תמונת מצב לקראת בחירות 2016 לנשיאות ארצות הברית (סיכום אוקטובר)

מסע הבחירות


המפלגה הדמוקרטית

החודש בו קלינטון ניצחה

באשכול הקודם צוין שחודש אוקטובר יהיה המכריע עבור הילרי קלינטון. אכן כך: ההכרעה הייתה לטובתה.

סגן הנשיא המכהן ג'ו ביידן הודיע על כוונתו שלא להתמודד על הנשיאות ופינה לה את הדרך, שני מתמודדים דמוקרטים נוספים הודיעו על פרישה מהמירוץ ובכך חיזקו אותה, קלינטון גם הצליחה להרשים בהופעה טובה בעימות הפריימריז הדמוקרטי הראשון ואף שרדה בהצלחה וברוגע 11 שעות של חקירה מתמשכת בשימוע שנערך לה בפני הקונגרס בפרשיות בנגאזי והמייל האישי.

כל אותם אירועים שהיו יכולים יחדיו לחסל את התמודדותה וכל אחד לחוד היה יכול לפגוע בה בצורה ניכרת הסתיימו על הצד הטוב ביותר מבחינתה ואת החודש הזה מחנה קלינטון בהחלט עבר בשלום - מהפך של ממש מלפני חודשיים אז הייתה קלינטון שקועה בצרות כה רבות עד שהיו כאלה שהטילו ספק ביכולתה לזכות במועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות.

למעשה, ייתכן ונוכל בעתיד להצביע בדיעבד על החודש החולף הזה כעל הנקודה בה הילרי קלינטון הבטיחה את מועמדותה לנשיאות. כבר לא נותר סיכוי לאף מתמודד אחר בתוך המפלגה לאיים עליה במירוץ, גם לא לברני סנדרס שאולי יקושש כמה צירים לקראת ועידת המפלגה בקיץ, ונראה כעת שמערכת הבחירות המקדימות תסתיים בצד הדמוקרטי במהירות רבה.


ידיעות נוספות

* רשימת המתמודדים הדמוקרטים הצטמצמה בחצי בחודש החולף אחרי הודעתם של ג'ים ווב ולינקולן צ'ייפי על כוונתם לפרוש מהמירוץ ולאחר הודעתו של סגן הנשיא ג'ו ביידן על כוונתו שלא להתמודד על הנשיאות מטעם המפלגה. כעת נותרו בזירה המצומצמת רק הילרי קלינטון, ברני סנדרס, מרטין אומאלי והאאוטסיידר פרופ' לורנס לסיג שאינו עושה רושם על הסקרים.

* לאחר ההודעה על כוונתו שלא לרוץ לנשיאות נפגש סגן הנשיא ג'ו ביידן עם הסנטור ברני סנדרס במעונו הרשמי בוושינגטון הבירה. אותו אדם שטען שאין בכוונתו לשתוק בנושאים הפוליטיים, ביידן, שוחח עם סנדרס בנושאים פוליטיים שונים באופן שעורר את עניינה של התקשורת. ממשרדו של ביידן נמסר כי הוא מוכן להיפגש עם כל המתמודדים הדמוקרטים.



המפלגה הרפובליקנית

המהומה סביב העימות

המפסידים הגדולים בעימות הפריימריז השלישי של המפלגה הרפובליקנית היו המארחים - רשת CNBC. שלושת המנחים מטעם רשת הכבלים הכלכלית ניהלו את העימות המהיר במעין פינג-פונג מביך ומזורז, 30 שניות לתשובה, במה שנתפס כלא רציני וכלא מקצועי. השאלות גם הן ספגו ביקורת על היותן מה שמכונה "שאלות gotcha" ("שאלות 'תפסתי אותך'") וחלק ניכר מהמתמודדים תקף את מנחי העימות על שאלותיהם בזמן אמת ואף הקהל היסה מספר פעמים את המנחים בקריאות "בוז".

המפלגה הרפובליקנית, שמראש נמנעה מהקצאת עימות לרשת החדשות הליברלית MSNBC, הביעה בימים האחרונים חרטה על כך שלכתחילה הותר לרשת האחות הכלכלית, CNBC, לנהל עימות משלה בנושאים כלכליים. למעשה, יו"ר המפלגה ריינס פריבוס כבר הספיק להודיע לרשת האם NBC על כך שהוא לוקח מהם את העימות שהוקצה עבורם לקראת התנעת המירוץ בחודש פברואר ועל כך שהמפלגה לא תשתף יותר פעולה עם הרשת ועם רשתות הבת שלה בעקבות התנהלותיהן.

ליל העימות גם כלל מנצחים. המוביל והבולט שבהם היה מרקו רוביו, שמתחיל ליהנות מתמיכה הולכת וגדלה (כפי שדווח כאן באשכול הקודם), ונוספים מהם היו טד קרוז וכריס כריסטי. השלושה הציגו הופעה אנרגטית וממוקדת והם גם זכו לזמן מסך ארוך מהיתר. מנגד, דונלד טראמפ לשם שינוי לא היה כוכב הערב ובן קרסון העולה בסקרים לא הצליח להרשים יתר על המידה.

על מפסיד נוסף, ג'ב בוש, ניתן לקרוא בפסקה הבאה.


סימן הקריאה הופך לשאלה?

כאשר בחר ג'ב בוש בתחילת המירוץ בסמליל המרכזי המלווה את הקמפיין שלו - סמליל שאמר בפשטות "ג'ב!" עם סימן קריאה - חשבו הכל שזהו ניסיון להסתיר את שם משפחתו הבעייתי ולהתמקד בשמו הפרטי. למעשה, לא רבים בכלל ידעו שג'ב, Jeb, זהו ראשי התיבות של שמו המלא - ג'ון אליס בוש - וששם משפחתו מראש טבוע בסמליל. בשלב הזה במירוץ, כך נראה, ירצה בוש בכל זאת להדגיש אף יותר את שם משפחתו המפורסם במעין ניסיון אחרון להיחלץ מהמצב הפוליטי הקשה בו הוא שרוי.

ההופעה הנוראית של בוש בעימות האחרון, ובכלל זה ההתנצחות האיומה עם מרקו רוביו, הייתה אחרונה בשרשרת של הופעות לא מרשימות בעימותים הפנים-מפלגתיים ובהופעות ציבוריות אחרות. גם המצב בסקרים של בוש לא משהו ובכלי התקשורת האמריקנים כבר ממהרים לפרש שמסע הקמפיין שלו צפוי להגיע בקרוב לקץ. אפילו אם פרשנות זו מוגזמת, ברור שכאשר התמיהה הזו ממשיכה לרחף, כאשר סימן הקריאה מתהפך לסימן שאלה, הדבר מרחיק תורמים פוטנציאליים ומוציא את הרוח מהמפרשים של מחנהו.

כך מיד לאחר העימות הודיע המליארדר היהודי והמשפיע פול סינגר על תמיכתו ברוביו. מכה כואבת לבוש. סינגר הוא בין התומכים הגדולים של המפלגה הרפובליקנית ובניגוד לשלדון אדלסון הוא לא נוהג להכניס את ידו לכיסו העמוקה כדי להוציא כסף מממונו אלא לרוב אוסף ומארגן תרומות מגורמים רבים אליהם הוא מקושר. לא רק קשריו, אלא גם חיבוריו עם הלובי הישראלי יחסרו לג'ב בוש משום שמדובר בלובי חשוב במיוחד ככל שהדבר נוגע למדינת פלורידה בה חיים יהודים רבים ועליה מתחרים בוש ורוביו כאחד.

במצב קשה כמו זה לפתע שם המשפחה "בוש" הוא נכס גדול עבור ג'ב ואפילו אחיו הגדול ג'ורג' נחלץ לעזרו בהופעה ציבורית משותפת ראשונה בפני תורמים בעיר יוסטון שבמדינת טקסס. "בוש" גם יכול להיות סמל לניסיון מוכח שג'ב ירצה להזכיר לציבור מול יריביו, ואחיו ג'ורג' דאג להזכיר זאת בפני התורמים כאשר טען שג'ב יוכל להתמודד כמוהו עם אתגרים בלתי צפויים כמו ה-11 בספטמבר.

יקחו מספר שבועות עד שנראה מה תהא גורלה של האסטרטגיה החדשה שלו ומה יהא גורלו. מה שברור הוא שאם זו לא תצלח ומצבו יישאר ירוד כפי שהוא כעת כנראה שבאמת יגיע הקץ למסע התמודדותו של ג'ב בוש על הנשיאות.


ידיעות נוספות

* השבוע בחר בית הנבחרים האמריקני בפול ראיין לתפקיד יו"ר הבית, התפקיד השלישי בחשיבותו בפוליטיקה האמריקנית. ראיין יחליף את היו"ר היוצא ג'ון ביינר לאחר שהלה הודיע על פרישה מהתפקיד ולאחר שהאישיות הבאה בתור, קווין מקארתי, בחרה שלא לנסות לזכות במשרה. ראיין היה מועמד המפלגה הרפובליקנית לתפקיד סגן הנשיא בבחירות 2012.

* במעשהו האחרון בתפקיד יו"ר בית הנבחרים הצליח ג'ון ביינר להביא להסכם דו-מפלגתי אודות תקציב ארה"ב לשנתיים הבאות ולהעלאת תקרת החוב. ההסכם אושר תחילה בבית הנבחרים ובסנאט ולאחר מכן עבר לחתימת הנשיא ונכנס לתוקף. הסכמים מסוג אלה עם הבית הלבן היוו את הבסיס להתקוממות נגד ביינר שנתפס כאופוזיציונר לא חריף מדי.




קמפיין הבחירות


גיוס כספים

את המירוץ לכסף ניצחה ברבעון השלישי של השנה (חודשים יולי-ספטמבר) המתמודדת הדמוקרטית הילרי קלינטון עם גיוס קרוב ל-30 מיליון דולר מתורמים שונים לקראת מערכת הבחירות המקדימות. בצמוד אליה, במקום השני, הצליח ברני סנדרס להפתיע עם התמיכה העממית לה הוא זוכה והוא גרף כ-26 מיליון דולר - רובם מתורמים של סכומים קטנים ולא מגורמים חיצוניים.

בדומה לסקרים בן קרסון הוא המתמודד המוביל בגיוס כספים בתוככי המפלגה הרפובליקנית עם כ-20 מיליון דולר ורק לאחריו ג'ב בוש עם מעט למעלה מ-13 מיליון. בהמשך ניצבים טד קרוז, קרלי פיורינה ומרקו רוביו - ובהקשר הזה ראוי להזכיר שדונלד טראמפ נהנה מממון רב גם בלא תרומות הודות להונו העצמי ולפיכך הוא אינו מופיע ברשימה שלהלן (טראמפ גייס כ-4 מיליון דולר).

לגיוס כספים משמעות מכרעת עבור כל מתמודד לנשיאות ועד כה כל רביעיית הפורשים מהמירוץ, השניים מהצד הדמוקרטי והשניים מהצד הרפובליקני, עשו זאת במידה כזו או אחרת כתוצאה ממצבם הכלכלי. לכן גם הידיעות מהימים האחרונים על כך שמרקו רוביו נהנה מגידול דרמטי בתרומות הוא כה משמעותי (והן גם מזכירות שהנתונים שלהלן אינם עדכניים אלא רק לסוף ספטמבר).



לוח זמנים

שורה של אירועים שונים שיתרחשו בקמפיין וראויים לציין החודש:

בחירות 2015 - בעוד יומיים ייגשו חלק מתושבי ארצות הברית להצביע בבחירות. זוהי לא מערכת בחירות רגילה ולא מערכת בחירות לאמצע הקנדציה, אך עדיין יועמדו לבחירה מספר משרות חשובות: ב-3 מחוזות ייערכו בחירות מיוחדות למילוי מושבים פנויים בקונגרס האמריקני, ב-3 מדינות ייערכו בחירות לתפקיד מושל המדינה, ב-4 מדינות ייערכו בחירות לפרלמנט המדינתי ובעשרות ערים ייערכו בחירות מוניציפליות. גם משאלי עם יופיעו לעיניהם של הבוחרים, שבדרך כלל מעטים למדי מהם באמת יוצאים להצביע.

עימותי הפריימריז - ב-10 בנובמבר ייערך העימות הרביעי בין המתמודדים הרפובליקנים לנשיאות במדינת ויסקונסין וב-14 בנובמבר ייערך גם העימות השני בין המתמודדים הדמוקרטים במדינת איווה. את העימות הרפובליקני תשדר רשת הכבלים הכלכלית Fox Business ואילו את העימות הדמוקרטי תשדר לראשונה רשת טלוויזיה ארצית - CBS. בדצמבר ייערכו עימותים נוספים לכל צד.

הופעות וביקורים - המופע המרכזי ביותר שכדאי להזכיר יתרחש במוצ"ש הקרוב, אז ינחה דונלד טראמפ את תוכנית המערכונים "סאטרדיי נייט לייב". מעבר לזה הפוליטיקאים אוהבים להופיע בתוכניות הבידור השונות ולא מוותרים על הזדמנויות, אך זה לא מונע מהם להמשיך לחרוש את ארצות הברית ואת המדינות הראשונות שיצביעו במסגרת הבחירות המקדימות החל מחודש פברואר הקרוב.


סקרי הבחירות


הפריימריז הרפובליקנים

בחלק מהסקרים האחרונים מצליח בן קרסון להתעלות על דונלד טרמאפ ולהגיע למקום הראשון בסקרים המתבצעים במדינת איווה ובסקרים הכלליים - בעיקר סמל להיחלשותו של טראמפ מאשר להתחזקותו של קרסון. נראה שטראמפ הגיע כבר אל הפסגה שלו ומכאן הוא עלול להתחיל להידרדר ולהיעלם כפי שכבר בא לידי ביטוי בעימות הרפובליקני האחרון.

אל המקום השלישי מגיח כעת מרקו רוביו והוא עתה המועמד הממסדי החזק ביותר במירוץ. עם זאת, רוביו עדיין לא מצליח לשבור את רף ה-10% ואלמלא אחוזי התמיכה בו יעלו הוא לא יוכל למצב את עצמו כמתמודד המוביל לזכות במועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. להלן ממוצעי הסקרים של השלושה על פני החודשים האחרונים מאתר Pollster:



הפריימריז הדמוקרטים

כהמשך ישיר לדברים שבראש האשכול, הילרי קלינטון מתחזקת בצורה משמעותית במהלך החודש האחרון והיא מזנקת ב-10% תמיכה בקרב ממוצעי הסקרים הכלליים וככל הנראה אף תגדיל את כוחה אחרי ששמו של ביידן יוסר סופית ממשאלי הסוקרים.

אולם ברני סנדרס מתחזק גם הוא, בעיקר כתוצאה מפרישתם של המתמודדים האחרים, אבל מלבד היתרון הקבוע בו הוא אוחז בסקרים הנערכים במדינת ניו-המפשייר לא מצליח סנדרס להגיע להישגים משמעותיים במדינות חשובות נוספות. אחוזי התמיכה הכלליים, כידוע לנו, אינם שווים הרבה. גם כאן ניתן לראות בממוצעי הסקרים של החודשים האחרונים מאתר Pollster:




האשכול המקורי ברוטר - rotter.net/forum/scoops1/261186.shtml

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר