מפת האלקטורים של הילרי קלינטון נעשית יותר כחולה



וירג'יניה וקולורדו הופכות כחולות:


מאז שהענקנו למועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון מעל ל-270 אלקטורים במפת הבחירות בשבוע שעבר הצטרפו כמה כלי תקשורת מכובדים לקביעה הזו. רשת Fox News העניקה לקלינטון 273 אלקטורים במפה המעודכנת שלהם, רשת NBC עדכנה את המפה שלהם עם 288 אלקטורים לקלינטון וכך גם עשתה רשת הרדיו הציבורי NPR, ובשלב האחרון הצטרף גם האתר "Real Clear Politics" לקביעה הזו כאשר הוא העניק לקלינטון 272 אלקטורים.

השבוע מגיע שינוי נוסף לאחר מספר סקרים נוספים שפורסמו בשתי מדינות מפתח חשובות - וירג'יניה וקולורדו. שתיהן הוגדרו עד כה כנוטות לטובת קלינטון ונצבעו במפה להלן בצבעי כחול בהיר אך בימים האחרונים התרבו הסקרים שבהם דונלד טראמפ השתרך מאחורי המועמדת המובילה בלמעלה מ-10 נקודות ובאופן עקבי. בשתיהן כעת הממוצע עומד על 10+ לטובת קלינטון והמגמה המסתמנת מסקר לסקר היא עליית הפער. על כן בשלב הזה הן נצבעות בצבע כחול מובהק. שווה להקדיש מספר מילים על הרקע הפוליטי של שתי המדינות הללו.

תחילה - וירג'יניה: זוהי מדינה המשמשת כדוגמה נהדרת למדינה רפובליקנית שעברה את המהפך המושלם לכדי מדינה דמוקרטית. מאז 1964 ניצחו הרפובליקנים בוירג'יניה בכל מערכת בחירות לנשיאות ברציפות עד שבא הסנטור הצעיר ברק אובמה ולקח את כל האלקטורים שלה בשנת 2008. הפער בו הוא זכה, 6%, חולל כמעט תדהמה, וברגע שאובמה זכה בוירג'יניה במהלך ליל הבחירות ידענו במפורש שלפנינו ניצחון מוחץ ורגע היסטורי. מאז, הלכה וירג'יניה פעם נוספת אל הדמוקרטים בשנת 2012 בפער לא פחות נאה של 4%, במערכת בחירות שהייתה הרבה יותר תחרותית, וגם השנה מסתמן פער גדול לדמוקרטים. הסיבה לשינויים? במישור הכללי וירג'יניה היא מסוג המדינות שבה השינוי הדמוגרפי בין האוכלוסייה העירונית לכפרית בולט במיוחד, הפרברים של וושינגטון די סי הדמוקרטית כבר מזמן החלו לחדור אל תוך צפון וירג'יניה (אזור המכונה Northern Virginia - NOVA) והממשל הפדרלי חיזק את אחיזתו שם באמצעות השקעה בבסיסי צבא רבים השוכנים במדינה ומספקים מקומות תעסוקה לאוכלוסייה המקומית. בנוסף, במערכת הבחירות הנוכחית אפשר לציין את העובדה שסגן הנשיא המיועד טים קיין כיהן כמושל המדינה וכסנטור מטעמה.

שנית - קולורדו: זאת מדינה שלכתחילה נחשבה הרבה יותר מתנדנדת מוירג'יניה משום שלאורך השנים היא נטתה לעבר שתי המפלגות הגדולות מעת לעת עם העדפה קלה לעבר הרפובליקנים לעומת וירג'יניה שהצביעה להם תדיר. ג'ורג' בוש זכה במדינה הזו בשתי מערכות הבחירות שלו, אך ברק אובמה דווקא ניצח בה בשנת 2008 עם כ-9% ובשנת 2012 עם כ-5% ומיצב אותה כמדינה כחולה. מציאות כזו ניתן כעת לראות גם במערכת הבחירות הנוכחית עקב אחוזי התמיכה הגבוהים עבור הילרי קלינטון בשלל הסקרים הנערכים בקרב תושבי המדינה. כמו בוירג'יניה, גם השינויים בקולורדו הם שינויים דמוגרפיים עמוקים, שכוללים כאן בעיקר את התרחבות האוכלוסייה העירונית במטרופולין דנבר ובמטרופולין קולורדו ספרינגס וכן אוכלוסייה היספנית שהולכת ומתרבה לכדי כ-20% מתושבי המדינה.

שני השינויים הללו, צביעת וירג'יניה וקולורדו בצבע כחול במקום צבע תכלת, אינם משנים את התמונה הכללית.



ידיעות נוספות:


● פינת הסקרים: בכל הקשור לסקרים הכלליים, מצטמצם הפער בין הילרי קלינטון לבין דונלד טראמפ בממוצע הכולל מכדי כ-8% פער לפני כמה ימים לכ-5% בממוצע הסקרים של אתר RCP. סקר מכון Pew שפורסם ביממה האחרונה העניק לקלינטון הובלה של 4%, סקר סוכנות הידיעות Reuters הניב לה הובלה דומה וסקר Rasmussen העניק לקלינטון יתרון של 2% בלבד. במדינות השונות גם כן סקרים צמודים - בג'ורג'יה פורסם סקר מקומי ובו תיקו בין שני המועמדים לנשיאות ובנבדה פורסם סקר של מכון Suffolk שהעניק לקלינטון יתרון של 2% בלבד.

● המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וכן המועמדת הירוקה ג'יל שטיין בילו אמש (רביעי בארה"ב) למשך זמן רב בערוצי החדשות Fox News ו-CNN בהתאמה במסגרת תוכנית מיוחדת שבו הם יכלו להשיב על שאלות מהקהל לקראת הבחירות. עבור שטיין זאת הייתה הופעה ראשונה בצורה כזו ברשת טלוויזיה ארצית.

להלן סרטוני הוידאו של שני האירועים.


הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר