דונלד טראמפ רוצה לגייס את כל העולם למלחמה בטרור האסלאמי



עולם מאוחד נגד הטרור:


המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ הציג לפני מספר שעות (יום שני) את החזון שלו למלחמה בטרור האסלאמי בנאום אותו הוא נשא באוהיו. טראמפ החל את נאומו בהצגת כל הבעיות שבמדיניות החוץ הנוכחית של הממשל האמריקני ובחלקו הראשון של הנאום ערך טראמפ השוואה בין המציאות דהיום בארה"ב, באירופה ובמזרח התיכון לבין המציאות השקטה בהרבה ששררה בכל האזורים הללו בשנת 2009, טרם נכנס הנשיא המכהן ברק אובמה אל הבית הלבן. לדבריו, בשנת 2009 מצרים ולוב היו מדינות ריבוניות מתפקדות, דעאש לא היה קיים, איראן הייתה שקועה בסנקציות כלכליות והטרור הבינלאומי היה בנסיגה - אך מאז הכל הורע. טראמפ בחר להטיל אחריות אודות כל המתחרש מאז על אובמה ועל מזכירת המדינה שלו הילרי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, והאשים אותם בכך שאחת הסיבות לכישלונותיהם היא הנאיביות שלהם וחוסר רצונם להכיר באויב האמיתי - הטרור האסלאמי.

הנאום היה אמור גם להציג את חזונו של טראמפ בנושא הזה במידה לא פחותה מאשר את חסרונותיהם של יריבתו ושל הממשל הנוכחי, וזה אכן הגיע בחלקו האחרון כאשר טראמפ הציג בתמציתיות את רעיונותיו לשינוי המגמה. הוא הציג שני רעיונות מרכזיים: כלפי חוץ, מיסוד קואליציה בינלאומית שתכה בטרור האסלאמי - קואליציה שתכלול את ארה"ב, רוסיה, מדינות באירופה ומדינות במזרח התיכון (כולל ישראל). וכלפי פנים, שכלול הפיקוח על כניסת מהגרים לאמריקה והצבת תנאי כניסה שיכללו גם מעין "מבחן" אידאולוגי לחסימת אנשים קיצוניים מכניסה למדינה - וזה כשלב שני בתוכנית שקודם כל תמנע באופן זמני ומוחלט כל כניסה לאמריקה ממדינות בעלות קשרים טרוריסטיים.

מעבר להצגת הקווים הכלליים, טראמפ לא ממש הסביר בנאומו כיצד הוא יקים את אותה הקואליציה הבינלאומית או כיצד הוא יצליח לנהל קואליציה כזו ממדינות כה שונות אחת מהשנייה (ישראל ומדינות ערב, רוסיה ומדינות אירופה) או לכל הפחות מה יהיה בכלל כוחה של הקואליציה בחיסול הטרור האסלאמי העולמי ובאיזה אופן היא תעשה זאת אם לא בלוחמת שטח של ממש. בנוסף הוא גם לא הרחיב הרבה אודות מה שייכלל באותו מבחן כניסה לאמריקה שיוצג למהגרים אליה או מאילו מדינות תיאסר הכניסה לארה"ב באופן מוחלט בשלב הראשוני. בהקשר הזה גם ראוי לזכור שבעבר טראמפ קרא באופן מובהק לחסימת כל כניסת מוסלמים לארה"ב, הבטחה שאט אט נעלמה והתפוגגה.



ג'ו ביידן מתגייס לקמפיין:


סגן הנשיא המכהן ג'ו ביידן הופיע בפעם הראשונה עם מועמדת מפלגתו לנשיאות הילרי קלינטון בפנסילבניה. ההופעה התקיימה בעיר סקרנטון, עיר הולדתו שהיא גם עיר מוצאו של אביה של קלינטון.

בנאומו, שהיה אחד התקיפים כלפי המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ, האשים אותו ביידן בכך שהוא אינו כשיר לכהן כנשיא וכי הוא מסכן את ביטחונה של ארצות הברית. ביידן הזכיר בנאומו את דבריו של מנהיג ארגון הטרור חיזבאללה, חסן נסראללה, שהצדיק את טענתו של טראמפ כאילו ברק אובמה ייסד את ארגון הטרור דעאש, כדוגמה לכמה הרסנית מדיניות החוץ של טראמפ וכיצד הוא מבסס באמצעות אמירותיו אידאולוגיה אנטי-אמריקנית ברחבי המזרח התיכון ומגביר בכך את האיומים על ביטחונם של חיילי ארה"ב בעיראק.

באחד הרגעים האחרים בנאום הצביע ביידן אל אדם שהופיע מחוץ לפריים של מסכי הטלוויזיה והסביר שהוא אחד המאבטחים הנושא את "המזוודה הגרעינית" למקרה שמשהו יקרה לנשיא וסגן הנשיא יהיה זה שיצטרך להחזיק את "הקודים הגרעיניים" - ביידן השתמש במחזה הזה כמטפורה למציאות בה טראמפ יאחז במזוודה ובקודים הללו. אך מעבר למתקפות על טראמפ, ביקש ביידן להציג לקהל מציאות בה קלינטון היא מועמדת הרבה יותר טובה עבור מעמד הביניים של פנסילבניה מאשר טראמפ שיפעל רק למען העשירים. ביידן הציג את עברה המשפחתי של קלינטון והרעיף עליה שבחים כמי שמכירה את החיים האמיתיים במעמד הבינוני ופעם אחר פעם הנגיש אותה אל הקהל.

יש לציין שביידן נחשב בתחילת הדרך כמתמודד אפשרי בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות, אך הוא לבסוף בחר להודיע לציבור על כוונתו שלא להיכנס למירוץ. עובדה זו יצרה אז את הרושם כאילו בין ביידן לקלינטון שוררים יחסים לא טובים.



ידיעות נוספות:


● עיתון ה"ניו יורק טיימס" חשף ביממה האחרונה כי שמו של מנהל הקמפיין של דונלד טראמפ, פול מנפורט, נמצא מספר פעמים ביומני העברות כספים סודיות של מי שהיה מנהיג אוקראינה עד לפני כמה שנים, ויקטור ינוקוביץ'. על פי הדיווח, שמו של מנפורט הופיע באותם יומנים לצד סכומים המסתכמים בכדי 12.7 מיליון דולר המעלים חשד כי הוא קיבל סכומים אלה בתמורה להטייה פוליטית לטובתו של ינוקוביץ'. יש לציין שינוקוביץ' היה לקוח בעבר של מנפורט ושהוא נחשב פרו-רוסי במערכת הפוליטית האוקראינית. עבור המטה של הילרי קלינטון הידיעה הזו הייתה הזדמנות נוספת להצביע על הקשרים הבעייתיים שבין מטה טראמפ לבין רוסיה, אך במטהו של טראמפ מיהרו להוציא הודעה בשמו של מנפורט שבו הוא הכחיש שקיבל כל כסף לידיו מינוקוביץ'. מנפורט טען שהדיווח "חסר שחר, מטופש ומגוחך".

● פינת הסקרים: אחרי רשת Fox News, גם רשת NBC ומכון המחקר Cook העניקו להילרי קלינטון מעל ל-270 אלקטורים ביממה האחרונה בעדכוני מפות האלקטורים שלהם. בשתי מדינות דמוקרטיות, וושינגטון וניו-יורק, פורסמו סקרים שבהם קלינטון מובילה בפער ניכר - בוושינגטון עם קרוב ל-20% ובניו-יורק עם 30%.

● הועדה הדו-מפלגתית לקביעת עימותי הבחירות הכלליים לנשיאות ארה"ב הכריזה על זהות חמשת הסוקרים שלפיהם ייקבעו המשתתפים בעימותים. מדובר יהיה בסוקרים NBC והוול סטריט ג'ורנל, ABC והוושינגטון פוסט, CBS והניו יורק טיימס, CNN ו-Fox News. הם נבחרו "בזכות אמינותם" לטענת הועדה. על פי הכללים הקיימים, כל מועמד לנשיאות שירצה לעמוד על הבמה בעימותי הבחירות יצטרך להשיג ממוצע של 15% במשאלים של הסוקרים הללו.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר