הילרי קלינטון מגיעה בפעם הראשונה למעל 270 אלקטורים



על הנייר, הילרי כבר נשיאה:


במפת האלקטורים שמתעדכנת על בסיס ממוצעי הסקרים במדינות המפתח השונות אפשר לראות בפעם הראשונה מאז החלה מערכת הבחירות הזו לנשיאות הובלה ניצחת למועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון על פני היריב הרפובליקני שלה דונלד טראמפ. ומה שמדהים, היא עושה את זה בלי המדינות המתנדנדות הגדולות כפלורידה וכאוהיו.

נכון לעכשיו הילרי קלינטון מחזיקה ב-200 אלקטורים בטוחים עבורה במדינות בהן היא מובילה בסקרים בפער של מעל 10%, ובעוד 72 אלקטורים שנוטים כלפיה במדינות בהן היא מובילה בפער ניכר לא פחות של מעל ל-5%. זה אמנם נשמע מעט, אבל 5% הם די הרבה בפוליטיקה האמריקנית וקשה לסגור את הפער הזה בקלות. לדונלד טראמפ, מנגד, יש 147 אלקטורים בטוחים ועוד 17 אלקטורים שנוטים עבורו. כל יתר 102 האלקטורים מתנדנדים בין השניים.

ולהיכן הן מתנדנדות, המדינות המתנדנדות? נכון לעכשיו הן נוטות באופן קל בלבד להילרי קלינטון. בכל המדינות הרפובליקניות שבערימה - ג'ורג'יה, צפון קרוליינה ואריזונה - דונלד טראמפ מצליח להוביל באופן קל, ובשתי המדינות המתנדנדות הגדולות - פלורידה ואוהיו - הוא מפגר בנקודות בודדות בלבד. כך גם המציאות בשתיים האחרונות, איווה ונבדה. אבל גם את טראמפ ינצח בכולן זה עדיין לא יעזור לו מתמטית להגיע לרף האלקטורים הדרוש לניצחון.

המדינות שמביאות את קלינטון לכדי ניצחון כזה על הנייר הן פנסילבניה (בה היא מובילה ב-9.2% בממוצעי הסקרים), מישיגן (+6.6%), וירג'יניה (+7.0%), ויסקונסין (+9.4%), קולורדו (+9.5%) וניו המפשייר (+7.0%). במצב שכזה, ועל בסיס נתונים כאלה, נתקשה עד מאוד להרכיב לטראמפ מפה ניצחון חלופית באמצעות הווידג'ט הנחמד שמוטמע להלן.

מציאות כזאת, שמועמד לנשיאות מצליח כבר בשלב של אמצע המירוץ לשריין לעצמו בצורה איתנה די אלקטורים כדי להיחשב כמנצח "על הנייר", התרחשה לאחרונה בשנת 2008, אז הצליח המועמד הדמוקרטי ברק אובמה לרשום הישגים נאים בסקרים באופן כזה שכבר הכריע את המפה לטובתו עוד לפני יום הבחירות והקל על כולם לחזות את ניצחונו המוחץ. בשנת 2012, עם זאת, לא יכולנו להעריך מי יהיה המנצח בבחירות לנשיאות עד הרגע האחרון משום שמספר רב של מדינות מתנדנדות התנדנדו בין שני המועמדים לנשיאות בפערים קטנים מאוד.

כמובן שחשוב לומר שישנו עוד זמן רב עד הבחירות ושהרבה דברים יוכלו להשתנות עד אז. היום, למשל, פורסמו כמה חדשות טובות לטראמפ: אמנם בדרום קרוליינה הרפובליקנית והשמרנית פורסם סקר שבו הוא הוביל על קלינטון ב-2% בלבד, אך בג'ורג'יה ובאיווה המתנדנדות יותר הוא רשם הובלה קטנה של 1% בניגוד לסקרים הקודמים ובפלורידה הגדולה והחשובה הוא פיגר ב-1% בלבד בסקרים שהתפרסמו היום.



ידיעות נוספות:


● הילרי קלינטון הציגה היום בנאום מיוחד אותו נשאה במדינת מישיגן את תוכניתה הכלכלית ליצירת מקומות תעסוקה וכן את תוכניתה לרפורמה במערכת המיסוי האמריקנית. לבד מהצגת חזונה, השתמשה קלינטון בבמה כדי לתקוף את תוכניתו המקבילה של דונלד טראמפ, שהוצגה לציבור בתחילת השבוע, וטענה כי תוכניתו תשרת רק את העשירים כמותו. את הנאום נשאה קלינטון בדיוק באותה העיר שבה הופיע טראמפ עם נאומו הכלכלי - דטרויט.

● עוד לפני נאומה של הילרי קלינטון במישיגן, הופיע דונלד טראמפ בפלורידה ונשא נאום בפני ארגון בוני הבתים "NAHB". בנאומו הוא התעמק בנושאים כלכליים, אפילו הציג בפעם השנייה ברציפות תרשימים שהוא הביא מהבית, ובאופן כללי נשא נאום חסר התלהבות ו"משעמם". רק בנושאי החוץ הוא סיפק כותרת כאשר הכתיר את ברק אובמה ואת הילרי קלינטון כמייסדים של ארגון דעאש. אגב, ביממה האחרונה החליט טראמפ להוסיף אישה לצוות המייעץ לו בנושאי כלכלה לאחר שבמהלך השבוע הוא חשף את הצוות בהרכב שכל כולו היה על טהרת המין גברי.



● המגזין "טיים" פרסם היום כתבה ארוכה, בתוספת שער, אודות מה שהם מכנים "הקריסה" של מסע הבחירות של דונלד טראמפ בתקופה האחרונה. הכתבה עסקה בכל השערוריות האחרונות במטה טראמפ, כמו גם בעובדה שכמעט ואין עובדים במטה שלו או שהם אינם פרוסים ברחבי ארה"ב וכן שמסע הבחירות שלו אינו מפרסם כלל תשדירים במדינות המפתח המתנדנדות. הכתבה הביאה בין היתר דיווחים על כך שבכירי המפלגה הרפובליקנית קרובים מאוד לנטוש את טראמפ ולחדול ממאמצם לפעול עבורו בבחירות הכלליות הקרובות אם הוא לא ישנה את דרכיו. הדיווח טוען שהמפלגה תמקד את כל ההוצאות שלה אך ורק בבחירות לסנאט ולבית הנבחרים. במקביל, 70 איש מחברי המפלגה חתמו בשעות האחרונות על מכתב פומבי הקורא ליו"ר המפלגה ריינס פריבוס להפסיק לממן את טראמפ.

● שערוריית ההתבטאות של טראמפ בדבר "התיקון השני לחוקה" נמשכה גם היום. היום הצטרפה לדיון גם מי שמכירה את נושא ההתנקשויות הפוליטיות מקרוב, בתו של נשיא ארצות הברית לשעבר רונלד רייגן, פטי דייוויס, שפרסמה מכתב פומבי לטראמפ בו היא הזהירה אותו שלמילותיו יש השפעה. היא הזכירה בדבריה את ניסיון ההתנקשות באביה, "אני הבת של מי שנורה בידי אדם שהושפע מסרט קולנוע", והזהירה "תגובתך המזעזעת לגבי 'התיקון השני לחוקה' נשמעת ברחבי העולם וגם על ידי האדם הבודד שרואה באלימות כדרך להטביע את חותמו". לבסוף היא חתמה באומרה "מילים משפיעות. ואתה יודע את זה, מה שהופך את כל העניין להרבה יותר מחריד".



● ארגון ליברטריאני צפוי להעלות בימים הקרובים תשדירי פרסום בעד מועמד המפלגה הליברטריאנית לנשיאות גארי ג'ונסון בפעם הראשונה. התשדיר יפורסם במדינת מיין, שלה יש מסורת ארוכה בתמיכה במועמדים עצמאיים (כמו בכל אזור ניו-אינגלנד), במטרה להשיג אחיזה עבור ג'ונסון במדינה הזו. ראוי להדגיש שאם ג'ונסון ינצח באיזו שהיא מדינה, והדבר ימנע משני המועמדים של המפלגות הגדולות לזכות בנשיאות, ההכרעה באשר לבחירת הנשיא תעבור לבית הנבחרים ושם חברי הבית יוכלו לבחור באחד מהשלישייה המובילה, כולל ג'ונסון בתסריט שכזה, כנשיא הבא של ארה"ב. בשביל זה, כאמור, ג'ונסון חייב לזכות באלקטור אחד לפחות. מיין מחלקת אלקטורים יחידנים במחוזות שלה.

● בימים האחרונים התפרסמה באתר "פוליטיקו" כתבה שבה נטען כי הועדה הדו-מפלגתית לארגון העימותים הנשיאותיים פנו למארחיהם השונים בבקשה להתכונן לאפשרות של הגדלת הבמה עליה ייערך המופע במקרה וגארי ג'ונסון יצורף לעימותים. נכון להיום הכללים לא השתנו, לא יוכלו להתעמת מועמדים שאינם משיגים ממוצע של 15% בסקרים, אך באתר "פוליטיקו" הביאו ציטוט של אחד מבכירי הועדה שבו נטען כי לא תהיה הקפדה מלאה בנושא וגם מועמד שקרוב לנתון הזה יזכה לעלות אל הבמה. בינתיים, אחרי הכותרות של הימים האחרונים בנושא העימותים, הוסיף היום דונלד טראמפ לטעון כי הוא ירצה להשפיע בנושא בחירת מנחי העימותים הנשיאותיים כתנאי להשתתפותו.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר