במרחק שבוע מהועידה הרפובליקנית, המפלגה צפויה להכריע במספר שאלות חשובות



שתי ועדות מאוד אפרוריות ומשעממות אמורות להכריע בימים הקרובים במידה מסוימת את גורלה של המפלגה הרפובליקנית במערכת הבחירות הנוכחית לנשיאות ארצות הברית - האחת, ועדת הכללים של המפלגה, והשנייה, ועדת המצע. שתיהן התכנסו היום ועוד ימשיכו להתכנס בימים הקרובים כדי להחליט כיצד לנהל את ועידת המפלגה שתיערך בשבוע הבא ואיזה נושאים להכניס למצע המפלגה.

ועדת הכללים

זו ועדה בת 112 חברים, 2 נציגים לכל אחת מהמדינות ומהטריטוריות השונות שהשתתפו בפריימריז, שקובעת את כל הכללים של המפלגה במישור הפדרלי ובמישור המקומי. היא אמורה להתכנס בימים הקרובים כדי לקבוע את דרכי ניהול ועידת המפלגה הלאומית שתיערך בשבוע הבא לבחירת מועמדי המפלגה לנשיאות ולסגנות והיא זו שתקבע את אופן הבחירה.

להלן כמה מהנושאים החשובים שיועלו לדיון:

* בחירת המועמד לנשיאות - דונלד טראמפ אמנם עשה את שלו, הוא זכה ביותר צירים מכל מועמד אחר והגיע להיקף מצביעים גבוה מכל אחד מהאחרים, אך רבים מהרפובליקנים עדיין לא מסוגלים להביע בו תמיכה. ועל כן הרעיון של חלק קטן מהם הוא לארגן הפיכה בועידה הלאומית, וזאת באמצעות שחרור כל הצירים ממחויבותם והפיכתם לחופשיים. ועדת הכללים שנפגשת לפני הועידה הלאומית היא זו שאמורה לקבוע האם אכן תתקבל ההצעה הזו שמבקשת, מהותית, לבטל את תוצאות הפריימריז ולאפשר בחירת מועמד חלופי.

* בחירת המועמד לסגנות - מאותו בית היוצר של הרעיון להדחת טראמפ מציעה קבוצה קטנה בועדת הכללים לכל הפחות למנוע ממנו את האפשרות לבחור בעצמו את סגן הנשיא המיועד או לדחות את ההצעה שלו לאישיות הזאת. בועידה הלאומית לרוב נהוג לאשר יחד עם המועמד לנשיאות גם את סגנו הנבחר, אך ועדת הכללים עשויה לאפשר מהלכים שיביאו למינוי מועמד אחר בועידה.

* בחירות 2020 - נהוג שועדת הכללים היא הגוף הקובע בקווים כלליים את ההלכות הראשוניות של הבחירות הפנימיות הבאות לנשיאות ואת ניהולן. לרוב גם נהוג שהועדה מסיקה מסקנות מהבחירות הנוכחיות לטובת הבאות, ובאופן הזה ראינו בשנה הזו מערכת פריימריז שונה מאוד וקצרה הרבה יותר מזו הקודמת. כעת תחליט ועדת הכללים כיצד לנהל את הבחירות הבאות בראי ניצחונו של טראמפ.

* לוח הפריימריז - ועדת הכללים תתייחס ככל הנראה לנושא מדינות ההצבעה הראשונות המשתתפות בבחירות. נהוג לראות ברביעיית איווה, ניו המפשייר, דרום קרוליינה ונבדה ככאלה המייצגות בצורה גיאוגרפית את כל האזורים בארה"ב, אלא שהשנה, בעקבות בעיות רבות בנבדה, ייתכן והמדינה הזו תמצא את עצמה מחוץ ל"ארבע המדינות הראשונות" ובמקומה תיבחר מדינה כמו אריזונה או קולורדו לייצוג אזור המערב. רביעיית המדינות הללו חשובה ביותר משום שהן זוכות לרוב הסיקור התקשורתי. ראינו זאת השנה.

* שיטת הפריימריז - ועדת הכללים תקיים דיון בנושא ה"פריימריז סגורים" וה"פריימריז פתוחים" הנערכים במדינות השונות. חלק מהרפובליקנים מעוניין לאפשר למדינות שונות להשתמש בשיטת פריימריז פתוחים כדי להביא דמוקרטים רבים להשתתף בהליך הבחירות של המפלגה ובכך להשפיע עליהם, וחלק אחר מתנגד לכך בתוקף. בהקשר הזה תומכי טראמפ הם בעד פריימריז פתוחים, בעוד מתנגדי טראמפ רוצים פריימריז רפובליקניים למהדרין. טראמפ הפסיד ברוב המדינות שערכו פריימריז סגורים.

* חלוקת צירים - תעלה לדיון הצעה המבקשת לקבוע כי כל הצירים לועידת המפלגה הלאומית ייבחרו באופן ישיר על ידי המתמודדים בפריימריז כדי למנוע מצב בו הצירים יצביעו באופן שונה מתוצאות האמת. המתנגדים לכך טוענים כי הדבר ישחית את השיטה לטובת סחר-מכר פוליטי ויהווה ניגוד לרצון העם (כיום הצירים נבחרים בועידות מדינתיות אך בפועל מצביעים למתמודד שאליו הם הוקצו).



ועדת המצע

מעט פחות חשובה אך בכל זאת בולטת היא ועדת המצע שקובעת את כל הפלטפורמה האידאולוגית עליה תרוץ המפלגה בבחירות. על הנייר זו הועדה שקובעת מהי העמדה הרשמית של המפלגה לקראת הבחירות, אך בפועל המועמד הנבחר הוא זה שמנווט את המפלגה וקובע הלכה למעשה את האידאולוגיה השלטת ובכך הוא הופך את המצע ללא יותר מקוריוז לעיתונאים ולפוליטיקאים.

בכל זאת ישנם כמה קרבות מעניינים בנושאים אידאולוגיים בין טראמפ לבין פעילי המפלגה:

* נישואים חד-מיניים - עם מועמד לנשיאות כמו דונלד טראמפ, הרעיון לפיו המפלגה הרפובליקנית תכיר לראשונה בנישואים חד-מיניים נראה פחות הזוי מבעבר. העובדה שהציבור, לפחות ברובו, כבר לא מתנגד לנושא באופן כה קיצוני ושבתי המשפט פעם אחר פעם מנחילים לדורות פסקי דין ליברליים בתחום הופכים את רעיונותיו של טראמפ לזנוח את המאבק בקהילת הלהט"ב לרעיונות כאלו שיכולים לבוא לידי ביטוי במצע המפגלה. מן הצד השני נמצאים מתנגדי-טראמפ שרוצים דווקא להסב לו מבוכה בתקשורת באמצעות החרפת המצע.

* הפלות - המצע הרפובליקני הנוכחי מתנגד להפלה בכל מצב. גם לא אחרי אונס, גילוי עריות או סיבות בריאותיות. טראמפ היה בעברו "פרו-בחירה" ומאז שינה את עמדותיו ל"פרו-חיים", אך עדיין לא ברור האם בכוונתו לעמוד מאחורי המצע או לתמוך בשינויו.

* מקסיקו - אחד הנושאים החשובים ביותר שאותו הביע טראמפ פעם אחר פעם במסע הבחירות הפנימי שלו היה נושא ההגירה ובניית החומה בגבול ארה"ב-מקסיקו. כפי שכבר תהו בתקשורת, לא ברור כיצד הדבר יתבצע והאם המפלגה תאמץ בכלל את הרעיון.

* סחר ומסחר - הרפובליקנים הם תומכים די גדולים בהסכמי הסחר וב"שותפות הטראנס פסיפית" בעוד דונלד טראמפ הוא מתנגד גדול להם ואף התחייב לבטלם. האם ועדת המצע תמשיך עם המצע הקיים או שטראמפ יוכל להשפיע על הניסוח הסופי שלו?

* ישראל - ועדת המצע כבר הספיקה להחליט היום למחוק את התמיכה ב"פתרון שתי המדינות". טראמפ, מנגד, תומך בפתרון זה.

יש לציין שכל המלצות שתי הועדות לעיל צריכות לעבור את אישור הועידה הלאומית עצמה על שלל ציריה.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר