מסע הבחירות שב לקווים נורמליים?




חוזרים לאידאולוגיה:


ביממה האחרונה נעשה ניסיון מצד המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, להחזיר מעט אידאולוגיה למערכת הבחירות הזאת. בהופעה בפני קהל מצומצם בעיר דטרויט שבמדינת מישיגן נשא טראמפ נאום כלכלי ובו חשף את תוכניתו הכלכלית (החדשה) שנועדה להוריד מסדר היום הציבור את כל השערוריות של התקופה האחרונה. בנאומו הוא הציג את נקודותיה ואת עיקריה של התוכנית הכלכלית והוא גם ניצל את המעמד כדי לתקוף את המצב הכלכלי הנוכחי בארה"ב שאותו יש להטיל בהכרח לפתחה של ההנהגה הנוכחית, אך הוא עשה זאת בשונה ממנהגו ולא באופן אישי.

את פירוט תוכניתו ניתן למצוא בסרטון שלהלן או בשלל כתבות הסיכום שפורסמו לאחר מכן. במישור הפוליטי, הנאום הזה סימן ניסיון להחזיר את מסע הבחירות למסלולו והוא אולי גם המחיש לנו את ההבנה שחדרה למוחם של אנשי המטה כי גם על טראמפ יש להשליט סדר ולמנוע ממנו להגיע למחוזות שמעבר למסרי הקמפיין. הנאום היום, למשל, כלל למעלה מ-10 הפרעות שונות מצד מפגינים באולם שאליהן טראמפ לא הגיב בכלל ולא התייחס. ניכר היה שהוא השתדל לא לסטות. גם העובדה שהנאום נישא מטלפרומפטר הקלה את העברתו בצורה חלקה וללא אפשרות סטייה מן הכתוב. החיסרון הגדול בכך היה העובדה שהוא הפך את טראמפ למעין רובוט, אבל אולי זה דווקא עדיף.

הילרי קלינטון, אגב, תציג את עיקרי תוכניתה הכלכלית ביום חמישי הקרוב בדטרויט גם כן. זוהי עיר, יש להזכיר, שהגיעה לסף פשיטת רגל וספגה אולי יותר מכל את תוצאות משבר תעשיית הרכב כחלק מהמשבר הכלכלי העולמי במה שהפך אותה לסמל. את טראמפ העיר שימשה כרקע למתקפה נגד ברק אובמה ונגד הילרי קלינטון שבתקופתם התרסקה העיר, ועבור קלינטון העיר תשמש כסמל לאותה תעשייה שהצליחה מאז להשתקם ובמידה מסוימת, למול הנאום המפורסם של ג'ו ביידן משנת 2012 "ג'נרל מוטורס חיה ובן-לאדן מת", הביאה לאובמה כהונה שנייה כנשיא.


חתרנות פנימית:


עבור אוון מקמולין, שהכריז ביממה האחרונה על כוונתו להתמודד באופן עצמאי לנשיאות ארצות הברית, אין, ובמידה רבה גם לא יהיה, שום סיכוי לנצח את מערכת הבחירות הקרובה לבית הלבן. התמודדותו שהוכרזה היום נועדה לעשות דבר אחר במלחמה אותה מנהלים קבוצת שמרנים רפובליקנים שמאמינים ב"רק לא טראמפ".

המטרה היא פשוט לפגוע בטראמפ. מטהו החדש של מקמולין הבהיר שאין להם אפשרות ריאלית לרשום את מקמולין כמועמד עצמאי בכל המדינות בארה"ב, ואפילו לא במחצית מהן, אך היעד שלהם אינו ניצחון כי אם ניסיון למנוע מטראמפ את זה. הדרך? איסוף כמה עשרות אלפי קולות במדינות מתנדנדות במידה מספקת כדי להטות את התוצאה לטובתה של הילרי קלינטון. המציאות הזו, קלינטון נשיאה, כבר אינה מפחידה אותם, עדיפות עליהם 4 שנות אופוזיציה נוספות מאשר אולי 8 שנות שלטון טראמפ (לא נהוג לאתגר נשיא מכהן בפריימריז).

אוון מקמולין הוא בן 40, הוא שימש למשך תקופה כסוכן של ה-CIA ובתפקידו הרשמי האחרון הוא שימש כאחד המנהלים של סיעת המפלגה הרפובליקנית בבית הנבחרים וכאחד מיועציה הבכירים. בין לבין הוא היה פעיל במגזר הפרטי. מקמולין הוא מורמוני והוא מגיע ממדינת יוטה והוא אחד הידועים במפלגה בתיעובו את טראמפ.


ידיעות נוספות:


● כדי להמחיש היטב יותר את הסיפור הקודם, הגיעו לאחרונה כמה כותרות ממספר רפובליקנים מכהנים שהחליטו גם כן שלא לתמוך במועמד מפלגתם לנשיאות. זה התחיל עם חבר הקונגרס ריצ'רד האנה מניו-יורק שהודיע על כוונתו להצביע להילרי קלינטון בבחירות הכלליות, המשיך עם חבר הקונגרס אדם קינזינגר מאילינוי שהודיע כי לא יתמוך בדונלד טראמפ בנובמבר הקרוב, והסתיים לעת עתה עם חבר הקונגרס סקוט ריג'ל מוירג'יניה שהודיע כי בכוונתו לתמוך במועמד המפלגה הליברטריאנית גארי ג'ונסון במירוץ לבית הלבן. ביניהם התפרסמו ידיעות על מספר בכירים רפובליקנים ברחבי ארה"ב שעזבו את המפלגה שלהם או שהודיעו על תמיכתם בקלינטון.

● המלחמה נגד דונלד טראמפ מצד כמה גורמים רפובליקנים סיפקה כותרת נוספת כאשר פרסם בשעות האחרונות (שני) עיתון ה"ניו יורק טיימס" מכתב עליו חתמו 50 בכירים במפלגה שבו הם הגדירו את טראמפ כ"סכנה" לביטחון הלאומי של ארצות הברית ולחיי התושבים. החותמים הללו הם בעיקר יועצים לביטחון לאומי מהממסד המפלגתי.

● פינת הסקרים: מכון "Monmouth" פרסם ביממה החולפת סקר לפיו הילרי קלינטון אוחזת בפער של 13% על דונלד טראמפ במישור הלאומי, ובו היא מגיעה לראשונה לכדי 50% תמיכה במירוץ מרובע שכולל גם את שני מועמדי המפלגות הקטנות גארי ג'ונסון וג'יל שטיין. במדינת ג'ורג'יה פורסם ביממה החולפת סקר שני ברציפות שבו קלינטון מובילה על פני טראמפ, הפעם ב-7%. הסקר פורסם על ידי מכון פחות מוצלח בשם "JMC".

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר