השינויים החדשים בקמפיין של דונלד טראמפ יחזירו אותו לעידן הפריימריז?



דרך חדשה ישנה:


אם בתוך חודשיים ערכתם מספר שינויים משמעותיים בראשות מטה הבחירות שלכם לנשיאות המעצמה הגדולה בתבל, קשה יהיה לכם לשכנע את כולם ש'הכל בסדר' או להניא אותם מלהגיע למסקנה הבלתי נמנעת שמשהו בקמפיין שלכם פשוט לא עובד. ביממה האחרונה, פחות מ-60 יום לאחר שהמועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ פיטר את מנהל הקמפיין הקודם שלו קורי לבנדובסקי והחליף אותו באופן זמני בפול מנפורט, הודיע המטה של טראמפ כי גם מנפורט יזוז בקרוב ממקומו לטובת שני אנשים חדשים שינהלו מעתה והלאה את מסע הבחירות שלו לבית הלבן.

מדובר בסטיב בנון, לשעבר מנהל האתר השמרני "ברייטברט", שימונה להיות מנכ"ל הקמפיין, ובקליאן קונווי, יועצת בכירה של טראמפ, שתתקדם לראשות הפסגה ותחזיק מעתה בתפקיד מנהלת הקמפיין. מנפורט אמנם יישאר בתפקידו כיו"ר הקמפיין, ובאופן הזה יחלקו השלושה את ניהול מסע הבחירות - בנון המנכ"ל כאיש הביצועי, קונווי המנהלת כאשת ימינו של טראמפ ומנפורט בתפקיד הלא רשמי כראש המערכת, אך נהיה ברור לכל שלמנפורט כבר לא יהיה תפקיד משמעותי במסע הבחירות וכי הוא, שהיה שותף להדחתו של לבנדובסקי בעל המנטרה "תנו לטראמפ להיות טראמפ" ומי שניסה להתוות את המועמד הרפובליקני לכיוון יותר נשיאותי, כבר אינו חביב כל כך על טראמפ ששוקל כנראה לחזור לאסטרטגיה שהובילה אותו לניצחון במערכת הבחירות המקדימות - טראמפיזם.

זו אולי הסיבה מדוע כלי התקשורת הגדירו את השינוי הזה כ"טלטלה" שלושה חודשים לפני יום הבחירות בעוד במטה טראמפ ביקשו לקרוא לזה רק "התרחבות". בנוסף, כאשר העיתונאים שמו לב לעובדה שבנון מייצג זן מאוד שמרני שלא אחת היה שותף להתקפות חריפות על הנהגת המפלגה הרפובליקנית מימין, במה שעלול שוב לפעור קרע בגשר שנבנה בין המועמד לבין בכירי מפלגתו, העדיפו במטה טראמפ להתעלם מכך ודווקא להתלהב מהעובדה האנקדוטית שקונווי תהיה האישה הראשונה אי פעם שתנהל קמפיין בחירות של מועמד רפובליקני לנשיאות.

כך או כך, את השינוי הזה טראמפ כנראה ביצע ללא התייעצות עם ילדיו, אותם אלו שהובילו אותו לפטר את לבנדובסקי מהקמפיין או למנות את פנס הסולידי לסגנות, וזה מרמז לנו שטראמפ אולי מתחרט על הפיטורים ההם וממש לא ממש מסכים עם הרעיונות שעליו להיות יותר נשיאותי. המינויים החדשים יאפשרו לו לחזור לסגנון הפריימריז. אחת השאלות המרכזיות שתישאל מעתה היא כיצד תשלב ההנהגה החדשה את תדמיתו של טראמפ כמי שהצליח סוף-סוף להעלות נושאים רציניים במערכת הבחירות באופן כה מסודר ומוצלח (נושאי מס ומשרות בנאומו הכלכלי מן הטלפרומפטר בשבוע שעבר, נושאי טרור והגירה בנאומו המדיני מן הטלפרומפטר בתחילת השבוע, או נושאי חוק וסדר בנאומו החברתי מן הטלפרומפטר אמש) יחד עם הרצון להחזיר את הרעיון של "לתת לטראמפ להיות טראמפ".

אולי דרך אחת בכל זאת לנהל קמפיין מסודר ובה בעת להמשיך לאפשר למועמד להתפרע נמצאת ברעיון לפיו טראמפ ימשיך בהופעותיו המרתקות בעצרות הבחירות שלו, אך מאחורי הקלעים המטה יתחיל להתנהג כמו מטה בחירות לנשיאות. ביממה האחרונה דווח כי החל מיום שישי הקרוב יעלה המטה תשדירי פרסום עבור המועמד הרפובליקני בשורת מדינות מפתח מתנדנדות יותר ופחות כפלורידה, פנסילבניה, אוהיו, וירג'יניה וצפון קרוליינה. עד כה טראמפ לא הוציא דולר אחד בלבד על פרסום, תחת התפיסה שהתקשורת מספקת לו פרסום חינמי, וההחלטה החדשה אולי תסמן שינוי בולט ראשון במערכת הבחירות הכללית של דונלד טראמפ לנשיאות בכיוון המשולב החדש.



ידיעות נוספות:


● פינת הסקרים: בכמה מדינות רפובליקניות פורסמו ביממה החולפת סקרים מעניינים - במיזורי האדומה פורסם סקר של מכון PPP ובו דונלד טראמפ הוביל על הילרי קלינטון ב-3% בלבד, באינדיאנה הרפובליקנית פורסם סקר של מכון Monmouth שבו הוביל טראמפ באופן ניכר עם 11% ובמיסיסיפי השמרנית פורסם סקר מקומי ובו הוביל טראמפ בבטחה עם 15%. במדינות המתנדנות, מנגד, פורסמו מספר סקרים טובים לקלינטון - מכון Quinnipiac העניק לה יתרון של 12% בוירג'יניה, 10% בקולורדו ו-3% בלבד באיווה, וסקר מקומי נוסף במישיגן העניק לה הובלה בגובה של 10%.

● המועמדים לנשיאות ולסגנות ממשיכים לחרוך את אמריקה לאורכה ולרוחבה. ביממה האחרונה ביקרה הילרי קלינטון במדינת אוהיו אחרי מספר עצירות במדינות סמוכות באזור שמכונה "רצועת החלודה" של אזור המערב התיכון, בעוד סגנה טים קיין הופיע במדינת איווה שלא רחוקה משם. דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס לא קיימו עצרות בחירות פומביות ביממה החולפת, אך בכוונתם לעשות זאת מחר (יום חמישי) בצפון קרוליינה ובמישיגן בהתאמה.

● כמה שעות לפני שהגיע לעבר בניין ה-FBI בניו יורק כדי לקבל עדכון מודיעיני כפי שמקבלים בדרך כלל מועמדים לנשיאות ארצות הברית, סיפר דונלד טראמפ בראיון טלוויזיוני לכתבת רשת Fox News שהוא בכלל לא סומך על המודיעין האמריקני: "אני לא סומך על האנשים האלה, לא אחרי מה שקרה באמריקה בעשר השנים האחרונות. זה נהיה קטסרופלי". העדכון המודיעיני שטראמפ יקבל יהיה הראשון שהוא מקבל במסגרת מערכת הבחירות הנוכחית.

● רשת Fox News נאלצה ביממה החולפת לדחות משדר מיוחד בנוסח Town Hall Meeting בהשתתפות דונלד טראמפ בעקבות נאומו בויסקונסין אמש ולכן היא תשדר אותו רק בלילה הקרוב בשעה 05:00 (שעון ישראל, בין רביעי לחמישי). במקביל תשדר גם רשת CNN משדר בנוסח זהה בהשתתפות מועמדי המפלגה הירוקה לנשיאות ג'יל שטיין ועג'מו בראקה ותאפשר להם לראשונה לחשוף את עצמם לקהל לאומי רחב בשעה 04:00 לפנות בוקר.

● בתו של סגן נשיא ארה"ב לשעבר דיק צ'ייני, ליז צ'ייני, ניצחה ביום שלישי את הפריימריז הרפובליקניים לקראת הבחירות הכלליות לייצוג מדינת ויומינג בבית הנבחרים האמריקני. היא התמודדה מול 8 רפובליקנים שונים ובהתחשב בעובדה שמדובר במדינה שלא שלחה נציגות דמוקרטית לבית הנבחרים מזה 40 שנה הרי שאפשר להעריך שצ'ייני תהיה חברת בית הנבחרים הבא. צ'ייני רצתה להתמודד בעבר דווקא על מושב בסנאט מטעם ויומינג, אך היא לבסוף פרשה מהמירוץ. לויומינג יש מושב אחד בלבד בבית הנבחרים כך שהליך הבחירה של הנציג הזה נעשה באופן זהה לנציגיה של המדינה בסנאט - בבחירות כלליות באזור בחירה שמקיף את כל המדינה.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר