את מי יבחר טראמפ לשמש כסגנו? להלן מדריך קצר



בחירת המועמד שירוץ לצידו של דונלד טראמפ מטעם המפלגה הרפובליקנית בדרך אל הבית הלבן תיעשה ביומיים הקרובים ותיחשף לציבור מחר או ביום שישי, כך מדווחים כל כלי התקשורת בארה"ב. זוהי הזדמנות להכיר את השמות הבולטים ברשימה הזו.

טראמפ טען היום בראיון לעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" שהשלישייה המובילה שלו לתפקיד סגן הנשיא הם ניוט גינגריץ', מייק פנס וכריס כריסטי. כלי התקשורת האמריקנים כבר דיווחו כך למשך מספר ימים וחלק מהם אף הגדיל לעשות וטען שהקרב האמיתי מתחולל בין גינגריץ' לפנס. עם זאת, טראמפ טען באותו ראיון שישנם אנשים נוספים ברשימה המצומצמת ועל כן נביא גם אותם להלן.


השלישייה המובילה


מייק פנס

מי זה? מושל מדינת אינדיאנה, לשעבר חבר קונגרס ואחד ממנהיגי הסיעה הרפובליקנית בקונגרס.

תעסוקה פוליטית: בבחירות שנערכו בשנת 2000 הצליח פנס להיכנס לבית הנבחרים האמריקני ולייצג שם את מדינת אינדיאנה ומאז הוא זכה בשש קדנציות נוספות בתפקיד. במהלך כהונתו בקונגרס שימש פנס כיו"ר הסיעה הרפובליקנית בבית הנבחרים וכחבר בהנהגת המפלגה (הדרגה הרביעית אחרי יו"ר הבית, מנהיג הסיעה ומצליף הסיעה). בבחירות 2012 הוא החליט להתמודד על תפקיד מושל המדינה וניצח. הוא שקל לרוץ לנשיאות במערכת הבחירות הנוכחית אך לבסוף בחר לנסות לזכות השנה בכהונה נוספת כמושל.

יתרונות: לפנס יש יתרון ביצועי בהיותו מושל מדינה, ניסיון פרלמנטרי בהיותו חבר קונגרס והשפעה פוליטית בממסד המפלגתי מתפקידו בהנהגה. הוא מגיע מאינדיאנה, מדינה מאזור המערב התיכון שכל כך חשוב לטראמפ, והוא עשוי לעזור לו לפנות אל הקהל ברחבי האזור ולנסות להפיץ את המסר השמרני שם. פנס הוא אוונגליסטי בדתו ובעל עמדות שמרניות. בנוסף, הוא אינו מוחצן כטראמפ.

חסרונות: פנס אינו פופולרי כל כך במדינתו והוא ממש לא מוכר במישור הלאומי. הוא אולי אפילו משעמם מדי. הוא תמך בבחירות המקדימות של הרפובליקנים במתמודד טד קרוז אך נכשל בניסיון לשכנע את מדינתו להצביע עבורו (טראמפ ניצח בפריימריז של אינדיאנה). לאורך השבועות האחרונים יצא פנס נגד עמדותיו של טראמפ במספר תחומים, כולל בנושא חסימת מוסלמים מכניסה לארה"ב ובנושא אמירותיו של המועמד הרפובליקני כלפי האוכלוסייה ההיספנית, במה שלא יישכח במהרה על ידי כלי התקשורת.



ניוט גינגריץ'

מי זה? לשעבר יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני, חבר קונגרס ומתמודד רפובליקני על הנשיאות.

תעסוקה פוליטית: בבחירות אמצע הקדנציה של 1978 נבחר גינגריץ' לראשונה לכהן כנציגה של ג'ורג'יה בבית הנבחרים האמריקני והוא שב ונבחר לתפקיד עוד עשר פעמים מאז. הוא צבר אט תאוצה שהובילה למינויו כמצליף המפלגה הרפובליקנית וכאחד ממנהיגיה הוא הוביל אותם לניצחון מדהים בבחירות אמצע הקדנציה של 1994. כתוצאה מכך הוא התמנה להיות יו"ר בית הנבחרים ובתפקידו זה הוא נאבק קשות עם הנשיא הדמוקרטי ביל קלינטון, מאבק שכלל השבתה היסטורית של הממשל וניסיון כושל להדיח את הנשיא בעקבות פרשת מוניקה לווינסקי. בין לבין הוא התעמת אף עם חברי מפלגתו שלו ואחרי בחירות האמצע של 1998 הוא אולץ לפרוש עקב לחצם עליו. בבחירות לנשיאות של 2012 הוא התמודד ללא הצלחה על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות.

יתרונות: לגינגריץ' ניסיון אדיר בתחום חקיקה והכרת כל הפרוצדורה הפרלמנטרית, במה שמהווה יתרון גדול עבור מועמד חסר ניסיון כמו טראמפ. הוא שמרן מובהק והוא מגיע ממדינה שהפכה לאחרונה למתנדנת. האישיות שלו עשויה לבלוט במסע הבחירות.

חסרונות: לבד מהשלדים בארון שכבר עלו בעבר (נישואין 3 פעמים, רומנים, גירושין מרעיה גוססת חולת סרטן), גינגריץ' עשוי להיות דמות בולטת מדי שתאפיל על טראמפ. גינגריץ גם זכור בתור מי ששינה את דתו לקתוליות על רקע זה. קרבותיו בשנות התשעים הפכו אותו לדמות שנויה מאוד במחלוקת בשני הצדדים. העובדה שהוא שמרן מובהק עלולה להרחיק מצביעים דמוקרטים מטראמפ. במהלך הפריימריז ואף לאחריהן הוא חלק מספר פעמים על עמדותיו של טראמפ באופן שזכה לכותרות בכלי התקשורת.



כריס כריסטי

מי זה? מושל מדינת ניו-ג'רזי ולשעבר התובע הכללי עבור המדינה.

תעסוקה פוליטית: בשנת 1995 הוא ניסה להיכנס לפרלמנט המקומי של ניו-ג'רזי ונכשל. בשנת 2002 הוא מונה על ידי הנשיא ג'ורג' בוש לכהן בתור התובע הכללי מטעם ארה"ב במדינה, ובתפקיד הזה הוא שירת קרוב לשבע שנים. בשנת 2009 הוא זכה בתפקיד מושל מדינת ניו-ג'רזי ולאחר מכן הוא זכה בקדנציה נוספת ברוב גדול. בזמן הזה הוא החל לכהן כיו"ר השדולה הרפובליקנית של מושלי ארה"ב. לקראת בחירות 2016 הוא הכריז על כוונתו להתמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות אך לבסוף פרש מהמירוץ.

יתרונות: לכריסטי יש ניסיון ביצועי בזכות תפקידו כמושל ובמידה רבה גם מוח חריף מניסיונו המשפטי הנרחב. הוא היה נאמן לטראמפ והיה אחד הראשונים שהביעו בו תמיכה בפומבי עוד בראשית הדרך. הוא מגיע ממדינה דמוקרטית ולאורך זמן רב הוא נחשב לאחד הרפובליקנים המצליחים בארה"ב ולאדם דו-מפלגתי שמדבר לכולם. יש לו גם ניסיון בחילוץ מדינתו ממשבר כלכלי חריף.

חסרונות: עבור כריסטי השנים האחרונות סימנו מהפך מאחד הכוכבים העולים של המפלגה הרפובליקנית לאחד הכוכבים הנופלים בעקבות פרשת הגשר במדינתו, בעקבות שיתוף הפעולה עם ממשלו של הנשיא ברק אובמה לאחר הוריקן סנדי, ובעקבות ההפסד הצורב בפריימריז האחרונים לנשיאות. הוא הרבה פחות דו-מפלגתי מבעבר. חיסרון נוסף הוא דווקא העובדה שהוא מגיע מניו-ג'רזי, מדינה צפונית וליברלית שעלולה להזיק באיחוד הקול השמרני מאחורי טראמפ. אין לכריסטי ניסיון פדרלי כל שהוא.




אישים נוספים


מייקל פלין

מי זה? לוטננט גנרל בדימוס בצבא האמריקני שכיהן לפני כן גם כראש ה-DIA (סוכנות הביון של משרד ההגנה).

תעסוקה פוליטית: רוב ניסיונו של פלין הוא צבאי ובתחום הפוליטי הוא נגע לראשונה רק כאשר מונה על ידי הנשיא ברק אובמה לשמש כראש סוכנות הביון של משרד ההגנה האמריקני, ארגון הפועל בשיתוף פעולה עם סוכניות הביון האחרות, CIA וה-NSA.

יתרונות: היותו של פלין איש צבא מן הסתם תחזק את התמה המרכזית במסע הבחירות של טראמפ, יוצאי הצבא והעזרה להם. יש לפלין ניסיון צבאי רחב היקף וכתוצאה מכך גם ראייה מדינית והבנה בתחום יחסי החוץ של ארה"ב בניגוד לכל היתר.

חסרונות: לא מוכר בעליל, חסר ניסיון פוליטי, חבר פעיל במפלגה הדמוקרטיות ואינו בעל דעות שמרניות.



ג'ף סשנס

מי זה? סנטור זוטר מאלבמה ולשעבר התובע הכללי של המדינה.

תעסוקה פוליטית: בשנת 1981 מונה סשנס על ידי הממשל הפדרלי לכהן כפרקליט באלבמה ובשנת 1994 הוא נבחר לכהן כתובע הכללי במדינה. בבחירות 1996 הוא הצליח להיכנס לסנאט ומאז הוא נשאר לעוד שלוש קדנציות. בסנאט הוא מכהן במספר ועדות.

יתרונות: סשנס מחזיק בניסיון פרלמנטרי בזכות תפקידו בסנאט והוא בעל הבנה בתחומי ביטחון ומדיניות חוץ מתוקף חברותו בועדת הכוחות המזויינים של הסנאט. הוא היה הסנטור הראשון שהביע תמיכה רשמית בטראמפ ונעמד מאחוריו. יש לו תדמית של מבקר חריף של מדיניות ארה"ב בענייני ההגירה והוא תומך גדול ברעיון בניית חומה בגבול ארה"ב-מקסיקו שטראמפ מקדם.

חסרונות: הוא אינו מוכר במישור הכללי, הוא אינו אהוד על מיעוטים וחסר ניסיון ביצועי.



ג'וני ארנסט

מי זו? סנטורית זוטרה מאיווה ולפני כן יוצאת צבא בדרגת לוטננט קולונל.

תעסוקה פוליטית: אחרי שחרורה מהצבא בדרגת לוטננט קולונל (מקבילה לדרגת סגן אלוף בצה"ל) היא החלה לשרת בשנת 2001 במשמר הלאומי של ארה"ב באזור איווה. בשנת 2014 היא התמודדה לראשונה על מושב בסנאט האמריקני מטעם מדינת איווה וזכתה בו בפער צמוד. שנה לאחר מכן היא נבחרה לשאת את נאום התגובה ל"נאום מצב האומה" של הנשיא ברק אובמה וזכתה באור הזרקורים.

יתרונות: היותה של ארנסט אישה, היותה יוצאת צבא, תדמית קשוחה. מגיעה ממדינה חשובה כמו איווה.

חסרונות: אינה מוכרת, חסרת ניסיון ביצועי.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר