הזה, ועם ההתקרבות למועד הבחירות המקדימות בחורף, התגבר קצב התשדירים. קלינטון העלתה תשדיר טלוויזיוני ראשון במערכת הבחירות לקהל באיווה ובניו-המפשייר שיצטרך להתרגל לשידורו בשבועות הקרובים. בוש גם הוא יחל בחודש הקרוב בתשדירים שלפחות חלק מהם ינסו לתקוף את טרמאפ, כשבמקביל ממש טראמפ מעלה תשדירים לתקוף אותו למרות שטען בפני כתבי חדשות כי בכוונתו להתמקד רק בתשדירי בחירות חיוביים. להלן לינקים לכמה מתשדירי הבחירות המדוברים:



ביקורים רשמיים

הדרך השנייה לפנות אל הקהל לבד מתשדירי בחירות היא באמצעות עצרות בחירות והופעות פומביות. בשנה האחרונה, גם לפני התחלת הקמפיין וההכרזות הרשמיות, החלו המתמודדים השונים לחרוש את שתי המדינות הראשונות שמקיימות בחירות מקדימות - איווה וניו-המפשייר. בתרשים שלהלן ניתן לראות כמה ביקורים ערך כל מתמודד במדינות הללו בשנה האחרונה.

ניתן לראות שברני סנדרס שבלאו הכי זוכה לקהל רב בכל עצרת בחירות מצדיק בנתונים הללו את שיעורי התמיכה הגבוהים בו בסקרים - 28 פעמים הוא ביקר באיווה ובניו-המפשייר. טראמפ ביקר שם 23 פעמים, במקום השני, ואילו בוש וקלינטון עם 17 ביקורים.




סקרי הבחירות


הפריימריז הדמוקרטים

בכל הסקרים האחרונים מדרדרים שיעורי התמיכה בהילרי קלינטון במידה ניכרת לטובת התחזקותו של ברני סנדרס והתעוררותו של ג'ו ביידן. בסקרי הפריימריז הכלליים הפער בינה לבין סנדרס הצטמצם משמעותית מכ-50% לפני מספר שבועות לכ-25% בלבד ובסקרי הפריימריז באיווה ובניו-המפשייר המצב אף חמור בהרבה לאחר שסנדרס הצליח להתקרב אליה עד מאוד במדינה הראשונה ולעקוף אותה בזו השנייה. גם מול המתמודדים הרפובליקנים היא מתחילה להפסיד במספר מדינות מפתח חשובות.

אבל לקלינטון יש אסטרטגיה ברורה במירוץ הפנימי. בעוד סנדרס מצליח לעשות חיל בעיקר בניו-המפשייר, המדינה השנייה לקיים בחירות מקדימות, היא דווקא מופיעה רבות ומרגישה די בטוחה לגבי איווה, המדינה הראשונה בלוח, וכמעט בלתי מנוצחת בדרום-קרוליינה בעלת שיעור השחורים הגבוה ובנבדה בעלת שיעור ההיספנים הגבוה, המדינות הבאות בתור. את מיטב המאמצים היא משקיעה בשלוש המדינות הללו מתוך תקווה שבתום אלה היא תוכל להגיע ל"יום שלישי הגדול" ולגמור את העניין.

מומלץ גם לזכור ששיטת הבחירות המקדימות במפלגה הדמוקרטית מורכבת מאלפי צירים הבוחרים את המועמד לנשיאות בועידה הלאומית. רובם אמנם מצביעים בהתאם לנקבע בתוצאות הפריימריז ואסיפות הבחירות במדינותיהם, אך קיימים מאות "צירים חופשיים" המחזיקים בתפקידים בכירים במנגנון המפלגתי ואינם עומדים לבחירה - כאלה הם כל חברי הקונגרס הדמוקרטים, מושלי המדינות, חברי מרכז המפלגה ועוד. ברשימה הזו קלינטון מובילה בפער ניכר ולא תתקשה להגיע למספר הצירים המיוחל בזריזות.





הפריימריז הרפובליקנים

כבר 25% מהנשאלים הרפובליקנים נוקבים בשמו של דונלד טרמאפ בפני הסוקרים כמועמד שלהם לנשיאות, למעלה משני המתמודדים הבאים אחריו יחדיו, ובכל הסקרים האחרונים הוא ממשיך רק לעלות. התחזקותו גם במדינות נוספות כאיווה וכניו-המפשייר מפריכה את המחשבה כאילו עלייתו היא זמנית וממחישה שהוא נמצא כאן כדי להישאר.

עם זאת אתר "PredictWise" שיוצר ניתוחים ותחזיות פוליטיות מעמיד את סיכויי טראמפ לנצח על 13% בלבד לעומת 40% לג'ב בוש. התחזית של האתר, שעליה סמכו את ידיהם גם אנשי ה"ניו-יורק טיימס", מתבססת על מודל המתחשב בארבעה משתנים חשובים: גיוס כספים, הצהרות תמיכה וסקרי הבחירות באיווה ובניו-המפשייר. לשיטת הסוקרים הללו, אלה הם הפרמטרים שיוכלו לבדם לחזות את תוצאות הבחירות המקדימות. במקום השלישי לאחר טראמפ ובוש עומד מרקו רוביו עם 13% גם כן.

באתר "FiveThirtyEight" של נייט סילבר מונים גם כן את מספר הצהרות התמיכה בכל מתמודד ומתרגמים זאת לנקודות - נקודה בעבור כל תמיכה של חבר קונגרס, 5 נקודות לכל תמיכת סנטור ו-10 נקודות לתמיכת מושל מדינה. לפי ספירה זו ג'ב בוש מוביל עם 34 נקודות ולאחריו כריס כריסטי עם 25 ומייק האקבי 15 נקודות. כל אחד ושיטת החיזוי שלו.





הבחירות הכלליות

בממוצעי הסקרים של אתר RealClearPolitics כל המתמודדים הרפובליקנים, גם טראמפ, מצמצמים באופן ניכר את הפער מהילרי קלינטון בשבועות האחרונים. זה קורה הן במישור הלאומי והן בחלק מהמדינות המתנדנדות הגדולות והחשובות כמו פלורידה, פנסילבניה ואיווה - הרי אין צריך להזכיר שהבחירות מוכרעות בסופו של דבר רק במפה האלקטורלית.

להלן ממוצעי הסקרים המעודכנים:




האשכול המקורי ברוטר - rotter.net/forum/scoops1/243266.shtml

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר